New York!

In de afgelopen tijd heb ik het er al een paar keer over gehad en laatst kwam het ook weer op mijn bucketlist voor 2016 voor: een tripje naar New York. Ik had eerder nog niet echt de gelegenheid gevonden om er wat over te zeggen, dus dat kan nu mooi.

Eigenlijk begon het een beetje in de zomer van 2015, of zelfs nog een beetje daarvoor. Toen voelde ik me zwaar geroepen om naar New York te gaan. Alleen. Met mooi weer. Qua geld en mooi weer ging dat in 2015 niet meer lukken, dus het idee was om dat in 2016 te doen. Niet lang daarna kwam ik een mooie aanbieding tegen, die eigenlijk precies in mijn plaatje paste. Goed hotel, centraal (als ik alleen ga, dan betaal ik liever wat meer om centraal te zitten, dan dat ik goedkoop in de ghetto ga zitten en niet naar buiten durf na 4 uur), mooie vertrekdatum. Al met al niet supergoedkoop, omdat je alleen nu eenmaal meer betaalt dan met z’n tweeën, maar te doen. Bovendien kon je het zonder extra kosten in termijnen betalen én kon dat via mijn Euroclix-kaart, dus dan levert het ook nog wat aan punten op.

Inmiddels heb ik twee van de drie termijnen betaald, alleen de laatste staat nog op de planning. Die moet uiterlijk ergens in april binnen zijn. Het saldo op mijn vakantierekening is daar nu nog niet toereikend voor, dus daar wil ik in de komende maanden wat aan doen. Want naast dat de reis nog verder betaald moet worden, wil ik daar natuurlijk ook wel wat doen. Een auto is niet nodig, dus dat scheelt in de kosten, maar ik zal er wel moeten eten enzo. Het scheelt dat ik de belangrijkste bezienswaardigheden al gezien heb, dus daar geen kaartjes meer voor hoef te kopen. En een mooie wandeling in Central Park hoeft weer niets te kosten!

Maar goed, even los van het financiële gedeelte kijk ik er ontzettend naar uit en ben ik er ook wel een beetje benauwd voor. Dat was ik echter de vorige keer dat ik alleen ging ook en dat heeft heel goed uitgepakt. Hopelijk is dat nu weer het geval! En anders is het dit keer maar een weekje, dus dan ben ik ook zo weer terug.

Wat me vooral leuk lijkt om te doen is een beetje het leven van de New Yorker te leven. Dus liever lopen over de Brooklyn Bridge dan de M&M-winkel bezoeken en liever die speciale bakery bezoeken voor een heerlijke cupcake dan de Empire State Building beklimmen. Hebben jullie wat dat betreft nog mooie tips? Of misschien dingen waarover je zelf hier graag nog zou willen lezen als ik weer terug ben?

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Instagram!

Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!

Ontdek waar jij geld laat liggen

Adine @ LekkerLevenMetMinder

Nadat ik in 2010 'wakker' werd met een hypotheek van ruim 400.000 euro, tegen 6% rente, gooide ik het roer om. Ik loste in razend tempo zo'n 70.000 euro af, minimaliseerde stevig én ging bewust kleiner wonen. Op Lekker Leven Met Minder deel ik mijn verhaal en schrijf ik over consuminderen, hypotheken, aflossen, sparen, besparen en zuinig leven, maar ook over financiële vrijheid, rust en mijn zoektocht naar een rijk en tevreden leven.

40 Comments
  1. Good for you. Alleen reizen is niet zielig. 'S avonds alleen eten is ellendig. In NY lunchte ik derhalve en kocht voor de avond eten van een kar of een snelle shop en at dat in de bed and Breakfast bij Wallstreet in de buurt.
    Jaarlijks wijzigt de manier waarop je gek wordt aangekeken als je er alleen op uit gaat. Nog steeds zijn er mensen die liever alleen op de bank zitten dan er op uit gaan. Er is meer wilskracht voor nodig om alleen te gaan.
    Je zult een partner hebben die niet de dingen wil die jij wilt. Zit je maar mooi opgescheept met voetbal op de tv, bijvoorbeeld. Je begrijpt wel wat ik bedoel. Succes en fijne vakantie

1. Klopt, mijn ervaring is ook wel dat mensen er toch van op kijken, maar uiteindelijk vinden ze het vaak ook wel heel gaaf. Niet dat dat uitmaakt natuurlijk, je doet het toch voor jezelf. Alleen 's avonds eten zal even wennen zijn, de vorige keer kwam dat er vanwege het vele autorijden, late middageten en lekker bijtijds naar bed gaan niet van. Nu zal dat wat anders zijn, denk ik.

2. Wat fijn voor je! En wat goed dat je alleen gaat! Ik heb één keer een verre reis alleen gemaakt en dat beviel me prima. En het was ook goed voor mijn ego. Hetzelfde als jij: een beetje benauwd vooraf, maar eenmaal ter plekke was het heel leuk. En was ik best trots op het feit dat ik gewoon in mijn uppie was gegaan.
    Heel veel plezier als het zover is! Geniet ervan.

3. Geloof er niets van dat je 'raar' zou worden aangekeken als je alleen op pad gaat. Ik ben vaak alleen met vakantie geweest en niets gemerkt van rare blikken. Kijk je zelf raar naar iemand die alleen op pad is ? Nou dan.

4. Lekker als ontbijt een warme bagel bij een deli. Lunchen kan overal goedkoop en in de avond ergens iets eten ook. Loop eens een galerie binnen (als je dat leuk vindt) en lopen over die brug doen alleen toeristen.
    Ik vond het heerlijk om op de Seinfeld manier een taxi te roepen.

5. Leuk en vooral goed van je dat je alleen gaat! Wij zijn in 2003 samen naar New York geweest voor een paar dagen. Daarna startte onze huwelijksreis door het oostelijke deel van Amerika en Canada.
    Wij hebben eigenlijk in die twee dagen alle bezienswaardigheden bezocht die elke toerist bezoekt 🙂
    Ontbijten deden wij niet in het hotel, maar gewoon 'op straat'. 's Middags een bezoekje aan Subway, Dunkin Donuts of een soortgelijke toko. 's Avonds aten wij de ene keer bij Wendy's (een hamburgertent) of andere kleine toko's.

6. Wandelen op de "High Line" een park aangelegd op een oude spoorbaan, o.a. met ontwerpen van Piet Oudolf. Veel plezier. Francine

7. Ik neem altijd een OV kaart en zit dan in de bus, metro, trein tussen de bewoners. Erg leuk en niet zo duur.
    Verder is er het gratis American Indian museum met heel veel moois.
    Ook in de MET kan je voor 10 dollar je een hele dag vermaken.
    Vorig jaar ben ik voor het eerst naar het Brookleyn museum geweest, erg leuk en zelfs wat zaken m.b.t. de nederlandse kolonisten.
    Ga ook altijd alleen en vermaak me prima.

8. Wat gaaf!! Fijn om alleen op vakantie te gaan! Heb het ook eens gedaan en wil het zowiezo nog eens doen. Ken New York verder niet, dus geen tips voor je maar wel alvast heel veel voorpret gewenst!!

Gr. Boukje

9. Doe alles te voet. Dan zie je het meest. Volgens mij kun je het VN gebouw ook in, lijkt me bijzonder. Wij hebben er alleen voor gestaan.

1. Dat klopt! Daar ben ik al eens eerder in geweest. Ik wil inderdaad zeker veel gaan lopen, hoewel ik een metrokaart ook wel handig vind voor bepaalde momenten. Dan kun je altijd nog snel ergens heen, of bijvoorbeeld naar iets als Coney Island.

10. Wandelen over de Highline, goed te combineren met lunch in Meatpacking district en bezoekje aan the Village. Eten: Joe's Shanghai voor soup dumplings, Sylvia's in Harlem voor soulfood. Ik was er in november nog, was trouwens heerlijk weer, leek wel zomer. Veel plezier! Merijn

11. Ik was er in september en we hebben toen ook een dag een fiets gehuurd, zo ontzettend leuk was dat!
    We fietsten het Manhattan rond en langs het water zagen we zo veel; leuke parken, Filipijnse vissers met vislijn en hoedjes, studenten, business mensen, enzovoorts. Dat was een van mijn hoogtepunten en het moment dat ik dacht 'ja, hier kan ik wel wonen' (mijn vriend vertrekt over 6 maanden, ik hoop snel te volgen)!

Central Park is natuurlijk ook een aanrader, maar dat noemde je zelf ook al. Lekker mensen kijken 🙂

1. Supertip!! Heel erg bedankt, dat kanoën lijkt me idd een beetje eng maar wel heel leuk. En de rest in dat lijstje houd ik er ook bij! Zou wel heel gaaf zijn als ik er nu een beetje een budgettrip van kan maken, maar wél hele bijzondere dingen kan doen.