De afgelopen weken ben ik énorm druk bezig geweest met de voorbereidingen voor de liveronde van Ontwikkel JOUW Money Flow, het verwelkomen van nieuwe deelnemers, het creëren van een 1:1-traject en alles wat daarbij komt kijken. Ik geloof heel erg in wat Tony Robbins altijd zegt: where focus goes, energy flows. Dus lag mijn focus de afgelopen tijd daar en zette ik de ideeën die ik hier wilde delen even op een lijstje voor een later moment. Nu dus. Ik zag namelijk van de week iets dat ik nog nooit eerder in mijn leven heb gezien: de diesel is DUURDER dan de benzine. Wat is hier aan de hand?
In dit artikel:
Benzine vs. diesel
Dat de brandstofprijzen de afgelopen periode flink omhoog zijn geschoten, is natuurlijk geen geheim meer. Toch bleef er altijd nog een verschil tussen diesel en benzine. Diesel is van oorsprong flink goedkoper en zuiniger in gebruik, máár de vaste lasten van een dieselauto (denk aan wegenbelasting) zijn wél hoger.
Ik heb het altijd zo geleerd: als je flink wat kilometers maakt – denk aan minimaal 30.000 per jaar – dan kan een diesel uit. Anders kun je beter benzine blijven rijden.
Nu red ik die 30.000 kilometers per jaar niet en ben ik altijd benzine blijven rijden, maar mijn man rijdt wél diesel.
Je kunt begrijpen dat ik stomverbaasd was toen ik vorige week al een keer gelijke prijzen op een tankstationbord voorbij zag komen. En nóg verbaasder toen de diesel een dag later zelfs duurder was.
Nu kan ik daar allerlei redenen voor bedenken (“Omdat het kan”, “Vervuilender, dus bestraffen”, “Rusland”), maar het leek me handiger om eens te kijken hoe het nu écht zit, zodat we er eventueel ook op kunnen anticiperen. Want laten we eerlijk zijn: brandstof is niet het enige dat duurder wordt.
Rusland en accijnzen
Met die ‘Rusland’ zat ik er niet ver vanaf, blijkt. Zo las ik hier dat we dagelijks enorm veel kant-en-klare diesel uit Rusland importeren. Nou ja, importeerden, want dat is nu niet meer het geval. Raffinaderijen in andere delen van de wereld, zoals in de VS, zijn veel meer gefocust op de productie van benzine. En omdat we natuurlijk als wereld ook inzetten op een energietransitie, is het ook niet zo dat er nog veel dieselraffinaderijen worden bijgebouwd.
Ook is er flink wat gas nodig om diesel gebruiksklaar te krijgen voor de auto. Gas is natuurlijk momenteel ook behoorlijk wat duurder.
En tot slot zijn de accijnzen op benzine meer verlaagd dan op diesel, waardoor er weer een klein extra voordeel bijkomt aan de kant van benzine.
Hoewel de prijs van diesel natuurlijk weer flink naar beneden kan gaan als de hele ‘Rusland-situatie’ voorbij is, zie ik dat niet zo snel gebeuren.
Wat gaat er wel gebeuren?
Vooropgesteld, ik heb natuurlijk geen glazen bol. Maar dit lijkt me hét moment om toch echt afscheid te gaan nemen van de diesel, die al jarenlang als flink vervuilend bekend staat.
Je kunt er bepaalde binnensteden al niet meer mee in en nu is het rijden ermee ook nog onbetaalbaar aan het worden. Er zitten geen voordeeltjes op die bijvoorbeeld hybride of elektrische auto’s soms wel hebben en van de lage dieselprijs moet je het dus nu ook niet meer hebben.
Maar goed: er rijden natuurlijk nog wél flink wat diesels rond. We hebben er zelf ook eentje. En er worden er nog elke dag verkocht. Hoe zit het daar dan mee?
Ik kan me voorstellen dat de prijs van dieselauto’s in de handel flink naar beneden gaat. Dat ze steeds minder populair worden, vanwege bovengenoemde redenen. En het zou me ook niets verbazen als de verhoogde prijzen gecombineerd worden met steeds wat meer inperking van de mogelijkheden. Meer accijnzen, meer milieuzones, hogere verzekeringspremie, noem het maar op.
Diesel de deur uit?
Is dit dan ook het moment om je diesel de deur uit te doen? Heel eerlijk: als die van mij was, had ik het waarschijnlijk al een tijd eerder gedaan. Maar het is niet mijn diesel 😉
Maar ik ga hier zeker eens een balletje opgooien. Als je dan toch een andere auto wilt – en dat is hier wel al even het geval – dan is dit misschien wel een mooi moment. Voor er een algemene diesel-dump komt :’)
Want de voordelen van een diesel beginnen nu wel schril af te steken tegen de nadelen. Als je hiermee je CO2-voetafdruk weer kunt verkleinen én geld bespaart, lijkt me dat toch wel weer echt een win-win.
En we kunnen natuurlijk meer hybride gaan rijden, maar ik moet eerlijk toegeven: mijn compacte auto is niet heel comfortabel voor mannen van ruim 2 meter. En eigenlijk vind ik ‘m te fijn om die nu in te gaan ruilen voor een ander exemplaar. Dat kan altijd nog.
Was het jou al opgevallen dat diesel duurder is dan benzine en verandert dat wat aan jouw rijgedrag?
Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Instagram!Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!