De autokosten gaan omlaag… maar niet voor mij :(

De autokosten gaan omlaag - maar niet voor mij

Gisteren las ik een berichtje over een nieuw belastingplan dat de autokosten een stuk lager zou maken. Ik was al enthousiast aan het voorlezen, tot ik bij de laatste zin kwam. Daaruit bleek namelijk dat het rijden van een hybride juist duurder zou worden. Bah!

De meeste mensen betalen minder

Voor wie geen vervuilende, oude diesel of dus een hybride of plug-in hybride rijdt, gaat de motorrijtuigenbelasting met twee procent omlaag, wordt de bpm in stappen met 12 procent verlaagd en zakt de algemene bijtelling. Waar het voor de auto’s die niet in die categorie vallen duurder wordt, is me nog niet helemaal duidelijk.

Ik vermoed dat het te maken heeft met de bijtelling. Waarschijnlijk zal ik daar een categorie op gaan schuiven, waardoor er dus meer betaald moet worden. De motorrijtuigenbelasting zou voor mij volgens mij wel gelijk blijven, alleen de auto’s die nu nog een vrijstelling hebben, gaan straks half tarief betalen. Half tarief van het normale hele dus, niet half tarief van de 0 euro die ze tot dan toe betaalden.

Elektrisch mag wel, hybride blijkbaar niet

Het lijkt er een beetje op dat volledig elektrisch rijden nog wel gestimuleerd wordt, misschien nog wel meer dan eerst. En het ‘halve’ werk wordt nu juist ontmoedigd. Aan de ene kant logisch. Ik hoor wel verhalen van mensen die dan bijvoorbeeld een hybride Volvo of BMW rijden, de elektrische motor vervolgens nooit gebruiken, maar wel profiteren van de voordelen die geboden worden. Misschien niet helemaal netjes, maar het valt blijkbaar binnen de regels die ze ervoor bedacht hebben.

Aan de andere kant vind ik het ook niet helemaal eerlijk om binnen zo’n korte tijd allerlei regels te veranderen. Ik heb mijn auto juist vanwege al die regels gekocht. Maar een auto is natuurlijk wel een verplichting die je aangaat voor bijvoorbeeld een jaar of vijf of langer. Je kunt er natuurlijk wel eerder vanaf, maar op een gegeven moment heb je de ergste afschrijving gehad en dán ga je pas extra voordelig rijden.

Dus als je, zoals ik, niet elke drie jaar van auto wilt of hoeft te wisselen, dan ga je ook niet zo snel je auto heel snel weer verkopen omdat de regels veranderen. Tenminste, ik niet. Dan denk ik: had vooraf even wat beter nagedacht over wat je wel en niet stimuleert. Maar goed, dat vond ik ook toen bijvoorbeeld die grijze kentekens voor ‘gewone mensen’ werden afgeschaft. Dan heb je zo’n auto omdat het voordelig rijdt en gaan door zo’n regel je kosten ineens drie keer over de kop.

Voorlopig blijft het nog even afwachten wat dit met de maandlasten gaat doen, maar ik houd het in de gaten.

Wat vind jij van deze wijzigingen? Logisch? En raken ze jou?

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Instagram!

Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!

Ontdek waar jij geld laat liggen


Adine @ LekkerLevenMetMinder

Nadat ik in 2010 'wakker' werd met een hypotheek van ruim 400.000 euro, tegen 6% rente, gooide ik het roer om. Ik loste in razend tempo zo'n 70.000 euro af, minimaliseerde stevig én ging bewust kleiner wonen. Op Lekker Leven Met Minder deel ik mijn verhaal en schrijf ik over consuminderen, hypotheken, aflossen, sparen, besparen en zuinig leven, maar ook over financiële vrijheid, rust en mijn zoektocht naar een rijk en tevreden leven.

16 Comments
  1. Ik weet het niet. Wij hebben een grote diesel. Dat is echt duur. Hij kost 127 euro per maand alleen al aan motorrijtuigenbelasting. We hebben deze auto drie jaar geleden gekocht. Mijn man moest voor elke werkdag dik 200 km rijden. We wisten nog niet wanneer we zouden verhuizen en daarbij passen we met zijn vieren in deze auto. Onze zoons zijn nogal lang.
    Het was geen nieuwe auto, wel een dure. We zouden er nu niet veel voor terug krijgen en aangezien zoons voorlopig nog thuis wonen is het fijn dat we met zijn allen in de auto passen. De auto is tweedehands maar heeft wel een nieuwe motor. Wat is wijsheid. Voorlopig houden we deze auto en als hij aan vervanging toe is wordt het een iets kleinere benzine auto.

  2. Na een paar rare schrijffouten, hier mijn derde poging:

    Mijn man heeft een hybride auto en kan nog 3,5 jaar tegen het voordelige bijtellingtarief rijden. Toch denkt hij er over om aan het einde van het jaar een nieuwe hybride BMW te kopen. A) vanwege de hoge instap en b) omdat daar dit jaar nog een laag bijtellingtarief op zit. Hij vindt het een sport om er zoveel mogelijk elektrisch mee te rijden, voordat de auto overschakelt op benzine.

    Zelf heb ik een kleine, nieuwe auto, die tamelijk voordelig (voor zover mogelijk natuurlijk) rijdt. Toen ik mijn vorige autootje kocht 4 jaar geleden, was deze het eerste jaar belastingvrij, maar die regeling werd al snel aangepast 🙁

    Ik vind het niet terecht dat mensen een hybride auto kopen vanwege het lage tarief en zich vervolgens nergens druk om maken en dus alleen maar op benzine rijden.
    Zoals er ook veel mensen zijn die een brandstofpas van de zaak hebben en daarom maar tanken waar het hen het best uitkomt i.p.v. op de brandstofprijs te letten. Als ze het zelf zouden moeten betalen, zouden ze moord en brand schreeuwen…..

    1. Haha, ik wilde al reageren en toen was hij weer weg!!

      Waarom kan je man nog 3,5 jaar tegen het voordelige tarief rijden? Dat zou voor mij dan namelijk misschien ook wel gelden…

      Volgens mij is het vooral met de elektrische auto's en plug-ins, dat er dus alleen op brandstof gereden wordt. Ik heb een hybride, maar kan niet kiezen waar ik op rijd. Als ik in de bebouwde kom rijd en onder de 60 km/u kom, dan gaat hij automatisch over op de batterij. Prima, want dat scheelt me brandstof 🙂 En als de batterij dan weer opgeladen moet worden (dat gebeurt via het remmen, ik heb er geen stekker aan zitten), dan gaat hij weer over op benzine.

      En jammer dat jouw regeling ook aangepast is! Dan koop je het toch niet alleen om zo'n regeling, maar het speelt wel mee. Althans, dat kan ik me voorstellen. Dan is het wel minder als dat ineens weer ophoudt.

    2. Mijn man heeft overigens geen leaseauto, maar rijdt in een auto die eigendom is van z'n eigen BV. Ik neem aan dat als jouw auto op naam van jouw zaak staat, jij ook langer het lage tarief kunt bijtellen.

  3. Ja, eigenlijk moet je je autokeuze niet baseren op voordeeltjes van de overheid, want zodra dat enig succes heeft wordt het weer teruggedraaid…. 't Is ook een beetje lullig dat je voor weinig met een prius kon rijden die vervolgens bijna altijd op benzine reed op de snelweg, en daarbij meer verbruikte dan onze zuinige diesel waar we wel de volle mep voor betaalden.

    Maar wel lullig voor je. Zit je dan met je goeie gedrag!

  4. Als je een lease-auto hebt, en dus bijtelling betaald, dan ligt je bijtelling gewoon voor 5 jaar vast. Dus je bijtelling kan helemaal niet wijzigen gedurende de looptijd van je lease-contract. Dus als je nu 14% betaald, blijf je dat betalen.

    Ik vind het allemaal wel terecht. Het is namelijk niet alleen zo dat mensen de hybride-functies niet goed gebruiken. Fabrikanten hebben er ook misbruik van gemaakt door hun auto precies goed af te stellen voor de dan geldende emissie-eisen, die vervolgens in het echte dagelijkse gebruik totaal onhaalbaar bleken. Denk maar aan de hybrides die zogenaamd 1 op 25 rijden, maar in de praktijk lijkt het meer op 1 op 20. NOg steeds zuinig, maar wel 25% meer vervuilend dan beloofd.

    Dus daarom voortaan alleen nog maar elektrische auto's in de 4% categorie, de rest gaat naar 1 tarief.

    1. Of drie jaar of twee of vier..
      Net hoelang je contract loopt.
      Wij rijden in totaal al 7 jaar in 14 % autos. Beide vielen ze een jaar na het afsluiten onder het hogere tarief. Maar die van ons bleef voor de contractduur gelijk.

      Wij reden een ibiza, gemiddeld 1 op 25. Nu een cactus gemiddeld 1 op 33. Beide diesel. De cactus heeft een zwaardere motor.
      En tanken doen we waar mogelijk goedkoop. Enige uitzondering, als we naar luxemburg of duitsland rijden tanken we het laatste station voor de grens vol. In het buutenland werkt onze brandstofpas niet en we betalen een gebruiksvergoeding voor privegebruik.

      Wel bizar, mensen kiezen een zuinige auto om de centen en rijden vervolgens als een dolle.

      Wij rijden voor 190 euro in de maand een splinternieuwe auto, verzekerd, onderhoud, tanken. Voor we lease reden hadden we oude autos die in de maand 150 euro kostten. Plus apk, onderhoud en tanken.
      Als deze auto dubbel zo duur zou zijn hadden we nog niets te klagen…

      Volgende leaseauto wordt mogelijk benzine met een lage aanschafwaarde. Al is 25000 euro voor een vierdeurs hatchback op diesel echt niet gek. Een polo kost al dik 20000.

      Wij rijden bewust zuinig. Gas, remmen met beleid, waar het kan snelweg mijden, cruisecontrol gebruiken. Mijn man kan drie minuten sneller op zijn werk zijn door 20 kilometer snelweg te rijden. Of hij rijdt 17 kilometer over een 100km weg.. Dat tweede is een stuk zuiniger.

      Petra

    2. Dat doe ik inderdaad ook, ik rijd vrij veel binnendoor, omdat dat kilometers scheelt en veel zuiniger rijdt. Het tijdsverschil is volgens de navigatie vaak al minimaal, maar in de praktijk is binnendoor nog wel een sneller. Ik heb zo'n auto om voordelig te rijden, dus daar doe ik mijn best dan ook voor. Anders had ik beter iets kunnen hebben dat wat harder doorknalde 😉

  5. Melkkoe is de uitdrukking die hier weer helemaal op zijn plaats is. Wij hebben met Onze hybride nog 10 maanden voordeel gehad van geen motorrijtuigenbelasting te hoeven betalen. Onze Yaris rijdt 1:22. Wel ruim € 6000,– duurder dan benzine model. Oude Yaris reed 1:16. Ik vraag me af of we dit er wel uit gaan krijgen.

    1. Heb je er geen investeringsaftrek van gehad als je de auto zakelijk gekocht hebt?

      Nog even over die bijtellingstermijn: deze is maximaal 5 jaar voor een auto in een bepaalde categorie en dan maakt het niets uit of het een leaseauto is of een auto van je eigen bedrijf.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.