Essent klanten’service’ en overstappen

Wij betalen op dit moment een maandelijks voorschot van €230, waarschijnlijk moet er nog wat bijbetaald worden, dus voor het gemak ga ik even uit van jaarlijkse kosten van €3000. We doen al zuinig aan met alles, maar de combinatie van een oude boerderij tussen de weilanden maakt gewoon dat we meer verbruiken dan in b.v. een goed geïsoleerd nieuwbouwhuis. Als ik met dat verbruik op een vergelijkingssite ga kijken, zie ik dat ik ook best €600 per jaar goedkoper uit zou kunnen zijn. Eens kijken hoe dat opstappen werkt.



Op de site van Essent:

LLMM: Hoe kan ik overstappen?
Heleen (de automatische beantwoorder): Wilt u overstappen? Wat jammer. Bel de Energielijn voor informatie over het overstappen en het vergelijken van energietarieven.

Prima, toch een nette service! Dacht ik tenminste…

LLMM: Ik wil graag overstappen, want jullie zijn €600 duurder dan bijvoorbeeld Greenchoice.
Essent: Ja, maar Greenchoice heeft een hele slechte service en is slecht in het nieuws geweest.
LLMM: Ze zijn wel €600 goedkoper. Wij hebben een hoog verbruik en dit wordt gewoon veel te duur zo.
Essent: Wat is uw verbruik? En wat voor meter heeft u?
LLMM: Een dubbele meter, 2500 op hoogtarief, 1800 op laagtarief.
Essent: Dat doet u dan al verkeerd.
LLMM: Pardon?
Essent: U moet enkeltarief nemen, want u verbruikt minder op laagtarief.

*LLMM vult nog eens een keer de calculator op de site van Essent in, die toch écht aangeeft dat het precies €0 verschil maakt, waardoor dubbeltarief voordeliger lijkt, omdat daar nog beter op gelet kan worden…*

Essent: Maar ik kan u wel een aanbieding geven, als u wilt.
LLMM: Ja, dat is prima. Als het aantrekkelijk genoeg is, blijf ik misschien.
Essent: Wij geven geen korting op de stroomprijzen en ook niet op de gasprijzen. Maar als u een driejarig contract afsluit, krijgt u €180 korting op het vastrecht.
LLMM: Per jaar?
Essent: Nee, per drie jaar.
LLMM: Nou, dat lijkt me niet zo aantrekkelijk, maar als u me die aanbieding toe kunt sturen, dan overleg ik het.
Essent: Dat is goed. U moet wel binnen 7 dagen reageren, anders gaat het al in.
LLMM: ?
Essent: Het is geen offerte, het is een contract.

Láát maar zitten dus, wat mij betreft kunnen ze daar echt de boom in. Als je idee van klantenservice is dat je:
a) je tegenstanders afkraakt, in plaats van eigen sterke punten benadrukt
b) de klant vertelt dat ‘ie het ‘verkeerd’ doet
c) een ‘korting’ van niets biedt
d) geen aanbiedingen hebt, maar direct met contracten komt

Dan wordt de keuze wel heel gemakkelijk. Tijd om te zoeken naar een goed en voordeliger alternatief.

Hebben jullie dit soort ervaringen met Essent, of misschien wel veel betere ervaringen met andere leveranciers?

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Instagram!

Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!

Ontdek waar jij geld laat liggen


Adine @ LekkerLevenMetMinder

Nadat ik in 2010 'wakker' werd met een hypotheek van ruim 400.000 euro, tegen 6% rente, gooide ik het roer om. Ik loste in razend tempo zo'n 70.000 euro af, minimaliseerde stevig én ging bewust kleiner wonen. Op Lekker Leven Met Minder deel ik mijn verhaal en schrijf ik over consuminderen, hypotheken, aflossen, sparen, besparen en zuinig leven, maar ook over financiële vrijheid, rust en mijn zoektocht naar een rijk en tevreden leven.

24 Comments
  1. Ik heb wel goede ervaringen met greenchoice hoor! Geen duur nummer (gewoon 010-). Ik bekijk elk jaar mijn contract en neem het voordeligste dan. Gewoon op de site van de leveranciers kijken naar de prijzen. Ik zit momenteel via eigen huis bij energiedirect, en weet nu al dat ik in september goedkoper over ga naar greenchoice. Ik bel dus bijna nooit met een klantenservice, doe alles per mail. Dat zijn ze verplicht te bieden.
    Ondanks stijgende prijzen van energie, betaal ik al voor het derde jaar op rij minder eraan. Gewoon opletten. Ook op de leveringstarieven letten idd.
    En die 600 euro heb je wel héél makkelijk verdiend zo!
    Ik neem maximaal 1 jaar vast altijd. Ik wil gewoon flexibel zijn!

    Succes!

  2. Ik zou even kijken op energie vergelijksites zoals consumentenbond. Dan kun je je verbruik invullen en krijg je vaak een overstapbonus als je het via die site doet. En ik zou het ook een keer invullen met hoog- en laagverbruik bij elkaar opgeteld (dus als enkelmeter), want het scheelt echt niet veel meer. En je moet echt wel heel wat verschil maken om eraan te kunnen verdienen.

  3. Ik ben nu al 3 jaar bij Greenchoice en ik ben echt zeer tevreden.
    Tot nu toe elk jaar netjes geld teruggekregen.
    Dit jaar 270 euro geloof ik.
    En wat ik bij hen fijn vind is de site. Zeer makkelijk, heel overzichtelijk en je kunt zelf je voorschot instellen.
    Gr,
    Julia

  4. Rare dane van die essent… Wel grappig dat je kan chatten en het gesprek hier zo kan neerzetten. Erg meedenkend is ze niet… en korting op het vastrecht?? Impossible!!

  5. wij zijn nog steeds bij Essent, maar positieve ervaringen hebben we er niet mee.
    Uiteindelijk heb ik schreeuwend aan de telefoon een vergoeding geeist voor HUN fout. Toen kwam de vergoeding + een bloemetje, heb hen verteld dat er nog maar 1 ding mis hoeft te gaan en we zijn weg.
    Zijn ze dan schijnbaar toch gevoelig voor.

    Maar doordat het overstappen daar zo'n stress gaf hebben we gezegd dat we niet direct weer gaan overstappen.

  6. Ik ben vorig jaar overgestapt van nuon naar greenchoice: ik kreeg toen een korting voor het overstappen. De servive van greenchoice is prima, overzichtelijk pagina's, je kunt een account aanmaken en je kunt tussentijds je voorschotbedrag verhogen of verlagen.
    De overstap vond ik vooraf heel eng (nooit eerder gedaan) maar ging geheel probleemloos.

  7. Wij hebben ook een woonboerderij midden tussen de weilanden en betalen een voorschot van 224,00 euro bij Nuon. Jouw voorschot is nog niet zo gek. En met deze warme winter verwacht ik niet dat je bij moet betalen! Toch kan je hier nog wel enorm op bezuinigen! Dit jaar ben ik echt op m'n gas en energieverbruik gaan letten. De verwarming heb ik overdag aan op 18 graden, werkt voor mij prima! Rond een uur of 15.30 uur steek ik de houtkachel aan, gezellig en lekker warm, vaak zelfs te…22 graden! Het aanschaffen van een houtkachel is zeker een overweging waard. Het hout hebben we al 3 jaar gratis dus we besparen hiermee echt! Hoezo gratis hout? Laat iedereen weten dat je een houtkachel hebt en mensen bieden het jezelf aan. Overstappen naar een andere energieleverancier: zeker doen! Wij zitten tot november 2013 vast aan dit contract bij de nuon maar gaan zeker ook overstappen! Succes!

  8. Rare dame van Essent… de offerte is dus gelijk een contract, maar dat zegt ze er niet gelijk bij… Héél wonderlijk. Ik denk dat ik aan manlief ook eens vraag hoe het zit met ons verbruik en bij wie… want als het scheelt dan heb ik dat liever in mijn portemonnee!

  9. Wat een raar mens zeg. Overal de problemen leggen, maar niet bij Essent zelf. Ik zit bij Eneco en nu al 9 jaar, sinds ik hier kwam wonen. Nooit problemen gehad en vragen stellen of dingen regelen gaat zonder problemen. Op de site kan je een profiel aanmaken en alle rekeningen zien. Je hebt ook de mogelijkheid je termijnbedrag te verhogen/lagen.

  10. Je kan zeggen wat je wilt, maar mijn ervaring met Essent is gewoon super. Greenchoise hield bewust teveel betaald geld achter. Essent doet dit veel netter.

    Maar goed, je moet het zelf weten uiteraard 🙂

  11. Wat een rare antwoorden van Essent!
    Groot gelijk, overstappen!
    Succes met het vinden van een nieuwe leverancier.
    Wij zitten vanaf het begin af aan bij (de Zeeuwse;-))
    Delta.

  12. Wij zijn via Vereniging Eigen Huis overgestapt op een andere energieleverancier. Dat ging mbv inschrijving op een veiling. Wij gingen van Essent naar Energiedirect.
    Essent had een fout gemaakt op de afrekening want zij rekenden dubbeltarief terwijl wij met onze dubbeltariefmeter enkeltarief betalen.
    Ik zou er binnen een week over teruggebeld worden. Beloofd.
    Dus niet en weer bellen. Wordt er doodleuk gezegd dat de klacht niet in behandeling wordt genomen omdat het bedrag te laag is. Ik zeg 'Pardon, zodra ik een cent te weinig betaal moet ik die ook betalen.' Het werd een naar gesprek, maar uiteindelijk toch het geld teruggekregen.
    Zeer onvriendelijke klantenservice, en dat terwijl ik toch best een vriendelijke persoon ben.
    We gaan nu weer meedoen met de energieveiling. Dat vind ik wel een fijne manier van overstappen. Mijn moeder was vorig jaar bezig op internet te zoeken welke leverancier voordelig was. Belde ze met de leverancier bleek er ineens een heel ander tarief te zijn. Behoorlijk onduidelijk.
    Zij gaat dus ook weer met zo'n veiling mee doen.

    Groetjes, VeggieMo

  13. Het is altijd lastig vergelijken, omdat het enigszins verschilt wie je aan de telefoon krijgt enzo. Wij zitten nu al een paar jaar bij Greenchoice en we hebben hier nog nooit problemen gehad, alles verloopt netjes en overzichtelijk!

  14. Wij zijn pas overgestapt naar eon,
    via vergelijkingssite, oktober 300 euro premie
    Overstap werd heel netjes gedaan, zelfs contract van vorige aanbieder betaalden hun af a 100 euro.
    Alleen qua bonus verdienen we er dus al 300 euro op, als we een jaar daar zijn.

  15. Ik stap elk jaar via http://www.gaslicht.com over naar een nieuwe energieleverancier.
    Als je het zelf goed volgt gaat het prima.
    Het groote voordeel via dit soort sites overstappen is dat je een overstapbonus krijg.
    (die je vaak niet krijg als je rechtstreeks naar een leverancier overstapt)
    Ik kan je het ten zeerste aanbevelen.(overstap bonus kan oplopen tot wel 375 euro)

  16. Hier ook via Ver. eigen huis een contract bij Energiedirect, voor die tijd een jaartje Greenchoice en daarvoor Eneco. Overstappen ging prima. Wel lang wachten bij Greenchoice voor de afrekening. Hadden we van hen een nieuw gunstig aanbod gehad dan hadden we zeker daar gebleven.
    Bij alle drie ook makkelijk je gegevens via website te bekijken en bij te stellen.
    Dacht ergens gezien te hebben dat Eigen huis weer een veiling hield of is die ondertussen gesloten? Je hoefde toenertijd geen lid te zijn.
    Hier sowieso de laatste 4 jaar flink teruggegaan in de kosten van energie. Zitten nu op 100 euro per maand met een flink huis met achterzijde geen bebouwing en enkelssteens garage. Muren slecht geisoleerd en vloer niet. Grotendeels spaarlampen, 12 jaar oude HR-ketel. Wel tegenwoordig de tuinlampen uit, 4x per jaar gebruik droger,pomp vloerverwarming in zomer uit, verwarming max. 19 graden en de keukenboiler pas aan 10 minuten voor gebruik en daarna weer uit. Die laatste had ik zelf nooit van verwacht dat daar zoveel energieverbruik in zat.

  17. Wij zijn anderhalf jaar geleden overgestapt van Eneco naar Greenchoice. Geen seconde spijt van gehad. Wel na een jaartje even opnieuw bellen om over het tarief te praten. Dat ging prima.

    Groeten, Natalie

  18. Hmm, Greenchoice. Ik stap altijd over in januari op een contract van een jaar bij Energiemij X.
    Afgelopen jaar koos ik niet voor het goedkoopste, maar voor een jaarcontract bij Greenchoice.
    Komt Stedin in september de meters massaal opnemen in deze wijk. Krijg ik een eindafrekening van Greenchoice en in oktober levert Greenchoice energie voor de nieuwe actuele prijs. Het jaar is nog niet voorbij dus. Nu ben ik bij NL Energie.
    En volgend jaar weer bij iemand anders.
    Krijg dit jaar 375 euro premie omdat ik overstapte. Lekker voordelig.

    Ik denk niet dat je hoeft bij te betalen, we hebben toch een warme winter.

    By the way, ik heb aan en uit stekkers achter de tv, de waterkoker, de koffietzetter/expresso, uiteraard achter de stand alone pc. De laptop blijft nooit op stand by. De Ipad laadt alleen op nachtstroom op enz. enz.
    Toen ik hiermee begon, scheelde dat enorm.

  19. Wij vergelijken vrijwel jaarlijks via vergelijkingssites of het goedkoper kan en vaak krijg je dan ook nog eens een bonus. Kwestie van via de site aanmelden en de opzegging bij de andere maatschappij wordt dan ook geregeld. Wij zijn via Essent naar NLenergiemaatschappij (2 jaar bij geweest tot het tarief wel heel erg veel omhoog ging) en afgelopen jaar naar Greenchoice gegaan, alles verliep prima en het scheelt toch behoorlijk wat geld. Succes met het maken van een keuze!

  20. we zitten nu voor het 2e jaar bij Nl energie dit bevalt prima en ik bekijk het ieder jaar weer welke het goedkoopst is. Maar ik wil wel groene gas en stroom en dat maakt leveranciers heel weinig keuze bieden want de meesten geven geen volledig groen. We kwamen van nuon en betaalde dus de helft bij nl energie en vorig jaar kreeg ik nog terug ook ondanks de strenge winter. Is me nog nooit gebeurd.
    ik kijk ook altijd via gas en licht.com goede site ik heb ook meegedaan met ver eigenhuis alleen dan kan je niet voor volledig groene stroom kiezen.

  21. Zoal velen hier ben ik ook fan van Greenchoice. Bij de klantenservice daar krijg je tenminste een echt mens aan de lijn die ook nog weet van hoe of wat, en alles gelijk kan regelen.
    Volgens mij kun je je gewoon aanmelden bij Greenchoice en dan regelen zij de rest (maar ik zou gewoon hun klantenservice even bellen, daar weten ze het wel!)
    Succes!

  22. Hello there! This is my first visit to your blog!
    We are a group of volunteers and starting a new initiative in a community in the same niche.
    Your blog provided us useful information to work on.
    You have done a outstanding job!
    Stop by my weblog :: laser hair

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.