Toch weer wegenbelasting betalen

De overheid wil het fiscale voordeel van zuinige auto’s weer afschaffen. De BPM- en wegenbelastingvrije wagentjes waarover ‘slechts’ 14% bijtelling betaald hoeft te worden, blijken zo populair te zijn, dat het de overheid te veel geld gaat kosten. Dan schieten een paar gedachten door mijn hoofd:

1. De overheid heeft de mond vol over het milieu, maar dat telt blijkbaar alleen als het wat oplevert/niet te veel kost
2. Shit, dan moet ik weer wegenbelasting betalen. Gelukkig was dat toch maar €80 per jaar ofzo.
3. Lekker handig voor mensen die leasen; gaan de kosten ineens omhoog, terwijl je niet de mogelijkheid hebt om de leaseauto zo in te ruilen voor een goedkoper exemplaar. Contract enzo.

Ik snap best dat er bezuinigd moet worden en dat de overheid ook geld moet verdienen, maar ik vraag me wel een beetje af hoe ver dit nog kan gaan. Wij hebben het hier heel goed en zo’n lastenverzwaring is niet leuk, maar we hoeven er niet van wakker te liggen. Maar ik besef me ook heel goed dat dat niet voor iedereen zo is. En dat niet iedereen de keuze heeft om eventueel een auto weg te doen (of er überhaupt al twee heeft). Daarnaast: als mensen op een gegeven moment geen auto meer kunnen betalen, of er zelden mee rijden, dan krijgt overheid ook veel minder accijns binnen op brandstof en dat is geloof ik wel iets van 80%, dus zeker de moeite!

Wat vinden jullie van deze plotselinge ommekeer van de overheid?

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Instagram!

Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!

Ontdek waar jij geld laat liggen


Adine @ LekkerLevenMetMinder

Nadat ik in 2010 'wakker' werd met een hypotheek van ruim 400.000 euro, tegen 6% rente, gooide ik het roer om. Ik loste in razend tempo zo'n 70.000 euro af, minimaliseerde stevig én ging bewust kleiner wonen. Op Lekker Leven Met Minder deel ik mijn verhaal en schrijf ik over consuminderen, hypotheken, aflossen, sparen, besparen en zuinig leven, maar ook over financiële vrijheid, rust en mijn zoektocht naar een rijk en tevreden leven.

8 Comments
  1. Het lijkt een beetje op wat ze met de kinderopvang doen: dat pakte ook duurder uit dan gepland, en dus draaien ze dat ook terug.

    Ik snap het beleid ook niet goed: je leest juist voortdurend dat we milieuvriendelijker moeten worden!

  2. Ongelofelijk hypocriet. Immense bergen rapporten en studies worden gemaakt over milieuvervuiling en alles. SIRE-spotjes over dat eten om op te eten is… Betutteling all over the place. En dan hebben ze een keer een regeling die misschien niet helemaal slecht is voor het milieu (alhoewel het produceren van al die kleine autootjes veel vervuilender is dan die paar liter die ze minder verbruiken) en dan schaffen ze het af.

    Mijn idee: het was een leuke regeling om de autobranche uit de problemen te helpen met een groen laagje erover, zodat het niet zo erg opviel.

    Alsof ze dit niet van te voren hadden kunnen berekenen. Natuurlijk wel. Ze zijn niet gek.

  3. 't Begint 😉 te lijken op onbehoorlijk bestuur, is 't niet zo dat een betrouwbare overheid een democratisch recht is ?(wat overigens al jaren krom is maar daar mag de burger wel weer krom voor liggen).
    Groet

  4. Dat was toch met subsidie van zonnepanelen ook zo? Zo'n onbetrouwbare overheid zorgt dat mensen een volgende aktie ook niet meer geloven. Laat staan er aan meedoen. groeten Izerina

  5. Ik heb toevallig een radioprogramma hierover gevolgd en wat blijkt: het was een regeling t/m 2013. Maar dat vertellen de autoverkopers er niet bij.

    Deze actie is nu verlengd tot 2014 en gaat daarna nog wel door. Alleen worden de autofabrikanten geprikkeld om nog zuinigere auto's te maken. De eisen nl. gaan na 2014 omhoog wil je gebruik maken van de regeling. Vandaar dat de auto's waarvoor het nu geldt buiten de boot gaan vallen.

  6. Ook hier zijn weer een paar mensen (industriele grootmachten en politieke hotshots) weer een beste paar centen beter aan geworden. Die hebben elkaar de contractjes, dealtjes en provisies wel toegelobbyd hoor.
    Maar het is net als met al dat zogenaamde geïnversteer op basis van milieu-liefde. Het is een valse liefde. Het liefde voor pegels en wij goedbedoelende burgers zijn daar de betalers van.
    Er wordt geprofiteerd van de goodwill van de gewone mensen die zo dolgraag hun wereld wat groener en minder verpest zouden zien.
    In wat voor 'n auto's rijden deze ministers, autofabrikanten en high-businessfiguren eigenlijk zelf..?Precies!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.