Gezond eten: met vallen en opstaan

Bijna een jaar geleden begon ik met een uitdaging gezonder te eten. Dat is dus echt iets waar ik bijna elke keer wel opnieuw mee kan beginnen en waarvan ik me afvraag of ik het ooit eens onder de knie ga krijgen. Toen waren mijn speerpunten vooral meer bewegen, water drinken en wat vaker strakke broeken aantrekken als mentale motivatie. Vorig jaar sloot onze sportschool echter en heb ik mijn speerpunten én motivatie wat aan moeten passen.

Ik drink nu bijvoorbeeld wel meer water (we waren toe aan nieuwe glazen en hebben een setje extra grote exemplaren gekocht, waarvan ik steeds een gevuld exemplaar op m’n bureau heb staan. Met 400 ml per glas gaat er dan toch ongemerkt best wat doorheen) en let veel meer op m’n eten. Vooral van bewerkte dingen probeer ik weg te blijven. Ontbijt is standaard een kommetje bio-yoghurt met havermoutvlokken en rozijntjes of gedroogde abrikozen of bio-jam (als die op moet, die blijft lang niet zo goed houdbaar dan de jam die volgestopt is met conserveringsmiddelen). Middageten bestaat uit twee (vaak koolhydraatarme) boterhammen, een heel dun laagje roomkaas, een plakje flinterdunne achterham, een beetje komkommer, gekookt eitje en wat peper. Avondeten verschilt, ik heb nu bijvoorbeeld een grote pan soep gemaakt en daar maak ik dan b.v. zelf een broodje bij of een soufflé. Maar tussen dat middag- en avondeten gaat het vaak mis. De laatste tijd heb ik weer ontzettend veel ‘trek’ in snoep. De middagmaaltijd vult ook lang niet zo goed als bijvoorbeeld het ontbijt. Terwijl dat maar één kommetje is.

Afgelopen weken heb ik me dus een aantal keer weer vergrepen aan snoep. Niet echt handig, ook niet omdat we het standaard niet in huis hebben en ik er dus speciaal voor naar de winkel ga. Zo sterk roept het me dus :$

Omdat ik toch wel graag nog een beetje in de buurt van mijn streefgewicht wil blijven, ga ik gewoon weer een poging doen. Niet met lijnen, maar wel met die tussendoortjes stoppen. Ik heb al gemerkt dat peren voor mij goed werken. Die kan ik eten zonder misselijk te worden en ze vullen redelijk. Ook hoef je er niets voor overhoop te halen, je pakt er gewoon één. Die zal ik vandaag weer even halen. En zodra het weer weer iets beter is, verplaats ik mezelf ook eens wat vaker naar buiten. Er is hier nog genoeg op te ruimen, de moestuin moet nog klaargemaakt worden en ik kan ook wel weer eens de skates onderbinden.

Toch blijft het bizar. Ik weet dat snoep slecht is, ik weet dat ik me er slecht van ga voelen en ik weet dat ik zonder uitzondering erna spijt krijg, maar toch lukt het regelmatig niet om er vanaf te blijven. Volgens mij moet ik er maar aan wennen, dat het voor mij moeilijk blijft om goed te doen

Hoe zit dat bij jullie?

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Google+!

Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!


Sparen: vooruitblik en eindspurt?
Postzegels weer duurder?


Adine @ LekkerLevenMetMinder
Adine @ LekkerLevenMetMinder

Nadat ik in 2010 'wakker' werd met een hypotheek van ruim 400.000 euro, tegen 6% rente, gooide ik het roer om. Ik loste in razend tempo zo'n 70.000 euro af, minimaliseerde stevig én ging bewust kleiner wonen. Op Lekker Leven Met Minder deel ik mijn verhaal en schrijf ik over consuminderen, hypotheken, aflossen, sparen, besparen en zuinig leven, maar ook over financiële vrijheid, rust en mijn zoektocht naar een rijk en tevreden leven.

22 Comments
  1. Je kunt tussen de middag ook wat meer eten – het klinkt erg weinig. Met een exxtra eitje en rauwkost trek je het vermoedelijk wel tot de avondmaaltijd.

  2. Of een bekertje havermout erbij, dat vult ook goed. ik eet zelf tussen middag meestal rijst met linzen, dan houd je het ook goed vol tot avondeten. anne

  3. Ik heb laatst gelezen (en klopt bij mij ook wel) dat als je te weinig eet je gaat snaaien. Eet 's middags wat meer. Bv rauwkost, dat vult maar is onbewerkt en zet niet aan. Met de keukenmachine zo gemaakt voor meerdere dagen: worteltje, stukje komkommer etc.

  4. Ik probeer een fruitverslaving op poten te zetten omdat de kilo's er toch we hard bijkomen nu ik meer dan 5 maanden zwanger ben. En ja, ik weet dat je dan niet mag lijnen, maar van snoep en chocolade afblijven mag toch wel. Waarom neem je tussen ontbijt en lunch en tussen lunch en diner niet wat gezonds? Beetje tomatensalade of snij eens een ananas in stukken (mijn favoriet op het moment). Rijstwafels met geprakte avocade en wat tomaatjes erop, hmmmmmmm
    Maar bij mij blijft het ook work in progress. Het is zo makkelijk om snel iets ongezonds naar binnen te schuiven. Ik hou toch al niet van koken ofzo… Succes! (en dat van die megagrote glazen ga ik ook proberen)

  5. bij mij is het ook een eeuwige strijd.
    Als ik brood eet tussen de middag ga ik ook meer snoepen daarna.
    Daarom wok ik vaak wat groenten en eet dat met wat linzen of zo, daar doe ik het uren op.
    Wat ook goed vult is een bord havermoutpap met wat banaan.

  6. Minder brood en meer eiwitten, aangevuld door groenten, noten en fruit. Dat vult beter dan koolhydraten en zo kick je makkelijker af. Helemaal geen suikers en heel weinig koolhydraten maar wel wat vet (kokosolie)zorgen ervoor dat ik geen hongerklap krijg waarin ik wil snaaien…. en niets in huis halen!
    Marjolijn.

  7. Meer beleg op je brood doen en niet alles mager en heel dun, (verzadigd) vet is nodig om je hersens (en tig andere organen) goed te laten functioneren en om je lang een verzadigd gevoel te geven. Neem er wat noten bij, een stuk kaas, een omelet in roomboter of kokosolie gebakken of iets van vlees van de avond ervoor en je houdt het makkelijk uit tot het avondeten. Minder koohydraten en meer vet dus 🙂

    En inderdaad gewoon geen zoetigheid in huis halen, dan kom je ook niet in de verleiding het op te eten. Amandelen en (niet te veel) gedroogd fruit is een niet al te duur en goed vullend en gezond alternatief voor snoep 🙂

    1. Goede tips! En de koolhydraten die je eet zvm vervangen door rijst of haver. Ik zweer zelf bij onigiri (rijstballetjes met topping en/of vulling), beetje vis en/of ei erbij en groente. Bijv paprika en/of geblancheerde spinazie met sesamzaadjes. Veel gerechtjes maak ik in het weekend en vries ik in cupcakebakjes in voor doordeweeks.

      Tip: "Japanese women don't get old or fat"
      En JustBento.com
      en google eens op 'think outside the lunch box'

      Succes ^_^

    2. Ik denk idd dat m'n middageten gewoon nog wat te mager is, want 's morgens en 's avonds heb ik nergens last van. Het is echt puur de middag. Dat is sowieso al het minste deel van m'n dag, qua energie.

      Die onigiri klinkt ook leuk, ik ga eens kijken of ik dat ook kan maken!

  8. Ik mis idd ook wat vetten. Die zijn echt essentieel en blijken langzamerhand niet zo slecht als alles waar suikers (in welke vorm dan ook) en koolhydraten in zitten. Je moet wel ergens van leven 😉
    Ik zou idd meer groente en fruit bij de lunch eten. En ook tussen door, met wat noten. Dat flinterdunne plakje achterham zou ik ook vervangen door wat meer (echte) achterham of wat rund of kip. Prima eten toch?

  9. Ik heb hetzelfde met chocola, helaas 😉 Ik kocht op 11 februari (even opgezocht in overzichtje met uitgegeven geld aan onzindingen) een grote zak van 750 gram. in zes weken tijd was hij leeg – heb ik in mijn eentje 750 gram chocoladeeitjes naar binnen gewerkt. Echt heel slecht! Nu koop ik ze niet meer. Mag niet van mezelf. In plaats daarvan koop ik Cup-a-soup. Omdat het heet is, doe je er lang mee. En het vult ook wel een beetje 🙂

  10. Ik heb het vaak op weg naar huis, trek, en dan denk ik:zal ik hier of daar binnen schieten? Vaak het enige dat me weerhoudt is de gedachte, als ik thuis ben ga ik snel eten, als ik daara
    Na nog trek heb, dan haal ik wat.

    Nu ik meer rauwkost eet tussen de middag en sappen drink, eet ik minder, geen honger meer.
    Als je begint aan suiker, dan blijf ik er van eten.

  11. Ik merk dat als ik normaal eet en dan bedoel ik geen halva en/of light producten ik makkelijker van de tussendoortjes afblijf.

    Al die chemisch gemaakte light producten hebben misschien minder caloriën en vetten, maar er zit wel weer een E-nummertje in dat er voor zorgt dat ik méér wil, dus blijf ik in strijd.

    Ik eet dus "gewone" producten waar ik die strijd niet mee heb en uiteindelijk normaal eet en dus beter op gewicht blijf 🙂

    Groetjes Puck

    1. Ben ik helemaal mee eens. Na introductie van lightproducten zijn de Amerikanen alleen maar dikker geworden. Ik eet gewoon bruinbrood met 45 plus kaas met dun roomboter(bio),ook gewone ham etc. geen magere dingen.Een beker volle zuivel enz. hierdoor heb ik door de dag geen honger meer en kan ik de snaai-momenten in de namiddag voor zijn!Ben al een paar kilo kwijt en voel me beter dan in al die jaren dat ik geen vet mocht eten.Groetjes van Lien.

  12. wat misschien ook helpt is fruit/groente in de blender doen en er een smoothie van maken. vult behoorlijk en is ook wel veel kcal maar ja, je moet ergens van leven. Ik doe bv. 1 banaan, grote hand spinazie en paar scheppen yoghurt en wat amandelpasta in de blender. Dat maakt een groot glas vol en het is nog lekker ook. Je hebt dan voorlopig geen trek meer. En er zijn echt veel varianten te bedenken.
    sukses,
    yvonne

  13. Ik zelf heb hier ook lang mee geworsteld. Ik kan je de boeken van Meijke van Herwijnen aanraden. En je moet vooral goed voor jezelf blijven zorgen! Niet denken wat je niet mag, maar denken wat er voor nodig is om dat te bereiken wat je wel wilt. En ik ben inderdaad ook van mager afgestapt en de kilo's vliegen eraf, gewoon omdat ik langer vol zit van een bak volle yoghurt en dus geen trek krijg in tussendoortjes!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

336x280

Lekker Leven Met Minder

De gids voor geluk, vrijheid en rijkdom.

VOLG ONS OP

Krijg minimaal 150 euro cashback