Zero-based-budget – budgetteren tot de nul

Zero-based budgetting: budgetteren tot de nul

Mijn systeem voor budgetteren is nogal flexibel. Ik heb een overzicht van mijn vaste lasten en wat er over blijft. Dat wat overblijft gaat altijd op, meestal naar de verbouwing, soms nog iets voor een spaarpotje of bijspringen bij de gezamenlijke rekening, als die weer te veel te lijden heeft gehad van het verbouwen. Nu las ik op Get Rich Slowly over het zero-based-budget. En ik moet zeggen: dat klonk heel erg interessant!

Wat is een zero-based-budget?

Een zero-based-budget wil zeggen dat je elke cent die binnenkomt op papier al uitgeeft. Dat kan echt aan kosten zijn, maar ook bijvoorbeeld aan spaargeld. Hierdoor elimineer je alle extra en niet-geplande uitgaven en daardoor houd je meer over. Bovendien snijdt het mes aan twee kanten: als je vooraf al berekent hoeveel je die maand gaat sparen, dan kun je dat net zo goed via het Pay Yourself First-principe vast naar je spaarrekening overmaken. Je zult merken dat je dan ineens een stuk meer kunt sparen.

Zero-based-budget in de praktijk

Dit soort theorieën klinken altijd mooi, maar hoe werkt het in de praktijk? Ik vind het best een uitdaging, omdat ik niet alleen maandelijks mijn salaris krijg, maar ook regelmatig extraatjes heb. Toch ben ik nu aan het proberen om me aan een zero-based-budget te houden, om te kijken of ik dan ook meer overhoud.

Met de boodschappen werkt het tot nu toe namelijk ook erg goed om nog beter te kijken naar wat ik wel en niet koop. Voor mijn salaris (dat ik ergens rond de 23e overmaak) heb ik wat er na aftrek van de vaste lasten overblijft op papier vast verdeeld. Zodra mijn salaris binnen is, kijk ik er nog even een keer naar, want waarschijnlijk moet ik nog wat extra geld apart zetten voor b.v. de pedicure of bepaalde giften. Die komen niet elke maand voor, maar heb ik wel verdeeld over 12 maanden in het overzicht van vaste lasten.

Omgaan met extra’s

Als ik dan extraatjes krijg, dan kijk ik eerst hoeveel het is, dan verdeel ik het op papier en vervolgens in de praktijk. Dat lijkt wat omslachtig, maar het werkt wel. Normaal gesproken als ik b.v. €75 op mijn rekening heb en denk ‘dat heb ik niet nodig’, dan zet ik bijvoorbeeld €50 op de spaarrekening en die overige €25 verdwijnt ergens. Dat is dus straks niet meer de bedoeling.

Voor mij is het leuke hieraan dat ik niet probeer om nog meer te knijpen in mijn uitgaven. Ik probeer ze wat beter over de maand te verspreiden en te voorkomen dat er geld weglekt. Zo heb ik nu bijvoorbeeld al een potje van 2 weken voor de timmerman. Het is niet een grote reserve, maar het maakt het van week tot week toch weer wat minder spannend. (En nee, de laatste centen gaan niet naar timmerman, maar ik zit liever niet aan de flink geslonken spaarrekening).

Update 2018: Ik heb deze tactiek jaren met succes toegepast. Hoewel er regelmatig onverwachte kosten waren, lukte het me toch meestal wel weer om wat extra bij te verdienen, zodat die kosten betaald konden worden. Sinds eind 2016 houd ik wel een beetje meer marge aan in mijn budget en zorg ik ervoor dat er altijd een paar tientjes aan speling is. In de praktijk blijkt dat voor mij meer dan genoeg te zijn. En het sparen gaat dus lekker door!

Hebben jullie een zero-based-budget? En hoe werkt het in de praktijk / lijkt het je wat?

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Instagram!

Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!

Ontdek waar jij geld laat liggen


Adine @ LekkerLevenMetMinder

Nadat ik in 2010 'wakker' werd met een hypotheek van ruim 400.000 euro, tegen 6% rente, gooide ik het roer om. Ik loste in razend tempo zo'n 70.000 euro af, minimaliseerde stevig én ging bewust kleiner wonen. Op Lekker Leven Met Minder deel ik mijn verhaal en schrijf ik over consuminderen, hypotheken, aflossen, sparen, besparen en zuinig leven, maar ook over financiële vrijheid, rust en mijn zoektocht naar een rijk en tevreden leven.

18 Comments
  1. Ik heb ook alles gebudgeteerd. Als ik dat niet doe 'verdwijnt' er inderdaad geld bij mij. Vaak gaat dit dan naar het boodschapenbudget en koop ik er dingen van die ik eigenlijk niet nodig heb. Maar nu ik alles tot de laatste euro heb gebudgeteerd weet ik dat ik niet nog een reserve op de rekening heb en let ik veel beter op mijn uitgaven. Extraatjes budgeteer ik ook weg, maar een deel daarvan 'budgeteer' ik als vrij uit te geven.

  2. Dat klinkt best als een goed plan. Ik ga er een beetje meer over uitzoeken en kijken of ik dit soort dingen in de praktijk kan brengen (bij mezelf is het redelijk goed gestructureerd, maar merk nu dat bij vriendlief het een redelijk zooitje nog is)

  3. Zoals het nu staat houd ik per maand per rekening (die van mij, hubby en een gezamelijke) rond de 2 tot 5 euro over. Die budgetteer ik niet want ik ben nog niet zo lang geleden begonnen en kom al weer zaken tegen die niet maandelijks terugkomen maar wel betaald moeten worden. Website van hubby, bankkosten zijn vandaag afgeschreven (ook eens kijken naar een goedkopere en groenere bank). Vandaag weer even mijn excelletje 2012 bijwerken dus. Die van 2013 wordt vast heel gelikt 😉

  4. Ik doe dat ongeveer, het loon wordt na aftrek van vaste kosten verdeeld naar verschillende rekeningen. De overschot gaat naar de spaarrekening. Bij mij scheelt het enorm om geen cash bij te hebben, als er niets in m'n portemonnee zit kan het ook niet verdwijnen.

    Sowieso houden we alle uitgaven bij (ook de parkeermeters en belegde broodjes middags) op een lijstje. We hebben een excel document met alle uitgaven in per categorie en dan zien we wat er per maand buitengaat, en op welk vlak we hebben overdreven of juist erg zuinig geweest. Zo zoeken we dan naar manieren om dat nog te verbeteren. 🙂

    Voor extraatjes hebben we een echte spaarpot, die we vullen met 1 of 2-euro stukken (die worden niet mee opgenomen in het excel document, dus maandelijks "verdwijnt" er wel wat geld in de pot), of met extraatjes die we krijgen door dingen te verkopen of zakgeld dat we krijgen van m'n oma bijvoorbeeld. Met dat geld doen we dan ook iets extra, bvb. een reisje maken of iets kopen wat we anders niet zouden kopen.

  5. Ja ik doe dit nu bijna 3 jaar en het werkt heel goed. Ik verdeel elke cent. Het voordeel is dat je daardoor vooraf goed nadenkt over bepaalde uitgaven. Door dit systeem is het aantal onverwachte kleinere verspilling echt tot vrijwel nul gedaald, want daar is geen ruimte voor op papier. Daardoor denk ik wel 2 keer na voordat ik het toch doe.

  6. Zouden wij ook moeten doen, maar echtgenoot en ik hebben elke maand niet eenzelfde inkomen. Daarom lijkt mij dit lastig om te doen maar ik ga er toch eens over nadenken…

  7. @inrustigvaarwater: dat is dus ook een beetje mijn probleem. Ik kan echter wel vooraf zien wat ik krijg, want als ik iets op Paypal krijg, dan weet ik hoeveel het is voor het op mijn rekening staat en als ik nog iets van werk krijg, dan kan ik eerst de loonstrook bekijken. Nu wil ik dus eerst proberen om dus achter het bedrag te komen, dat op papier te verdelen en daarna pas bij de bank in te loggen en die verdeling daadwerkelijk uit te voeren. Anders laat ik toch al snel b.v. een tientje hier of daar staan. En doe je dat elke week met 1 betaling, dan zit je al op €40 dat per maand verdwijnt. Dat is voor ons weer een week boodschappen, bij wijze van spreken.

    Ik heb overigens bij mijn salaris wel een heel klein bedrag (€10 en een beetje) als 'zakgeld' aangemerkt. Ik zou zo snel niet weten wat ik er van zou doen, maar een klein beetje speling kan vast geen kwaad.

  8. Je kan begroten op wat je zeker hebt. Dat doen wij meestal. Ik wil persé een x-bedrag sparen. Wat ik vaak wel merk, is dat we toch inderdaad een paar 10'tjes per maand uitgeven aan overbodige dingen. 1x maakt dat niets uit (en 12x natuurlijk ook niet) maar het is overbodig en het is natuurlijk fijner om ze in de knip te houden en een keer aan iets wat wel leuk is besteed kan worden

  9. Jaren geleden werkten we met budgetten. Op zeker moment beviel dat niet meer en zijn we opgehouden met boekhouden want we wisten het onderhand wel waar het geld heen ging en zuinig waren we al.
    Nu we twee uitwonende studerende zoons hebben is het kostenplaatje nogal veranderd en zijn we weer met een boekhouding begonnen. Zonder budgetten, maar wel alles bijhouden

    Groetjes, VeggieMo

  10. Wat ik doe, is dat ik 1x per jaar ga zitten wat de vaste lasten zijn, zoek dit uit via de bankschriften en reken dan wat extra. Mijn man betaalt dat en van mijn rekening leven we. Dit houdt in dat ik een bepaald bedrag reken voor de boodschappen (hou geen bonnetjes bij), kleding, kadootjes, vakantie en diesel. Verder zet ik iedere maand een bedrag over naar de spaarrekening. Van het boodschappengeld wordt een gedeelte gebruikt voor de boodschappen en wat overblijft mag gebruikt worden voor andere vrije dingen. Las laatst van iemand dat die het salaris gelijk op de spaarrekening zette en dan iedere week een bedrag op de lopende rekening storte om zo nog extra rente te ontvangen. Dit wil ik ook gaan doen.

  11. Ik doe het al jaren precies zoals het artikel. Inclusief honderd euro man en mij elk om naar eigen inzicht uit te geven.

    Ik wist niet eens dat je ook anders kon budgetteren!

    Grappig om het bij jou en Spaarcentje zo terug te lezen.

    Groetjes Jacq.

  12. Om te kunnen budgetteren moet je eerst weten waar al het geld naar toe gaat. Daarom zijn wij eerst begonnen om onze inkomsten, vaste en variabele kosten in kaart te brengen. Wij hopen over een half jaar te kunnen gaan budgetteren.

  13. Ik heb iets in deze trant ook pas op mijn blog geschreven maar dan budgetteren op papier uitschrijven en het enveloppen systeem dus een budget voor bepaalde categorieen en op is op. Zo budgetteren doe ik dus dit jaar voor het eerst en ik hoop dat het geld oplevert!

  14. Ik houd in excel ook alles bij, tot op de cent en budgeteer ook zo. Alleen het huishoudgeld doe ik niet. Wel is er een vast bedrag voor huishoudgeld, maar dat verdeel ik niet in verschillende posten.

  15. Ik weet wat de vaste lasten zijn. Ik beraam de andere kosten en de rest gaat naar de spaarrekening. Ik hou het niet precies bij. Maar ik weet voor het grootste deel wel waar het geld naar toe gaat.

    Liefs Frederique

  16. Geweldig toch de pedicure en schoonheidsspeciialiste in de vaste lastenpot,. Dat je jezelf met een extraatje beloont. Ook in mijn budget zitten ruimtes voor leuke dingen. Ik hou het anders niet vol. Zelfs toen ik mijn budget voor prive omlaag schroefde droomde ik over de krapte. Zo slecht kan ik er tegen. Nu aan het einde van de maand, merk ik dat het best goed gelukt is. Mijn verjaardag is weer voorbij, ik heb leuke dingen gedaan. Teerwijl ik dit schrijf besef ik dat ik misschien teveel geleend heb van mijn kledingpotje en dat ik daarom leuike dingen deed. Dat ga ik vanavond recht zetten. Ik wil er graag goed uitzien. Kleding is mijn prive/ Ik heb in de eerste jaren van consuminderen teveel bezuinigd op kleding.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.