Ga je dit jaar met het vliegtuig op vakantie? Dan kan dat je niet alleen geld kosten, maar ook opleveren. Dan moet je wel vertraging hebben met je vliegtuig. Als je twee uur moet wachten, heb je recht op verzorging. Dat betekent dat je een kleine vergoeding kunt krijgen voor eten en drinken dat je koopt op de luchthaven kunt krijgen. Maar als je méér vertraging hebt, kan het je serieuze bedragen opleveren.
Wanneer krijg je geld terug bij vertraging?
Voor een half uurtje vertraging hoef je niet op een zak geld te rekenen. Je vlucht moet wel echt substantieel vertraagd zijn, voor luchtvaartmaatschappijen over de brug komen. Want een reisverzekering keert niet uit bij vertragingen. Die kan overigens wél over de brug komen als je een nieuw ticket moet aanschaffen vanwege een (eventueel vooraf aangekondigde) vertraging.
Duurt het langer dan drie uur voor je in je vliegtuig kunt stappen? Dan wordt het interessant, want dan heb je wél recht op financiële compensatie. Bij een vluchtafstand van maximaal 1500 kilometer mag je een claim indienen voor 250 euro. Bij afstanden vanaf 1500 kilometer in de EU ligt dat bedrag op 400 euro en bij vluchten die verder dan 3500 kilometer reiken en waarbij je minimaal vier uur later aankomt dan gepland, kan het je 600 euro opleveren.
Als je meer dan vijf uur vertraging hebt, dan kun je de reis beëindigen en de kosten van het vliegticket terugkrijgen. Gaat het om je terugvlucht naar huis? Dan moet de luchtvaartmaatschappij een alternatief voor je regelen.
Met deze Flight Time Calculator kun je berekenen wat de afstand is tussen je vertrekpunt en je eindbestemming.
Andere vergoedingen
Heeft je vlucht vertraging, dan kan het zijn dat de luchtvaartmaatschappij ook andere vormen van compensatie aanbiedt. Deze compensatie kan al gegeven worden bij een vertraging vanaf 2 uur. Denk aan voldoende gratis eten en drinken (wel in verhouding tot de opgelopen vertraging), gratis transport tussen de luchthaven en accommodatie en een gratis overnachting, als je vanwege de vertraging een extra overnachting nodig hebt.
Je moet hier vaak wel zélf alert op zijn. Ik heb wel eens meegemaakt dat een vlucht vol zat (wel geboekt) en een aansluiting niet goed geregeld was. Uiteindelijk moest ik toen een dag extra blijven. Toen wist ik helemaal niet dat je geld kon terugkrijgen in dit soort situaties en draaide ik zelf voor de kosten op. Toen ik er later wél achter kwam, had ik én niet alle bonnetjes meer én was de termijn verstreken. En dan krijg je dus écht geen cent terug.
Voorwaarden
Wil je aanspraak maken op geld terug bij vertraging van je vlucht? De enige voorwaarden waar je aan moet voldoen is dat je een geldig ticket hebt en dat je op tijd bent ingecheckt. De compensatie is geldig voor vluchten die vertrekken vanuit de EU of naar een EU-luchthaven vliegen, maar dan alleen als de desbetreffende maatschappij zijn hoofdvestiging binnen de EU heeft.
Helaas krijg je geen compensatie bij overmacht, als er bijvoorbeeld een orkaan is. Geld claimen? Maak het jezelf gemakkelijk met een modelbrief. Je kunt daarnaast ook het officiële klachtenformulier van de Europese Unie gebruiken, dat je vervolgens ingevuld naar de vliegtuigmaatschappij verstuurt.
Voor extra ondersteuning kun je nog contact opnemen met het reisbureau waar je je ticket hebt geboekt, tóch je reis- en/of annuleringsverzekering inschakelen of eventueel organisaties contacteren die gespecialiseerd zijn in het regelen van vergoedingen in dit soort situaties.
Heb jij wel eens gebruik gemaakt van zo’n regeling? Of stevige vertraging gehad en misschien niet geweten dat dit kon?
Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Instagram!Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!
Best fijn zo'n financiële compensatie! Ik ken het zelf niet, maar mijn man krijgt soms geld terug van de NS vanwege vertragingen e.d.
Huisvlijt
Bij de NS heb ik het inderdaad ook een keer gehad. Best lekker, want toen had ik niet eens een kaartje gekocht, maar had ik een OV. Daar krijg je dan ook compensatie voor.
Ik heb er eigenlijk dubbele gevoelens over. Bij vertraging door overboekingen van maatschappijen, of te krap geplande vluchten door prijsvechters- nou ja. Maar wanneer er een vertraging ontstaat door weersomstandigheden, of verscherpte veiligheidsbehoefte, of om een oververmoeide crew af te wisselen, dan moeten we toch niet geld terug willen hebben, dan is het toch belangrijker dat de veiligheid voor gaat? Mensen denken soms dat ze alles tot in perfectie kunnen plannen en anders heeft iemand anders hun "maakbare geluk" verstoord. Wie bouwt er nog een marge in voor tegenslag? Kunnen we daar niet meer mee om gaan?
Nou ja, dat soort overwegingen.
Bij overmacht geldt dit niet hoor, dus bijvoorbeeld bij vertraging door weersomstandigheden.
Ja, ik heb vorig jaar 250 euro ontvangen van BA omdat de vlucht van Londen City naar Amsterdam eerst uren vertraagd was en daarna werd gecancelled vanwege de storm. Niet leuk, eerst uren wachten op het vliegveld om dan alsnog te moeten overnachten in een luchthavenhotel. (Maar ik had meer medelijden met het gezin met twee kleine kinderen die ook al uren aan het hangen waren en duidelijk moe. Het zet je eigen leed in perspectief 🙂 ) Het proces van de vergoeding ging soepel, alleen vlucht- en ticketnummer invullen online en het geld werd na een maand gestort.
Mooi dat de vergoeding zo netjes geregeld was! Maar idd, leuk is anders, zelfs als je niet twee kleine kinderen erbij hebt 😉