Gespot: nieuwe verkooptruc in de supermarkt

Bespaarboekjes met de tip ‘Kijk op de onderste plank voor de goedkoopste producten’ kunnen wel bij het oud papier. Tenminste, als de trend die ik in supermarkten zie ook echt door gaat zetten. In de laatste paar weken kom ik steeds vaker in supermarkten waar de allergoedkoopste producten niet op de onderste plank staan, maar juist op de bovenste (of in de bovenste helft). Onderaan staan dan de huismerkproducten. Bedrieglijk, zeker voor de mensen die niet weten dat er nog iets is dat goedkoper is dan het huismerk.

Ook best lastig, want als het bovenste schap half leeg is, dan kan ik er niet meer bij, tenzij ik op de eerste of tweede plank van het rek klim. Hoewel ik me daar niet door laat afschrikken, voel ik me wel altijd gedwongen daarmee te wachten tot niemand kijkt, waardoor het boodschappen doen soms erg lang duurt.

Overigens lijkt nog niet elk schappenplan aangepast te zijn; de basis (C1000-Euroshopper) cola vond ik wel bovenaan, terwijl de basis-sinas nog onderaan in het schap stond. Goed opletten is dus het devies.

Is jouw supermarkt de boel ook aan het omgooien? En denk je dat dit de verkoop zal stimuleren, of zullen mensen goed genoeg opletten om het product gewoon elders uit het schap te halen?

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Instagram!

Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!

Ontdek waar jij geld laat liggen


Adine @ LekkerLevenMetMinder

Nadat ik in 2010 'wakker' werd met een hypotheek van ruim 400.000 euro, tegen 6% rente, gooide ik het roer om. Ik loste in razend tempo zo'n 70.000 euro af, minimaliseerde stevig én ging bewust kleiner wonen. Op Lekker Leven Met Minder deel ik mijn verhaal en schrijf ik over consuminderen, hypotheken, aflossen, sparen, besparen en zuinig leven, maar ook over financiële vrijheid, rust en mijn zoektocht naar een rijk en tevreden leven.

9 Comments
  1. Wat een stinkerds! Goed dat je ons hierop wijst! Nu doe ik de meeste boodschappen bij Lidl, dus dat maakt niet veel uit, maar toch ga ik er beter op letten bij dat kleine beetje boodschappen dat ik nog bij Albert Heijn doe.

  2. Het was te verwachten dat in deze economisch slechte tijden de supermarkten er alles aan doen om de consument met allerlei slimme trucs op het verkeerde been te zetten!Goed dat je dit hebt opgemerkt, het was me nog niet opgevallen, ga er eens op letten…Er schijnt ook weer een supermarktoorlog aan te komen…eindelijk de prijzen weer eens omlaag!!!

  3. Het is sowieso goed opletten. Gelukkig ben ik als tiener regelmatig met m'n vader mee geweest boodschappen doen, en die leerde me ook altijd op het prijskaartje bij de schappen te kijken…

  4. Kwam er pasgeleden wel achter dat de smurfenchocolaatjes precies op ooghoogte voor een drie-jarige staan in het onderste schap. Ik zou het nooit gezien hebben, klein meisjes oog viel er meteen op natuurlijk.

  5. Ze veranderen ook om de zoveel tijd de indeling zodat je weer moet zoeken en weer minder op de automatische piloot boodschappen doet. Je ziet dan weer dingen die je anders niet ziet. Ik hou me aan mijn lijstje dus ik zoek net zo lang tot ik heb waar ik voor kwam. De supermrkt is één grote trucendoos om je meer te laten kopen dan je van plan was. Je ervan bewust zijn is al een heel stuk winst.

  6. Het was mij ook al opgevallen. Maar toch kijk ik altijd naar wat ik nodig heb, dan naar de prijs en maak dan een keuze. Voor sommige dingen ben ik bereid iets meer te betalen.

  7. Dat ze de hoogte veranderd hebben had ik nog niet gemerkt. Wél dat de steeds de inrichting / plaats veranderen. Wat irritant is dat toch!

    Vandaag bij de jumbo: allemaal dingen 2e voor de helft van het geld. Alleen was er dan altijd nog eenzelfde soort product (niet in de aanbieding) waar je nóg goedkoper mee uit was.

    Gewoon zelf blijven rekenen!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.