Gisteren zou ik aan de slag gaan met de administratie. Helemaal af heb ik het nog niet gekregen, maar ik ben wel heel ver gekomen. En ik ben er eigenlijk ook best een beetje van geschrokken!
Op zich zie ik mezelf als redelijk goed met geld. Ik kan het verdienen, ik kan het sparen en ik kan over het algemeen wel slimme keuzes maken in het uitgeven ervan. Maar als je me vraagt wat ik per maand of jaar verdien, dan kan ik daar niet echt goed antwoord op geven. De meeste ondernemers zullen weten dat dat sowieso verschilt, maar mijn gebrek aan inzicht wat dat betreft heeft vooral te maken met precies dat: gebrek aan inzicht, met name aan de inkomstenkant.
Uit wat ik tot nu toe heb kunnen zien, blijkt dat 2014 in feite gewoon echt een goed jaar was, met veel grote opdrachten. Nu heb ik in dat jaar ook wel aardig wat gespaard (ik moest mijn buffer weer vanaf 0 opbouwen, heb extra afgelost op de hypotheek, betaalde een lening af en ging meerdere keren op vakantie), maar als ik de koe in de kont kijk, dan denk ik: ik heb mijn zakelijke rekening toen gewoon vrijwel geplunderd! Zo voelt het nu in ieder geval een beetje. Een beetje het ‘had ik maar’-gevoel, terwijl ik tegelijkertijd ook weer geen spijt heb van de ervaringen die ik in dat jaar heb opgedaan.
Het positieve effect is in ieder geval dat ik nu wel meer gemotiveerd ben om de administratie af te maken, die voor 2015 af te maken en die voor 2016 bij te werken. Eenmaal aan het uitzoeken blijkt dat ik het best leuk vind. Het inboeken zal waarschijnlijk nog geen hobby worden, maar de accountant had eerder al aangegeven dat ik dingen als bonnetjes gewoon mocht verzamelen op 1 formulier. Dat doe ik nu per bankafschrift, waardoor het aantal in te boeken posten ook meteen een stuk naar beneden gaat.
Eerst nu nog maar even doorploegen en daarna wat doen met het inzicht dat ik hierdoor gekregen heb… Ik weet in ieder geval dat ik het kan, want toen ik net begon, was ik er ook heel scherp in!
Heb jij ook wel eens zo’n moment dat een kwartje gewoon valt?
Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Facebook en Google+!
Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Instagram!Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!
Als het om mijn financiële administratie gaat valt het kwartje echt nooit. Ik heb er een bloedhekel aan, en kan het ook niet goed.
Huisvlijt
Je beschrijft een beetje mijn relatie met de administratie 😉
Goed van je. Altijd jammer om te zien hoeveel je moet betalen. Flink bufferen.
Betalen is altijd minder ja 🙁
Wij hebben 1 keer gehad dat we opeens dachten… Goh waar is al dat spaargeld? Terwijl we toch alles bijhielden, was het veel harder gegaan dan gedacht en dat zagen we las toen we er echt voor gingen zitten. Zo stom!
Balen is dat hè!
Ik herken wel wat je vertelt… haha! Ik heb dat ook ooit gedaan: het geld van de BV gebruikt om mijn hypotheekschuld af te lossen. Stiekem wist ik dat bést wel, dat dat niet mocht maar toen de accountant me vertelde dat ik dus een schuld had opgebouwd bij de BV toen kreeg ik het wel erg warm.
Achteraf blijkt dat dat een heel goed idee is geweest, eigenlijk, toen het eenmaal geformaliseerd was.
Als jij ZZP-er bent en dus hetzelfde fiscaal nummer gebruikt voor privé als zakelijk, dan is er eigenlijk niets aan de hand, he? In dat geval heb je "gewoon" je winst opgemaakt en is het heel verstandig dat je dat niet deed aan een jacht of een veelstedure auto…. toch?
Ik hoop alleen wèl dat je voldoende buffer hebt om de inkomstenbelasting te betalen….
Hee, als het allemaal meeviel…. waarom doe je dan niet gewoon meteen al volgende week 2015 erachteraan? Moet toch een heerlijk gevoel zijn als je weer helemaal "bij" bent en je accountant al binnen een maand je jaarrekening af heeft? Desnoods stel je die aangifte nog een tijdje uit want misschien is je buffer niet hoog genoeg om in één klap TWEE jaar inkomstenbelasting te betalen….
Ik betaal maandelijks al steeds een schatting aan inkomstenbelasting. Meestal komt dat wel goed uit, maar ik vind het elk jaar weer spannend. En ja, ik pak 2015 er zo snel mogelijk achteraan… al is het maar in af en toe een uurtje.
Stuk is heel leuk en herkenbaar geschreven. Alleen denk ik dat je met je titel bijna mis slaat. Heb meer het idee dat de kracht voort moet komen uit een bewustwoording waar het geld heen gaat!
Het was voor mij meer bedoeld als: inzicht hebben betekent dat je dus ook idd ziet waar het heen gaat en geeft je een realistisch beeld van hoe je ervoor staat, dat soms afwijkt van de werkelijke situatie. En geen inzicht schiet niet op, zoals uit het geschrevene hierboven waarschijnlijk ook wel blijkt…
Ik haat administreren. Ik kan het niet. Raak dingen kwijt. Verlies het overzicht. Terwijl ik juist wel weer goed ben met cijfers. In een berekening zie ik zo of er iets niet klopt. Daar lijk ik dan wel weer gevoel voor te hebben. Hier thuis ruimt mijn man alles op en kan vervolgens ook nog eens alles terug vinden. Gelukkig weet hij ook al mijn passwords, want ook daar heb ik soms problemen mee. Ik voel me soms net hoog bejaard ;-).
Dat is echt precies wat ik ook heb. Op een bepaalde manier heb ik er kijk op, maar als het echt om administreren gaat, dan ga ik gewoon keihard de mist in.
Ergens dacht ik, dat je nou net vandaag schrijft dat jij schrikt van de cijfers van 2014… Aan de andere kant, het zou wel kunnen verklaren waarom je zo wikt en weegt bij bijvoorbeeld het aflossen van je autolening. Inzicht in het grotere geheel helpt bij beslissingen nemen. 1 april is bijna om hè, dus ik mag het nu wel vragen toch? 😉
Haha, ja hoor! Dat kunnen jullie natuurlijk niet weten, maar ik ben echt totaal niet van de 1-april-grappen. Dat was dit dus ook niet 😉