Review Simba: matras in een doosje

Review: Simba matras in een doosje

Ik weet niet of het je ook is opgevallen, maar de laatste tijd komt er heel veel reclame langs van matrassen in een doosje. Die worden gewoon via de post bezorgd. Nu was ons matras niet al te best en dus besloten we – net na de kerst – een gokje te wagen en zo’n matras te bestellen. Een Simba matras in dit geval. Inmiddels zijn we ongeveer 2 maanden verder, dus kan ik middels een review wel een beetje vertellen over of én hoe het bevalt! Overigens houden jullie de echte foto nog tegoed; vriend ligt nog te slapen 😉

Twijfel

Om heel eerlijk te zijn, stond ik niet echt te springen om dit nieuwe matras. Daarvoor had ik twee hoofdredenen:

  1. Ik was bang om de verkeerde keuze te maken; waar lét je in hemelsnaam op bij het bestellen van een matras? Helemaal als je het online koopt en dus niet eerst kunt voelen!
  2. Het is ook best duur. Vriend tikt met enig gemak de 2 meter aan, dus je zit meteen aan ongeveer het duurste matras vast.

Maar: we konden er eigenlijk niet meer onderuit. We kregen allebei steeds vaker last van onze rug en elke keer weer dat bed als een soort bouwpakketje in elkaar schuiven… We hadden er genoeg van.

Waarom Simba?

Maar waarom kies je dan voor een matras in een doosje? Ik moet eerlijk zeggen: ik was vooraf al een beetje lekker gemaakt. Zoals sommigen van jullie misschien wel weten, werk ik ook als freelance vertaler. Eén van de projecten waaraan ik werk, is de introductie van het Simba matras in Nederland.

Nu had het natuurlijk leuk geweest als dat me ook een gratis matras had opgeleverd, maar helaas 😉

Dat is overigens niet helemaal waar: toen ik voor de vertaling ook het bestelproces moest testen, bleek de dummy test een echte uitwerking te hebben. Zo kwam het dat er ineens een bezorger mét matras voor m’n deur stond. Maar: dat was natuurlijk niet de bedoeling, dus ik heb het eerlijk gemeld bij mijn klant en het matras is weer opgehaald.

In ieder geval werd ik op die manier erg nieuwsgierig gemaakt. Het bed zou speciaal ontworpen zijn voor een ‘optimale nachtrust’. Dan had je ook nog 100 nachten proefslapen en 10 jaar garantie. En hoewel de prijs niet heel laag was, was het wel de laagste van de andere matrassen in een doosje. Als we dan al voor deze optie zouden gaan, was dit de slimste keuze.

Lees ook: Mijn ervaring met kapok kussens

Voor je verder leest, wil ik je iets vragen...

Is jouw geld op voordat je maand voorbij is? Wil je weten wat de beste spaarmethodes zijn?

Overweeg je om aan de slag te gaan met beleggen , maar weet je niet waar je moet beginnen?

Meld je dan nu aan voor mijn inspiratiemail - met content die je nergens anders vindt!

Onze afwegingen

Ik vind het altijd wel fijn om wat ervaringen van anderen te lezen, zeker als het gaat om dit soort grote aankopen. Dat bleek nog best een uitdaging te zijn. Ik vond vrij veel reviews van bloggers, maar daarbij ging het wél allemaal om samenwerkingen.

Nu zeg ik niet dat die reviews dan niet betrouwbaar zijn (ik maak zelf immers ook wel eens reviews en weet dat ik daar 100% eerlijk in ben), maar het ‘voelt’ toch anders dan een reactie van een gewone consument die er niets bij te winnen heeft. Bovendien ‘kende’ ik die bloggers ook niet, dus ik wist ook niet hoe ik hun reviews in kon schatten.

Op Facebook zag ik nog wat verschillende reacties; of heel positief, of juist heel negatief.

Uiteindelijk besloten we er toch voor te gaan. Er was op dat moment een actie met 20% korting, waardoor het matras net iets meer dan 750 euro zou kosten. Dat is een heel bedrag, maar het is minder dan een nieuw bed. En dat was het alternatief waar we in de eerste instantie aan dachten.

Een andere doorslaggevende factor was de 100 nachten proefslapen-optie. Als het matras toch niet zou bevallen, dan halen ze het weer op. Dat is natuurlijk een slimme marketingtool, maar als consument is het ook handig. In een beddenzaak lig je misschien even drie minuten op een matras, maar dat is het dan ook wel.

Uiteindelijk plaatsten we op 29 december dan toch de bestelling 🙂

Bezorging en installatie

Nu begon het grote wachten. Volgens de site is de levering binnen 24 uur, maar dat bleek rond de feestdagen niet op te gaan. Uiteindelijk kwam ons matras pas op 17 januari, dus bijna drie weken later.

We hadden aangegeven dat ze de oude matrassen weer mee mochten nemen. Dat was bij de prijs inbegrepen en scheelde ons weer een ritje naar de stort. Dat ging helaas eerst niet; de bezorgers hadden geen formulieren meegekregen voor een afhaling, alleen voor een bezorging. Ik heb meteen contact opgenomen en daar werd redelijk vlot en netjes op gereageerd. Helaas ging het alsnog steeds fout bij PostNL; ik heb tot twee keer toe een nieuw matras gekregen (nou ja, niet aangepakt) en pas de derde keer kwamen ze alleen wat ophalen. Uiteindelijk heeft het nog tot 8 februari geduurd voor onze oude matrassen uit de gang verdwenen waren.

Dit gebeurt er als ik een matras van 42 kg naar boven wil krijgen...
Dit gebeurt er als ik een matras van 42 kg naar boven wil krijgen…

Toen het matras binnen was, kon het grote slepen beginnen. Vriend was gewoon op zijn werk en ik had al gelezen dat het matras dusdanig vacuüm verpakt was, dat het ongeveer 5 uur moest uitzetten. Wij hadden dit keer gekozen voor één groot tweepersoonsmatras van 180 x 220 en die zat in een doos van 42 kilo. Ongeveer 2/3e van mijn lichaamsgewicht 😉

Maar goed; ik laat me niet zomaar tegenhouden, dus met enig kunst- en vliegwerk heb ik die doos de trap op gekregen. Eerst een keer kantelen, daarna wurmen, vervolgens met een sjorband vastzetten aan de trap richting zolder, trekken met sokken aan, wegglijden, trekken zonder sokken aan en voilà. Ongeveer een half uur later lag het matras op bed. Even het plastic open snijden met het bijgeleverde opener-ding en het matras kon gaan uitzetten.

Onze ervaring met het Simba matras

Ik heb natuurlijk netjes met testen gewacht tot vriend er ook bij was. Hij sliep de eerste nacht meteen al heerlijk en vond het een duidelijk verschil met het andere matras. Ik had verwacht dat dat voor mij ook het geval zou zijn (naar mijn idee ben ik niet zo moeilijk qua matrassen), maar dat was niet zo. Ik heb de eerste week nog wel behoorlijke spierpijn gehad.

Volgens the internetz is dat wel heel normaal als je net een nieuw matras hebt. Dan moeten je spieren weer wennen ofzo. En op zich ook niet vreemd, want ik gleed ’s nachts altijd op één of andere manier tussen beide matrassen in. Dan lig je toch wat typisch. En nu het één stevig matras was, lag ik natuurlijk ook een stuk rechter. Normaler, maar wel even wennen.

Na een dikke maand op dit matras, kan ik wel zeggen dat ik er blij mee ben. Het was even een flinke bak geld, maar het ligt zó veel beter dan wat we hadden! Vrij stevig (we hebben er wel nog een topper op), maar het vormt zich ook naar je lichaam, dus niet té stevig. En die spierpijn kwam misschien ook wel door het verslepen van dat matras 😉

Aanvulling oktober 2018: het matras bevalt nog steeds erg goed! De oude topper is er na een maand alsnog af gegaan en die missen we totaal niet. Eigenlijk ligt het een stuk beter nu die eraf is. En: nog steeds geen spijt dat we niet voor een compleet nieuw bed gegaan zijn!

Wat ik minder vond, was de communicatie. Zo hoorden we bijvoorbeeld pas op 9 januari (11 dagen na het plaatsen van de bestelling, die binnen 24 uur geleverd zou moeten worden) dat de levering van ons Simba matras vertraging had opgelopen. No shit, Sherlock! En daarna dat gedoe met het ophalen van die matrassen. Als ik wat minder eerlijk was geweest, dan had ik inmiddels 2 matrassen gratis gehad! Ik werd wel steeds goed geholpen, maar het had toch fijn geweest als dat wat soepeler was gegaan.

Onze ervaring met het Simba matras na 5 jaar

Jaja, het is weer eens tijd voor een update onder dit artikel. Inmiddels is het 2023 en zijn we zo’n vijf jaar verder sinds de aanschaf van dit matras. En heel eerlijk: ik ben niet helemaal fan meer. Ons matras is namelijk inmiddels best een beetje doorgezakt. Grote kans dat dat komt door het feit dat wij altijd op dezelfde plekken liggen, dat man heel lang is én dat je het matras dus alleen zijwaarts kunt omkeren (en niet ondersteboven kunt leggen). Bij mijn lengte geef je een deel dan nog ruimte om terug te veren, maar bij de lengte van mijn man (het hele bed) niet.

Nu zat er 10 jaar garantie op dit matras, dus ik dacht: ik neem eens contact op. Dat was even zoeken, want Simba zelf is inmiddels niet meer actief in Nederland. Maar, een lang verhaal kort: na wat foto’s te hebben gestuurd hebben wij het volledige aankoopbedrag terugontvangen. Helemaal blij met het matras was ik dus niet meer, maar deze service vind ik wel echt opmerkelijk. En heel fijn, want dan kan dat binnenkort weer naar een nieuw matras. Een goede nachtrust is immers goud waard.

Ben jij blij met je bed/matras? Hoe heb jij daarvoor de keuze gemaakt?

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Instagram!

Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!

Ontdek waar jij geld laat liggen


Adine @ LekkerLevenMetMinder

Nadat ik in 2010 'wakker' werd met een hypotheek van ruim 400.000 euro, tegen 6% rente, gooide ik het roer om. Ik loste in razend tempo zo'n 70.000 euro af, minimaliseerde stevig én ging bewust kleiner wonen. Op Lekker Leven Met Minder deel ik mijn verhaal en schrijf ik over consuminderen, hypotheken, aflossen, sparen, besparen en zuinig leven, maar ook over financiële vrijheid, rust en mijn zoektocht naar een rijk en tevreden leven.

5 Comments
  1. Heel blij met onze boxspring. Gekocht bij een winkel maar mochten ook 90 dagen proefslapen.
    Op basis van je review zou ik zeker geen matras bij Simba bestellen. Wat een prutsers.

    1. Dat is fijn, dat dat ook bij de winkel kan! Dat wist ik niet 🙂 En ik sta er ook een beetje dubbel in; het systeem is geweldig, het matras ligt heerlijk, maar de samenwerking met PostNL gaat gewoon niet vlekkeloos. Die huren dan weer een derde partij in en geven niet de goede instructies. Op zich niet de schuld van Simba, maar tegelijkertijd denk ik ook: het blijft jullie verantwoordelijkheid. Dus als er klachten over komen, dan moet je gewoon zorgen dat dat proces beter gaat. Het kan zijn dat ik net pech had en ik werd ook écht netjes en snel steeds geholpen, maar het blijft vervelend om er zoveel werk van te hebben.

  2. Ik kan mij niet voorstellen dat als je beide een verschillende postuur lengte geeft het voor beide perfect is.

    Deze verdien methode van Simba,Bruno,Matt,Eve ,Emma en vergeet er nog 5 slaat erg aan maar is niet perfect.

    Ook een 2 persoonsmatras is niet ideaal want je ligt op den duur in kuil die de zwaarste veroorzaakt.

    Als je beetje verdiept koop je voor het zelfde geld een betere matras wat echt op lichaam aansluit.

  3. Wij hebben een waterbed, de beste aanschaf ever!
    Man had in zijn vorige relatie een waterbed en was daar heel tevreden over. Ik heb altijd Auping matrassen gehad.
    Voordeel van een waterbed is dat het altijd warm is; heerlijk voor mijn pijnlijke gewrichten.
    Groet, Ikkelien

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.