Ongevraagd abonnement: dit zijn je rechten

Ongevraagd abonnement: heb jij er wel eens een gehad?In het afgelopen jaar hebben Nederlandse consumenten zich behoorlijk geërgerd aan abonnementen die hen telefonisch zijn aangeboden en waar ze vervolgens maar lastig vanaf kwamen. Dat blijkt uit een analyse van de klachten die zijn binnengekomen bij de Autoriteit Consument & Markt, de ACM. Je kunt dan denken aan abonnementen op kortingswebsites, prijsvragen, hotelacties enzovoorts.

Ongevraagd abonnement: wat zijn je rechten?

Veel mensen realiseren zich niet goed genoeg dat het niet automatisch zo is dat ze ergens aan vast zitten, als ze telefonisch iets toezeggen. Ze laten zich onder druk zetten om toch te betalen, terwijl dat in veel gevallen niet eens nodig is. Als je ergens telefonisch mee akkoord gaat, dan is dat nog niet voldoende om je verplicht te laten betalen. Daarvoor moet het aanbod ook nog eerst schriftelijk opgestuurd worden en door jou worden ondertekend. Dat kan natuurlijk ook per e-mail; een reactie/bevestiging van jouw kant is dan vereist.

Bescherming van kwetsbare groepen

Op dit moment worden vooral kwetsbare groepen ‘slachtoffer’ van een aangesmeerd abonnement. Denk bijvoorbeeld aan ouderen. Om die groepen te beschermen, wordt de komende tijd scherper gelet op de naleving van de eisen die aan telemarketing gesteld worden. En als bedrijven zich niet houden aan die regels, dan krijgen ze dat van de ACM te horen. Daarnaast roept de toezichthouder ook consumenten op om alleen te betalen als er ook een schriftelijke bevestiging geweest is. Dat maakt het voor verkopers misschien minder interessant om een abonnement echt op te dringen aan mensen. Ook kunnen mensen zelf hun meldingen indienen via ConsuWijzer.

Ik heb hier gelukkig nog nooit mee te maken gehad, maar dat komt meer omdat ik overal nee op zeg, mijn telefoonnummer altijd buiten het telefoonboek houd en dus ook vrijwel niet gestoord wordt voor dit soort dingen. Bovendien vraag ik sowieso altijd om een offerte of voorstel, want anders kan ik toch niet goed beslissen of ik iets wil. In dit geval is dat dus mijn voordeel. Wel heb ik eens een keer via een callcenter krantabonnementen verkocht. Verschrikkelijk! Dat is dus écht niets voor mij. Gelukkig vonden ze het daar wel goed als je niet mensen probeerde te overtuigen.

Heb jij wel eens een ongevraagd abonnement aangesmeerd gekregen? Hoe ben je daar uiteindelijk vanaf gekomen?

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Facebook en Google+!

Hypotheekrente weer boven de 2%#FreedomFriday: Becoming Minimalist

Adine @ LekkerLevenMetMinder

Op Lekker Leven Met Minder schrijf ik over consuminderen, hypotheken, aflossen, sparen, besparen en zuinig leven, maar ook over financiële vrijheid, rust en mijn zoektocht naar het 'perfecte leven'.

7 Comments
  1. Ik koop niks via telefoon of aan de deur. Leverde me wel een keer een bedreiging op. Er kwamen mannen aan de deur in de net opgeleverde nieuwbouwwijk. Ze hadden compost over, en of wij dat wilden. Nee dus. Ja maar het was gratis! Nee, ook dan niet(ik trap daar niet in, er komt altijd een addertje onder het gras vandaan) Ze gingen naar de buuf, en ik zei haar niet aan de deur te kopen…ze begreep de hint en wimpelde de mannen ook af. Daarna werd ik bedreigd. Heel intimiderend.

    De week erna stond er een stuk in de krant over oplichters met compost…ik wist het he…

  2. Ik heb wel eens gehad dat iemand ongevraagd mijn ramen gewassen had. Kwam zijn vrouw ’s avonds aan de deur, of ik even wilde betalen, nee dus. Een halfuur later de man zelf die me ging bedreigen omdat ik niet ging betalen. Ging ook zeggen dat ik hem discrimineerde omdat hij een buitenlander was…. Mijn buurman wilde ook niet betalen (die woont beneden, ik boven) en hij zei aan de telefoon dat hij met een honkbalknuppel achter de deur stond. Die glazenwasser was echt mega aggressief. We hebben zijn kenteken opgenomen en de politie er opaf gestuurd. Die kwamen later terug en zeiden dat ze hem een waarschuwing hadden gegeven…. De eerste paar dagen keek ik wel steeds even over mijn schouder als ik de deur uitging. De schrik zat er goed in.

  3. Ik zat zonder er erg in te hebben aan een of ander make Up abonnement vast. Achteraf had ik het kunnen weten want t was te mooi om waar te zijn. Heb toen ik een bevestiging kreeg direct een mail gestuurd dat ik t niet wilde en me op het herroepingsrecht wilde beroepen. Kreeg een mail dat dit niet kon als de verpakking open was geweest en een heel verhaal maar gaf aan dat ik sowieso geen abonnement wilde. Maandje later kreeg ik nieuw product opgestuurd. Heb de bedragen laten storneren en de hele mailwisseling nogmaals verzonden met dreiging t door te zetten naar de rechtsbijstand omdat ik in mijn recht stond daarna hielden de mailtjes op

Leave a Reply

Your email address will not be published.

336x280

Lekker Leven Met Minder

Online magazine over sparen, besparen, consuminderen en financiële onafhankelijkheid.

VOLG ONS OP