Bundel vervallen: hoe zit dat?

Bundel vervallen: hoe zit het precies?

Gisteren hoorde ik op de radio dat de Consumentenbond de strijd aangaat met telecomproviders. De bond vindt het namelijk belachelijk dat belbundels aan het einde van de maand komen te vervallen, ook als nog niet alle sms’jes, belminuten of MB’s op zijn. Je hebt er immers voor betaald! Toch gebeurt het nog regelmatig dat je tegoed kwijtraakt, omdat je het niet op tijd hebt opgemaakt. En heb je ineens wél meer verbruikt? Dan is het stevig bijbetalen. Ik vroeg me af of dit voor elke provider gold en zocht het eens uit.

Bundel vervallen: wanneer?

Tot maart van dit jaar zat ik bij Telfort. Daar kon ik mijn tegoeden altijd drie maanden meenemen en daarna kwam het alsnog te vervallen. Om kosten te besparen, stapte ik over naar Simpel. Voor dat abonnement geldt dat mijn overgebleven minuten en MB’s na afloop van de maand komen te vervallen.

Op zich maakt me dat niet zo heel veel uit; ik kom uit met mijn bundel en vind het prettig dat ik door de overstap sowieso al ruim 130 euro per jaar bespaar.

Toch heeft de Consumentenbond natuurlijk wel een punt: als je je pot pindakaas aan het einde van de maand niet leeg hebt, dan komt de supermarkt hem ook niet ophalen. Net zo goed als dat je géén geld terugkrijgt op het moment dat je er nog helemaal niets van op hebt.

Dus hoe zit het nu? Ik besloot het eens uit te zoeken voor de 11 providers die in mijn Sim Only Vergelijker zijn opgenomen. Als je dan overstapt naar een goedkoper abonnement, weet je in ieder geval precies wat je op dit vlak kunt verwachten!

Check hier of jouw sim only abonnement nog voordeliger kan >>

Voor je verder leest, wil ik je iets vragen...

Is jouw geld op voordat je maand voorbij is? Wil je weten wat de beste spaarmethodes zijn?

Overweeg je om aan de slag te gaan met beleggen , maar weet je niet waar je moet beginnen?

Meld je dan nu aan voor mijn inspiratiemail - met content die je nergens anders vindt!

Belbundel-praktijken bij de grootste providers

In deze tabel zie je wanneer bundels komen te vervallen bij de grootste providers van Nederland. In mijn overzicht ben ik uitgegaan van abonnementen:

ProviderHoe zit het met jouw belbundel?
KPNDe inhoud van je abonnementsbundel vervalt aan het einde van de maand. Extra bundels zijn 1 maand vanaf activeren geldig en kunnen dus wél worden meegenomen.
TelfortDrie maanden geldig, TENZIJ je abonnement voor 11 mei 2015 is afgesloten of verlengd. Dan vervallen overgebleven minuten of MB's bij aanvang van de nieuwe factuurperiode
SimpelPer maand; je neemt niets mee
VodafonePer maand; je neemt niets mee
BenPer maand; je neemt niets mee
Robin MobileOnbeperkt voor een vast bedrag per maand, dus meenemen is niet van toepassing
EasyVoice TelecomPer maand; je neemt niets mee
HollandsnieuwePer maand; je neemt niets mee
LebaraPer maand; je neemt niets mee
Tele2Per maand; je neemt niets mee
T-MobilePer maand; je neemt niets mee

Zoals je ziet; zijn er weinig providers die je nog de mogelijkheid geven om onbeperkt MB’s te sparen. Of belminuten of sms’jes.

Telfort is er nog enigszins coulant in en bij een onbeperkt abonnement, zoals dat van Robin Mobile, heb je dit probleem niet, maar verder is het beleid weinig klantgericht.

Andere manieren waarop telecomproviders je kaal plukken

Dit is overigens niet de enige manier waarop telecomproviders je kaalplukken. Je betaalt namelijk ook veel te veel voor:

? Je belminuten. Die worden namelijk altijd op de minuut naar boven afgerond. Bel je dus een minuut en 20 seconden, dan worden er twee minuten in rekening gebracht. KPN, Simpel en Vodafone/Ziggo doen dit overigens niet.

☎️ Je verbruik buiten je bundel. Je betaalt al snel rond de 15 cent per MB. En dat lijkt misschien niet veel, maar als je even wat streamt of navigatiesoftware gebruikt, dan kunnen de bedragen behoorlijk oplopen.

? Je telefoon. Althans, als je niet oplet. Ik heb wel eens uitgerekend hoe ‘gratis’ zo’n gratis telefoon is. Tegenwoordig valt het verschil wel mee. Tenminste, als je echt een nieuwe telefoon wilt en qua provider het liefst bij één van de bekende namen zit. Anders kan er alsnog een groot verschil tussen zitten.

Als ik bijvoorbeeld alle telefoons in deze vergelijker aanvink én ik combineer het met een een databundel van 5000 MB, zoals ik momenteel met mijn sim-only abonnement heb, is de minimale maandprijs 26,50 euro. Ik krijg dan de volgende vergelijking:

Huidige sim-only abonnement bij Simpel met een iPhone uit 2015Goedkoopste vergelijkbare optie met toestel
Aansluitkosten20 euro25 euro
MaandbedragEerste 6 maanden 1 euro, daarna 10 euro per maand26,50
Totaal over 2 jaar186 euro636 euro
Overname telefoon72 euro
BKR-registratieNeeJa, vanwege mobiele telefoon van meer dan 250 euro in combinatie met een afbetalingsregeling
Totaal206 euro733 euro als ik het toestel wil houden, anders 661 euro

Als ik het toestel wil houden, zodat ik het daarna eventueel weer kan verkopen, dan kan ik volgens deze vergelijking 527 euro (733 – 206 euro) uitgeven aan een toestel om op gelijk kostenniveau te komen met het abonnement met toestel. Mijn toestel was 629 euro, maar dat gebruik ik nu al 4 jaar. In dit geval kost het mij voor de periode dus 206 euro + ((629/4 jaar gebruik) x 2 jaar voor deze vergelijking) = 520,50 euro, tegenover 733 euro voor de combinatie met abonnement met toestel. Uiteraard kan ik dat toestel natuurlijk óók weer verkopen en mogelijk voor meer dan de 72 euro die ik ervoor betaal. Een verschil van 200 euro (per 2 jaar) poets je echter niet zomaar weg.

Wat kun je zelf doen?

Klagen kan natuurlijk altijd, maar het is interessanter om te kijken naar wat je hier nu zélf aan kunt veranderen. Een paar tips:

Overweeg sim only. Het is écht niet nodig om elke twee jaar een nieuw telefoontoestel te hebben. En zoals je hier ziet, zijn sim only abonnementen écht veel goedkoper.

Als je al vast zit aan een abonnement met telefoon; overweeg om het toestel inderdaad voor een paar tientjes over te nemen aan het einde van de contractperiode en ga daarna over op een sim only belbundel. Zie hierboven.

Klagen. Toch wel. En ‘stemmen’ met je portemonnee. Dus overstappen als het niet verbetert. Ik zeg niet dat het werkt, maar je kunt zo wel een signaal afgeven. Bovendien kun je zo ook eens een goedkoper telefoonabonnement uitproberen.

En verder natuurlijk gewoon héél goed in de gaten houden dat je niet meer (en het liefst ook niet minder) gebruikt dan je bundel. Dan heb je in ieder geval precies waarvoor je betaalt.

Wat vind jij hier eigenlijk van? Vind je het logisch dat ongebruikte minuten en MB’s in je bundel aan het einde van de maand vervallen, of zou daar inderdaad verandering in moeten worden gebracht?

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Instagram!

Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!

Ontdek waar jij geld laat liggen


Adine @ LekkerLevenMetMinder

Nadat ik in 2010 'wakker' werd met een hypotheek van ruim 400.000 euro, tegen 6% rente, gooide ik het roer om. Ik loste in razend tempo zo'n 70.000 euro af, minimaliseerde stevig én ging bewust kleiner wonen. Op Lekker Leven Met Minder deel ik mijn verhaal en schrijf ik over consuminderen, hypotheken, aflossen, sparen, besparen en zuinig leven, maar ook over financiële vrijheid, rust en mijn zoektocht naar een rijk en tevreden leven.

22 Comments
  1. Goed overzicht! En ik ben het eens dat je het best kan stemmen met je portemonnee en zeker voor een sim-only moet gaan. Ik ben ook overgestapt naar Telfort omdat ik erg wisselend bel- en datagebruik heb en het prettig vind om dat te middelen over drie maanden.

    Maar toch snap ik het probleem niet zo van de Consumentenbond. Wat je koopt, is het recht om een maximaal aantal minuten te bellen per maand. Dat staat duidelijk in je contract op het moment dat je het zelf afsluit, en het is de reden waarom bundels zo goedkoop zijn. Als alle belminuten en data oneindig geldig zouden zijn, zouden de abonnementsprijzen omhoog moeten, want er is maar een bepaalde bandbreedte beschikbaar.

    Wat betreft de besproken pot pindakaas, betaal je voor het feit dat de supermarkt elke maand je half lege pot vervangt door een gloednieuwe verse volle pot! (zonder verspilling, want de restjes gaan naar andere klanten). En je zou toch niet willen dat ze de oude restjes van de vorige pot overscheppen in je nieuwe? Bah… ?

  2. Een abonnement is goedkoper dan prepaid, als je het per mb of minuut kijkt… Ik koop vooral de zekerheid dat ik kan bellen wanneer t nodig is (huisarts etc) en niet opeens opgehangen wordt als je een kwartier in de wacht hangt bij de huisartsenpost oid… 😉 en gemak dat ik niet zelf hoef op te letten dat mn beltegoed op is en bij moet kopen steeds maar dat dit automatisch gaat. Dat ik maar een deel gebruik is dann jammer.. Een goedkoper abbo is er toch niet bij mn provider 😉 (Hollands nieuwe) mobiel idd via sim only. Pas vervangen als t nodig is

    1. Klopt, ik zat net even te kijken bij de prepaidtarieven, maar daar schrik je toch ook van… Bovendien is prepaid ook niet meer wat het geweest is; ook dat tegoed kan bij bepaalde providers komen te vervallen als je het – naar hun maatstaven – niet vaak genoeg gebruikt..

  3. Jeetje! Je krijg jdus een BKR registratie als je een telefoon in je abonnement least/koopt? Dat wist ik helemaal niet. Goed overzicht Adine, wist wel dat het goedkoper was om zelf te kopen, maar niet dat het zoveel scheelde?! Zelfs als je een dure telefoon (zeg 600,-) koopt, en daar 4 jaar mee doet, ben je nog € 277,- minder kwijt…

    1. Ja, dat is in 2017 veranderd. In feite betaal je als klant je telefoon dan in termijnen af, waardoor het een krediet is. En daarvoor geldt een BKR-registratie. Dat is een zelfde soort registratie als die je krijgt wanneer je bijvoorbeeld een creditcard hebt (het heeft invloed op je leencapaciteit voor andere dingen, maar het is géén NEGATIEVE aantekening). Als het ten minste gaat om een bedrag van meer dan 250 euro dat je in termijnen afbetaalt. Stel dat je nieuwe telefoon 450 euro kost en je betaalt daarvan 249 euro in termijnen af en 201 euro vooraf als aanbetaling, dan geldt dit weer niet.

      Als je langer dan 2 jaar met je telefoon doet, dan ben je vrijwel altijd voordeliger uit als je sim only doet. En anders volgens mij meestal ook, maar dan scheelt het iets minder…

  4. Het enige wat in mijn bundel onbeperkt is zijn de smsjes. Belminuten gebruik ik bijna niet, omdat ik praktisch nooit bel, maar mb’s, die zou ik best willen meenemen! Dus wat dat betreft mag er zeker wel een verandering aankomen! Ik vind sowieso al dat ik vrij veel voor mijn sim only abonnement betaal omdat ik een vrij kleine bundel heb. Maar goed, ik vind zoiets al snel te veel 😛 Ik ga toch begin volgend jaar mijn abonnement veranderen omdat mijn contract dan afloopt, dus dan ga ik gewoon even goed kijken!

    1. Voor mij zijn het idd ook de MB’s die het allerbelangrijkst zijn. Ik heb net even voor de grap ingelogd op MijnSimpel en zie dat ik van de 1000 sms’jes nog 1000 sms’jes overheb. Bellen is bij mij onbeperkt, maar dat doe ik ook erg weinig. Wat betaal jij nu als ik vragen mag?

      1. Haha dat doe je goed! Ik sms wel eens naar mijn oma die nog geen smartphone heeft. Of een enkele keer naar mijn moeder als whatsapp niet meewerkt.
        Ik zou uit mijn hoofd niet weten hoeveel belminuten ik heb, ik heb 500 mb internet per maand. En dus onbeperkt smssen voor 12,64 per maand. Ik heb al gezien dat datzelfde abonnement inmiddels nog maar 11 euro per maand kost. Bij Vodafone is dat overigens.

        1. Dan zou ik begin volgend jaar toch ook zéker eens bij Simpel kijken! Als jij uitkomt met die 500 MB, dan kun je zelf voor 4 euro per maand klaar zijn! En dan ook dus weer met de eerste 6 maanden voor 1 euro. Dan heb je 100 minuten en 500 sms’jes, dus zou je moeten zien of je daarmee uitkomt, maar zelfs mijn abo – van een tientje, met 5 GB en dus onbeperkt bellen – is dan nog goedkoper dan wat je nu hebt.

          1. En hoe zijn zij qua bereik? Want ik vind het wel erg belangrijk dat ik gewoon overal normaal bereik heb en heb daar in het verleden nog wel eens problemen mee gehad. Al praat ik dan wel al over zo’n 15 jaar geleden 😛 haha.
            Maar dit maandbedrag klinkt wel heel aanlokkelijk! 100 minuten is zat, die verbruik ik niet. en 500 smsjes is ook meer dan zat. Qua mb’s twijfel ik wel eens of ik niet gewoon naar 1 gb zal gaan. Want dat gaat met name op vakantie hard. Alleen ga ik niet jaarlijks op vakantie, dus dat scheelt ook weer.

          2. Je reply knop valt weg bij het laatste berichtje, dus dan maar even op deze reageren 😛
            Handig zo’n kaart. Ik heb even uitgebreid gekeken, ook op de site zelf, maar ik heb er toch geen goed gevoel bij. Als ik op de site kijk allemaal lovende recensies, maar ga ik verder zoeken op internet kom ik toch veel tegen dat mensen niet tevreden zijn en zomaar ineens rekeningen krijgen van 50 euro omdat ze zogenaamd buiten hun bundel zijn gegaan met internet. Of dat ze ineens zogenaamd veel meer internet verbruiken na verloop van tijd terwijl ze precies hetzelfde met hun telefoon doen als eerst. Terwijl zij zelf zeggen dat het absoluut niet kan of dat ze (op vakantie) hun internet uit hadden staan. Dan zet ik al mijn vraagtekens bij het bedrijf.

            Maar op zich is er dan natuurlijk bij alle providers wel iets negatiefs te vinden. Maar toch houden dit soort berichten me dan tegen om over te stappen. Nu weet ik zeker dat ik niet bedonderd word. Dan maar een paar euro meer per maand én zekerheid. Want ik heb geen zin in extra rekeningen die niet terecht zijn. Maar toch bedankt voor je reacties en het meedenken!!

  5. Kleine aanvulling, ik heb al jaren Hollandsnieuwe en daar kan je gewoon extra beltegoed kopen. Dit kan je 3 maanden meenemen. Daarnaast mag je bij Hollandsnieuwe tijdens je looptijd altijd je bundel aanpassen. Dus voor de vakantie kan je gewoon ophogen als het nodig is. Dit mag trouwens ook omlaag!

    1. Goede aanvulling! Ik heb begrepen dat zoiets bij T-Mobile ook mogelijk is; dan kun je je bundel tijdelijk ophogen en betaal je alleen voor de dagen dat je die hogere bundel gebruikt hebt. Weet jij toevallig of dat bij HN alleen geldt voor belminuten, of ook voor bijvoorbeeld MB’s?

  6. Bij Hollandsnieuwe is alles gelijk. Een 1000 Abo is 1000 belminuten of 1000 MB of 1000 sms. Of een combi ervan. Wat ik grootste voordeel vind is dat je beltegoed op = op is. Je krijgt dus nooit een bizarre rekening. Je kan aanzetten dat als je nog maar 3,00 hebt dat je automatisch een x bedrag opwaardeert. Maar je kan ook een opdracht online of per sms geven. Kinderen hebben dus Abo, die krijgen ze van Sinterklaas. Als het op is moeten ze zelf beltegoed bij kopen. En in de zomervakantie heb ik bijvoorbeeld 5,00 euro extra gestort, zodat ze tijdens de autorit lekker konden appen, Instagram etc.

  7. Ik geloof dat ik hiermee in Spanje toch beter af ben. Ik heb voor 120 euro een telefoon gekocht en een SIM-only abonnement genomen. Ik betaal 19 euro per maand voor 25 GB en 100 belminuten (geen wifi, dus mijn telefoon is mijn hotspot). Ik mag die GB’s 3 maanden meenemen.

    Het enige nadeel is dat bellen naar Nederlandse nummers heel duur is, dus dat probeer ik altijd via WhatsApp bellen te doen.

    1. 25 GB klinkt goed! Maar als je geen wifi hebt, kom je daar dan een beetje mee uit? Of heb je wel een gewoon ‘vast’ internetabonnement, maar alleen niet draadloos? Als ik alles van 25 GB zou moeten doen, zou ik geloof ik wel een beetje zenuwachtig worden. Ongetwijfeld onterecht, maar toch…
      WhatsApp-bellen is dan idd wel een mooi alternatief, of iets als Skype of Facetime.

  8. Ik heb een sinds vorig jaar een smartphone gekoppeld aan prepaid. En sinds gisteren heb ik een bundel genomen voor internet wanneer er geen wifi in de buurt is. En voor nu de enige reden is om eens te weten te komen hoe dat werkt. Ik zal nooit meer dan misschien 10% van mijn bundel gebruiken. Helaas is er alleen een mogelijkheid bij mijn provider voor bundels die een maand geldig zijn. Stel je voor dat je voor ziektekosten of energie op dezelfde manier moet gaan betalen als voor bellen en internetgebruik. Dat zou iedereen belachelijk vinden. Een provider die morgen op de markt komt met het aanbod dat je alleen betaalt voor wat je gebruikt, dus zonder abonnement, zou overmorgen al de grootste zijn. Waarom is die provider er nog niet?

  9. Hi Adine. Dat zou een oplossing zijn, prepaid internet, en dan met onbeperkte houdbaarheidsdatum. Daar ben ik voor op zoek geweest, want met bellen prepaid gebruik ik misschien 10 euro in de 6 maanden. En internetten doe ik vnl. thuis of bij wifi-punten en dan nog heel weinig.
    Maar volgens mij bestaat zoiets niet. Alle providers werken met bundels die dan beperkt geldig zijn, net zoals bij abonnementen.

    1. Ik denk trouwens wel dat je hiermee je eigen vraag beantwoordt; waarom zijn die er nog niet? Als ze allemaal klanten hebben die hooguit 10 euro per half jaar besteden, verdienen ze daar natuurlijk niet zoveel aan 😉 Is dit misschien trouwens nog een optie voor je? Daar zit ik zelf. Wel een abonnement, maar de goedkoopste is 2,50 euro per maand, met 250 mb, 50 minuten en 500 sms’jes (wel voor 2 jaar dan). Daar kom je misschien wel goed mee uit. Ik zit daar zelf ook, bevalt me prima.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.