Effectief thuiswerken: tips van een ervaringsdeskundige

effectief thuiswerken tips

‘Dat zou ik écht niet kunnen hoor, daar heb ik geen discipline voor!’, is één van de uitspraken die ik het vaakst hoor als ik vertel dat ik vanuit huis werk. En ik zal niet liegen: soms is het ook een uitdaging. Inmiddels ben ik er behoorlijk bedreven in geworden. En aangezien thuiswerken voorlopig voor veel Nederlanders even de standaard lijkt te zijn, leek het me een goed moment om mijn tips voor effectief thuiswerken te delen. Getest in de praktijk 😉

Zorg voor een aparte werkruimte

Thuis ligt veel meer verleiding op de loer dan op het werk. Daarom is het hebben van een aparte werkruimte écht heel belangrijk. Ik heb zelf in huis een apart kantoor, waarin alles met werk te maken heeft. Zodra ik me hier ‘opsluit’, heb ik alleen nog te maken met afleiding via de computer.

Ik begrijp dat je – zeker als je niet gewend bent om thuis te werken – mogelijk geen extra ruimte hebt om een eigen kantoor in te richten. Kijk dan of je een noodkantoor kunt maken. Denk aan twee schragen met een plank/plaat erop, of desnoods de keukentafel. Maar: haal dan wel alle andere dingen in de buurt weg. Geen was. Geen kranten of tijdschriften.

En: ga het liefst ergens zitten waar je uit de ‘loop’ bent voor de andere leden van je huishouden. Woon je alleen? Nóg geen goede reden om op de bank neer te ploffen; dat is 8 uur lang ook funest voor je rug. Bovendien is een actieve houding óók heel belangrijk voor effectief thuiswerken.

Voor je verder leest, wil ik je iets vragen...

Is jouw geld op voordat je maand voorbij is? Wil je weten wat de beste spaarmethodes zijn?

Overweeg je om aan de slag te gaan met beleggen , maar weet je niet waar je moet beginnen?

Meld je dan nu aan voor mijn inspiratiemail - met content die je nergens anders vindt!

Effectief thuiswerken met een takenlijstje

Noteer voor jezelf de (maximaal!) 3 belangrijkste taken voor die dag. Dat klinkt als héél weinig, maar het dwingt je om heel bewust aan de slag te gaan met de dingen die het allerbelangrijkst zijn.

Voor effectief thuiswerken is focus ontzettend belangrijk. Als je niet weet wat je precies wilt gaan doen, dan kan de dag heel snel met je aan de haal gaan.

Nog beter is het als je dit lijstje de avond vooraf maakt, zodat je ’s morgens direct weet waar je mee kunt beginnen. En ja, dat is dus met de lastigste taak.

Werk in focusblokken

Onze aandachtsspanne verslapt naarmate we langer bezig zijn. Zeker als het gaat om taken die je niet helemaal opzuigen. Daarom gebruik ik zelf graag de Pomodoro-methode, waarbij ik steeds werk in blokken van 20 minuten.

Als ik géén zin heb, dan is die 20 minuten precies genoeg om wél in de flow te komen, heb ik wél zin, dan is die 20 minuten genoeg om bergen te verzetten.

Ik gebruik tegenwoordig zelf deze timer om de blokken af te bakenen. Eerder deed ik dat met mijn telefoon, maar dat betekent dat je bij het aflopen van elk blok meteen weer geconfronteerd wordt met nieuwe berichtjes en meldingen. Dit werkt geweldig.

Deze timers worden trouwens ook vaak gebruikt voor kinderen, omdat heel duidelijk is hoelang ‘nog even’ nog is.

Elimineer afleidingen

Dat multitasken niet effectief is, wist ik al. Maar ik dacht dat dat vooral kwam doordat je weer zo’n 20 minuten nodig hebt om goed tussen taken te schakelen.

In dit boek las ik laatst dat het zelfs nog erger is: een gedeelte van je hersencapaciteit blijft hangen bij de taak waar je weer mee stopt. Dat betekent dat je dus steeds minder over hebt, om de nieuwe taken te vervullen.

Het elimineren van afleidingen is voor effectief thuiswerken dus essentieel. Zet op je telefoon de meldingen zoveel mogelijk uit (beter nog: leg hem in een andere ruimte) en gebruik deze app op je computer om jouw online zwakke plekken tijdelijk uit te schakelen.

Het elimineren van afleidingen van het gezinsleven is soms een iets grotere uitdaging. Kijk of je daarover duidelijke afspraken kunt maken met je partner of eventuele opvang. En wellicht kun je iets doen met je werktijden; niet van 9 tot 175, maar van 7 tot 15, bijvoorbeeld.

Check en beantwoord je mail op vaste tijden

En geef dit ook duidelijk aan bij je collega’s. Je kunt het eventueel nog aanvullen met een out-of-office op andere momenten.

Zet ‘m in de tussentijd ook écht uit, zodat je geen meldingen krijgt. Je kunt je mail bijvoorbeeld rond een uur of 12 bekijken, of aan het einde van de dag. Ik ken zelfs mensen die op één dag in de week hun mail checken.

Klinkt rigoureus, maar het werkt vaak wel heel goed. Veel vragen of berichten zijn helemaal niet urgent, maar ze halen je wel uit je concentratie.

Denk zelf trouwens ook goed na of je écht dat mailtje met ‘oké’ of ‘bedankt’ nog terug moet sturen…

Verschuif je aandacht van productie naar productief

Niemand is 8 uur op een dag geconcentreerd en effectief bezig. Dat hoef je dus thuis ook niet te proberen. Focus je voor effectief thuiswerken liever op productief zijn, dan op productie.

Maak liever afspraken over wat je af moet hebben, dan over hoeveel uur je achter je computer moet zitten.

Voor veel Nederlandse werkgevers is dit nog lastig; het loslaten blijft een uitdaging. Toch heb je uiteindelijk blijere werknemers én werkgevers, als mensen hun tijd niet alleen maar uitzitten, maar hun taken op de best mogelijke manier vervullen.

Als je deze periode gebruikt om te laten zien hoe goed jij effectief kunt thuiswerken, biedt dat misschien ook wel wat nieuwe kansen voor de toekomst.

Neem pauze

In het verlengde daarvan: neem voldoende pauze. Ik vind zelf deze RSI-app heel erg handig (ik heb ‘m gratis, dus kijk vooral even of je de gratis versie ook kunt vinden).

Elke vier minuten moet ik dan een paar seconden mijn handen van het toetsenbord halen en elke 50 minuten heb ik een ‘work break’ van 8 minuten. Genoeg om even wat heen en weer te lopen, een vers kopje thee te pakken, enzovoorts.

Zet wel ook tijdens deze pauze weer de wekker, om te voorkomen dat je een uur later helemaal meegezogen bent in je nieuwe Netflix-serie, of tot je knieën in de vieze was staat.

Zorg voor overleg of accountability

Als je gewend bent om veel te sparren met je collega’s, dan voel je je als thuiswerker misschien wel een beetje verloren.

Plan daarom ook gerust overlegmomentjes in. Dat kan telefonisch, maar is misschien nog wel beter via iets als Zoom. Dat is een soort Facetime, maar dan nét even iets anders. Je kunt Zoom ook gebruiken om je scherm met elkaar te delen.

Plan deze gesprekken vooraf in en stel ook een tijdslimiet aan elk gesprek. Kies liever niet voor een chat-optie, want dan is de verleiding héél groot om die gewoon de hele dag open te laten staan.

Stel grenzen

Misschien nog wel de belangrijkste, maar ook een hele uitdagende: stel grenzen. Naar iedereen! Effectief thuiswerken lukt niet als je werkgever je op elk moment wil kunnen storen. Als je vriendinnen denken dat je nu wel even lekker een kopje koffie met ze kunt drinken. Als je familie je de hele dag door belt ‘omdat je toch thuis bent’.

Bepaal voor jezelf wat jouw werktijden gaan worden en communiceer die duidelijk. Neem de telefoon niet op en doe de deur niet open als mensen tóch proberen om je in die tijdsblokken te spreken te krijgen.

En geloof me: dat laatste is ook ontzettend belangrijk. Je kunt het wel aangeven, maar veel mensen slaan dat niet op. Het is aan jou om dan consequent te zijn. Uiteindelijk ben jij degene die anders ’s avonds weer door moet omdat je je werk niet af hebt. Neem jezelf en je werk serieus, óók als je vanuit huis werkt.

De grote voordelen van (effectief) thuiswerken

Effectief thuiswerken vraagt best wat van je. En het is ook echt niet altijd gemakkelijk. Maar het zou zonde zijn om dit artikel te besluiten zonder ook de grote voordelen van thuiswerken te benoemen. Want ook die zijn er! Mijn favoriete voordelen:

  • Geen dresscode. Je kunt gewoon lekker aantrekken wat je wilt.
  • Geen reistijd of reiskosten.
  • Je hoeft geen lunchpakketje te maken, maar kunt zelfs gewoon de restjes van het diner van de vorige avond eten. Of iets dat je vers maakt.
  • Geen pakketjes ophalen bij de buren, omdat jij de hele dag op je werk zat.
  • Je kunt je werkdag helemaal zelf indelen.
  • Geen afleiding van collega’s op momenten dat je dat écht niet kunt gebruiken.
  • Je kúnt natuurlijk wél tussendoor even een wasje draaien.
  • Meer focus tijdens overleg, zodat er geen kostbare tijd verspild wordt.
  • Je krijgt vaak meer gedaan en kunt zo je werkdagen dus ook wat korter maken.
  • Je kunt je omgeving helemaal aanpassen aan wat voor jou werkt. Ik kan bijvoorbeeld niet goed nadenken met muziek aan, dus die heb ik hier gewoon uit.
  • Het geeft je de ruimte om eens buiten de gebruikelijke kantoorsetting te denken. Hoe zien jouw ideale dagen er eigenlijk uit? Ben je nog wel op je plek? En wat zou je graag anders zien?

Wat vind jij eigenlijk de grootste uitdaging én het grootste voordeel van thuiswerken?

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Instagram!

Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!

Ontdek waar jij geld laat liggen


Adine @ LekkerLevenMetMinder

Nadat ik in 2010 'wakker' werd met een hypotheek van ruim 400.000 euro, tegen 6% rente, gooide ik het roer om. Ik loste in razend tempo zo'n 70.000 euro af, minimaliseerde stevig én ging bewust kleiner wonen. Op Lekker Leven Met Minder deel ik mijn verhaal en schrijf ik over consuminderen, hypotheken, aflossen, sparen, besparen en zuinig leven, maar ook over financiële vrijheid, rust en mijn zoektocht naar een rijk en tevreden leven.

3 Comments
  1. Thuiswerken als het opeens moet is wel weer next level. Ik werk regelmatig thuis, maar veel mensen niet en dan is het opeens lastiger dan gedacht…

  2. Ik weet het eigenlijk. Ik doe het al jaren, en woon ook nog eens op het platteland. Voor mij verandert er in die zin weinig door de corona virus, behalve dat ik nu juist door meer mensen wordt omgeven ; )

    Mijn belangrijkste tips zijn gewoon op tijd opstaan als op een normale werkdag, ritme en routine hanteren, en aan het eind van de dag ook echt stoppen met werken.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.