Kleine stapjes en focus

Kleine stapjes zijn belangrijk. Ze zijn relatief makkelijk te zetten en ze kunnen uiteindelijk voor een groots resultaat zorgen. Om mijn eten/bewegen/energie weer wat op peil te krijgen, probeer ik steeds kleine stapjes te zetten. Dat was ook helemaal mijn voornemen toen ik vanmorgen bij Nans van Bespaarzuinig óók over kleine stapjes las.

Tot ik dus ging nadenken over waarin ik allemaal kleine stapjes moet zetten. Dat kan dan weer behoorlijk overweldigend worden. Zo zou ik eigenlijk kleine stapjes moeten zetten op verschillende vlakken:

• Werk: ik loop gewoon achter
• Geld: ik zit in een verschrikkelijke kleding/sieraden-spendingmood en kan halve dagen rondkijken op Marktplaats en in online shops. Gelukkig nog net niet kopen, maar dat kost wel heel veel moeite
• Eten: gaat-niet-goed
• Beweging: sinds de sportschool dicht is twijfel ik over wandelen/hardlopen/fietsen/yoga, maar uiteindelijk gebeurt er niets
• Huis: als je ’t even niet in de gaten houdt (met de gewone dingen), loop je meteen een berg achter, zoals nu

Maar waar begin ik nu? Eigenlijk zijn ze allemaal even belangrijk. M’n werk moet af, m’n geld zorgt voor een wat veiliger gevoel, eten en beweging zorgen voor energie die ik nodig heb om die stapjes (en later misschien ook grotere) daadwerkelijk te zetten en een enorme berg huishoudelijke taken verlamt, waardoor er ook weer weinig beweging in komt.

Het antwoord is makkelijk: gewoon beginnen. Gewoon iets gaan doen. Maar in de praktijk is dat nog best een lastige! Ik ben in ieder geval de dag weer gezond begonnen met noten en wat zuidvruchten (en net nog een gehaktballetje, maar wel zelf gemaakt) en zit weer aan de water. Twee kleine opdrachten ingeleverd, zodat die weggestreept kunnen worden. Als ik weer aan het lopen ga steeds proberen tegelijkertijd iets in huis op te ruimen. Hopelijk zorgt dat ergens vandaag voor de energiestoot die ik zo hard nodig heb om dan even een keer door te stappen. Want als de gang er eenmaal in zit, dan wordt het hopelijk een stuk makkelijker!

Hebben jullie soms ook wel eens moeite om juist die kleine stapjes te zetten? Wat doe je er dan aan?

Ontvang gratis tips om bewuster en slimmer om te gaan met je geld!

Is jouw geld op voordat je maand voorbij is? Wil je weten wat de beste spaarmethodes zijn?

Overweeg je om aan de slag te gaan met beleggen , maar weet je niet waar je moet beginnen?

Meld je dan nu aan voor de wekelijkse inspiratiemail - met content die je nergens anders vindt!

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Instagram!

Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!

Lid worden van de Money Mind Academy

Eten ook weer op een rijtje...?
Meer spullen? Meer zorgen!


Adine @ LekkerLevenMetMinder
Adine @ LekkerLevenMetMinder

Nadat ik in 2010 'wakker' werd met een hypotheek van ruim 400.000 euro, tegen 6% rente, gooide ik het roer om. Ik loste in razend tempo zo'n 70.000 euro af, minimaliseerde stevig én ging bewust kleiner wonen. Op Lekker Leven Met Minder deel ik mijn verhaal en schrijf ik over consuminderen, hypotheken, aflossen, sparen, besparen en zuinig leven, maar ook over financiële vrijheid, rust en mijn zoektocht naar een rijk en tevreden leven.

12 Comments
  1. Refererend naar je vorige log: beginnen met je eten op de rit te krijgen, je krijgt dan de energie om de rest aan te pakken.
    Als lunch lekkere omelette maken en dan ben je al over de helft!

  2. Ik ken het, ja…. Gewoon het idee hebben dat je niet weet waar je moet beginnen en daarom maar liever niet beginnen. Of beginnen met een lijst maken wat er allemaal moet gebeuren en vervolgens jezelf beseffen dat het teveel is en dan alsnog niet beginnen….

    Tegenwoordig ga ik dus gewoon maar iets doen, maakt niet uit wat!

    Maar ik moet zeggen dat de zwangerschapshormonen daar wel een hoop bij helpen. Voor ik zwanger was kon ik me mateloos irriteren aan een berg rommel, maar het toch gewoon laten liggen. Nu heb ik door de hormonen ook de drive om me er niet alleen aan te irriteren, maar ook écht wat eraan te doen. 🙂

  3. In het boek dromen, durven, doen van Ben Tiggelaar staat over de psychologische valkuil geschreven waar je nu in zit. Heel verhelderend! Kan handig zijn om te lezen.
    Succes,

  4. Wat voor mij helpt; zet mijn timer voor 15 minuten en gedurende die tijd ga ik:

    wandelen (dan moet je ook weer 15 minuten terug en dus dat halve uur beweging)
    een huishoudelijke taak doen
    een werkje doen wat die dag gedaan moet worden (administratie of zo)
    niks doen

    En genieten dat ik die dag in ieder geval IETS heb gedaan en daarmee al blij zijn.

    Daarmee zet je wel iets in beweging en volgt de rest vanzelf. Of niet. En dan start je de volgende dag gewoon weer opnieuw.

  5. Altijd lastig, als je in een spending mood bent. Sinds een paar maanden werk ik op een afdeling waar veel meer aan kleding wordt gedaan. Juist omdat de sfeer ook fijn is en veel meer praten, heb ik ook veel meer zin om er goed uit te zien.
    Dan heb ik het natuurlijk ook over mezelf, dat ik ook van mooie sjieke kleding hou. Voila.

    Mediteren, tijdens het wandelen, leeg hoofd, doelen bijstellen?

    Mag ik nog wel iets meer doen.

  6. Oh ja, dat herken ik zeker. Maar dan ga ik weer lijstjes maken, vol met van die kleine stapjes. En dan afstrepen. Als de dingen klein genoeg zijn kun je al snel veel afstrepen en dat geeft dan een heel voldaan gevoel. En daarvan krijg ik dan weer nieuwe energie voor de volgende, wat grotere stapjes… Succes ermee!
    Ik wens je een heerlijke nieuwe week,
    Lieve groet,
    Mirjam

  7. Eerst een lijst maken met elke klus/klusje en dan domweg beginnen. Afstrepen motiveert enorm!
    De lijst dan het liefst in de categorieën, en om de beurt van elke categorie één klus doen. Vooral ook trots zijn op elke streep die je vervolgens kunt zetten en bewust zijn van het feit dat je écht bezig bent ;).
    Ik vind trouwens dat je sowieso goed bezig bent met zoveel dingen tegelijk aan willen pakken.
    Dapper! Zet m op!

  8. Goh, ik ben toch altijd zo blij met je blog 🙂 Ik wou dat ik zo kon schrijven als jou en het altijd zo gemakkelijk verwoorden…

    Volgens mij ben je toe aan (meer) vakantie 🙂 Ik heb onlangs 3 weken verlof genomen om heel mijn to-do lijstje af te werken, op te ruimen en grote kuis te doen en 3 weken suikerloos te kunnen eten (want suikerloos eten vraagt toch echt wel veel meer boodschappen en kooktijd dan chinees afhalen :-)) en te bewegen en ik voelde me zo goed nadien! Iedereen op het werk zei dat ik straalde 🙂 En jaja, je wilt werken voor geld om… en…te betalen en te doen maar jullie verdienen goed en ik vind dat je ook wel eens een tijdje mag profiteren en alleen de echt belangrijke, noodzakelijke dingen betalen. Anders heb je alleen maar jaren bezuinigd en gespaard zonder echt genoten te hebben. Wil je bvb. al lang op reis naar ergens? Huppa, doen! Ik denk wel dat het feit dat je ineens zo aan het spenden bent ook wel een emotionele reden zal hebben. Ofwel ben ik de dader want ik was degene die vroeger zei "leef ook een beetje en voel je niet schuldig als je eens iets duur of mooi wilt kopen" Maar het is zoals met ongezond eten vind ik…eens je jezelf laat gaan, is het moeilijk om weer in de gezonde/bespaarstand te gaan (vind ik toch):-)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.