Auto onderhoud: zelf doen?

Auto onderhoud: zelf doen?

Laatst was het weer tijd voor een grote onderhoudsbeurt voor mijn auto. Dat onderhoud laat ik eigenlijk altijd uitvoeren bij de dealer. Ik weet dan precies waar ik qua kosten aan toe ben (rond de 140 euro voor een kleine beurt, rond de 300-330 voor een grote beurt), deze garage overlegt alles en vervangt nooit meer dan absoluut noodzakelijk is én ik heb dan ‘gratis’ pechhulp in Europa. Maar: aan dat gemak lijkt nu een einde te zijn gekomen.

Pakketten

Bij de Toyota-garage hadden ze namelijk iets veranderd, waardoor je tegenwoordig niet meer kunt kiezen voor een grote of een kleine beurt; het zijn nu pakketten. Budget, Standaard en Luxe. Op basis van de kilometerstand kon ik kiezen uit een pakket van 123 euro (budget), 217 euro (standaard) en 267 euro (luxe). Het budget=pakket bood alleen fabrieksonderhoud, geen controle van de batterij of extra controles. Die zaten in het standaard pakket wel, maar dat had weer geen aircoreiniging.

Wat kies je dan?

Ik dacht: ik ben toe aan een grote beurt, daar zal die airco wel bij horen. Dus ik koos voor de duurste. Ondertussen baalde ik al wel een beetje van deze wijziging, want als ik zelf zoveel verstand van auto’s had, dat ik kon bepalen wat er moet gebeuren, dan regelde ik dat toch zeker zelf wel. Dat heb ik niet, dus ik wil gewoon graag dat alles gebeurt wat bij de desbetreffende onderhoudsbeurt hoort. Zonder dat ik daar zelf allerlei lastige keuzes in hoef te maken.

Voor je verder leest, wil ik je iets vragen...

Is jouw geld op voordat je maand voorbij is? Wil je weten wat de beste spaarmethodes zijn?

Overweeg je om aan de slag te gaan met beleggen , maar weet je niet waar je moet beginnen?

Meld je dan nu aan voor mijn inspiratiemail - met content die je nergens anders vindt!

Dik 500 euro!

Maar goed, ik dacht: ben ik met die 267 euro zelfs nog wat goedkoper uit dan normaal. Big mistake. Het systeem had helemaal niet naar mijn kilometerstand gekeken, maar gewoon zelf bedacht wat goed was. Ik liep een klein beetje uit met de kilometers, dus in plaats van een grote beurt, had het systeem een kleine beurt ingepland. De grote beurt zou, in de standaard variant, maar liefst 500 euro kosten. En dan was hij – in tegenstelling tot wat ik eerst dacht – niet gewassen, gezogen en voorzien van een schoongemaakte airco. Als ik dat wilde, kwam er nog 50 + 99 euro overheen. En nog een rubbertje voor de ruitenwisser. Oh, en ook nog een wisserblad.

Ik besloot zelf maar even door de wasstraat te rijden, de aircoreiniging – na het inwinnen van advies bij de garage – te laten zitten tot volgende keer, het rubbertje voor 13 euro wél te vervangen en het wisserblad te laten zitten.

Maar alsnog was ik dus dik 500 euro kwijt. Ik weet dat dat voor veel auto’s een lachertje is (mijn vriend zou blij zijn met dat soort rekeningen), maar voor mijn auto is het echt ontzettend hoog. Ik heb nog nooit meer dan zo’n 330 euro betaald!

Voor de volgende keer

Nu zou deze beurt sowieso wat duurder zijn, omdat er bepaalde bougies vervangen moesten worden. Toch heeft dit grapje me wel aan het denken gezet. Het wisserblad heb ik besloten zelf te vervangen; het leek me toch al langer fijn om dat soort dingen iets meer zelf te proberen/doen. Dat blijkt een fluitje van een cent (lang leve YouTube) en scheelt een derde van de kosten.

Voor de volgende keer is een kleine beurt voldoende. Als ik dan echter voor de budget-versie ga, heb ik er geen pechhulp meer bij én geen hybride zekerheid controle, een soort van garantie van 10 jaar op de batterij. Oh, en die batterij wordt ook niet meer gecontroleerd. Wil ik dat wél, dan ben ik bijna 100 euro duurder uit dan bij de budgetversie en scheelt het zo’n 70 euro met de ‘oude’ kleine beurt.

Dat vind ik best een verschil. Ik heb de auto nu bijna 5 jaar en heb in die tijd 3 x een kleine onderhoudsbeurt en 3 x een grote onderhoudsbeurt gehad. Daarmee komen de kosten op ongeveer 270 euro per jaar. Laten we het naar boven afronden en zeggen: 300 euro. Met het nieuwe systeem zou dat uitkomen op zo’n 500 euro per jaar. Dat is dik de helft erbij!

Ik was altijd ontzettend tevreden, maar dit nieuwe systeem vind ik echt hélemaal niets. Dan moet ik eerst al bepalen wat mijn auto nodig heeft en dan ben ik vervolgens ook nog eens een stuk duurder uit!

Dus vraag ik me af: hoe doen jullie dit? Zijn er nog meer dingen die je relatief eenvoudig zelf kunt doen? Is die besparing van ongeveer 500 euro in een periode van 5 jaar het waard om de rit nog met een standaard pakket uit te zitten, tot die ‘garantie’ op de batterij sowieso vervalt, of kan ik beter nu kiezen voor ‘gewoon’ ANWB-wegenwacht + budgetpakketten/andere garage?

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Instagram!

Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!

Ontdek waar jij geld laat liggen


Adine @ LekkerLevenMetMinder

Nadat ik in 2010 'wakker' werd met een hypotheek van ruim 400.000 euro, tegen 6% rente, gooide ik het roer om. Ik loste in razend tempo zo'n 70.000 euro af, minimaliseerde stevig én ging bewust kleiner wonen. Op Lekker Leven Met Minder deel ik mijn verhaal en schrijf ik over consuminderen, hypotheken, aflossen, sparen, besparen en zuinig leven, maar ook over financiële vrijheid, rust en mijn zoektocht naar een rijk en tevreden leven.

14 Comments
  1. Zelf heb ik een andere strategie: meestal koop ik een wat oudere 2e hands (4 tot 7 jaar oud) met relatief weinig kilometers (max 60 000) bij een gerenommeerd dealerbedrijf. Goed onderhouden, vaak 3 tot 6 maanden garantie en NAP. Vervolgens kom ik daar gedurende de gehele levensduur niet meer terug en gaat mijn auto trouw voor iedere onderhoud of reparatie naar “een mannetje” Hij rekent aan uurloon ongeveer de helft van een dealer. Kan behalve gecompliceerde elektrische storingen bijna alles. Gebruikt ook veel huismerken zoals Bosch. De laatste “grote beurt” incl remklauwen vervangen was ik minder dan €350 kwijt. Onze Opel Corsa is nu 10 jaar oud met 214 000 km op de teller en loopt nog als een zonnetje. Ik rij toch echt 25 tot 30 000 km per jaar. Daarnaast een route mobiel abonnement. ANWB kan natuurlijk ook. Nieuw kopen of dealer onderhouden vind ik zonde van het geld.

    1. Dat is een mooie strategie! Normaal gesproken kon de dealer voor mij wel uit, ook vanwege die pechhulp. Maar als dat afvalt, dan wordt het ineens een ander verhaal. Ik ga hier in de buurt idd ook zeker even informeren of die mensen ervaring hebben met hybride motoren. Nieuw kopen was in dit geval heel gunstig vanwege subsidies en regelingen, maar dat was echt een gelukstreffer. Dat zou hierna niet meer uit kunnen, dus deze wil ik eigenlijk gewoon ‘af’ rijden en daarna zie ik wel. Nieuw zal het dan waarschijnlijk niet zo snel meer worden.

  2. Ik heb dat vooral met het schoonmaken van mijn huis. Dat doe ik dus zelf. Bespaart een hoop kosten, zeker wanneer je “even” 15 jaar bij elkaar optelt….. 🙂

    1. Haha, ja idd! Ik ben er zelf niet zo’n liefhebber van, maar als ik me dan bedenk dat het ook enigszins rustgevend werkt én de kosten best oplopen, zeker als je het structureel laat doen, dan is dat toch vaak genoeg om me ervan te weerhouden iemand ervoor te zoeken…

  3. Ik heb de ongelofelijke luxe van een partner die monteur is, en die dus precies weet wat onze auto´s wanneer echt nodig hebben. Van die pakketten zou ik ook niet vrolijk worden, want die garages willen daar mee toch echt meer geld verdienen, terwijl ze het doen voorkomen als gemak en service voor de klant. Goed om alert te blijven dus en duidelijk aan te geven wat je wilt.

  4. Merkdealer kost eenmaal meer, naar let op ook de fastfitters weten geregeld de consument een poot uitdraaien. Tja wat bedrag ben je toe aan setje remschijven met banden en distributieriem dan loopt het gauw in de cijfers met een beurt erbij, autorijden kost eenmaal geld.

  5. Als wij een auto gaan kopen, kiezen wij hem ook uit opdat we hem zélf kunnen repareren. Dat beviel bij onze vorige ook erg goed en het bespaart enorm veel geld. En het is leuk om te doen. We hebben een vriendin die er heel goed in is en weet welke onderdelen je nodig hebt.

    Ik vind €500,- een hoop geld!

  6. Dan zou ik serieus opstappen bij die garage/ je dealer voor de beurten als die van mij dat zou flikken. Garages zijn bedoeld om te controleren wat nodig is, niet om je een poot uit te draaien en jou te laten beslissen wat je nagekeken wilt hebben.
    Dat is echt een mega weird systeem! En sowieso nog even een klacht indienen bij ze over de kosten en de verandering. Als genoeg mensen dat doen wordt het heel mss nog terug gedraaid.

  7. Ik heb zelf geleerd olie en filters te wisselen. Ook de remblokken en schijven kan ik als het moet. Airco laat ik door een gespecialiseerd “mannetje” doen. Kleine garages zonder showroom (of met een kleine voorraad aan tweedehandsauto’
    s) zijn meestal het goedkoopst, omdat die hun huisvestingskosten niet terug hoeven te krijgen. Bovendien krijgen dealers van de importeur vaak een target op om bepaalde hoeveelheden te verkopen. Kwikfit en Euromaster moet je mee uitkijken: je kunt geluk hebben, maar ook pech. Zij (de franchisenemers) schijnen commissie te krijgen op de onderdelen die ze aan jou verkopen. Banden doe ik overigens ook bij een bandenspecialist. En winterbanden doe ik ook niet meer aan…

  8. Ja, dat is zeker wel zelf te doen. Ik heb wel een oliepomp gekocht, zodat ik de auto niet op hoef te krikken om de olie er uit te laten lopen. Je moet je wel even goed informeren over de olie en de filters die je moet gebruiken. Verder heb je nog een oliefiltersleutel o.i.d. nodig om het oliefilter er uit te kunnen halen. Ook moet je de goede olie er in doen. Dus: er zijn een paar dingen waar je goed op moet letten, maar moeilijk is het niet.

  9. Ik ga voor onderhoud aan mijn auto naar een universele garage ( wel Bovag keurmerk), bijvoorbeeld Vakgarage.
    Het uurloon bij een dealer is rond de 60 a 70 euro, bij een universele garage rond de 45 a 50 euro per uur.
    Ook het zelf vervangen van bijvoorbeeld ruitenwisserbladen scheelt aanmerkelijk, bij de dealer 60 euro, online gekocht (mr.auto, goede Bosch ruitenwisserbladen), 35 euro

    1. Dat laatste wil ik idd deze keer zelf doen. Bij mijn auto was dit wel ‘maar’ 35 euro bij de dealer, maar als ik het ding zelf bestel, zit hij er inclusief verzendkosten voor twee tientjes op. Da’s ook de helft! En idd gewoon van Bosch.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.