Motorrijtuigenbelasting weer omhoog

Zo aan het einde van het jaar kun je je borst maar weer nat maken voor het volgende jaar… Hoewel ik nog niet precies weet of ik bij Anderzorg blijf of voor wat anders kies, gaat de zorgpremie volgens mij voor iedereen dit jaar omhoog. En één van de andere aanstaande premieverhogingen is voor mij die van de motorrijtuigenbelasting. Blijkbaar kreeg ik – omdat ik een hybride auto heb – daar een korting op. Er werd namelijk een gewichtscorrectie van 125 kilo toegepast, waardoor ik in een andere categorie kwam qua betaling. En die correctie wordt er nu weer vanaf gehaald.

De brief van de Belastingdienst was niet helemaal duidelijk, volgens mij moesten er nog wat velden ingevuld worden, maar het lijkt erop dat mijn premie per kwartaal van €74 naar €117 gaat. Een behoorlijke sprong! Misschien niet als je het vergelijkt met ‘gewone’ auto’s (ik denk dat vriend zoiets in de maand betaalt..), maar wel als je bedenkt dat ik – toen ik met zuinig rijden begon – helemaal niets hoefde te betalen. Langzaam maar zeker is dat voordeeltje dus wel wat afgesnoept.

Maar goed, het is niet anders. Of ik nog eens hybride koop, weet ik niet. Nu was het belastingtechnisch heel gunstig, maar zo’n auto is ook een stuk duurder. En omdat hij duurder is, betaal je ook meer verzekeringspremie. Voor hetzelfde model, maar dan niet hybride, was ik misschien wel een kwart goedkoper uit geweest, als het niet meer is. En om eerlijk te zijn merk je er qua zuinigheid echt niet veel van. Je hoeft (of hoefde) er weer geen BPM op te betalen, dat is wél weer een mooi voordeel.

Nu ben ik nog lang niet toe aan een nieuwe auto; voor mijn belastingvoordeel moet ik hem sowieso minimaal 5 jaar hebben en hij voelt nu na 3 jaar eigenlijk ook nog als nieuw, dus ik denk niet dat ik na 5 jaar al wat anders wil. Nodig zal ik het dan sowieso nog niet hebben! Voorlopig hoef ik daar dus nog niet over na te denken. Wél ben ik blij dat ik mijn auto zakelijk heb en dus niet hoef te passen en meten met mijn maandelijkse budget. Daarin zit zo weinig ruimte, dat het bijna meteen ten koste gaat van het sparen en dat doe ik dan weer liever niet 😉

Wat vinden jullie ervan dat de voordelen op zuinige auto’s langzaam maar zeker compleet afgebouwd lijken te worden?

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Facebook en Google+!

Betalen of niet?Van Blogger naar WordPress?

Adine @ LekkerLevenMetMinder

Op Lekker Leven Met Minder schrijf ik over consuminderen, hypotheken, aflossen, sparen, besparen en zuinig leven, maar ook over financiële vrijheid, rust en mijn zoektocht naar het 'perfecte leven'.

19 Comments
    1. Bah!! En mocht je het wel willen weten, ik weet niet of het goed is, maar ik heb via de RDW even mijn ledig gewicht opgezocht en gekeken wat daar dan bij hoorde. Hopelijk scheelt het bij jullie in verhouding niet zoveel als hier, want de helft erbij is niet echt lekker…

  1. Zo zuinig is de auto niet, dat schrijf je zelf. Persoonlijk denk ik dat de voordelen voor hybrides de laatste jaren te ruimhartig zijn geweest. Met als gevolg zeer onzuinige SUV's met een klein accuutje waarmee je net de parkeerplaats afkomt en die dan geen bijtelling/geen BPM/korting op de wegenbelasting krijgen.

    Ik zou zeggen, alleen kortingen voor volledig elektrische auto's.

    Trouwens 117 euro per kwartaal vind ik nog meevallen, ik betaal 155 geloof ik voor een middenklasser benzine.

    1. Dat moet ik wel even nuanceren; hij is wel zuinig, maar ik had gehoopt dat hij zuiniger zou zijn dan mijn Aygo, die ik hiervoor had. Dat is niet het geval, het gaat een beetje gelijk op. Maar deze auto is wel zwaarder, dus als het dan gelijk opgaat, is hij denk ik wel wat zuiniger in verhouding. En natuurlijk veel zuiniger dan niet-Aygo's. Maar voor mij is het verschil dus niet echt heel groot/merkbaar.

      Overigens heb ik een auto die normaal ook al vrij zuinig is, ik ben ook geen voorstander van het soort auto's dat op de letter misschien hybride is, maar waarmee eigenlijk niet elektrisch kan worden gereden. Ik rijd wel veel in de bebouwde kom en rijd dan vrijwel altijd elektrisch.

  2. Wij zijn juist zeer tevreden over het brandstofverbruik van onze hybride-auto (hybride = zonder stekker, tijdens het rijden laadt de auto zelf de accu op ), 23 km op 1 liter benzine is toch geweldig ! Zelfs zo, dat we na 4 jaar onze oude hybride hebben ingeruild voor een nieuwe. Het nieuwe model heeft een iets ruimere kofferbak, want dat was wat ons betreft het enige nadeel: de batterijen nemen nogal wat ruimte in waardoor de kofferbak kleiner is. De oude kostte ons 47 euro per maand aan motorijtuigenbelasting, wat het nieuwe bedrag wordt weet ik niet want het was idd een zeer warrige brief die we over de verhoging ontvingen.
    Groet, Greetje54

    1. Ik denk niet dat ik dat red, maar zoiets was inderdaad wel het opgegeven gebruik. Op zich bevalt mijn hybride ook heel goed hoor, ik was alleen al een hele zuinig auto gewend. Mijn batterijen zitten volgens mij onder de achterbank; daar is het niet echt heel erg ruim. De kofferbak is weer prima (voor waar ik hem voor gebruik). Maar dat is wel iets om een volgende keer weer op te letten idd.

  3. Dat is balen! Denk je goed bezig te zijn door een milieuvriendelijkere auto te kopen, worden alle voordeeltjes weggesnoept. Gelukkig kun je het financieel redden, maar moet er niet aandenken door zoiets in de problemen te komen!

  4. De mensen die zich makkelijk een hybride kunnen aanschaffen kunnen ook makkelijk de WB betalen. Maar mensen die jaren rijden met auto van 15 jaar en ouder rijden kunnen zich geen nieuwere veroorloven en die worden vaak opgezadeld met extra taxen.

  5. Ik heb een gewone zuinige auto. Rijd 1 op 22 en belasting €20 maand. Verzekering all risk €22 maand. Goedkoper kan bijna niet en ben er tevreden mee. Mascha.

  6. wij hebben een normale benzine auto, wel redelijk zuinig, rijdt 1:17. betalen 36 per maand nu aan wegenbelasting.. wij hebben de auto nu 5 jaar, hij is 10 jaar oud, bevalt nog erg goed, weinig onderhoudskosten aan gehad.

  7. De wegenbelasting van mijn hybride Prius III stijgt van € 46 naar € 52 per maand. Dat is jammer, maar van alle belastingvoordeeltjes weet je dat ze ooit worden afgeschaft. Het beste is gewoon te zorgen dat je zo zuinig mogelijk bent want wat je niet verbruikt hoef je ook niet te betalen. Een accijnsstijging zal een hybriderijder weer minder hard treffen.

    Daarnaast vind ik het milieuvriendelijke aspect heel belangrijk. De belastingvoordeeltjes mogen dan wel verdwenen zijn, het voordeel voor het milieu is er nog steeds. Nog beter zou een elektrische auto zijn.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

336x280

Lekker Leven Met Minder

Online magazine over sparen, besparen, consuminderen en financiële onafhankelijkheid.

VOLG ONS OP