Doorpakken

De makelaars zijn inmiddels geweest, nu is het een kwestie van doorpakken, de boel opruimen, de tuin bijwerken en alles geschikt maken voor de verkoop. En dan merk ik soms toch wel dat ik niet helemaal weet waar ik moet beginnen. Qua dingen weg doen zijn er natuurlijk verschillende lagen: is het nu bijvoorbeeld eindelijk eens tijd om afscheid te nemen van dingen die ik wel wil hebben, maar waar ik eigenlijk niets mee doe, ook niet naar kijk, en die dus eigenlijk op geen enkele manier een verrijking van mijn leven zijn? Maar straks wel meegesleept moeten worden en plaats innemen op een nieuwe plek?

En hoe zit het met meubels? Ik kan natuurlijk nooit alles meenemen, maar als ik de boel nu al leeg verkoop, dan ziet dat er voor de foto’s natuurlijk weer niet uit. En wáár begin ik? Steeds als ik denk ergens begonnen te zijn, is het alweer een bende voor ik rond ben.

Maar goed, van klagen is nog nooit iemand sneller gaan lopen, dus ik ben in ieder geval blij met elke vuilniszak die weggaat en heb me voorgenomen een lijst te maken met dingen die moeten gebeuren. Ongeacht hoe groot die lijst is of hoe vaak ik bepaalde (vast met name schoonmaak-)klussen er weer opnieuw op moet zetten. Dat geeft hopelijk iets meer houvast en ook het idee alsof ik daadwerkelijk wat opschiet. Dat laatste is voor de motivatie ook wel prettig.

Wie van jullie heeft ook wel eens (voornamelijk) in z’n eentje een verhuizing geregeld? En vond je dat soms ook een beetje ‘veel’, of had je een goede manier om dat aan te pakken?

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Facebook en Google+!

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Google+!

Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!


Deze verse dingen kun je invriezen
De meest betrouwbare manier om de toekomst te voorspellen...


Adine @ LekkerLevenMetMinder
Adine @ LekkerLevenMetMinder

Nadat ik in 2010 'wakker' werd met een hypotheek van ruim 400.000 euro, tegen 6% rente, gooide ik het roer om. Ik loste in razend tempo zo'n 70.000 euro af, minimaliseerde stevig én ging bewust kleiner wonen. Op Lekker Leven Met Minder deel ik mijn verhaal en schrijf ik over consuminderen, hypotheken, aflossen, sparen, besparen en zuinig leven, maar ook over financiële vrijheid, rust en mijn zoektocht naar een rijk en tevreden leven.

33 Comments
  1. Als er 1 ding is wat ik geleerd heb vd verhuizing dan is dat het feit dat er veeeeeeeeel meer weg kon. Er staan na 2 jaar Nog zeker 10 dozen die niet uitgepakt of bekeken zijn…..

    1. Dat denk ik dus ook, ik heb best nog wat dingen waarvan het me dan een beetje aan het hart gaat als ik ze weg doe, maar waarvan ik me tegelijkertijd afvraag waarom, want ik doe er niets mee en ik zou het ook niet missen ofzo. Dus dat slaat gewoon nergens op. Daar probeer ik nu trouwens al wel rekening mee te houden, want ik neem het dan liever natuurlijk niet mee!

  2. Marloes van marloesvanzoelen.nl heeft in haar eentje en met beperkte energie haar verhuis geregeld. Ze had een heus verhuisplan. Bewonderenswaardig!
    Succes!
    Nans

  3. Ik ben heel vaak verhuisd, ook in mijn eentje en had op een gegeven moment een draaiboek van wat er moest gebeuren. Wel kreeg ik altijd hulp van veel vrienden, maar dat was in de studententijd, toen iedereen nog veel meer tijd had.
    Bij de laatste verhuizing was dat al beduidend minder, iedereen heeft het druk.
    Vooraf zooi uitzoeken en wegdoen. En op de dozen zetten naar welke kamer het gaat en wat er in zit (moet je wel weten waar je terecht komt).

    Ik heb nog een vraag: het is me even ontgaan waarom je gaat verhuizen? Vanwege de hypotheek of wil je gewoon liever ergens opnieuw beginnen?

    1. Dit huis is voor mij gewoon te groot, zoveel ruimte heb ik niet nodig. Dat, gecombineerd met dat het dus ook veel werk is en veel geld kost is in principe al genoeg, maar ik denk dat het ook wel lekker is om elders opnieuw te beginnen. Nu heb ik nog niet het idee dat ik daarvoor per se weg moet, maar ik denk wel dat dat straks (achteraf bezien) wel heel lekker zal zijn.

  4. Ik zit in het zelfde schuitje, huis moet zo snel mogelijk verkoopklaar gemaakt worden, om ook dezelfde reden als jij. Te groot, teveel onderhoud ( alleen de tuin al) en met het oog op de toekomst, veel praktischer èn lagere lasten zijn ook altijd welkom. maar blijf ook maar een beetje draaien. Terwijl ik toch wel een lijstje mens ben. Dus lijstje maken, mouwen opstropen en gaan…… Veel succes meis.

    Wegschuld.blogspot.com

  5. Zelf ben ik verscheidene keren verhuisd, ook wel eens in m'n uppie.
    Wat ik nog weet van de fotografen die m'n woningen op de foto kwamen zetten is dat deze nog héél veel dingen verwijderden voordat de plaatjes geschoten werden. Het is dus helemaal niet erg je woning een beetje leeg te hebben. Het moet alleen geen leegstaande indruk wekken.

    M.b.t. wegdoen van spullen: bij mij werkt het volgende principe heel goed: twee jaar niet gebruikt en niet gemist, dan weg. Goede spullen proberen te verkopen, lukt dit niet na 3 maanden, dan naar de kringloop (incl. kleding).
    Ik ben een fanatieke lezer, had veel boeken, maar ik heb m'n boekenkasten toch maar geplunderd en de boeken waarvan ik zeker weet dat ik ze geen tweede keer lees verkocht/weggebracht.

    Succes met het regelen en uitzoeken.

    1. Bedankt! En dat lijkt me inderdaad wel een goede, twee jaar niet gebruikt en niet gemist = wegdoen. Ik heb een beetje het idee dat ik nu op een plateau zit van nog teveel spullen naar m'n zin, maar het meeste makkelijke overbodige spul is al weg. Met die maatregel zou ik best weer wat stappen kunnen zetten!

  6. Zou je eens willen delen wat je zoal wegdoet en waarover je twijfelt. Ik ben natuurlijk best wel nieuwsgierig ;), maar ik zou het toch vooral als inspiratie zien, zoiets als goed voorbeeld doet goed volgen. Zelf merk ik dat het bij iedere ronde makkelijker wordt, een soort onthechtingsproces waar je doorheen gaat, en dan met name de persoonlijke spullen, herinneringen, souvenirs, dingen uit de familie die hun taak erop hebben zitten (rouwverwerking). Ik wens je veel succes met de voorbereidingen
    voor je verhuizing, gr. Leontine

    1. Dank je! Ik merk ook dat het elke ronde makkelijker wordt, maar dan zijn er toch nog dingen… Ik was bijvoorbeeld altijd groot fan van een band en heb daar veel dingen als kalenders, tijdschriften, enzovoorts van. Nu heb ik er al jaren wat minder tijd voor, het is niet zo dat ik het dan minder leuk vind ofzo, maar ik doe natuurlijk helemaal niets met die kalenders en tijdschriften. Daarom heb ik daar nu gisteren het een en ander van weggegooid. Dat opent dan soms ook weer een deur voor weer andere dingen weggooien. En bijvoorbeeld spulletjes van vroeger. Dan heb ik allemaal knip- en plakwerkjes, oude rapporten, weet ik niet allemaal wat. Best leuk om nog een keer te bekijken, en als het een doos is ofzo, dan kan dat ook allemaal wel, maar het is een doos van dit, een doos van dat, en bij elkaar heb je dan zo 5 dozen. Souvenirs, ook zoiets. Hoewel ik die gelukkig al zelden veel kocht 😉

    2. Ja dat van verzamelingen en hobby's herken ik wel. Heb ik ook nog het een en ander van. Sommige hobby's kan ik om fysieke redenen niet meer uitoefenen, maar ja wat te doen met de spullen. Ik zou ze graag weggeven maar dan moet er wel iemand zijn om aan te geven. Hetzelfde met een aantal verzamelingen (antieke en brocante spulletjes). Ermee op marktplaats leuren heb ik geen zin in, teveel gedoe, weggeven graag maar aan wie? Soms komt er iemand op je pad die het van je overneemt maar tot die tijd zit je ermee en sommige dingen zijn te mooi en te duur geweest om zomaar naar de kringloop te brengen. Het meeste breng ik overigens hier naar het dierenasiel die hebben regelmatig rommelmarkten omdat ze geen geld meer van de gemeente krijgen. Ik heb overigens een tijdje geleden met mijn zoon zijn spullen uitgezocht die nog hier moeten blijven omdat hij maar in een kleine studio woont. Hij is ongeveer van jouw leeftijd schat ik, van hem mocht alles wel weg;),gelukkig samen met zijn vriendin weten over te halen een aantal dingen te bewaren ( lego, playmobiel, schoolagenda's en wat tekeningen enz.) Maar we zijn wel van 7 grote dozen terug naar 3. Leontine

    3. Misschien kun je spullen doneren aan de plaatselijke groep van stichting noodhulp nederland? De leden daarvan moeten rondkomen van het minimum en hebben geen geld voor iets extra's

  7. Geleerd dat er idd veel meer wegkan dan je denkt! Hielp mij al enorm om te denken: wil ik dit meeslepen, en dan daar weer uitpakken/plekje geven of zou het in de doos blijven en is dat goed genoeg? (In laatste geval kon het weg!)
    Ik heb wel geleerd dat tussen de de keus van de makelaar/foto's maken/eerste bezichtigingen meer tijd zit dan je denkt. Dus je hoeft niet meteen alles helemaal op orde te hebben. Dichte kasten leger maken kan dus na de foto's ook nog.

    1. Dat geloof ik wel ja, en op zolder zullen ze misschien ook geen bergen foto's gaan maken. Daar kan ik mijn plan op zich wel iets op afstellen, eerst de zichtbare dingen doen. Veel dichte kasten heb ik niet, maar het scheelt vast toch wat.

    2. Ik bedoel bijv dat je best even (voor de foto's bijv) je stapels tijdschriften of keukenspullen op je aanrecht kunt nemen en in een kastje opbergen, zonder dat je er meteen een beslissing over moet maken qua houden/wegdoen. Elke volgende stap zit vaak een paar weken tussen, dus zo heb je wat meer tijd.
      Een plannetje maken werkt bij mij ook altijd goed.

  8. Voor de foto's heeft de fotograaf ook wel tips. Dingen even verplaatsen naar andere kamer kan best.
    Ik heb 1 jaar de tijd gehad van aankoop nieuw huis en verkoop andere, dus veel was al weg gegaan na de foto's. Ik had 40 jaar daar gewoond, 2 etages, grote zolder en berging. Ik kon ook in mijn eentje beslissen dat maakt het wel makkelijker.
    Uiteindelijk waren de kopers heel blij dat ik dingen zoals fornuis, koelkast, dessoir, bed en 2 kasten wel wilde laten staan. Ik had ze niet meer nodig en nieuwe huis was dan ook al ingericht grotendeels. Omdat de kopers heel graag snel wilden verhuizen hebben geholpen met zware dingen naar beneden te dragen. Daar heb ik veel geluk mee gehad.

    Van rapporten/knutseltjes kan je ook heel goed foto's maken.
    Uiteindelijk heb ik maar 1 klein doosje overgehouden met dingetjes die ik echt niet weg kon doen, maar nu ook al 2 jaar naar gekeken, ik weet wat erin zit en dat hoe ik niet al door te zien.

    .

  9. De gouden verkooptip; opruimen! Een koper wil licht en ruimte kopen, geen volgestouwd, donker hol… (niet dat je dat hebt hoor, dat bedoel ik niet!). Opruimen dus! Alles wat je niet gebruikt en/of waar je niet vrolijk van wordt kan weg, met uitzondering van belastingpapieren en zo…
    Succes!

  10. Volgende blog info over de verkoopprijs en dingen die je nog moet ondernemen volgens de styliste om je huis te verkopen.

    Ik verhuisde de laatste keer, weinig tijd en zo. De verhuizer pakte in en verhuisde, ik hoefde alleen op de dozen te schrijven naar welk deel van het nieuwe huis alles moest.

    Ik fietste zelf naar mijn nieuwe adres. Iemand anders had mijn auto geleend en naar mijn nieuwe adres gereden.

    Kijk wat je wilt versimpelen. Een verhuizer is minder duur dan een overgewaardeerde accountant,

  11. Wat interessant! Ik zit nu in een tijdelijk huurhuis, waar ik ongeveer al een jaar heb opzitten, en nog zo'n anderhalf jaar woon – ivm mijn studie. Dat ik eruit moet, is zeker.

    Het idee was, en is nog steeds een flink aantal projecten af te maken, boeken weg te doen, etc., etc., maar op dit moment staat het hier nog aardig vol. Ik heb inmiddels ook het boek van de konmari-methode gelezen, en zit nu steeds te kijken of ik met wat minder spullen kan doen.

    Ik ben in ieder geval geinspireerd!

  12. Ik heb al heel veel verhuizingen achter de rug. En heb dat ook vaak in mijn uppie geregeld. Soms verhuisde ik naar een grotere woning en soms naar een kleinere. Enne meestal moest ik eerst een huis verkopen. Ik begon pas met opruimen/inpakken na de verkoop, als ik wist wanneer ik ging verhuizen. Want dan pakte ik de dozen zo in dat het gelijk op de goede plek gezet kon worden na het verhuizen. Ook schreef ik vrij gedetailleerd op wat er in de doos zat.
    Het lijkt meer werk, maar na de verhuisdag vind je veel sneller je spullen terug.
    Verkoop-klaar maken van het huis, deed ik voornamelijk door van alles in de kastjes te stoppen en het huis goed schoon te houden. Wat mij opviel is dat potentiele kopers het prettig vinden als het huis er schoon en bij voorkeur goed afgewerkt/geverfd uit ziet. Voor een huis vallen gaat toch vaak op gevoel.
    Ik heb/had veel hobby's, met de daarbij behorende 'zooi'. Als het schoon is, en geordend, dan wordt dat niet door mogelijke kopers als rommelig ervaren.
    Succes met alles, Aafke

  13. ik ben ook vaak verhuisd en heb het meeste alleen gedaan. manlief wil alles bewaren…zucht dus ik heb veel opgeruimd als hij aan het werk was.
    misschien een lugubere gedachte maar wat bij heel goed werkte was het volgende. stel je huis en hele inboedel brand compleet af. je moet ergens anders helemaal opnieuw beginnen. welke spullen zou je het meeste missen ??
    hoe zou je het nieuwe lege huis inrichten ? wat heb je echt nodig om je thuis te voelen ? .

  14. Ik ben verhuisd en daarna ben ik begonnen de dozen uit te pakken. Als wat ik niet kon plaatsen, en kon weggeven aan bekenden of verkopen via MP, heb ik op de stoep neergezet en daarna heb ik de kringloop gebeld en die kwamen het ophalen.

  15. Ons huis is net verkocht en we hebben een appartement teruggekocht. Veel kleiner. Toen ons huis in de verkoop kwam hebben we alle muren wit geverfd. We hebben goed om ons heen gekeken en alle persoonlijke spullen die we willen bewaren alvast in dozen gestopt met etiketten. Dus foto's, vazen en prullaria.
    Kledingkasten opgeruimd en wat we niet meer gebruiken aan het goede doel gegeven.
    Nu het huis verkocht is zetten we overbodig meubilair te koop of te geef op facebook. Evt naar de kringloop
    Ik heb een overzicht gemaakt met alles dat er moet gebeuren per dag verdeeld.
    Dat werkt allemaal prima.

  16. Ik heb hetzelfde. Het te grote, (maar toch wel geliefde huis) gaat weg. Vandaag hoor ik of het kleine huis van mij gaat worden. Ruimen ben ik al twee jaar mee bezig, maar er is nog genoeg. en dat terwijl ik twee jaar geleden niet echt het idee had dat ik teveel had. Dan de weg naar verkoop: al die klusjes die gedaan moeten worden. Mensen kopen tegenwoordig graag alleen maar in Prefecte Staat. En mijn eventuele nieuwe huis is dat nog lang niet! Lijstjes maken… misschien begin ik er vanavond wel aan. 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

336x280

Lekker Leven Met Minder

De gids voor geluk, vrijheid en rijkdom.

VOLG ONS OP

Krijg minimaal 150 euro cashback