Vaste lasten: het nieuwe plaatje

Maandbudget: de vaste lasten

De afgelopen tijd heb ik steeds meer kosten duidelijker op een rijtje kunnen krijgen, dus het leek me weer eens tijd voor een lijstje met vaste lasten. Eerder schreef ik daar al eens over, maar toen was de situatie anders. Dat lijstje had met name betrekking op de gezamenlijke rekening, terwijl mijn begroting nu natuurlijk alleen betrekking heeft op mezelf, en kosten als de zorgverzekering daar ook in zitten.

Overzicht

Er zijn een aantal bedragen die ik nog niet zeker weet, daar heb ik even een sterretje achter gezet. Niet alle bedragen hoeven maandelijks afgerekend te worden; er zijn er ook een aantal die meer tellen als reservering, omdat ze eens per jaar of met een andere regelmaat afgeschreven worden. Ik vond het echter wel handig om ze gewoon op maandbasis mee te nemen.

Lasten:
Waterschapsheffing: €33,32*
Water: €8,50
Televisie: €17,95
Rabobank pakketkosten: €1,47
Hypotheek (zonder HRA): €1785,93
Zorgverzekering: €62,25
Dieren: €30,00
Gemeentelijke belastingen: €66,15*
Energie: €65,00
Woonverzekering: €42,70
Boodschappen: €80,00
Adoptiekat: €7,00
Goed doel: €3,50
Lenzen: €6,33
OVR: €30 (die gaat na een jaar door de helft, maar ik heb de afsluitkosten ook opgedeeld, in plaats van in één keer betaald)

Totaal: €2.240,10

In het lijstje staan geen telefoon, internet en auto. Die kosten gaan bij mij namelijk zakelijk en hoef ik dus niet van mijn salaris te betalen. Uiteindelijk komt dat natuurlijk ook gewoon uit mijn eigen zak, maar met een omweg én de Belastingdienst betaalt ook een beetje mee.

De grootste kostenpost blijft natuurlijk de hypotheek, maar toch is die flink gedaald. Dit komt door aflossingen, maar ook door het wegknikkeren van de spaarhypotheek en de aflossing die daarbij hoorde. Daarnaast is een deel nog overgesloten naar een lager rentepercentage en gebeurt dat deze zomer hopelijk nog eens. Opvallend is ook de energie; die is van €216 naar €65 gegaan. Dat komt vooral door een enorme besparing op gas (dankzij de pelletkachel), maar ook wel door minder stroomverbruik.

Over het algemeen ben ik er op deze manier best blij mee. Natuurlijk wil ik de hypotheek nog graag naar beneden hebben, maar ik vind het verder geen gek lijstje. Ik blijf natuurlijk wel elk jaar kijken of ik nog verzekeringen over kan sluiten, want nog minder betalen is natuurlijk altijd fijn.

Wat vinden jullie van dit lijstje? En mis je nog wat?

In de reacties werd een paar keer ‘reserveringen’ genoemd voor bepaalde posten, zoals het huis. Dit lijstje is eerst even zoals de vaste lasten er nu voorstaan. Ik heb wel aparte potjes (soms ook leeg) voor b.v. de verbouwing, maar gezien de veranderde situatie, heb ik daarvoor nog geen vaste spaarbedragen. Dat volgt in de komende tijd. De hierboven genoemde bedragen zijn echter bedragen die sowieso betaald moeten worden en waarin ik niet echt vrijheid heb, dus daarvan is het helemaal belangrijk ze in kaart te brengen.

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Google+!

Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!


Wie 't kleine niet eert...
Bufferpotje: de plannen en de uitwerking


Adine @ LekkerLevenMetMinder
Adine @ LekkerLevenMetMinder

Nadat ik in 2010 'wakker' werd met een hypotheek van ruim 400.000 euro, tegen 6% rente, gooide ik het roer om. Ik loste in razend tempo zo'n 70.000 euro af, minimaliseerde stevig én ging bewust kleiner wonen. Op Lekker Leven Met Minder deel ik mijn verhaal en schrijf ik over consuminderen, hypotheken, aflossen, sparen, besparen en zuinig leven, maar ook over financiële vrijheid, rust en mijn zoektocht naar een rijk en tevreden leven.

17 Comments
    1. De dieren is een reservering, dat zijn dus niet de daadwerkelijke kosten, maar ik wil daarvoor weer een potje opbouwen voor b.v. dierenartskosten. Ik moet er wel bijzeggen dat ik die reservering op dit moment nog niet altijd trouw opzij zet, maar dat wil ik komende maand wel gewoon weer gaan doen. Dan maak ik daar even een MY-rekening voor, ik heb er genoeg die even een andere naam kunnen krijgen 😉

  1. Jou hypotheek hakt er echt in!
    Ik mis een reservering voor kleding en misschien voor cadeautjes.
    Gezien je lage zorgverzekering zul je verwachten om geen zorgkosten te maken. Ik neem aan dat je daarom niet reserveert voor je eigen risico.
    En ik mis de reservering voor onderhoud aan je huis. Of is dat potje al hoog genoeg?

    1. Dit zijn eigenlijk allemaal vaste lasten, reserveringen gaan af van het geld dat over is. Voor dingen die sowieso langskomen reserveer ik hierin al, dus bv gemeentelijke lasten, maar verder is het spaardeel (wat je ook reserveringen kunt noemen) apart.

      Voor onderhoud spaar ik in het Verbouwingenpotje, dat is nu helemaal leeg, maar gaat dit jaar weer verder gevuld worden (zie tabblad Sparen)

  2. Ik dacht dat de boodschappen een tikfout was, maar blijkbaar niet dus.
    Ik mis idd reserveringen zoals hierboven al genoemd.
    Ik zet elke maand 50 euro opzij voor de beesten, idd op een MY rekening. Om de maand doe ik inkopen voor voer en zo via internet en zo grijp ik nooit mis.

  3. Ziet er best wel goed uit! Inderdaad een hoge hypotheek, maar daar krijg je hopelijk ook woongenot voor terug.
    Al blijf ik erbij dat je het dan in je eentje goed doet, als je dit red! :).
    Maar: niets dan respect voor hoe je het doet… Het zal best wel eens pittig zijn om het allemaal voor mekaar te krijgen.

    Hoeveel HRA krijg je eigenlijk terug? Dat scheelt natuurlijk wel..

    1. Dat is altijd een beetje onduidelijk, omdat dat via de aangifte van mijn bedrijf gaat en mijn inkomsten variëren, maar ik denk dat ik in ieder geval wel op €500 uit zou moeten komen, misschien zelfs €600, dus dat scheelt zeker aanzienlijk!

  4. Je budget ziet er goed uit, maar ook ik mis een aantal potjes. Je zegt dat je die in de loop van de tijd nog toevoegt, lijkt me een goed idee. Ikzelf maak een verschil tussen basisvoedsel en luxe voedsel (zoals chocola etc), voor beide een apart budget.
    En ja, ik heb wél een budget voor "huis en tuin" (waaruit bijvoorbeeld kleine reparaties, een bosje bloemen, nieuw fietsstoeltje etc wordt betaald), een budget voor kleding en een budget voor "leuk" (sporten, sociale activiteiten, verjaardagskadootjes etc) .

    Als ik jouw budget zo bekijk, denk ik dat jij weinig tot geen luxe eten koopt, klopt dat?

    Ik heb het gewoon heel luxe eigenlijk, besef ik ook heel goed… :-S

    Over je autokosten:
    Ik heb ook een bedrijf en had in mijn eerste budget ook alle autokosten op de zaak. Toch heb ik dat nu aangepast en de autokosten op privé gezet. Ik krijg inderdaad veel autokosten terug. Maar als ik mijn auto eruit zou doen zou ik uiteindelijk toch goedkoper uit zijn, denk ik (ga ik nog berekenen).

    Ik werk niet thuis maar heb een kantoor en ga gemiddeld één dag per week naar zakenrelaties. De kosten voor woonwerk verkeer en ook voor de ritjes naar zakenrelaties kan ik natuurlijk gewoon declareren. Toch wil ik de vervoerkosten zoals ik ze nu heb, vergelijken met de kosten die ik zou hebben wanneer de fiets plus een G.reenwheel.s abonnement plus OV, mijn manier van vervoeren zouden zijn. Ik heb een onderbuikgevoel dat ik dan tóch goedkoper uit zou zijn, zowel privé als zakelijk….
    Ik twijfel nog hoor, misschien toch alles op de zaak doen en er dan ook voor zorgen dat alle autokosten ook echt op de zaak gaan… Tot nu toe ben ik daar te lui voor geweest, om dat precies uit te rekenen…

    Hoe doe jij het eigenlijk, als je een keer met de auto naar familie gaat? Dat zijn dan toch geen zakelijke kilometers?

  5. Als je met luxe voedsel chocolade bedoelt, dan koop ik dat inderdaad weinig, daar ben ik niet zo dol op en ik krijg dan meestal wel genoeg in kerstpakketten/met verjaardagen en andere dingen om het in ieder geval niet wekelijks bij de boodschappen terug te laten komen. Verder ben ik ook niet dol op vlees, dus dat scheelt ook. Ik houd wel van oude kaas, daarvan zorg ik ook dat het altijd in huis is.

    Voor mijn auto betaal ik bijtelling (maar gaat ook weer via de aangifte, dus niet een maandelijkse post via mij budget), waardoor ik hem kan gebruiken wanneer ik wil. Ik wil ook niet zonder, omdat ik vrij achteraf woon en me prettiger voel als ik zonder problemen, ongeacht het weer of tijdstip, mezelf kan verplaatsen. Als het moet kun je natuurlijk altijd zonder auto, maar toch zie ik de mijne wel als 'noodzaak'. Geen auto lijkt me altijd goedkoper, als je tenminste veel gaat fietsen. OV vind ik zelf schreeuwend duur en ik moet zo'n 10 km reizen naar het eerste treinstation. Dat doe ik gewoon niet met een zakelijke afspraak. Dan ga ik niet in m'n nette kleren 10 kilometer op de fiets zitten zweten, om dan de trein in te gaan. Ook een keuze waarvan het een luxe is om hem te maken, maar toch.

  6. het lijkt me wel lastig om een goede afweging te maken tussen wat je zakelijk wegschrijft en wat prive. betaal jij jezelf wel altijd een basisloon uit? of laat je dit afhangen van je inkomsten?
    knap hoor zo'n hypotheek in je eentje en dan zulke lage lasten voor de andere posten. Je huis moet je wel heel veel waard zijn.

  7. Voor de meeste posten betalen wij meer, zoals de zorgverzekering, die komt toch wel op € 120,00 per persoon per maand… Maar ik ben wel heel blij dat wij geen hypotheek hebben… Maar ach, zo heeft iedereen zijn eigen lijstje natuurlijk…
    Ik wens je een heerlijke avond,
    Lieve groet,
    Mirjam

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

336x280

Lekker Leven Met Minder

De gids voor geluk, vrijheid en rijkdom.

VOLG ONS OP

Krijg minimaal 150 euro cashback