Werken met targets

Eén van de dingen waar ik dit jaar mee bezig ben, is meer inzicht krijgen in mijn zakelijke administratie. Ik had dit op zich altijd netjes op orde, tot ik op een gegeven moment gewoon teveel bij elkaar op m’n bordje had liggen: het nieuwe (inmiddels oude) huis, de verbouwing, de enorme hoeveelheid kosten, waardoor de nadruk meer lag op werk dan op administratie, enzovoorts. Het had toen voor mij geen prioriteit mee. En dat is best wel lang zo gebleven; ik deed binnen de uiterste-uiterste-uiterste termijn aangifte, slaakte daarna weer een zucht van verlichting en deed vervolgens weer niets.

Dit jaar heb ik flinke slagen gemaakt: ik trok geld uit om de accountant alles bij te laten werken, waardoor ik nu tot en met 2015 helemaal ‘glad’ ben. En ook voor 2016 ben ik al verder dan ik ooit geweest ben, hoewel ik daar nog wel een extra stapje bij kan zetten, door niet alleen mijn bonnetjes mooi in de map te verzamelen, maar door alles ook in te boeken. Dat is dan echt zo’n klusje voor de kerstvakantie. Als ik die heb. En straks ook gewoon voor elke maand, als ik het allemaal goed door heb hoe het werkt.

Een van de andere dingen die ik doe om meer inzicht te krijgen, is door elke maand met een omzettarget te werken. Ik ben hier net voor de vakantie mee begonnen. Ik had het al wel eens gezien bij het bedrijf waar ik dan één dag in de week werk en vond het altijd een beetje overdreven. Vraag me niet waarom, want ik werk zelf ook met spaardoelen, maar goed. Mijn systeem hiervoor is heel eenvoudig: ik bedenk vooraf wat ik aan omzet wil draaien en houd vervolgens elke dag bij hoeveel ik verdiend heb. Dan ga ik uit van de opdrachten die ik heb afgerond op die dag. Dat schrijf ik op, tel ik aan het einde van de dag op en noteer ik op mijn Goal List voor die maand. Daarnaast voer ik dit getalletje in in een supersimpel Excel-bestandje, waarbij direct een schijfdiagram gemaakt wordt van wat ik al gerealiseerd heb en wat er nog ‘moet’. Meestal reken ik aan het begin van de maand ook uit hoeveel dat ongeveer per dag is, zodat ik een beetje een richtlijn heb. Op gegeven moment hoeft dat niet echt meer, omdat mijn deadlines er dan wel voor zorgen dat ik elke dag genoeg doe.

En je kunt het natuurlijk nooit met zekerheid zeggen, maar ik heb het idee dat het erg goed werkt. De omzet gaat heel erg goed en ik denk dat dat komt omdat ik het aandacht geef. Ik haalde tot nu toe al mijn doelen en heb hem voor november al twee keer bij kunnen stellen. Nu kan het natuurlijk ook zijn dat ik mezelf grof onderschatte, maar als ik kijk naar voorgaande jaren, is er gewoon weer groei te zien. Heerlijk!!

Waarom ik dit allemaal doe? Allereerst is een hoge omzet natuurlijk fijn. Ik denk dat niemand daar speciaal ‘nee’ tegen zou zeggen. Meer omzet biedt meer mogelijkheden; je kunt jezelf wat meer salaris uitbetalen, je kunt sparen voor allerlei dingen en je vergroot je financiële onafhankelijkheid. En wat voor mij ook een belangrijke is; je zorgt voor mooie cijfers, die straks weer kunnen helpen bij het afsluiten van een hypotheek. Hoewel ‘ze’ zeggen dat dat tegenwoordig makkelijker is, valt natuurlijk nog te bezien in hoeverre dat écht zo is. Nu waren mijn cijfers in voorgaande jaren niet om over naar huis te schrijven (wat overigens wel leidde tot mooie teruggaven). In 2015 had ik al het vaste voornemen om daar verandering in te brengen. Dat werd uiteindelijk – met uitzondering van mijn allereerste jaar – mijn slechtste jaar ooit. En nu gaat het weer de goede kant op; het jaar is nog niet eens voorbij en ik zit al op het dubbele van 2015. Die lijn zet ik graag voort. En inzicht en overzicht helpen daarbij. Het is allemaal weer een kwestie van opbouwen, maar het gaat stapje voor stapje de goede kant op. En daar kan ik stiekem toch best heel vrolijk van worden!

Werk jij voor jezelf met targets, of het nu is voor je eigen bedrijf of bijvoorbeeld dingen die je voor een bepaalde dag of maand wilt realiseren? En heb jij daar een specifieke aanpak in?

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Facebook en Google+!

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Instagram!

Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!

Ontdek waar jij geld laat liggen


Adine @ LekkerLevenMetMinder

Nadat ik in 2010 'wakker' werd met een hypotheek van ruim 400.000 euro, tegen 6% rente, gooide ik het roer om. Ik loste in razend tempo zo'n 70.000 euro af, minimaliseerde stevig én ging bewust kleiner wonen. Op Lekker Leven Met Minder deel ik mijn verhaal en schrijf ik over consuminderen, hypotheken, aflossen, sparen, besparen en zuinig leven, maar ook over financiële vrijheid, rust en mijn zoektocht naar een rijk en tevreden leven.

14 Comments
  1. Wat een goed idee om met targets te werken voor je omzet!
    ML is zzpr en onbewust doen we dat ook, maar dan met natte vingerwerk. Zal er ook eens een excelletje op los gooien.
    Nu al je omzet verdubbeld? Wauw !!!!!Fijn voor je. Helaas moet er dan ook meer belasting uit, zolang er netto meer overblijft, alleen maar leuk.

    1. Klopt, dat van die belasting is weer minder. Zeker omdat ik nu natuurlijk bijna de helft van het jaar ook niet meer de aftrekpost van het huis heb. Maar goed, dat is niet anders. En die targets is echt aan te raden, sinds ik dat doe gaat het volgens mij een stuk harder en ik heb er gewoon meer grip op. Bovendien kun je dan veel beter kijken of je nog even een klusje erbij doet of niet.

  2. mijn enige target is voldoende verdienen om zakelijk aangifte te mogen doen (dus meer dan zegmaar 9.000 ) minstens 3 klanten te hebben en genoeg uren te maken.. maar tegelijkertijd niet zoveel te werken dat ik mezelf opbrand (heb nl ook de volledige zorg voor onze eigen kinderen dooreweeks.. dus mee naar schoolzwemmen, wekelijks logopedie, de afspraken bij de orthoptist en jaarlijks de opticien voor nieuwe brillen, halen bij speelafspraken, brengen naar turen en natuurlijk 2 of 4 x per dag naar school…. alles met of zonder opvangkindjes die er dan zijn en dus alles afstemmen op schooltijden (flessen, slaapjes, op tijd jassen en en schoenen aan etc…. ) dus een max omzet van alle dagen 4 kinderen zou ik niet willen 😉 ik heb 4 kindjes die allemaal wisselende dagen en tijden komen.. heb dus rustige en drukke periodes en over het hele jaar gezien maak ik genoeg omzet en genoeg uren.. dus ik hou t hierbij.. ook al zou ik 4x zoveel kunnen verdienen als ik wel 5 dagen vol zit met kindjes die vaste dagen en tijden komen 😉 ik vind het prima zo.

  3. Ook in een je werk targets stellen, eigenlijk in alles. Het is moeilijk om alle ballen omhoog te houden.

    Ken je het verschil tussen een bedrijf en onderneming? Een bedrijf maakt geen winst, een onderneming wel. Ik ben mijn schoolgeld aan het terug halen en lees verplicht in bedrijfsadministratie en economieboeken, een kwartier per dag, maar goed, er is veel veranderd,

  4. Ik weet nog wel een target:
    – deze week administratie van januari en februari inboeken…

    😉

    Maar even geen flauwekul, besteed het toch uit!! Met een hogere omzet kun je je dat best permitteren en je bent voor altijd van het gedoe af!

    (hoe doe je dat eigenlijk met BTW als je niks inboekt?)

    1. Ik maak wel kwartaaloverzichten voor de btw, maar het zou natuurlijk makkelijker zijn als ik dat gewoon uit Snelstart kon halen. Dat is het ook een beetje; natuurlijk kan ik het uitbesteden, maar ik wil juist zélf het inzicht hebben en bijvoorbeeld weten dat die btw-aangiftes goed gedaan worden. 1x per jaar naar de accountant zorgt er wel voor dat alles gedaan is, maar het geeft me eigenlijk alleen wat inzicht achteraf. Dan heb ik er niet zo heel veel meer aan.

    2. Ik doe dus alles ieder kwartaal naar de accountant. Die is daar sowieso beter in dan ik, dus het zit wel goed met die btw-aangiftes En ik krijg gewoon ieder jaar een overzicht zodat ik precies weet hoe of wat…
      Dus ieder kwartaal sowieso inzicht Voor nog meer inzicht houd ik zelf natuurlijk ook gewoon bij wat ik betaal en wat er binnenkomt, op projectniveau en in totaal. Dat alleen ex BTW…

  5. Ik maak mn eigen targets (vb zoveel op de spaarrekening tegen nieuwjaar), en voor mn bedrijfje wou ik dit jaar gemiddeld aan een bepaald bedrag per maand zitten.
    Wel, beide targets ga ik halen, als ik zo kijk naar wat er nog in de pipeline zit. Met een beetje geluk ga ik mn targets zelfs mooi overschrijden 🙂
    Volgend jaar werk ik dus ook opnieuw met targets. Het werkt idd 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.