Extreme Couponing in België: Norbert Verswijver

Een tijdje terug schreef ik over Extreme Couponing, iets dat in Amerika veel gedaan wordt. Voor wie zo even niet meer voor de geest heeft waar dat om draait: extreme couponers verzamelen overal kortingsbonnen die ze kunnen gebruiken voor boodschappen. Dat resulteert in een kar of 6 volgegooid met artikelen, waar uiteindelijk een paar dollar voor betaald wordt, of waar men zelfs nog geld op toe krijgt. Dit wordt vooral in Amerika veel gedaan, in Nederland kun je meerdere bonnen zelden op één product gebruiken.

Maar in België zit (zat?) dat toch iets anders. Daar woont namelijk de Robin Hood van de food en non-food, Norbert Verswijver. Deze Norbert zoekt mooie acties op, plaatst voor tien-, soms wel honderdduizenden euro’s een bestelling, knipt per actie een paar duizend kortingsbonnen uit (of kopieert ze, soms mag dat ook) en gaat vervolgens gewapend met het tasje bonnen én een deurwaarder naar een winkel om zijn bestelling op te halen. Meestal gratis, soms voor een bedrag van €0,60 of een euro. Naar eigen zeggen gaat het hem niet om hebberigheid, maar geeft hij alles ook weer weg. Toen hij bijvoorbeeld voor €60.000 schoenen kocht, hield hij slechts twee paar voor zichzelf, de rest ging naar mensen die het harder nodig hadden dan hij. De €6000 aan diepvrieseten schonk hij rond de kerst aan behoeftigen. Hij ‘steelt’ van de rijken en geeft aan de armen, vandaar ook zijn zelfgekozen bijnaam.

Een paar filmpjes van zijn acties:

Voor je verder leest, wil ik je iets vragen...

Is jouw geld op voordat je maand voorbij is? Wil je weten wat de beste spaarmethodes zijn?

Overweeg je om aan de slag te gaan met beleggen , maar weet je niet waar je moet beginnen?

Meld je dan nu aan voor mijn inspiratiemail - met content die je nergens anders vindt!

Kan dit?

Ik heb hier een beetje dubbele gedachten over. Aan de ene kant vind ik het flauw als winkelketens – want hij richt zich vooral tegen ketens, niet tegen de enkele zelfstandige – terugkomen op iets dat ze beloven. Dat zij b.v. niet op een bon zetten dat er maar één per product o.i.d gebruikt kan worden, dat is natuurlijk niet handig. Als je landelijk een grote actie doet, zou je daar ook even juridisch advies over in moeten winnen, vind ik. Aan de andere kant vind ik het soms toch ook wel weer wél naar hebberigheid neigen. Dat je schoenen en diepvrieseten weggeeft, prima. Maar wat moet b.v. een dakloze met parket of een stereoset? Daar krijg ik weer meer het gevoel van dat die bonnen toevallig werkten en dat er weer even een statement gemaakt moet worden. Ook vind ik de benadering niet helemaal netjes; er wordt gezocht naar een soort maas in het hele verhaal, daar wordt voor een enorm bedrag gebruik van gemaakt en vervolgens is het met camera’s en deurwaarder op pad om te ‘innen’.

Deze vorm van extreme couponing in België zou dus helemaal niets voor mij zijn. Ik zou – zeker voor dat soort bedragen – liever niet bij de kassa een enorme strijd moeten gaan voeren over kleine lettertjes en wat wel en niet mag. Uiteindelijk krijg je namelijk gewoon toch niet snel gelijk en zul je hoogstwaarschijnlijk juridische stappen moeten ondernemen om je gelijk te krijgen. En tsja, of ik dat nu zou willen voor wat spullen…

Hoe vinden jullie deze vorm van extreme couponing? En hadden jullie wel eens van de ‘bonnenman’ gehoord?

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Instagram!

Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!

Ontdek waar jij geld laat liggen


Adine @ LekkerLevenMetMinder

Nadat ik in 2010 'wakker' werd met een hypotheek van ruim 400.000 euro, tegen 6% rente, gooide ik het roer om. Ik loste in razend tempo zo'n 70.000 euro af, minimaliseerde stevig én ging bewust kleiner wonen. Op Lekker Leven Met Minder deel ik mijn verhaal en schrijf ik over consuminderen, hypotheken, aflossen, sparen, besparen en zuinig leven, maar ook over financiële vrijheid, rust en mijn zoektocht naar een rijk en tevreden leven.

11 Comments
  1. Deze man neemt dus al een deurwaarder mee. Dat zegt al een heleboel. Maar in theorie vind ik het best gave acties. Soms is het inderdaad wat overdreven.
    Zelf zou ik het niet op deze manier kunnen. Wel een stuk kleinschaliger denk ik. Toch best interessant om dan eens richting belgië te gaan kijken. Het is hier echt om de hoek.

  2. haha, vind het ook wel grappig. zoals je zelf zegt is dit wel extreem, maar kleinschaliger? Ik zie het wel zitten. Helaas hebben ze het hier in Nederland wat beter op orde 😉

  3. Als 'Belg' heb ik natuurlijk al gehoord van de bonnenman…. Het is wel niet zo dat we in België altijd bonnen en acties kunnen cumuleren. Vaak staat er wel duidelijk op de bons vermeld dat de korting slechts op één product wordt toegekend én dat er niet kan gecumuleerd worden. Ik denk dat de winkels zich meer en meer 'indekken' tegen wanpraktijken door de actievoorwaarden duidelijker te vermelden. In Colruyt lukt het wel om 'eigen' reclames te cumuleren met leveranciersbons van producten. Vaak kun je dan heel goedkoop aankopen omdat zowel de kortingen van Colruyt als van de kortingsbon van de leverancier in aanmerking komen. Rond pasen was er zelfs een superactie in die winkel waarbij ze hun eigen korting verdubbelden. Zo kocht ik daar drie grote flessen Persil color (normale prijs 12.99 euro) tegen 15.33 euro voor de drie flessen. Door de verdubbeling van de korting van de colruyt zelf én leveranciersbons (uit reclames, streekkranten) te combineren, betaalde ik per fles maar 5.11 euro…. en dat was toch een heel serieuze besparing.

  4. Dit is prima, ongeacht of het hebberigheid is of niet. De winkels maken vaak een behoorlijke winst. Het is jammer dat zo iets niet in NL kan. Dat zou een heleboel mensen helpen om niet naar een voedingsbank te gaan.

  5. Ìk vind het een geweldige actie. Niks hebberigheid, je moet het zien als een statement en daar slaagt hij prima in. Bravo voor deze man. We zouden met zijn allen veel meer burgerlijk ongehoorzaam moeten worden. Nee we lopen allemaal braaf in de pas en houden ons aan de 'regeltjes'. Ik ben dol op dit soort bijzondere mensen die de confrontatie aangaan. Super!

  6. Goh, doet die man dat nog steeds? Hebben de winkels in België dan nog steeds niet geleerd hoe het moet???! Ik heb heel lang geleden hem eens op TV gezien. Ik vind het wel grappig eigenlijk. Hij overtreed de wet er niet mee en hij helpt anderen. Alleen is het zo… wie betaald er uiteindelijk voor zo'n reclamestunt… de klant.
    Ben wel blij dat we geen couponnen hebben in Nederland, had ik er nog een klus bij! Bij couponnen geldt ook dat de klant het uiteindelijk via een omweg weer betaald denk ik.

  7. Natuurlijk betaalt de klant voor die kortingen.
    Dat probeert de bonnenman nu net duidelijk te maken.

    Al die merken die gigantisch veel geld verspillen aan reclame, marketing en andere rotzooi die geen ene zier te maken hebben met het product zélf.

    Snap niet dat mensen daarin trappen en toch steeds die veel te duren A-merken kopen. Neem nu Coca-Cola. Daar betaal je gewoon 2/3de aan de marketing en reclame en maar 1/3de voor de cola zelf.

    Ik ga gewoon naar de Aldi. Prima producten waar je gewoon betaalt voor de waar en niet voor al die reclameacties.

  8. DE VERKWISTING MET VERVAL DE DATUMS EN DE VERNIETEGING OVERSTOK' S TEGEN GAAN, DOOR DE EIND KOPER CONSUMENT .
    DIT DOOR DE OPEISING VAN ZIJN, ONS BETAALD EIGENDOM.
    Alle producten die over datum zijn en alle overstok's die nu vernietigd worden zijn het eigendom van de klanten de consumenten .
    Want deze verliezen of de afschrijvingen zijn al verrekend in de eind verkoop prijzen ..
    Dat werd herhaalde malen bevestigd door alle grootwarenhuizen en de producenten, dit ook voor radio en TV.
    Dus logisch door onze aankopen zijn wij eigenaar van alle producten die nu vernietigd worden.
    Wanneer zal de consument eens wakker worden en zijn door hem betaalde producten ophalen bij de handelaars ,alles waar wij recht op hebben .
    Het zijn de door ons , in de eind prijzen betaalde en verrekende producten .
    Wie steunt mij om dit voor de rechtbank te brengen .
    Norbert Verswijver
    Wij zijn eigenaars van alles wat word weggeworpen om te vernietigen .
    De handelaars mogen niets vernietigen zonder toelating van ons de consument .
    Wij betalen alles, ook wat word weggeworpen .
    Dat is dit toch de logische verklaring en toch duidelijk zonder verdere betwisting
    Wat wij betalen is een aankoop en voldaan aan de cassa, dus het onbetwistbaar eigendom van de eind koper consument.
    Groetjes van de bonnenman

  9. DE VERKWISTING MET VERVAL DE DATUMS EN DE VERNIETEGING OVERSTOK' S TEGEN GAAN, DOOR DE EIND KOPER CONSUMENT .
    DIT DOOR DE OPEISING VAN ZIJN, ONS BETAALD EIGENDOM.
    Alle producten die over datum zijn en alle overstok's die nu vernietigd worden zijn het eigendom van de klanten de consumenten .
    Want deze verliezen of de afschrijvingen zijn al verrekend in de eind verkoop prijzen ..
    Dat werd herhaalde malen bevestigd door alle grootwarenhuizen en de producenten, dit ook voor radio en TV.
    Dus logisch door onze aankopen zijn wij eigenaar van alle producten die nu vernietigd worden.
    Wanneer zal de consument eens wakker worden en zijn door hem betaalde producten ophalen bij de handelaars ,alles waar wij recht op hebben .
    Het zijn de door ons , in de eind prijzen betaalde en verrekende producten .
    Wie steunt mij om dit voor de rechtbank te brengen .
    Norbert Verswijver
    Wij zijn eigenaars van alles wat word weggeworpen om te vernietigen .
    De handelaars mogen niets vernietigen zonder toelating van ons de consument .
    Wij betalen alles, ook wat word weggeworpen .
    Dat is dit toch de logische verklaring en toch duidelijk zonder verdere betwisting
    Wat wij betalen is een aankoop en voldaan aan de cassa, dus het onbetwistbaar eigendom van de eind koper consument.
    Groetjes van de bonnenman

  10. zelf doe ik het ook.
    Ben nu al 3 jaar aan het souperen op kruiden en parfums, waarvoor ik bijna niets heb betaald en kan nog zo'n 15 jaar mee weg.
    Het is zeker mogelijk om combo's te gebruiken, enkel kleine letters lezen.
    Recent op mijn werk (verkoper) een actie geweest van 1+1 gratis. Heel wat was dan nog afgeprijsd aan -50% doordat de vervaldatum nog 2 dagen was, (kon nog worden ingevroren). Dus normale prijs was 15€ voor 2 door de 1+1, was het 7.5€. door de -50% kwam het op €3.75. Had daarbovenop nog 12 leveranciersbons die ik kon gebruiken van €4 per stuk. Dus totaal 26 pakken gekocht voor €0.75.
    Dus als je een beetje uitkijkt lukt het. Maar ze zijn moeilijk te vinden de bonnen

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.