Een nieuwe auto kopen: waar let je eigenlijk op?

Een nieuwe auto kopen: het MOET niet, maar het leek me wel leuk om in ieder geval eens rond te kijken. Dat leverde veel duidelijkheid op.

Het is inmiddels alweer 10 jaar geleden dat ik mijn huidige auto kocht. En heel eerlijk: ik ben er eigenlijk nog steeds heel blij mee. Het was destijds de meest luxe versie, hybride, zuinig in gebruik, voordelig om te hebben, bomvol luxe als lederen bekleding, panoramadak, stoelverwarming, climate control, keyless entry en weet ik niet wat. Een nieuwe auto kopen hoeft niet echt. Maar omdat de fabrieksgarantie bijna afloopt en de dealer speciale VIP-dagen had met extra korting, dacht ik toch: ik ga eens even kijken. Oriënteren kan geen kwaad. Ik zal vast spoileren: ik heb nog geen auto gekocht, maar ik ben wel weer een hoop wijzer geworden.

Het uitgangspunt

Mijn uitgangspunt was (is) een beetje dubbel. Ik hoef geen nieuwe auto, want ik heb dus een hele fijne wagen die voor zo’n 90 euro per maand aan vaste kosten standaard voor mijn deur staat. Dat is natuurlijk heel relaxed.

Tegelijkertijd loopt de fabrieksgarantie bijna af, ben ik inmiddels over de 200.000 kilometer gegaan én zit mijn man vanwege zijn lengte niet zo heel lekker in mijn Yaris Hybrid. Dat betekent dus dat we familiebezoekjes vaker met zijn (slurpende en privé) auto doen. Beetje jammer, zowel van het verbruik als van de gemiste kans om dan de kosten zakelijk op te voeren en af te trekken.

Bovenstaande brengt me wat in een spagaat: wat nieuws is best leuk, maar ik wil er natuurlijk niet op achteruit gaan én ik wil niet de hoofdprijs betalen. Vooral niet omdat er geen noodzaak is. Nou. Dat blijkt uitdagend als je dus eigenlijk best een goedgevulde auto hebt. Nieuw ben je dan stevig aan de beurt qua kosten, gebruikt moet je maar net hopen dat je de configuratie kunt vinden die je wilt.

Voor je verder leest, wil ik je iets vragen...

Is jouw geld op voordat je maand voorbij is? Wil je weten wat de beste spaarmethodes zijn?

Overweeg je om aan de slag te gaan met beleggen , maar weet je niet waar je moet beginnen?

Meld je dan nu aan voor mijn inspiratiemail - met content die je nergens anders vindt!

Naar de dealer

Nu heb ik zelf 0 verstand van auto’s. Dat geldt overigens ook voor mijn omgeving, dus ik ga niet mijn geluk beproeven bij Sjonnie op Marktplaats. Nu had de Toyota-dealer toevallig speciale VIP-dagen, waarbij ze ruimte gingen maken voor nieuwe modellen en dus korting gaven op de oude modellen. Ik dacht: laat ik eens gaan kijken, dan weet ik allicht weer een beetje meer.

Heel vriendelijk ontvangen en daar wat modellen bekeken. En ik moet zeggen: dan krijg je toch wel een béétje zin in zo’n nieuwe auto. Bovendien: waar ik eerst toch eigenlijk neigde naar een nieuw-nieuwe auto, zag ik nu ook best wat leuke occassion-opties.

Ik heb uiteraard gewoon duidelijk aangegeven hoe ik erin stond en wat opties uit laten rekenen. Nu viel de korting helaas wel een beetje mee: die was alleen op nieuwe modellen en dan ook alleen de modellen die er nog stonden. Van het type dat mij aansprak was dat er maar één en die had geen stoelverwarming. Veel eisen aan auto’s heb ik niet, maar blijkbaar wel een aantal luxe eisen, waarvan stoelverwarming er dus één is :’)

Wat kost een nieuwe auto kopen?

Ik heb dus een aantal offertes laten opstellen, voor een nieuwe auto en voor een occasion. Misschien leuk om te weten wat zoiets nu kost. De exacte bedragen zijn natuurlijk niet zo heel interessant, omdat het per auto verschillend is. Maar de extra kosten met een indicatie zijn natuurlijk wél goed om te weten.

Voor een nieuwe auto betaal je naast de aanschafprijs ook:

  • BPM (in dit geval 14,2 procent van de aanschafprijs)
  • Toeslag voor metallic lak (in dit geval bijna 900 euro)
  • Afleverpakket (optioneel) van bijna 230 euro
  • Legeskosten, registratiekosten RDW, verwijderingsbijdrage (kleine 85 euro in totaal)
  • Kosten rijklaar maken (dik 800 euro)
  • Daarnaast zijn er nog wat optionele kosten, zoals een calamiteitenpakket, een wielslotset voor lichtmetalen velgen en lakverzegeling. Als je die allemaal wilt, dan betaal je nog eens zo’n 375 euro extra.

Dat maakt een nieuw-nieuwe auto dus echt wel behoorlijk aan de prijs. Dit model begon op ruim 29.000 euro ex btw en ex bpm en liep vervolgens op tot ruim 35.000 euro ex btw (maar inclusief bpm).

Voor een occasion is het plaatje wat aantrekkelijker, dan betaal je naast de aanschafprijs:

  • Afleveringskosten voor een gebruikte auto (een kleine 600 euro)
  • Eventuele rest BPM (die schrijft naar gelang van tijd af, dus als als de auto nog vrij nieuw is, dan betaal je dat nog. Dit was een auto van 2019, waarbij het rest-bpm-bedrag nog ruim een derde was van het oorspronkelijke bedrag)

Al met al kunnen we concluderen: nieuw of occasion scheelt nogal. Je betaalt niet meer extra voor metallic lak, ook al zit die erop. Je betaalt niet meer én afleverkosten én rijklaarkosten (het zal vast wat anders zijn, maar dat voelt altijd zo dubbelop!) en hoewel al die dingen vast meegenomen worden in het bepalen van de prijs, kun je voor het idee makkelijker een mooie deal maken.

In beide gevallen betaal je natuurlijk ook nog extra als je kiest voor een financial lease-optie. Dit had ik vorige keer gedaan, met versnelde aflossing. Nu moest je daarvoor sowieso boeterente betalen, naast een pittige maandrente.

Btw- en margeregeling

Nu had ik op zich een hele mooie auto gezien, de me wel wat leek. Twee in de eerste instantie, tot ik dus in DIE ENE ging zitten. Ik zou bijna in de verleiding zijn gekomen om ‘m mee te nemen. Tot er dus even wat extra’s om de hoek kwam kijken: de btw- en margeregeling.

Misschien heb je er wel eens van gehoord. Als je particulier een auto koopt, heb je hier niet zoveel mee te maken. Doe je dat zakelijk, dan verandert de boel. Dan wil je eigenlijk de aankoop zo gunstig mogelijk doen. En dat betekent: de btw kunnen aftrekken. Maar: dat mag alleen op bepaalde auto’s, die niet eerder in particulier bezit zijn geweest. Een particulier kan immers geen factuur met btw uitschrijven.

Mijn auto heb ik zakelijk; de volgende eigenaar zou daar de btw kunnen aftrekken. De auto’s die ik zag staan, hadden beiden ongeveer hetzelfde prijskaartje. Maar: de ENE was marge en de andere btw. Oftewel: ondanks vrijwel hetzelfde prijskaartje, zou de ENE mij een dikke 4.000 euro extra kosten. Nou ja, iets minder, want dat maakt de kostprijs (en daarmee de op te voeren kosten) hoger, maar da’s een beetje zo’n idee van die sigaar uit eigen doos.

Bummer.

Want nu ik die ene heb gezien, weet ik duidelijker wat ik zou willen en doe ik daar liever geen concessies in. Maar ik voel er niets voor om die dikke 4.000 euro extra te betalen.

Dus: nieuwe auto kopen of niet?

Ik ga eerst eens verder om me heen kijken. Sowieso omdat ik niet helemaal blij werd van het bod dat ik kreeg op mijn auto (ik denk dat particulier verkopen dan wel gunstiger is) én omdat er vast wel auto’s zijn die wel in mijn duidelijkere plaatje passen. Daarnaast heb ik natuurlijk ook vast even gekeken wat de verzekeringspremie en de wegenbelasting zou worden van dit exemplaar, zodat ik bij elkaar een helder beeld heb.

En dan: gewoon maar even kijken wat er op mijn pad komt. Ik heb geen haast. En 1 januari zijn alle auto’s weer een jaar ouder 😉 Inclusief de mijne dan, da’s weer net even minder.

Heb jij nog goede tips van waarop te letten als je een nieuwe auto wilt kopen?

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Instagram!

Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!

Ontdek waar jij geld laat liggen


Adine @ LekkerLevenMetMinder

Nadat ik in 2010 'wakker' werd met een hypotheek van ruim 400.000 euro, tegen 6% rente, gooide ik het roer om. Ik loste in razend tempo zo'n 70.000 euro af, minimaliseerde stevig én ging bewust kleiner wonen. Op Lekker Leven Met Minder deel ik mijn verhaal en schrijf ik over consuminderen, hypotheken, aflossen, sparen, besparen en zuinig leven, maar ook over financiële vrijheid, rust en mijn zoektocht naar een rijk en tevreden leven.

2 Comments
  1. Wat mij altijd enorm helpt bij het kiezen van een auto; 1. bereken je netto uurloon. 2. bereken de maandkosten van je (nieuwe) auto (financieringskosten, afschrijving, brandstof, belasting, verzekering) . 3. Bereken nu hoeveel dagen per maand je moet werken om in deze auto te rijden…

    Als je daar vrede mee hebt; doen!

    Ik kies dan toch meestal voor die jonge occasion waar het eerste krasje al op zit 😉

    Zo kochten we 2 maanden geleden dus een jonge (2019) gebruikte Kia Niro plug in hybride. Die rijd 55 km elektrisch. In praktijk rijden we zelden verder dan 25 km enkele reis (net als de meesten van ons). Dus 90% rijden we gratis rond op door zonnepanelen opgewekte energie.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.