Black Friday niet voor de écht zuinige mensen

Ik kijk – met gemengde gevoelens – wel uit naar Black Friday. Dat is de vrijdag na Thanksgiving, waarop traditiegetrouw een shitload aan geld wordt uitgegeven. Bedrijven zorgen voor kortingen en consumenten slaan hun slag voor (vooral) de kerst. En Sinterklaas, maar het komt overwaaien uit de VS en daar kennen ze de Sint niet zoals wij die kennen.

Ik ben zelf wel heel benieuwd of Apple nog iets interessants doet, zodat ik een nieuwe computer kan bestellen. Tegelijkertijd hoop ik overigens ook weer een klein beetje van niet, want ik heb de laatste tijd totaal geen zin om geld uit te geven. Van dat soort periodes profiteer ik graag altijd even, want er zijn er ook genoeg dat het als het ware in mijn zak brandt…

Daarom (of eigenlijk dus vanwege dat eerste) vond ik het wel leuk om te lezen dat Black Friday eigenlijk helemaal niet voor zuinige mensen zijn. Dagen als Black Friday zorgen er namelijk in veel gevallen voor dat je meer koopt dan je wilde kopen, dat je dingen koopt die je eigenlijk niet nodig hebt (maar ómdat ze goedkoper zijn) en dat je soms ook wat minder kijkt naar de aanbiedingen die er op andere momenten zijn. En waar je dan – in de VS tenminste, want hier bestel je gewoon online – niet uren voor in de rij hoeft te staan of je door een claustrofobisch aandoende menigte heen hoeft te banen.

Bovendien zijn de kortingen vaak helemaal niet zo hoog als men doet voorkomen. Zo is er in de VS wel eens een zaak geweest tegen J. C. Penny, aangespannen door een klant die blousejes kocht met het idee dat ze ongeveer 70% korting kreeg, terwijl later bleek dat de prijs in maanden niet boven de door haar betaalde prijs had gelegen. Meerdere ‘slachtoffers’ sloten zich daarbij aan en die zaak eindigde in een schikking van 50 miljoen dollar. Ik vind dat mensen daar ook wel een eigen verantwoordelijkheid in hebben en zoiets gaat me dan wat ver, maar het laat wel zien dat je hersenen je soms wat in de steek kunnen laten als iemand je vertelt dat iets een aanbieding is.

Ik probeer zelf altijd een beetje te blijven kijken naar wat ik redelijk vind en niet naar de korting. Heel vaak zijn de aanbiedingen toch voor dingen die ik anders niet zou kopen en als het dan geen 100% korting is, dan schiet ik er eigenlijk niets mee op. Maar dat lukt natuurlijk ook niet altijd even goed, soms ben je gewoon getriggerd door aanbiedingen en wil je om wat voor onduidelijke reden dan ook (voor mij dan, het lijkt vaak wel een vlaag van verstandsverbijstering) toch wat kopen en meedoen.

En omdat ik *nu* geen zin heb om dingen te kopen, maar niet weet hoe dat vrijdag is, heb ik bedacht dat ik alleen een nieuwe computer koop als de korting écht dik is. 500 of 600 euro ofzo. Geven ze weer een cadeaubon van 100 euro dan doe ik het niet. Niet omdat dat ook niet mooi is meegenomen, maar omdat ik het écht nog wel even red zo en ik niet weet wat ik dan weer moet kopen van zo’n cadeaubon. En dan houd ik mijn geld gewoon nog liever even in mijn zak.

Heb jij nog ergens je zinnen op gezet voor Black Friday?

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Facebook en Google+!

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Instagram!

Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!

Ontdek waar jij geld laat liggen


Adine @ LekkerLevenMetMinder

Nadat ik in 2010 'wakker' werd met een hypotheek van ruim 400.000 euro, tegen 6% rente, gooide ik het roer om. Ik loste in razend tempo zo'n 70.000 euro af, minimaliseerde stevig én ging bewust kleiner wonen. Op Lekker Leven Met Minder deel ik mijn verhaal en schrijf ik over consuminderen, hypotheken, aflossen, sparen, besparen en zuinig leven, maar ook over financiële vrijheid, rust en mijn zoektocht naar een rijk en tevreden leven.

7 Comments
    1. Ik zie het elk jaar meer. Winkels als de Media Markt doen daar bijvoorbeeld aan mee. Het is volgens mij net een beetje als Singles Day dat laatst was, had ik echt amper van gehoord, maar dit jaar kreeg ik er ineens tig aanbiedingen van in m'n mailbox, o.a. van bijvoorbeeld Hunkemöller. Wat dan toch niet echt speciaal een Amerikaans bedrijf is (volgens mij).

  1. geen idee wanneer dat altijd is :p doe er dus ook niets mee. als we iets nodig hebben, duurt t vaak even voor we t kopen/bestellen en zoeken online naar een zo goed mogelijke deal. op zo'n dag zou t nog goedkoper kunnen.. tja.. nu niets nodig (of ja genoeg.. maar niet perse op die dag/nu al… :p )

  2. De laatste jaren zie je dit fenomeen steeds groter worden in Nederland. Ik ben het met je eens dat het juist aanzet tot meer (impulse) aankopen. En of het echt goedkoper is? Kijk maar eens naar de '19% BTW Weg Ermee' actie van de MediaMarkt. Eerst verhogen ze de prijzen, zodat het tijdens deze actie wel erg rooskleurig uitvalt. Het is dus zaak scherp op te letten. Maar, als je dan toch iets nodig hebt – en dat al gepland hebt – en het is ook echt goedkoper, dan is het een dag om je slag te slaan.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.