Belasting vooruit betalen of niet?

Belasting in één keer betalen of niet?Elk jaar in februari is het weer feest: de aanslag voor de inkomstenbelasting en de premie ZVW. Als ondernemer moet je daar maandelijks een bedrag aan betalen, als soort voorschot. Later wordt dan gekeken of dat bedrag met je aangifte klopt en krijg je nog geld terug of moet je bij betalen.

Ik betaal al een paar jaar voor beide aanslagen bij elkaar ongeveer €8000 in het jaar en krijg eigenlijk ook praktisch al die tijd al ongeveer eenzelfde bedrag terug. Dat komt dan weer door de hypotheekrenteaftrek, investeringen, heffingskortingen, enzovoorts.

Eerder kreeg je altijd nog een leuke korting als je in één keer betaalde. Ik heb dat geloof ik maar één keer gedaan, want na die tijd kon ik mijn geld beter in het huis steken (of niet, maar dat leek toen zo). Nu verkeer ik weer in de positie dat ik in theorie alles in één keer kan betalen.

Maar is dat handig?

Als ik alles in één keer betaal, dan gaat meteen mijn buffer door de helft. Bovendien betaal ik het dan met privégeld, want op mijn zakelijke rekening staat op het moment niet zo heel veel. De korting die het me oplevert is in totaal €134, dat komt neer op ongeveer 1,6%. Dat is wel meer dan de rente die ik krijg op mijn spaargeld.

Je krijgt maar één kans.

Als je gebruik wilt maken van de betaalkorting, dan moet je voor het einde van februari het volledige bedrag overmaken op de rekening van de BD. En dat ‘volledige bedrag’ is dan natuurlijk afhankelijk van wat je doet; je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om één aanslag wel in één keer te betalen en een andere niet. Dat heb ik – nu ik er zo over nadenk – ook wel eens gedaan. Dat zou betekenen dat er óf €1500 of €6500 naar de blauwe vrienden geschoven kan worden, wat respectievelijk een voordeel van €26 of €108 oplevert.

Wat is nu wijsheid? Ik weet het eigenlijk niet zo goed. Korting is altijd goed, zeker als het ook nog meer is dan de spaarrente. Maar ik vind het ook nogal een behoorlijke hap uit mijn buffer, dus op dit moment al niet op het door mij gewenste niveau zit. Bovendien betaal ik dit soort kosten het liefst gewoon van mijn zakelijke rekening, om dat allemaal niet teveel door elkaar te laten lopen. Kortom; ik wil het eigenlijk niet, maar ben aan het twijfelen vanwege het praktische/financiële voordeel.

Wat ik overigens ook nog kan doen is een bezwaar indienen en aangeven dat ik op dit moment bij mijn loondienstwerk geen loonheffingskorting toe laat passen. Ik weet niet of dat heel veel zin heeft, maar als ik de voorlopige aanslag goed begrijp, dan lijkt het alsof dit nog wel eens zo’n €1000 over het hele jaar kan schelen. Niet dat ik erom zit te springen om €7000 af te dragen, maar goed. Bovendien houd ik altijd wel liever een soort buffertje, zodat ik altijd geld terugkrijg en nooit bij hoef te betalen.

Wat zouden jullie in mijn geval doen? Vooraf betalen of gewoon in 11 maandelijkse termijnen?

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Facebook en Google+!

Besparen op je autoverzekeringHypotheekaflossingen in 2015

Adine @ LekkerLevenMetMinder

Op Lekker Leven Met Minder schrijf ik over consuminderen, hypotheken, aflossen, sparen, besparen en zuinig leven, maar ook over financiële vrijheid, rust en mijn zoektocht naar het 'perfecte leven'.

36 reacties
  1. Als de buffer hoog genoeg is/blijft, betaal ik in 1 keer. En zo niet kies ik voor de zekerheid van mijn buffer achter de hand. Het is net als met je hypotheek weg is weg. Succes je hebt nog heel even om te beslissen.

  2. Als de buffer hoog genoeg is/blijft, betaal ik in 1 keer. En zo niet kies ik voor de zekerheid van mijn buffer achter de hand. Het is net als met je hypotheek weg is weg. Succes je hebt nog heel even om te beslissen.

  3. Je bepaald toch zelf je voorlopige aanslag? Die kun je gewoon wijzigen naar eigen inzicht daar hoef je toch geen bezwaar voor te maken.

    Wij hebben (privé uiteraard) toen we onze voorlopige aanslag kregen in november deze gelijk gewijzigd. Weer hebben het huis werkt gehaald zodat we op 0 uitkomen (toen ik de BD belde werd er letterlijk gezegd, maar er naar wat van als je maar 0 uitkomt).

    We hebben vorig jaar namelijk over gesloten en betalen nu zo weinig rente dat het de moeite niet waard is. We zien het nu als een extra soort vakantiegeld want als weer aangifte doen krijgen weer het in mei/juni in 1x.

    1. Wij krijgen hem ook zakelijk opgelegd, maar bezwaar maken kan niet. Je kan hem wel wijzigen. Sowieso even nakijken, bij ons klopte er niets van. Wij kiezen ervoor om hem gespreid te betalen, het voordeel vind ik niet groot genoeg. Dan heb ik liever geld achter de hand.

      Git

    1. Haha, zo klinkt het wel héél erg ja. Eigenlijk moet ik het denk ook gewoon zo zien: niet genoeg op de zakelijke rekening is niet vooruit betalen. En wat ik dan privé heb, dat staat er los van. Dat houd ik immers (het liefst) altijd los.

  4. Het is altijd lastig om op advies van anderen af te gaan als ZZP-er. Zeker omdat onze financiële situatie nu eenmaal veel meer fluctueert dan van een iemand in loondienst of iemand die een man heeft die het geld verdient in een vaste baan.
    En wij ZZP-ers hebben ook nog eens grote verschillen in hoe groot de fluctuaties zijn in ons inkomen. Mijn bruto maandinkomen is bijvoorbeeld tussen 0 en 30.000 euro (bruto). Soms verdien ik drie maanden niets, soms een half jaar lang 2.000 euro per maand en soms betalen vijf grote opdrachtgevers binnen één week.

    Ik kies dus voor liquiditeit en betaal gespreid, ook al omdat ik waarschijnlijk in het tweede halfjaar weer geld terug krijg van de belastingdienst.

    Hoe dat voor jou is, is voor ons, jouw lezers, onmogelijk in te schatten. Als jij je buffer halveert maar zicht hebt om dit op korte termijn aan te vullen, zou ik het vooruit betalen. Maar als je (net als ik) vooralsnog pas één of twee maandinkomens bij elkaar gesprokkeld hebt en kan het vervolgens nog alle kanten op, dan misschien spreiden?

    Oh ja.. ook ik heb een privé rekening en een zakelijke rekening. Maar voor de belastingdienst is dat één pot nat, he? Tenzij je een BV hebt….

    1. Ik denk dat ik minder opdrachten heb en per opdracht meer omzet. Ik werk met personeel op opdrachtbasis, LLMM niet. En volgens mij heeft LLMM opdrachten die binnen een week af zijn maarook opdrachten die blijven doorlopen. Ik niet. Mijn opdrachten hebben een looptjjd van 6 tot 12 weken, soms tot een half jaar. En ik heb weinig terugkomende klanten.

      Nee dus 🙂

  5. Het lijkt wel of iedereen moet betalen?
    Wij hebben het bedrag en dat was wel minder in 1x betaald zoveel rente krijgen wij niet op de spaarrekening.
    Wij noemen dat altijd; even korte pijn!
    En in de loop van de tijd kun je je buffer weer aanspekken toch! Wat ik mij afvraag waarom geven ze zoveel korting als je dat in 1x betaald. Ik denk altijd maar niets is meer voor niets hoor, zeggen ze wel maar ik geloof dat niet.

    1. Welkom in Nederland 😛 Ik denk dat ze die korting geven omdat het voor hen ook minder kost. Of ze moeten 11x in het jaar een deelbetaling verwerken (en ook 11x een bericht per post versturen), of ze doen dat in 1x. Daarnaast zit er denk ook een stukje 'rentevergoeding' in.

  6. Ik betaalde voor de zaak altijd voorschotten, inderdaad. Ik tekende de machtigingen voor de zvw en IB en stuurde ze snel op en werd het iedere maand van de ondernemersrekening gehaald. ondanks dat ik niet veel rente op de ondernemersspaarrekening kreeg wilde ik persé minimaal een buffer van 10000 euro aanhouden. Daarom heb ik ons altijd maar een minimaal loon uitgekeerd en maximaal gespaard met bedroevende rentetarieven 😉
    Vorig jaar hebben wij de aangifte voor 1 april laten doen en door onze VOF kregen we dit keer iedere jaar weer een leuk bedrag terug. Nou ja mijn advies wel vooruitbetalen (er zijn ook tal van ondernemers die het achteraf allemaal doen) maar niet ineens omdat wij als ondernemer het liefste de centen onder handbereik hadden.

  7. Ik zou het denk ik toch in 1x doen, je hebt het en je krijgt nog korting ook. En als je het ieder jaar na het doen van aangifte ook weer terugkrijgt, betekend dat dat je het voor 2015 dus ook nog krijgt. Als je op tijd aangifte doet kan je dat bedrag in juni alweer terugstorten op je buffer 🙂

    1. Dat laatste, daarin zit 'm hier een beetje de crux… Ik heb vorig jaar pas net mijn aangifte voor 2013 gedaan. Daar loop ik steeds nogal mee achter omdat ik er 1) tegenop zie (veel werk) en het 2) betekent dat ik weer flink moet betalen aan de accountant. Maar ik zou er eigenlijk wel eens doorheen moeten bijten ja, en niet steeds 2 jaar achter moeten lopen. Daar krijg ik straks alleen maar gedoe mee…

    2. Nou zijn wij ook zeker niet altijd op tijd met man met eigen zaak, die van 2014 hebben we pas in september geregeld!
      Maar het is het wel waard! Want stiekem heb jij dus nog een heleboel geld in de 'pijpleiding' zitten, als je dat 'eruit haalt' kan je weer sparen! Aflossen! Op vakantie!
      Misschien toch maar eenswerk van maken? En dan deze keer 2014 én 2015 tegelijk 😉

    3. Ja, je hebt helemaal gelijk hoor! Alleen het kost meestal ook ongeveer €1500 (of €2000 inclusief de btw) per jaar om dus alles via de accountant te regelen. Dat zou ik dan nu allemaal van mijn buffer moeten betalen, omdat het er zakelijk even niet is. Ook daar hik ik wel wat tegenaan. Aan de andere kant; dan is het wel in één keer eindelijk glad en kan ik het bijhouden… En wie weet straks ook wat meer zelf doen of 'schoon' overstappen naar iemand die wat goedkoper is.

    4. Toch even de schouders eronder zetten!
      Wij zijn jaarlijks 500 à 600 euro kwijt aan de boekhouder, BTW-aangifte doen we zelf.
      Maar onze administratie is misschien niet zo ingewikkeld als die van jou, dus ik heb geen idee of het een beetje vergelijkbaar is qua prijs.
      Wel verdiend een accountant zichzelf terug natuurlijk, dus toch even doorbijten dan 😉

  8. Mijn man is zzper en wij betalen de belasting niet in een keer maar per maand. Het gaat om grote bedragen 14 k . Opdrachtgevers die een lange betaaltermijn hebben. Hij heeft een ongeval gehad waardoor de buffer ook behoorlijk geslonken is. Heeft wel een aov maar met een maand eigen risico. Wij laten de belasting ook door een accountant doen. We doen aan online boekhouden en elke maand betalen we bv 100 euro voor het totaalpakket . Zij regelen de btw aangifte 3 maandelijks en maken jaarverslag. Misschien een idee om bij je accountant te vragen of je maandelijks een bedrag kunt betalen om de kosten te spreiden ?

    Grt marjan

    1. Au!! Maar goed, dan zijn de verdiensten er natuurlijk ook naar 🙂 De BTW aangifte doe ik al zelf, zij corrigeren hem alleen aan het einde van het jaar. Maandelijks kan hier niet, alleen in twee termijnen, namelijk de helft voor ze beginnen en de helft erna. Kan natuurlijk wel alsnog een keertje informeren… Eigenlijk wil ik hier ook wel weg, ik vind het veel te duur. Maar goede accountants liggen ook niet voor het oprapen en deze weten precies hoe alles bij mij in elkaar steekt en waar dus het meeste voordeel te halen is.

  9. Ik heb geen ervaring met die aanslag. Ik wacht nog steeds met smart op mijn definitieve aanslag van zowel mijzelf als die van de BV.

    Moet notabene alweer de volgende aangifte verzenden en nog steeds geen definitieve aanslag,

    Wacht jij ook nog steeds op de definitieve aanslag over 2014?

    1. O, ik las net dat jij wel heel erg achter loopt.
      Die accountant waar ik vorig jaar alles goed had ingeleverd en die notaben al 600 ex btw berekende en mij maanden aan het lijntje hield. Uiteindelijk zelf gedaan.
      Die accountant stuurde mij onlangs op duur geschept papier een vraag of ze het dit jaar voor me mochten doen.

      Never nooit, als het aan mij ligt,

  10. Ik lees met veel plezier zeer regelmatig je blog.
    Advies van mijn partner: betaal in één keer, anders ben je 11 keer chagrijnig, en nu maar één keer.
    En daar luister ik dan maar naar…

Laat wat van je horen

Your email address will not be published.

336x280

Lekker Leven Met Minder

Online magazine over sparen, besparen, consuminderen en financiële onafhankelijkheid.

VOLG ONS OP