Niet alles kopen: succesvol omgaan met verleiding

kopen verleiding

Meestal gaat het consuminderen en dingen niet kopen me wel goed af. Tenminste, nu ik er meer mee bezig ben en ik gewoon mijn huis zo goed als leeg wil hebben. Gisteren was het even zwaar: ik had deze week een envelop gekregen met daarin een prachtige uitnodiging om toch vooral wat geld uit te geven in een parfumerie. Het was een slimme uitnodiging: gedrukt op prachtig papier, voorzien van mooie kleuren én aanbieding. Als je voor euro euro kocht, kreeg je een mooie set met mini’s cadeau. En het was ook nog van één van mijn favoriete merken! Kortom: ze brachten me behoorlijk in verleiding om te kopen. Met succes? Dat lees je zo…

Voor je verder leest, wil ik je iets vragen...

Is jouw geld op voordat je maand voorbij is? Wil je weten wat de beste spaarmethodes zijn?

Overweeg je om aan de slag te gaan met beleggen , maar weet je niet waar je moet beginnen?

Meld je dan nu aan voor de wekelijkse inspiratiemail - met content die je nergens anders vindt!

Verleiding om te kopen

Hoewel ik reclame normaal gesproken direct weggooi, kon ik de verleiding niet weerstaan om deze kaart op mijn bureau te zetten, om vervolgens alle argumenten door te lopen waarom ik toch écht even langs moest gaan: Ik verdien toch ook mooie dingen? En ik doe toch zo goed mijn best, dat het wel kan? En dit is toch een prachtige aanbieding? En make-up, dat neemt toch niet echt ruimte in? En ging het er niet om dat je juist minder kocht, maar meer kwaliteit? En, en, en…

Marketing is erop gericht om je die vragen te laten stellen. Om je in de verleiding te brengen om te kopen.

En dat is op zich niet erg; als er geen marketing was, dan zou je misschien ook veel dingen niet kennen, die je leven wél makkelijker kunnen maken.

Als ik bijvoorbeeld nooit een reclame zou hebben gezien van Feliway, dan weet ik niet of mijn katten óóit met elkaar hadden kunnen opschieten.

Wat mij betreft zit de crux van dit soort verleiding dan ook niet in de verleiding zelf, maar in hoe je ermee omgaat.

Wat verleiding met je doet

Zie je in mijn overwegingen hierboven een rode draad? Het gaat eigenlijk vrijwel NIET over die make-up.

Ik vertel mezelf dat ik het verdien, dat het een prachtige aanbieding is, dat ik zo goed mijn best doe.

Verleiding om te kopen spreekt tot je emotie, niet tot je ratio. Mijn ratio zou zeggen: “Leuk Adine, maar het is een hoop geld en je hebt momenteel genoeg make-up. Bovendien heb je pas ontdekt dat make-up beperkt houdbaar is, dus extra kopen is niet handig.”

Maar die ratio komt helemaal niet aan bod.

Omdat ik me na al dat klussen en afzien eigenlijk gewoon stiekem een beetje zielig en verwaarloosd voel, raakt de verleiding me rechtstreeks in mijn emotie. Zelfs nog vóór ik dat door heb.

Zo weersta je de verleiding om te kopen

En dat is het punt waarop je verschil kunt maken. Door niet direct mee te gaan in die emotie, maar je eerst af te vragen waarom die marketing je nu écht raakt?

Of er een kern van waarheid in zit en het product of de dienst je leven écht beter kan maken.

Want wat mij betreft zijn die er absoluut ook. Ik ben bijvoorbeeld helemaal voor zelfontwikkeling, dus een investering in kennis zou mij altijd geld waard zijn. Het maakt voor mij dan niet uit of mijn emotie of ratio worden aangesproken; ik weet dat kennis altijd een goed rendement oplevert.

Voel je weer de drang om te kopen? Wordt de verleiding te sterk? Kijk er dan even van een afstandje naar. WAAROM wil je dit hebben? Wat zit eronder? Is het een praktische noodzaak, of heb je eigenlijk gewoon even wat meer aandacht, liefde of zorg nodig?

En als dat het geval is: hoe kun je daar dan voor zorgen? Want dat is uiteindelijk de enige manier om écht van je onderliggende vervelende gevoel af te komen.

En die actie van mij?

Na een half uur heb ik de kaart snel in de papierbak gegooid. Ik ga er niet heen. 80 euro is geen kattenpies en ik heb het gewoon niet nodig. Punt. Maar moeilijk was het wel even.

Dus ga ik nu lekker op de bank met een kopje thee en een boekje. Omdat ik eigenlijk geen make-up nodig heb, maar gewoon een momentje voor mezelf. En dat zo veel effectiever én voordeliger is.

Welke aanbiedingen raken bij jou een gevoelige snaar? En hoe weet je ze uiteindelijk toch te weerstaan?

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Instagram!

Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!

Lid worden van de Money Mind Academy


Adine @ LekkerLevenMetMinder
Adine @ LekkerLevenMetMinder

Nadat ik in 2010 'wakker' werd met een hypotheek van ruim 400.000 euro, tegen 6% rente, gooide ik het roer om. Ik loste in razend tempo zo'n 70.000 euro af, minimaliseerde stevig én ging bewust kleiner wonen. Op Lekker Leven Met Minder deel ik mijn verhaal en schrijf ik over consuminderen, hypotheken, aflossen, sparen, besparen en zuinig leven, maar ook over financiële vrijheid, rust en mijn zoektocht naar een rijk en tevreden leven.

8 Comments
  1. Chapeau!! Heel goed gedaan! Hier niet echt gevoelig voor iets, koop sowieso niet veel extra. Maar wat helpt is het om het inderdaad even te laten liggen en dan uiteindelijk besef ik wel, nee… om die of die reden niet.
    Onlangs heb ik voor mezelf wat kleren gekocht, heb er eens wat nieuwe en extra nodig, het waren outlet stukken,maar achteraf voel ik mij er toch even minder door, omdat het toch ook een smak geld is…

  2. Dapper hoor, dat kaartje gewoon weggooien,
    80 euro is inderdaad een smak geld…
    Ik ben zo voorzichtig de laatste tijd en toch
    vliegt het geld hier precies langs deuren en
    vensters buiten 🙂
    wat moest het dan zijn als ik het zonder nadenken
    zou uitgeven?! pfff…het is niet altijd gemakkelijk maar chapeau goed gedaan hoor
    liefs

  3. Ik had het in het verleden heel erg met de envelop van een cosmetica postorder. Zo verleidelijk met die lage prijzen. Ik vulde van verlekkerd het formulier in en plakte de zegels. In het begin stuurde in hem dan ook op. Na verloop van tijd echter gooide ik hem ingevuld en wel weg en op den duur krijg je ze dan niet meer, probleem opgelost.:-) Kleding en schoenen is voor mij ook heel verleidelijk. Ik heb nu echter mijn doel in mijn hoofd: huis afbetalen binnen 4 jaar (heb al een deel gedaan) en steeds wat minder werken. Dat vind ik dus belangrijker dan een paar nieuwe schoenen merk ik. Een doel hebben helpt dus goed tegen de verleiding van het kopen.

  4. Knap gedaan!!! Misschien is zelf een parfummetje maken iets om het leed te verzachten of een zeepje maken?

    Het lijkt mij een "rijk" gevoel om te weten dat je € 80,- bespaard hebt,

    Groet Ingrid

  5. Bedankt allemaal!

    Ik vind mijn overall huidige doel ook belangrijker: een opgeruimd, afbetaald huis. En ik heb parfum, zeepjes en lipsticks (daar ging het deze keer om) genoeg, dus wat dat betreft word ik echt niet slechter van iets laten liggen. Mijn ervaring is dat ik het zelden helemaal op maak. Dat is trouwens wel een leuke; nu ik minder van dat soort dingen koop, maak ik er meer helemaal op en dat is pas een prettig gevoel: optimaal gebruikt én daarna weer ruimte in de kast!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.