Uitdaging: doordeweeks geen chips meer

Ik ben geen ster in het volhouden van mijn doelen. Ik kan wel doen alsof het wel zo is – niemand die het kan controleren – maar dan houd ik toch vooral ook mezelf voor de gek. In september had ik nogal de mond vol van gezond eten. Dat heeft misschien een paar weken geduurd, waarna het al minder ging. De laatste tijd gaat het écht slecht: in de afgelopen week heb ik uit mijn hoofd gezegd 1x patat op, 2x pizza, 1x uit eten (wel vegetarisch, maar ook broodjes kruidenboter etc.), 1x nasi met kant-en-klare rijst (shame on me) en 1x nasi met verschrikkelijk zoute ‘kruidige nasi mix’, ook met kant-en-klare rijst. De zevende maaltijd kan ik me niet helemaal herinneren, maar dat zal weinig beters geweest zijn.

Omdat ik echt merk dat ik aankom en minder fit ben en dat allebei gewoon niet meer wil, ga ik weer met babystapjes beginnen. Mijn eerste babystapje: doordeweeks geen chips meer. Chips eet ik echt bij het leven. Als ik eenmaal begin, moet de zak leeg. Maakt niet uit of het een relatief kleine zak Hamka’s is, of een grote zak met b.v. paprikachips. Matigen heeft weinig zin; als ik er eenmaal aan heb gezeten, kan ik er niet meer vanaf blijven. Niet aanzitten is dus het beste. Om de ‘trek’ een beetje te vullen heb ik in ieder geval standaard een flesje water naast me staan en probeer ik wat beter dan normaal te ontbijten. Daarnaast zou ik eigenlijk iets anders moeten bedenken om mezelf mee bezig te houden, want zolang ik heel erg gericht blijf op eten, moet ik mezelf constant tot de orde roepen en is de kans dat ik de mist in ga natuurlijk veel groter.

Suggesties, tips en natuurlijk bemoedigende woorden zijn van harte welkom!

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Google+!

Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!


Zondagsrust
Vleesvervangers


Adine @ LekkerLevenMetMinder
Adine @ LekkerLevenMetMinder

Nadat ik in 2010 'wakker' werd met een hypotheek van ruim 400.000 euro, tegen 6% rente, gooide ik het roer om. Ik loste in razend tempo zo'n 70.000 euro af, minimaliseerde stevig én ging bewust kleiner wonen. Op Lekker Leven Met Minder deel ik mijn verhaal en schrijf ik over consuminderen, hypotheken, aflossen, sparen, besparen en zuinig leven, maar ook over financiële vrijheid, rust en mijn zoektocht naar een rijk en tevreden leven.

14 Comments
  1. toen ik stopte met roken moest ik ook iets anders hebben om mijn gewoonte te veranderen, nu brei ik sokken, simpel en ik denk nergens meer aan, mischien werkt het voor jou ook ? , succes en geniet ervan , liefs marion

  2. Ik herken dat wel. Alleen heb ik dat met chocolade. Daar kan ik mij misselijk aan eten. Vooral 's avonds. Wij hebben altijd wel wat in huis. Voor als er iemand komt.
    Ik kan er redelijk vanaf blijven, maar als het eenmaal open is, eet ik het op.

    Husband werkt weer een paar uurtjes. Maar op weg naar huis neemt hij vaak wat lekkers mee. Dat leert hij niet af.
    Als ik alleen ben snoep ik niet.

    Niets kopen is ook zo moeilijk. De kinderen komen regelmatig en dan wil je toch wat hebben. Ik ben een zoetekauw en Husband is van de hartige hap. Dat verschil maakt nog wel eens dat wij niet weten wat wij open maken. En blijft het dicht.

    Nu eten wij alleen op zaterdagavond chips. En niet elke zaterdagavond.
    Wij eten tegenwoordig erg laat door het klussen. Daardoor heb je de hele avond geen trek meer. Wel een voordeel.
    Wij ontbijten altijd. Bruine boterhammen met kaas. Ik mis het als wij dat overslaan.

    Misschien minder kopen en één avond per week chips.
    Maar het blijft moeilijk.

    Liefs Frederique

  3. Gewoontes zijn vrij lastig te doorbreken. Niet meer kopen is een hele goeie tip. Verder zou ik zorgen voor regelmaat. Koop alleen gezonde dingen en eet 3 x per dag uitgebreid zodat je geen honger meer hebt. Tussendoor kun je rijstwafels eten, fruit of magere yoghurt. Probeer het eens 3 weken, als je de smaakversterkers en suikers weglaat (chips o.a) zul je merken dat het door willen blijven eten ook stopt. Want door de smaakversterkers in veel kant en klaar eten en zoutjes blijf je eten tot je niet meer kan. Ik heb er eens een stukje over geschreven: http://mevrouwjee.blogspot.com/2011/03/verslaafd-aan-smaakversterkers.html
    Heel veel sterkte, want het is moeilijk.

  4. Bedankt voor alle tips! Ik probeer inderdaad al niet of minder te kopen, zonder dat ik daarmee ook direct de mogelijkheden voor vriendlief beperk. Dat is gelukkig niet zo'n chipseter, dus als ik daar minder van koop, zal hij daar misschien eens in de twee weken eens iets over zeggen.

    Nadeel is ook dat ik zittend werk heb en mijn kantoor naast de keuken zit. Met zittend werk kun je er eigenlijk altijd wel bij eten en ik hoef voor het pakken dan ook niet zoveel moeite te doen. Maar het is ook een kwestie van doorzetten, je kunt ook niet verwachten dat gezondheid op een presenteerblaadje wordt aangeboden. Ik ga er dus maar voor!

  5. Mijn tip is eigenlijk vooral meer water drinken, meer eiwitten eten, en meer vezels. Die zetten op en dan heb je echt geen trek. Sinds een week ontbijt ik met magere (0% vet) yoghurt met een eetlepel haverzemelen. Het gaat echt als een trein!

  6. 's Ochtends meteen een schaaltje schoongemaakte wortel, komkommer, tomaatjes, schoongemaakt fruit, klaarmaken en vooraan in de koeling zetten.
    En niet meer, of veel minder kopen van de ongewenste zaken. Laat je partner desnoods wat eigen spulletjes om te snacken in een eigen (afsluitbaar?0 kastje ofzo zetten.

  7. Misschien door heul bewust te gaan snoepen/snacken. Zo ben ik van de één op andere dag van 't roken afgekomen. Als je ook maar één stukje chips eet moet je dat met aandacht en overgave doen, 200keer heul bewust kauwen;-) 'k kan je verzekeren op 't moment van slikken zit er geen smaak meer aan.
    Zo krijg jij geen 10 chippies meer binnen
    Suc6

  8. Met al die junkfood krijg je je voedingsstoffen niet binnen die je nodig hebt en blijft je lichaam om meer vragen. Ook door de stofjes die ze door eten heen gooien om je meer te laten eten ga je voor gaas. Ik zou in ieder geval zorgen dat je maaltijden gezond zijn. Alleen fruit of verse smoothies zijn een lekker en goed begin. Mits je van fruit houdt natuurlijk, ik ben er dol op. Tussen de middag lekker volkorenbrood met een goed belegje en 's avonds vooral veel verse groenten. Je zult merken als je meer 'echt' eten binnen krijgt het verlangen naar 'slecht' ook zal verminderen. Succes 🙂

  9. hoi lekker leven met minder,
    Alle goede tips zijn al voorbij gekomen zie ik,ik ben zelf 10 kilo afgevallen zon 2,5 jaar geleden,en nog steeds op dat gewicht ,
    Ook ben ik een paar jaar geleden gestopt met roken ,vandaar die kilo,s denk ik samen met een zwangerschap ,maar ik was het zat ,
    ik heb het boek waarom franse vrouwen niet dik worden gelezen ,en het principe is eigenlijk het zelfde als besparen,je houd een tijdje je eetgewoontes bij en zorgt dat je ook goed weet wat je erg lekker vindt ,je gaat vervolgens zo gezond mogelijk eten,veel fruit en groentes van het seizoen ,en veel bewegen ,op een manier wat jij leuk vindt,dan mag je vervolgens van de produkten die je lekker vindt ook een kleinigheidje in de zoveel tijd nemen bijv 1 bon bon per dag ,op deze manier kan je een heel tevreden gevoel houden omdat je toch ook kan eten wat je lekker vindt ,werkt niet bij iedereen deze methode maar misschien ook een idee gr rosa

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

336x280

Lekker Leven Met Minder

De gids voor geluk, vrijheid en rijkdom.

VOLG ONS OP

Krijg minimaal 150 euro cashback