Pechhulp: welke opties zijn er?

Ik stond deze week stil en moest een beroep doen op de pechhulp die mijn dealer biedt. Maar hoe zit dat verder; welke opties voor pechhulp bestaan er?

Het komt niet vaak voor, maar gisteren was het weer zover: ik moest pechhulp inschakelen. En amper een uur na dat telefoontje zat ik niet op de verjaardag van mijn moeder, maar hoog in de cabine van de sleepwagen. Mijn mooie hybride wagentje werd namelijk afgevoerd naar de garage. Niet omdat hij total loss was, of omdat alle banden eraf lagen. Nee, omdat het batterijtje van mijn sleutel leeg was. En ja, dan kun je met zo’n mooi keyless systeem dus niet starten. Dan is het natuurlijk hartstikke fijn als iemand je ‘gratis’ komt helpen, maar deze vorm van pechhulp voelde toch wel een beetje decadent. Tijdens mijn ritje naar de garage kwam ik echter wel op het idee voor deze blog; welke opties voor pechhulp zijn er eigenlijk?

Groeiend aantal opties pechhulp

Het aantal opties voor pechhulp lijkt in de afgelopen jaren behoorlijk toegenomen te zijn. Volgens mij had je ‘vroeger’ alleen de Wegenwacht, maar tegenwoordig zijn er allerlei mogelijkheden. Met abonnement, zonder abonnement, doorlopend of ‘on demand’.

Als het gaat om pechhulp, dan zijn er bijna net zoveel opties als soorten bestuurders. Aan de ene kant fijn, want dan kun je altijd voor een optie kiezen die bij je past. Tegelijkertijd kun je er ook bijna een beetje keuzestress van krijgen. Want wat past nu bij jou?

Niemand houdt ervan om te stranden met de auto, maar teveel betalen doen we natuurlijk liever ook niet.

Voor je verder leest, wil ik je iets vragen...

Is jouw geld op voordat je maand voorbij is? Wil je weten wat de beste spaarmethodes zijn?

Overweeg je om aan de slag te gaan met beleggen , maar weet je niet waar je moet beginnen?

Meld je dan nu aan voor mijn inspiratiemail - met content die je nergens anders vindt!

Pechhulp via de dealer

De optie waar ik zelf het meest bekend mee ben, is pechhulp via de dealer. Toen ik op mijn 22e voor het eerst een eigen auto kreeg, was dat een Toyota. Een rode Aygo, vers uit de garage. Na zeven jaar en 170.000 kilometer ruilde ik ‘m in voor een parelmoer witte hybride Yaris.

De auto veranderde, het merk bleef hetzelfde. En de pechhulp ook. Als je namelijk je auto bij de dealer laat onderhouden, dan bieden veel dealers je ‘gratis’ pechhulp. ‘Gratis’ omdat je soms wel meer geld kwijt kunt zijn voor onderhoud bij de dealer.

Tot nu toe heb ik er twee keer gebruik van moeten maken. De eerste keer had ik de sleutel in mijn Aygo laten zitten en de deur op slot geklapt. Gelukkig was ik al thuis. De tweede keer was gisteren, wederom een ‘sleutelprobleem’. Overigens vond ik dit niet mijn schuld; ik heb vorig jaar al bij de dealer aangegeven dat mijn batterij leegraakte. Toen werd ik aangekeken of ik gek was. Nu blijkt dus dat dat niet zo was.

In ieder geval kan deze vorm van pechhulp voor mij goed uit. Ik heb er geen apart abonnement voor nodig, de onderhoudsprijzen van Toyota zijn behoorlijk transparant en netjes voor deze auto én ik heb maar één onderhoudsbeurt in het jaar nodig. Gemiddeld betaal ik dus voor onderhoud + pechhulp ongeveer 200 euro per jaar.

Als ik dat vergelijk met de tabel van Nibud, dan vind ik dat best netjes. Daar wordt voor en compacte klasse ongeveer 21 euro per maand aan alleen onderhoud gerekend.

Deze optie is waarschijnlijk niet bijzonder gunstig als je een auto hebt die vaak stuk is, of één die duur is in onderhoud. Dan kun je mogelijk beter een goedkopere garage vinden een los pechhulp-abonnement afsluiten.

Pechhulp via de pechhulpdienst

Daarmee kom ik op de volgende optie: pechhulp via een pechhulpdienst. De meest bekende hiervan is ongetwijfeld de ANWB Wegenwacht®. Het idee van zo’n dienst is dat je maandelijks of jaarlijks een bedrag betaalt en ze vervolgens kunt bellen als je ergens stil komt te staan.

Bij het afsluiten van zo’n abonnement is het altijd belangrijk om goed te letten op de dekking. Word je bijvoorbeeld geholpen als je – zoals ik dus – in je eigen woonplaats staat? En hoe zit het met reizen naar het buitenland?

Daarnaast is het goed om te checken of de hulp persoonsgebonden of voertuiggebonden is. Als het persoonsgebonden is, dan word JIJ geholpen, ongeacht in welke auto je zit. Is de hulp voertuiggebonden, dan wordt iedereen in JOUW AUTO geholpen.

Vriend heeft bijvoorbeeld een abonnement op de Wegenwacht®. Als zijn abonnement persoonsgebonden is, dan word ik niet geholpen als ik in zijn auto stil kom te staan. Komt hij in mijn auto stil te staan, dan kan hij wél weer beroep doen op zijn abonnement.

De Consumentenbond laat heel overzichtelijk zien welke diensten bepaalde opties voor pechhulp wel of niet bieden.

Voor een regulier abonnement betaal je ongeveer 60-80 euro per jaar. Voor een pakket met Europa-dekking zit je al snel op de 90-100 euro per jaar.

Pechhulp via de autoverzekering

Soms kun je ook pechhulp via je autoverzekering krijgen. In sommige gevallen zit het er standaard bij, bij andere verzekeraars kun je hier apart een extra module voor afsluiten.

Een belangrijk verschil tussen pechhulpdiensten en pechhulp via de autoverzekering is dat die laatste hulp meestal niet komt opdraven voor een lege tank of een kwijtgeraakte autosleutel.

Als je je autoverzekering hierop wilt afstemmen, dan zit je het beste bij AllSecur, Hema, InShared, nowGo, Reaal en Univé. Deze komen voor een lege accu, een lekke band, een lege tank, het tanken van de verkeerde brandstof en bij kwijtgeraakte sleutels.

Bij ASR, Centraal Beheer, Ditzo en FBTO zit je het slechtst; zij bieden alleen aanvullende dekking bij een lege accu en een lekke band.

Het is natuurlijk altijd even handig om te kijken welke opties voor pechhulp al inbegrepen zijn in jouw verzekering. Echt veel extra zou ik er niet voor betalen, vooral niet omdat de mogelijkheden wat beperkt zijn.

Pechhulp via de reisverzekering

Er is nog een verzekering die je kunt bellen als je pech onderweg hebt: je reisverzekering. Althans, als je dit hebt meeverzekerd via je doorlopende reisverzekering.

Maar: de dekking bij de reisverzekering geldt vaak alleen wanneer je in een ‘groene kaart-land’ bent, maar niet in Nederland. Bovendien moet je er vaak extra voor betalen. De premie valt enigszins mee; als ik mijn huidige reisverzekering zou uitbreiden met de module Pechhulp Motorrijtuigen (ik zit momenteel bij Univé), dan kost me dat 1,81 euro per maand, dus 21,72 euro per jaar.

Dat is voordeliger dan de meeste abonnementen van pechhulpdiensten. Maar nogmaals; in Nederland heb je hier dus niets aan.

Pechhulp on demand

Als je geen zin hebt in een abonnement en wel een beetje risico durft te lopen, dan kun je ook kiezen voor pechhulp on demand. Je betaalt dan alleen wanneer je hulp nodig hebt.

Je bespaart hierdoor op de maandelijkse abonnementskosten, maar bent per incident wel al snel zo’n 70 tot 150 euro kwijt. Een lege accu kost je bijvoorbeeld 70 euro en als je auto afgesleept moet worden, dan betaal je minimaal 125 euro.

Voor pechhulp in Europa ben je met deze variant vrijwel altijd zo’n 225 euro kwijt. Vervangend vervoer, transport terug naar Nederland of hotelkosten moet je daarnaast nog zelf betalen.

Hoe kun jij je pechhulp het beste regelen?

Het korte antwoord: dat weet ik niet. Dat hangt helemaal af van jouw situatie. Als je eigenlijk nooit wat hebt en je durft een risico te nemen, dan kun je gaan voor pechhulp on demand.

Ik vind dat persoonlijk nét een te grote gok, vooral omdat je daar ook écht voor alles betaalt. En er komt best wat kijken bij pech. Het is niet alleen dat er iemand komt; het kan ook zijn dat je auto afgesleept moet worden, dat je vervangend vervoer moet hebben of zelfs een hotelovernachting nodig hebt. Dan kun je met één pechgeval de besparing van 5 jaar premie teniet doen.

Pechhulp in de reis- of autoverzekering lijkt ook niet aan te raden. Het is een leuke extra, maar geen volwaardige vervanging voor als het echt nodig is. Als je standaard iets in de verzekering hebt, kun je natuurlijk wel besluiten om dat te combineren met een basispakket van een pechhulpservice.

Momenteel is bijvoorbeeld het goedkoopste Nederland-pakket van de ANWB 60 euro. Voor het goedkoopste Europa-pakket betaal je 90 euro. Dan kun je ook overwegen om je reisverzekering uit te breiden met de vervoersmodule en die dan te combineren met het ANWB-pakket voor Nederland.

Heb je een auto die niet duur is in onderhoud en rijd je niet heel veel? Dan is pechhulp via de dealer een mooie optie. Je betaalt dan misschien iets hogere onderhoudskosten, maar hoeft geen apart abonnement af te sluiten.

En heb je een auto die wél behoorlijk duur is in onderhoud en wil je vooral geen gezeur hebben? Dan lijkt een abonnement op een pechservice nog de beste keuze. Dan ben je vrij om je onderhoud uit te laten voeren bij een voordeligere garage en ben je voor minimaal 5 euro en maximaal zo’n 20 euro in de maand verzekerd van hulp bij pech.

Heb jij ervaring met pechhulp en welke van deze opties heeft jouw voorkeur?

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Instagram!

Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!

Ontdek waar jij geld laat liggen


Adine @ LekkerLevenMetMinder

Nadat ik in 2010 'wakker' werd met een hypotheek van ruim 400.000 euro, tegen 6% rente, gooide ik het roer om. Ik loste in razend tempo zo'n 70.000 euro af, minimaliseerde stevig én ging bewust kleiner wonen. Op Lekker Leven Met Minder deel ik mijn verhaal en schrijf ik over consuminderen, hypotheken, aflossen, sparen, besparen en zuinig leven, maar ook over financiële vrijheid, rust en mijn zoektocht naar een rijk en tevreden leven.

8 Comments
  1. Ook met een lege batterij in de afstandsbediening had je de auto nog kunnen starten. Er zit een reservesleutel in om de deur open te malen en als je de sleutel voor de startknop houdt terwijl je de startknop indrukt start ie ook. Raar dat de pechhulp dat niet wist.

    1. Dat heb ik geprobeerd, maar werkte niet. Naar binnen komen inderdaad wel, maar zodra ik wilde starten, kon hij de sleutel (logischerwijs) niet vinden. Zou dat bij elke auto moeten werken? Ik heb ‘m erbij gehad, maar ook echt voor de knop. Niet omdat ik wist dat het zo kon, maar om voor de zekerheid de afstand zo klein mogelijk te maken.

      1. In ieder geval bij elke Toyota hybride. Je moet de sleutel echt meerdere seconden tegen de startknop aan houden. Op Youtube staan wel filmpjes hierover.

  2. Pechhulp via de dealer is vaak het goedkoopst. Het zit verwerkt in de prijs van de onderhoudsbeurt.

    Bij mijn eerste auto’s (had toen net het rijbewijs) nooit iets geregeld. Je kunt immers bij pech ook lid worden van de ANWB als je op de vluchtstrook staat. Dat is wel duurder maar omdat ik er nooit gebruik van heb hoeven maken heb ik ook jaren het lidmaatschap niet hoeven te betalen. Later gingen de auto’s naar de dealer voor onderhoud en die bieden de pechhulp bij de beurt. Voor een kleine meerprijs (ongeveer 40 euro) is mijn Opel ook in het buitenland gedekt bij pech.

  3. Toen we nog jong waren, en iedereen om ons heen ook geen kinderen had.. pechhulp was een broer of zus bellen en elkaar ophalen. ( Naar de garage slepen) auto’s werden voortdurend geleend en gedeeld voor de brandstofkosten (aftanken, bon bewaren en dat bedrag terugkrijgen, aftanken bij terugbrengen).
    Inmiddels is auto lenen meer gedoe en iedereen heeft kleine kinderen behalve wij.
    Wij hebben ANWB Europa dekking. Mijn man is hoofdlid en heeft in alle voertuigen hulp, ik alleen in onze eigen auto.
    De ADAC/ANWB hebben zijn motor al eens naar huis gebracht vanuit zuidduitsland. En laatst heeft de dealer na een terugroepactie zo hard gefaald dat ik de ANWB moest bellen. Die dealer komt nooit meer aan mijn auto, ik zal zelfs nooit een auto kopen die daar in onderhoud is geweest.
    Deze twee hulpmomenten zouden ons minimaal 10 keer hebben gekost wat we op jaarbasis hebben betaald.

  4. Ik betaal 30 euro per jaar voor pechhulp Europa bij de garage waar ik het onderhoud laat doen. Ik was verbaasd dat het maar zo weinig was, maar toen ik het een keer nodig had in Frankrijk kreeg ik ook echt hulp!

    1. Is dat dan een ‘losse’ garage en niet de merkdealer? Hier bij de merkdealer is het ‘gratis’, maar als jij het bij een gewone dealer hebt, dan is dat misschien nog wel een voordelige optie als je een auto hebt die wat duurder in het onderhoud is!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.