Wil je wel even betalen? NU!

Steve 2.0 via VisualHunt.com /  CC BY-SA

Als ik rekeningen krijg, dan probeer ik die altijd zo snel mogelijk te betalen. Als in: ik doe het meteen als het naar een bekend adres is en ik dus geen random reader nodig heb, of als het via PayPal kan. En dat doe ik niet omdat ik zo aardig of netjes ben en vind dat mensen niet op hun geld moeten wachten, maar vooral omdat ik het anders vergeet. En als je het druk hebt, schieten er dan zo twee weken voorbij, waarbij je ineens een soort wanbetaler bent. Daar houd ik dan ook weer niet van.

Dus toen ik van de Univé een briefje kreeg met daarboven het woord ‘Aanmaning’ en het erg dringende, niet eens meer zo vriendelijke verzoek om te betalen. Keek ik even op. Vooral omdat erin stond dat ze al een eerdere herinnering hadden gestuurd. Nu was ik de ‘hoofdfactuur’ inderdaad vergeten, maar een herinnering had ik zéker niet gehad. Dacht ik. Maar goed, dat maakt ook niet uit, ik was te laat, dus heb hem direct betaald en verder niet zoveel meer over nagedacht.

Tót de postbode van de week ineens voor de deur stond met – je raadt het al – mijn herinnering! Blijkbaar waren ze post kwijt geweest en dat was nu teruggevonden en werd dus alsnog bezorgd. In dit geval was het dan hooguit een beetje vervelend, maar nog niet echt een grote ramp. Maar je zou het maar net ‘treffen’ met een rouwkaartje, een contract of je bankafschriften! Dat is wel behoorlijk vervelend!

Ik heb de boel in ieder geval weer snel in orde gemaakt, ook de andere dingetjes die nog op de stapel lagen. Want laten we eerlijk wezen; ik vind het als ondernemer zelf ook fijn als ik snel mijn geld krijg. Bovendien: betalen moet je toch, dan kun je er maar beter voor zorgen dat er geen extra kosten meer bij komen!

Betaal jij altijd meteen? En heb jij ook wel eens iets gehad waarvan je dan ineens een aanmaning kreeg of je post veel later bezorgd werd?

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Facebook en Google+!

Rare februari-maandGrote schoonmaak

Adine @ LekkerLevenMetMinder

Op Lekker Leven Met Minder schrijf ik over consuminderen, hypotheken, aflossen, sparen, besparen en zuinig leven, maar ook over financiële vrijheid, rust en mijn zoektocht naar het 'perfecte leven'.

18 Comments
  1. Ja ik probeer ook zo snel mogelijk mijn rekening te betalen maar het lukt niet altijd. Daarom, probeer ik zo veel mogelijk automatisch incasso te gebruiken. Ik kijk op mijn telefoon vaak mijn account en nu met mijn bank kan ik betaling blokkeren.

  2. Ik betaal kleine ondernemers altijd meteen. Maar voor grote bedrijven zet ik (ook meteen nadat ik de factuur krijg…) een betalingsopdracht klaar, voor op de laatste dag van de betalingstermijn. Ik ben immers géén bank en mijn opdrachtgevers zijn soms ook erg laat met betalen. Als het dan om grote opdrachten gaat, ben ik echt duizenden euro's aan het voorschieten en dat gaat me wel wat ver. Ik ben geen bank, immers… 🙂

  3. Bijna alles gaat automatisch. Als ik een losse rekening ontvang betaal ik het die dag of ik plan het in op het internet bankieren, (bijv de gemeente belasting). Liever betaal ik meteen en ben ik er vanaf

  4. Ik had eens een baantje waarbij ik tussen de middag met een oudere collega bij zijn vrouw ging eten. Lieve dame, lieve collega ook trouwens. Echt goeie mensen. Als we dan binnenkwamen pakte hij de post van de mat (hij had zijn jas nog aan), keek of er acceptgiro's bij zaten, zette meteen zijn handtekening en legde het klaar zodat zijn vrouw het naar de bank kon brengen. Heel plichtsgetrouw. Hij zei er altijd bij dat je maar het beste meteen kon betalen. Daar denk ik nog wel eens aan als ik de post nog maar even laat liggen…
    Ik weet niet wat het beste is. In sommige gevallen kan een openstaande factuur een pressiemiddel zijn. Als je bijvoorbeeld werklui in huis hebt gehad en ze moeten nog net even dat ene onderdeel bestellen of naleveren.

  5. Altijd zal ik niet zeggen maar wel vaak. Meestal zet ik het gelijk klaar in internetbankieren op de datum van de deadline.
    Eerder hoeft natuurlijk niet, ik wil graag nog 0,2% rente erover vangen..

  6. Ik betaal meteen, dan is het van de to do lijst en kan ik het niet vergeten. Alleen als het net even makkelijker is om nog even te wachten ivm eigen boekhouding. Vorig jaar wel gebruik gemaakt van de uitstel datum van de belastingen zodat ik over het gereserveerde geld nog wat rente kon trekken. Niet dat je daar rijk van werd maar toch 🙂

  7. rekeningen van de zorgverzekering kwamen bij man in zn mail, terwijl ik de financieen doe. het kwam in zijn privemail, terwijl hij die nauwelijks leest. toen ik het door had, heb ik het mailadres verandert (net als van andere bedrijven waarbij de mail naar hem ging.. en ook van zijn overheidsberichten komen de mailtjes in mijn inbox….)
    cz vond ik ook nog eens lastig met betalen.. onduidelijk naar welke rekening en onder welk kenmerk.. leuk dat online facturen sturen, maar dan merk je dat ze nog gewend waren aan een vooraf ingevulde acceptgiro 😉 die zit er online niet bij :p

    de rest gaat allemaal prima. nooit aanmaningen etc. zsm betalen, liefst direct ook al is de uiterste betaaldatum veel later. die paar cent rente die je tegenwoordig mis loopt.. ben er liever gelijk vanaf, kan ik het ook niet meer vergeten. nu liggen er 2 tandartsrekeningen, die moet ik nog inboeken. zijn deze week binnen gekomen. moest eerst van de spaar, te hoge bedragen om van de lopende rekening te doen, dus die ga ik nu even doen, nu ale tijd (opvangkindje slaapt, eigen kids op school ) 🙂

    1. mn man ziet die mail dus niet eens omdat hij zn hotmail nauwelijks ziet.. enkel zn werkmail 😉 maar ja als je er dan maar achter komt en iets verzint wat werkt (dus alle belangrijke mail naar mij :p of naar zn werkmail :p)

  8. Het overgrote deel gaat automatisch en zodra ik een rekening binnen krijg van bv gemeentebelasting, dan betaal ik dat direct dezelfde dag nog.

  9. Ik betaal meteen. Wel merk ik dat ik als een bedrijf besluit de rekening per mail te versturen (zonder dat je nog mogelijkheid hebt op papieren rekening) ik deze nog wel eens mis.

  10. Bijna alles gaat hier automatisch. De losse acceptgiro's betaal ik altijd direct anders komt het er niet van. Gewoon even snel via de vank-app. Opsturen doe ik nooit.
    Mocht het echt even niet uitkomen dan leg ik de acceptgiro op mijn toetsenbord zodat ik deze tegenkom zodra ik tijd heb en even achter de computer zit

  11. Nee, we betalen meestal niet meteen. We rekken het op tot een paar dagen voor de deadline. Vaak kijken we ook nog even hoe het valt met salaris stortingen. Kan de cash beter nu gebruiken voor investeringen dan er rekeningen van betalen 🙂
    Enige uitzonderingen zijn rekeningen van eenmanszaken of ZZP'ers. Die hebben het vaak hard nodig en deze willen we wel vaak snel betalen.

  12. Ik probeer meteen te betalen. Hier ging t mis met een rekening van de garage. Ik die altijd direct met pinpas kom omdat ik em dan gelijk via de betaalautomaat wil voldoen. Rekening was nig niet opgemaakt en zou gestuurd worden. Achteraf niet gebeurd en uiteindelijk na 9 maanden op adres van schoonouders. Omdat ik meerdere keren terug moest en deze wel direct kon betalen was deze ook bij mij ertussen geschoten. Acceptgiro's scan ik in met mijn telefoon en kan die dan direct overmaken weg is weg

Leave a Reply

Your email address will not be published.

336x280

Lekker Leven Met Minder

Online magazine over sparen, besparen, consuminderen en financiële onafhankelijkheid.

VOLG ONS OP