Kun je écht rijk worden met Multi Level Marketing (MLM)?

Rijk worden met Multi Level Marketing (MLM), kan dat? Je kunt er zeker goed mee verdienen, áls een bedrijf zich aan bepaalde regels houdt.

Er zijn zo van die termen die vaak door elkaar worden gebruikt, maar niet helemaal hetzelfde zijn. Zo worden bijvoorbeeld affiliate marketing, multi level marketing (of MLM) en piramidespel regelmatig in één adem genoemd. Over affiliate marketing heb ik het eerder al eens gehad en vandaag wil ik wat dieper duiken in Multi Level Marketing. Wat is het precies? En is het altijd gedoemd te mislukken, is het per definitie oplichterij, of valt het allemaal wel wat mee?

Wat is MLM, oftewel: Multi-level Marketing?

MLM of Multi-level marketing is een vorm van marketing die gebruikmaakt van meerdere lagen, ‘levels’, in de verkoop.

Een ‘normale’ verkoopketen werkt als volgt:

Gazelle maakt een fiets –> fietsenwinkel.nl, de plaatselijke fietsenboer en wehkamp.nl kopen die fiets in –> jij besluit je fiets óf bij Gazelle te kopen, of bij één van de partijen die die fiets ook inkopen. Het geld wordt verdiend door de marge tussen inkoop en verkoop.

Vrij overzichtelijk.

Bij Multi-level marketing werkt dat net iets anders. Daar kun jij als eindklant niet kopen bij de fabrikant, maar uitsluitend via een distributeur. Hier wordt het geld ook verdiend door de marge tussen inkoop en verkoop, maar… is er nog een extra verdienmogelijkheid. Als distributeur kun je niet alleen producten verkopen, maar ook nieuwe distributeurs aanmelden. Jij krijgt dan een bonus én een bedrag over alles wat zij inkopen.

De makkelijkste manier om MLM inzichtelijk te krijgen, is door het te vergelijken met een piramidevorm (en nee, dat maakt het niet automatisch een piramidespel):

De fabrikant staat bovenaan.

Daaronder volgt een groep met eerstelijnsdistributeurs. Deze mensen zijn vaak in een vroeg stadium aangesloten bij het bedrijf. Zij profiteren voornamelijk van de groei; in dit stadium is het bedrijf wellicht nog wat minder bekend.

Onder hen hangt een netwerk van mensen die door hen zijn aangebracht. Deze laag is uiteraard groter dan de laag ervoor – iedere distributeur zal namelijk meerdere distributeurs moeten aanbrengen, om deze ‘rang’ te behouden.

Daaronder volgen nog meer lagen.

Al deze lagen vormen de ‘downline’ van de eerstelijnsdistributeurs. Iedereen is op één of andere manier verbonden met de lagen erboven. Vanaf beneden gezien is die route de ‘upline’.

Voor je verder leest, wil ik je iets vragen...

Is jouw geld op voordat je maand voorbij is? Wil je weten wat de beste spaarmethodes zijn?

Overweeg je om aan de slag te gaan met beleggen , maar weet je niet waar je moet beginnen?

Meld je dan nu aan voor mijn inspiratiemail - met content die je nergens anders vindt!

‘Fulltime salaris met een parttime baan’

Veel van de distributeurs zijn vrouwen, aangetrokken door slogans als ‘fulltime salaris met een parttime baan’, of ‘zelf je uren indelen’, of ‘geld verdienen én thuisblijfmoeder zijn’.

Er zitten vaak leuke marges op de producten: de inkoopprijs kan zomaar de helft of minder zijn van de verkoopprijs. Bovendien zijn er binnen dit soort bedrijven vaak nog allerlei bonussen te verdienen, naarmate je succesvoller in je werk bent.

Het idee is dat je voor het verkopen vooral je netwerk inzet, vandaar dat dit ook wel netwerkmarketing wordt genoemd. Je kunt bijvoorbeeld zelf parties organiseren (denk aan Tupperware-parties), waarbij je vriendinnen en familieleden uitnodigt en ze laat zien hoeveel plezier jij van de producten hebt en hoe fijn ze voor hen kunnen zijn. Zo verdien je zelf wat en help je je netwerk ermee.

Dit systeem bestaat al even: het werd voor het eerst uitgerold door Nutrilite, dat later Amway zou worden. Dit Amerikaanse bedrijf werd al in 1934 opgericht en is gespecialiseerd in vitamines en supplementen. Het multilevelsysteem werd in 1945 door oprichter Carl F. Rehnborg ontwikkeld.

Met dit systeem hangen er onder het originele merk allerlei ‘independent business owners’,  ofwel: zelfstandig ondernemers. Allemaal met hun eigen toko, hun eigen voorraad, hun eigen verantwoordelijkheden. Maar: met allemaal dezelfde producten en allemaal via een upline verbonden aan het moederbedrijf.

Superslim natuurlijk: je creëert zo een sterke betrokkenheid bij je merk en je tapt rechtstreeks in op tal van kleine, hechte netwerken. En het zijn meestal niet de introverte cocooners die zich hierdoor aangetrokken voelen, maar de mensen die echt wel wat sales-skills hebben – ook al werden die tot die tijd nog niet commercieel ingezet.

De uitdaging van MLM

Misschien zie je ‘m inmiddels al een beetje aankomen; de grote uitdaging van succesvolle multi-level marketing.

Als een bedrijf hard groeit en er steeds meer distributeurs komen, gaan de verkopen hard omhoog. In de eerste instantie geldt dat ook voor het aantal eindklanten. Des te meer mensen over een merk horen, des te meer ervan verkocht kan worden.

Maar er komt een punt waarop de markt verzadigd is. Waarop het aanbod (of beter gezegd: de voorraad van de distributeurs) groter is dan de vraag vanuit de markt. Om twee redenen, namelijk 1) de standaard vraag en 2) het feit dat ook een aantal van de eindklanten zélf distributeur wordt en daardoor geen eindklant meer is, maar wél meer eindklanten moet zoeken.

Op zo’n punt zou een MLM-bedrijf ervoor kunnen kiezen om te diversificeren. Om extra aanbod te creëren om weer meer vraag te krijgen. Of om strengere eisen te stellen aan distributeurs, inactieve distributeurs uit te schrijven, enzovoorts.

Maar vaak gebeurt er vóór dat punt bereikt wordt iets heel anders.

Het ‘product’ verandert

Wat je vaak ziet bij MLM-bedrijven, is dat na verloop van tijd het ‘product’ verandert. Waar dat in de eerste instantie nog een olietje, een supplement, een lippenstift of een maxi-rok is, verandert dat na verloop van tijd in ‘een distributeur’.

Als je goed oplet, zie je dat dit aan de hand is wanneer:

  • distributeurs verplicht worden een ‘opstartpakket’ aan te schaffen
  • distributeurs happiger zijn op het rekruteren dan op het verkopen van het product
  • er bonussen worden uitgereikt voor het aanbrengen van nieuwe distributeurs

Op dit moment ontstaat er een bubbel in het systeem.

Al die distributeurs moeten namelijk een opstartpakket aanschaffen. Daarover krijgt de upline een commissie. Hierdoor lijkt de upline extra succesvol, waardoor er weer meer distributeurs in de downline bij komen. Aangemoedigd door het (financiële) succes van anderen. Zo worden er weer nieuwe opstartpakketten verkocht, bonussen uitgekeerd en wordt het systeem groter.

In dat succes is echter géén uiteindelijke verkoop meegenomen. Je zou kunnen denken dat iemand alleen inkoopt wat ook te verkopen is, maar dat is niet waar. Naast het verplichte opstartpakket, heb je vaak ook verplichtingen om elke periode een bepaalde hoeveelheid product af te nemen om je status te behouden. Idealiter heb je die spullen ook verkocht, maar dat is niet altijd het geval.

MLM in actie: LuLaRich

Hoe dit kan ontploffen kun je prachtig zien in de documentaire LuLaRich (mits je Amazon Prime hebt, maar daarop kun je eventueel ook een gratis trial nemen 😉 ). Ik heb dit weekend echt ademloos die vier afleveringen achter elkaar zitten kijken.

Alles komt hierin naar voren: de explosieve groei van het Amerikaanse bedrijf LuLaRoe, de verandering van ‘product’, het niet meer aankunnen van de vraag, de gekte rondom ‘mee willen doen’, het ophouden van de schone schijn, om maar te kunnen blijven verkopen. De Rise and Fall, om het zo maar te zeggen. Hoewel het bedrijf – hetzij in zwaar afgeslankte vorm – tegenwoordig nog steeds bestaat.

Is MLM dan alleen maar slecht?

Is Multilevel marketing dan alleen maar gevaarlijk en slecht? Dat denk ik dus niet. We kopen allemaal liever dingen op aanbeveling van iemand die we kennen. Dat kan heel fijn zijn. En velen van ons vinden het ook geweldig om geld te verdienen op zelf in te delen uren, en daarin een eigen gevoel van vrijheid te creëren.

Maar wil je zo’n systeem succesvol laten draaien, dan moet altijd duidelijk zijn wie je klant is. Verkoop jij producten en wil je daar je geld mee verdienen, dan moet altijd de focus liggen op het zo optimaal leveren van die producten. Op je ambassadeurs trainen zodat ze de eindklanten zo goed mogelijk kunnen ondersteunen, op productverbetering, op productinformatie, enzovoorts.

Schakel je over naar ‘distributeur’ als verdienmodel, dan wordt in feite die distributeur je klant. En dat betekent dat het belangrijk is dat je alles in werking stelt om die distributeur zo goed mogelijk te laten verkopen. Dan zou het logisch zijn om de upline te laten verdienen op daadwerkelijke verkopen in plaats van inkopen. Dan zou het logisch zijn om die distributeurs te beschermen door hen een eigen verkoopgebied te geven.

In zo’n geval kan dit prima werken. Maar: het levert je waarschijnlijk niet overnight een miljardenbedrijf op. En soms is die lokroep toch krachtiger.

Dus: kun je echt rijk worden met MLM?

Ik denk dat je goed kunt verdienen met multi-level marketing, mits je heel goed weet waar je mee bezig bent, helemaal achter het product staat en werkt met een bedrijf dat toegewijd is aan duurzame groei en zich niet vooral focust op de buitenkant.

Heb jij deze docu toevallig al gezien? Wat vond je ervan?

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Instagram!

Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!

Ontdek waar jij geld laat liggen


Adine @ LekkerLevenMetMinder

Nadat ik in 2010 'wakker' werd met een hypotheek van ruim 400.000 euro, tegen 6% rente, gooide ik het roer om. Ik loste in razend tempo zo'n 70.000 euro af, minimaliseerde stevig én ging bewust kleiner wonen. Op Lekker Leven Met Minder deel ik mijn verhaal en schrijf ik over consuminderen, hypotheken, aflossen, sparen, besparen en zuinig leven, maar ook over financiële vrijheid, rust en mijn zoektocht naar een rijk en tevreden leven.

1 Comment
  1. Het is heel fijn om aanbevelingen te krijgen van mensen die je vertrouwd. Maar voor mij heeft een product aanbeveling van een vriend weinig waarde als die hier direct aan verdient. Bij affiliate links heb ik dat al deels, maar bij MLM’s helemaal. Het is gewoon niet geloofwaardig.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.