Begin dit jaar ben ik een paar daagjes met de auto naar Zwitserland geweest. Onderweg maakten we onder meer een tussenstop in een Duitse stad. Met… allemaal borden over milieustickers! Nu maak ik me over het algemeen geen zorgen over de milieuvriendelijkheid van mijn hybride auto, maar zo’n milieusticker schijnt toch wel echt verplicht te zijn. Nog niet in de stad waar ik wel eens boodschappen doe, maar wel in veel andere Duitse steden. En aangezien ik hopelijk dit jaar nog wat vaker tripjes (zie mijn bonusdoel voor 2014) ga maken en er ook nog Duitse steden als Berlijn op mijn lijstje staan, leek het me geen gek idee om toch eens te gaan kijken naar die milieusticker. Het reed namelijk niet heel erg lekker, zonder sticker in zo’n zone…
Milieusticker is geen vignet
Nu is een milieusticker niet hetzelfde als een vignet, zoals ik dat bijvoorbeeld voor Zwitserland nodig had. Een vignet is niet auto-gebonden en over het algemeen maar een jaar geldig. Een milieusticker is wél autogebonden en altijd geldig. Die koop je dus één keer en vervang je pas weer als je een nieuwe auto (of ruit) hebt. Dat ‘autogebonden’ betekent echter ook dat je zo’n sticker niet zomaar ergens op kunt halen.
Je kunt ‘m bestellen via de ANWB of bijvoorbeeld via TüV. Dat laatste heb ik gedaan, maar terwijl ik dat tik, zie ik dat ik beter via VWE had kunnen bestellen, aangezien hij daar op het moment maar €12,50 is en ik €18 nog wat heb betaald. Nou ja, dat is dus voor wie er nu nog eentje nodig heeft: gewoon lekker via VWE doen.
Preventieve actie
Maar die milieusticker dus: ik heb dan wel geen concreet plan om vandaag of morgen weg te gaan, maar weet dat dat soort dingen bij mij meestal wat spontaan opkomen, als in: een dag van tevoren of soms zelfs dezelfde dag. En aangezien zo’n sticker toch voor altijd geldig is en ik zeker dit jaar nog wel tenminste één trip naar een Duitse stad met ‘Umweltzone’ verwacht, leek het me een goed moment om eens een keer op tijd te zijn.
Zo’n boete kan ook behoorlijk oplopen, nog los van de gruwel van in het Duits moeten uitleggen waarom je niet zo’n kreng op je ruit hebt zitten. Of begrijpen wat ze tegen je zeggen als ze je langs de kant van de weg zetten. En ik weet wel dat het allemaal zo’n vaart niet zal lopen, maar het zou net wat voor mij zijn om oom Agent op z’n slechtste dag van het hele jaar te treffen.
Verwerkt, verzonden, geplakt…
Inmiddels blijkt mijn aangevraagde milieusticker al ‘verwerkt en verzonden’ te zijn,. Met een beetje geluk ben ik deze week al klaar voor nieuwe tripjes. Best fijn, om eens een beetje op tijd ergens mee te zijn. Zelfs al ben ik niet dol op stickers op m’n ruit (of waar dan ook op m’n auto), als ik er toch niet onderuit kan, dan kan ik maar beter wat voorbereid zijn.
Aanvulling: een paar dagen later had ik de sticker al in huis! En ik heb er nu, zo’n 4 jaar later, nog steeds veel plezier van. Vriend iets minder; die had ‘m er net op zitten toen hij zijn ruit moest laten vervangen. Daar hebben we eerst nog géén nieuwe voor aangeschaft 😉
Heb jij een milieusticker op je auto of overweeg je de aanschaf? En heb jij er ‘preventief’ al eentje aangeschaft, of doe je dat wel als het echt nodig is
Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Instagram!Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!
Wij waren vorig jaar in Berlijn en wilden bij de plaatselijke autodealer een milieusticker kopen. Toen ze hoorde wat voor soort auto we hadden (een camper, diesel en van voor 2000), kregen we helemaal geen sticker. Het blijkt dat je met te oude auto's Berlijn niet in komt. Dus is het inderdaad slim om van te voren zo'n sticker aan te schaffen, dan sta je niet voor verrassingen. Daarnaast wordt er wel degelijk op gecontroleerd door de parkeerwachters. Dus is de pakkans groot.
Wow, dat is ook balen dan! En wel goed om te weten dat de pakkans groot is, dan voelt het ook niet echt als een onnodige uitgave.
Om dezelfde reden, mijden wij de Duitse grotere steden ook. Diesels (of alleen de wat oudere zonder speciale roetfilter?) en oude auto's komen die steden niet eens in.
Wij hebben geen milieusticker voor de duitse steden eigenlijk rijden we bijna alleen maar snelweg daar. Wat je schrijft over het vignet klopt niet helemaal. In Oostenrijk is het minimum aantal dagen 10 , en niet kenteken gebonden , in Hongarije minimum ik meen 4 dagen en kenteken gebonden en in Roemenië minimum 7 dagen en ook kenteken gebonden. Je moet dit van te voren dus per land goed informeren.
Klopt, het verschilt per land. Ik heb alleen ervaring met Zwitserland en die was dus niet kentekengebonden, maar er gelden voor andere landen inderdaad soms weer andere regels!
Maar in Oostenrijk ben je verplicht om hem op je ruit te plakken, en is hij dus ook eigenlijk 'ruit' gebonden. Eraf krijgen lukt je niet. Los in een hoesje doen voor je ruit is verboden en bij controle krijg je een fikse boete!
Gr. Immy
Ja! Dat geldt voor Zwitserland ook. Ik had hem namelijk eerst met vaseline 'vastgeplakt' aan het raam, omdat ik niet van stickers erop houd, maar net voor we het land weer uit waren, werden we idd aangehouden en werd hij alsnog op de ruit geplakt. Gelukkig geen boete, maar dat is wel iets waarop gecontroleerd wordt dus!
Wat gied dat je een nieuwe hybride auto kocht. Ik dacht dat je nog steeds die Toyota Aygo had.
Gelukkig maar een goede auto ommoveral te komen en een goede tip.
Nee! Ik heb hem vorig jaar ingeruild, voor ondernemers was de hybride Yaris toen heel gunstig geprijsd, dus vandaar. Hoewel ik het qua brandstofverbruik niet echt beter heb dan met de Aygo (die was gewoon heel zuinig en de Yaris is toch zwaarder, meer opties e.d.), is dit wel veel meer een 'volwaardige' auto en kun je er zonder problemen lange ritten mee maken.
O ja, dat is waar ook. Voor ondernemers viel er veel te besparen toen. Daar is veel over te doen geweest. Een Yaris heeft gewoon meer power. Een vriendin kocht vorig jaar ook een Yaris in een voor haar doen een leuke kleur. Oranje!
Ziet er strak uit.
Klopt helemaal. Hoewel je voor motorvermogen natuurlijk nog niet echt een Yaris (of misschien beter gezegd: een hybride) moet hebben. Maar het is wel een mooie opvolger van de Aygo en qua kofferbak enzo scheelt het behoorlijk. En de voordelen zijn dan ook mooi meegenomen. Daar kun je wel alleen van profiteren als je de auto 5 jaar houdt, maar de Aygo had ik ook 7 jaar, dus daar verwacht ik niet echt problemen mee.
hier geen buitenlandplannen. dus ook geen vignet of mileusticker.
Je kunt ook, direct als je de grens over bent bij een DEKRA zo'n sticker kopen voor 5,-. Hebben wij gedaan in Kleef.
Ik heb er één en op het moment dat ik mijn auto's heb ingeruild (twee keer de afgelopen 5 jaar) heb ik meteen een nieuwe gekocht. Ik kom vaak in Duitsland. Ik weet dat bepaalde steden zoals Keulen een groene sticker vereisen. Als je naar de website van de stad gaat die je wilt bezoeken staat dit wel aangegeven. Als je een groene sticker krijgt ben je overal welkom. Bij geel of rood zou ik wel even informeren over de voorwaarden. In Berlijn gingen ze bewust auto's met een buitenlands kenteken controleren omdat dit over het algemeen vrij eenvoudig incasseren is de laatste keer dat ik hier was en dat is toch wel zonde voor het geld. Veel reisplezier!
Ik zoek in de stad waar ik naartoe ga een parkeergelegenheid net buiten de zone en parkeer mijn auto, diesel, daar. Een sticker aanschaffen doe ik niet. Een trip naar Dld is voor ons echt een onderneming. Het is dus niet zo dat ik spontaan erheen rijd. Heb dus alle tijd om het voor te bereiden.