Administratie

Ik weet niet helemaal zeker of ik het gewoon tussendoor geroepen heb, of dat het echt een doel van mijn lijstje was, maar ik wil dit jaar weer bij zijn met mijn (zakelijke) administratie. Dat betekent dat 2014 en 2015 nog verwerkt moeten worden. En vandaag moet ik er écht aan geloven, want dit is (voor mij dan) de deadline om alles voor 2014 in te leveren. Als het moet, heb ik waarschijnlijk het weekend er nog wel bij, maar met de Open Huizen-dag en andere plannen, kan ik er niet echt op rekenen dat ik daar dan nog de tijd voor heb.

Vandaag is bovendien de laatste dag dat ik mijn volledige afschriftenset voor 2015 digitaal kan inlezen (of in ieder geval downloaden). Omdat ik daar eerder te laat mee ben geweest en dat veel onnodig werk met zich meebrengt, is dit sowieso een goede administratiedag.

Ik ga er mooi op een andere computer mee aan de gang, zodat ik me zo min mogelijk laat afleiden. Ik moet vandaag nog wel een paar ‘gewone’ werkklusjes doen, maar dat is nog te overzien. Hopelijk vlieg ik er een beetje doorheen! Ik zie er wel tegenop, vooral omdat ik het eigenlijk te weinig doe, er altijd allerlei dingen missen, ik er dan weer helemaal in moet komen, er bij het versturen van de boekhouding direct een fikse factuur komt en het altijd weer berespannend is of er nu geld terugkomt of niet. Vorig jaar kreeg ik, ivm de aanschaf van de auto, een hoop terug, maar hoe is dat voor 2014? En voor 2015? Aan de andere kant; met uitstellen wordt dat niet meer of minder. En als ik moet betalen is het alleen maar vervelender dat er dan ook een hoge rente berekend wordt. Ik wil me er dus voor inzetten om alles voor 2014 vandaag/dit weekend en voor 2015 rond juli klaar te hebben. Wie weet ben ik dan wel zo lekker bezig, dat ik doorga met 2016 en dat gewoon bij houd. Klinkt best lekker! Het zou dan wel weer iets zijn dat eindelijk op de rit is.

Hebben jullie je administratie altijd netjes bijgewerkt? En gooien jullie het trouwens ook na een X aantal jaar weg (5 voor privé, 7 voor zakelijk)? 

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Facebook en Google+!

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Google+!

Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!


Rente
Het belang van inzicht


Adine @ LekkerLevenMetMinder
Adine @ LekkerLevenMetMinder

Nadat ik in 2010 'wakker' werd met een hypotheek van ruim 400.000 euro, tegen 6% rente, gooide ik het roer om. Ik loste in razend tempo zo'n 70.000 euro af, minimaliseerde stevig én ging bewust kleiner wonen. Op Lekker Leven Met Minder deel ik mijn verhaal en schrijf ik over consuminderen, hypotheken, aflossen, sparen, besparen en zuinig leven, maar ook over financiële vrijheid, rust en mijn zoektocht naar een rijk en tevreden leven.

10 Comments
  1. Twee keer uitstel gevraagd over 2014 en nog niet af!!! Je schreef over je accountant. Misschien dat je die over 2015 voor 1 juli af kunt hebben?
    Doe je je aangifte nu zelf? Ik krijg het nog niet eens voor elkaar in 1 dag.
    Maar misschien als je alles in een rekeningschema in een grootboek hebt verwerkt, dan misschien.

    1. Voor 1 juli zou ook mooi zijn. Ik wil het niet direct na 2014 plannen, dan zal het wel wat teveel worden, maar ik wil er ook niet tot oktober ofzo mee wachten. Ik moet alles inboeken (en dus compleet maken). De accountant doet met die informatie de aangifte.

    2. Wekelijks inboeken in een grootboekadministratie. Gewoon inkloppen. Na einde 2016 met een druk op de knop er alles uithalen. Wil je toch afzien van bepaalde kosten/ontvangsten voor de opgave, dan haal je die er uit.
      Echt dan is het een fluitje van een cent.
      Hoeveel boekingen heb je per maand? 50 tot 80? Zet rustige muziek aan, tijdens dit P-werk, dat helpt. Het blijft natuurlijk een vreselijke klus.

  2. Wow jij bent nog beter in uitstellen dan ik, en ik ben er al zo goed in…!

    Ondanks dat ik een accountant heb, kost mijn zzp-administratie me een dag per kwartaal. Ik hoop voor je dat 't gaat lukken!!!

    1. Ik hoop het ook! En idd, het is gewoon niet leuk meer. Het is ook niets voor mij om daar niet bovenop te zitten, maar ik kom er gewoon niet goed meer in. Ik hoop dat het beter wordt als ik 'bij' ben, nu blijft het steeds zo'n berg.

  3. mn enige echte belangrijke administratie zijn mn uren, die moet ik dus wel op orde hebben, anders weet ik t niet meer als ze langer geweest zijn of extra.. en ik meot ze wel elke maand invoeren om mn geld te krijgfen.. daarnaast mag ik kosten aftrekken, dus alle bonnen bewaren en als t lukt 1x per maand invoeren in excel, appeltje eitje, altijd op orde. stelt bij mij niet zoveel voor. prive administratie ook op orde (nou ja in excel.. vraag me niet waar de papieren zijn :p nooit nodig.. gelukkig is veel digitaal te vinden tegenwoordig 😉 mn facturen staan ook enkel online en heb ze niet in mappen enz.. :p)

  4. Ja, hier alles altijd keurig in mappen. En ik bewaar het ook, ik dacht altijd voor iedereen 7 jaar? Maar goed, bewaren dus.
    Inmiddels ben ik een klein bedrijfje begonnen vorig jaar, dus nu ook daarvoor de administratie bijhouden en ook nog eens de btw aangifte doen. Lukt allemaal prima, maar dan is het inderdaad belangrijk dat alle administratie goed wordt bijgehouden.
    Liefs,
    Mirjam

  5. Hier ook helemaal bij. Twee weken geleden aangifte 2015 al ingevuld en opgestuurd.
    Wekelijks een uurtje aan besteden om de administratie bij te houden. Dan blijf je bij en heb je niet zo'n moeite om "er weer in te komen". Bovendien geeft het je veel meer financieel inzicht, ik zou eerlijk gezegd niet zonder kunnen.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

336x280

Lekker Leven Met Minder

De gids voor geluk, vrijheid en rijkdom.

VOLG ONS OP

Krijg minimaal 150 euro cashback