PostNL gaat steeds verder

Omdat we nogal eens iets via eBay of Marktplaats verkopen, hebben we ook best veel met de post te maken. TPG/TNT/PostNL in ons geval. Dat was altijd het makkelijkst, want je hebt immers overal postkantoren en je weet dat het goed gaat. Maar de laatste jaren is de service steeds verder achteruit gegaan, terwijl de prijzen omhoog gingen. Gisteren kwamen we achter een nieuwe ‘verbetering’, die ik eigenlijk zo schandalig vind, dat ik me nu toch serieus ga verdiepen in een andere manier van verzenden.

Wat is het geval: normaal gesproken kun je via track & trace zien waar het pakketje is. Het werkt niet altijd fantastisch, maar in de meeste gevallen wel. Nu komen ze met ‘Mijn Pakket’. Kort gezegd: als je wilt zien waar je pakket is, dan moet je je aanmelden. Daarvoor moet je al je gegevens invoeren, van naam tot adres en van woonplaats tot telefoonnummer. En alsof dat nog niet genoeg is; de status lijkt vast te blijven hangen op ‘Onderweg’. Ja, dat iets onderweg is zodra het niet meer bij mij is, snap ik ook nog wel. Voor meer gegevens a.u.b. even bellen met de informatielijn à €0,45 per minuut. Maar wees niet bang, het maximum daarvoor is €22,50. Als je na 50 minuten niet geholpen bent, zal de verbinding wel automatisch verbroken worden…

Mijn ontevredenheid met dit bedrijf heeft het kookpunt wel bereikt, dus ik ga proberen nog minder post te versturen en voor de overige dingen op zoek naar een alternatief. Wat vinden jullie hiervan? En ken je toevallig praktische alternatieven voor TNT?

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Instagram!

Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!

Ontdek waar jij geld laat liggen


Adine @ LekkerLevenMetMinder

Nadat ik in 2010 'wakker' werd met een hypotheek van ruim 400.000 euro, tegen 6% rente, gooide ik het roer om. Ik loste in razend tempo zo'n 70.000 euro af, minimaliseerde stevig én ging bewust kleiner wonen. Op Lekker Leven Met Minder deel ik mijn verhaal en schrijf ik over consuminderen, hypotheken, aflossen, sparen, besparen en zuinig leven, maar ook over financiële vrijheid, rust en mijn zoektocht naar een rijk en tevreden leven.

21 Comments
    1. Het is echt diep triest bij postnl.
      Zit al meer dan een week te wachten op een pakketje.
      Het pakketje is inderdaad te volgen, maar als het pakketje al dagen bij postnl op de sorteerafdeling staat heeft dat track en trace ook geen nut.
      Maar gisteren is de status van het pakketje verandert, staat nu dat mijn pakketje in de verkeerde auto is gegaan en dat het een dag langer duurt.
      Dus met veel geluk heb ik het voor de kerst.

      postnl gooi aub de deuren dicht en vraag faisement aan ben helemaal klaar met jullie KUT bedrijf!!!

  1. Voor pakjes gebruik ik tegenwoordig meestal DHL. Goedkoper en het komt gewoon aan. En nog goedkoper ook.
    Ik heb hier al jaren problemen met de pakketpost van tnt/postnl. Het komt niet aan of half kapot. Het gaat ergens toch best mis.

  2. Op mijn werk versturen we de pakketten ook niet meer met "de post". Wij gebruiken, tot grote tevredenheid, GLS.
    Bij ons op het dorp is er ook een winkel waar je als particulier je pakketjes kunt afgeven.
    Wie weet zit er ook een afgiftepunt bij jou in de buurt? Succes met het vinden naar een alternatief!

  3. DHL!

    Ik heb jaren geleden vanuit mijn werk eens geklaagd bij de TNT (of hoe ze nu dan ook mogen heten) over de brieven die soms half verscheurd bij ons aankwamen.

    "Daar kunnen we niets aan doen" was het antwoord van de manager die ik uiteindelijk aan de lijn kreeg. Toen ik hem vertelde dat hij met dat argument zijn klanten zeker kwijt zou raken op het moment dat er andere aanbieders in de markt zouden komen was het even stil.

    Vreemd genoeg (echt heel vreemd) was de post daarna altijd heel…

  4. Ik moet er wel iets verder voor fietsen maar ik verstuur mijn pakketten meestal via DHL. Kopers kunnen via de Track en Trace code (die ik dan even doormail) precies volgen waar hun pakketje blijft. Zelf krijg je via de mail een melding als het pakket is afgeleverd. En laatst stond er zelfs bij dat ze het bij de buren van de koper hadden afgeleverd, netjes hoor!

  5. Dat klinkt inderdaad heel irritant zeg! Ik let er eigenlijk nooit op hoe ik een pakje verstuur: ik doe dat bij de C1000 waar een TNT servicepunt is. Maar ik krijg wel geregeld pakjes die niet via TNT bezorgd zijn.

    Hoe pak je het eigenlijk aan om pakjes te versturen, en dan niet via TNT???

  6. Wij gaan de facturen ook versturen via de mail, heel vaak kom ik om tien voor vijf bij de brievenbus en dan is ie geleegd. er staat wel gewoon 17:00 uur op! Het is ontelbaar vaak gebeurt dus ik heb er schoon genoeg van!

  7. Facturen doe ik tegenwoordig ook per e-mail. Kaarten vaak via internet (ook handig omdat ik vaak op de dag zelf pas ergens aan denk) en brieven worden vaak vervangen door mailtjes. Wat minder leuk misschien, maar zoals MamaWendy zegt: je zou nooit 1,10 gulden hebben betaald voor een enkele postzegel en voor gewone particuliere brieven is volgens mij nog niet echt een alternatief.

  8. Ik snap de frustraties heel erg goed, vind ook wel dat ze daar wat beter mee om kunnen gaan… Maar wat jij zegt is niet onbelangrijk: PostNL zit overal. Voor iemand als ik die fulltime werkt is een bedrijf als GLS of DHL niet te doen. Ze bezorgen alleen doordeweeks en omdat ik dan nooit thuis ben moet ik het bij een of ander ver depot afhalen. Als het met GLS of DHL verstuurd wordt is dat daarom voor mij een reden om de aankoop niet door te laten gaan… Mocht je toch willen, ga dan zeker voor DHL. Hun service is veel beter dan GLS waar ik al een aantal keer ronduit onbeschoft behandeld ben.

  9. Vervelend! Ik verstuur eigenlijk nooit pakjes dus heb hier nooit mee te maken!
    Als ik bestel via internet (kattenvoer en biologisch droogwaren) komt het een met DHL en het ander met TNT. Maar de track&trace klopt nooit. (maar dat is dan nu blijkbaar wéér veranderd)

  10. DHL is voor mij een goed alternatief. Prima e-mail service tussendoor. Sommigen zeggen dat het verkeerd gaat, maar ik heb het nog nooit meegemaakt dat het verkeerd ging. Het bespaart euro's. Ik vermoed dat die mensen zelf een steek laten vallen bij het bezorgen van deze pakketten.
    Ik kijk ook maar hooguit 1 x per dag naar track en trace, en merk het wel als het is gearriveerd.

  11. Weet niet of je als zelfstandig ondernemer ook veel mensen bij je aan huis hebt? Wellicht kun JIJ wel DHL servicepoint worden? Makkelijk voor de post en ik neem aaan dat het ook extra inkomsten genereert.:-)

  12. Jij ook al …!!!Ik heb van de week ook al een ontzettend boos mailtje naar ze toe gestuurd! Geen reactie ontvangen. Wilde in eerste instantie ook al zoiets op mijn blog gaan zetten.

    Al die gegevens zijn echt niet nodig in te vullen. Ik wil geen privé 06 nummer afgeven en ook de andere gegevens zijn gewoon veel te privé. Al lukte het wel met een nepnummer 06-12345678 en andere nepgegevens. Maar ook toen kwamen er problemen. De afzender bleek ineens het bezorgadres te zijn, klopt dus niet. Was de vorige 2 keren ook al zo.
    Het postkantoor is maar liefst 20 minuten verder waar ik het zou kunnen afhalen in een andere plaats. Als ik niets doe, wordt het gewoon afgeleverd bij een postkantoor 5 minuten lopend hier vandaan!
    Ik heb daarom expres niets geactiveerd op mijn mailadres en sta niet ingeschreven.
    Zo'n traceernummer kan ik missen als kiespijn!
    M.a.w. woorden ik doe het weer op de ouderwetse manier en laat een briefje achter bij de bel wanneer een pakket aan te bieden of bij het postkantoor af te leveren hier in de buurt als het bij een 2e bezorgmoment niet lukt. Heb dit ook tegen de bezorger gezegd.
    Dat er ook nog kosten aan verbonden zijn met belkosten is voor mij ook nieuw en te schandalig voor woorden!
    Ze jagen je echt hiermee weg! Mij tenminste wel! Als ik iets wil versturen, niet meer via Post.Nl!!!

  13. Na het lezen van de opmerkingen onder je blog nog het volgende:

    Er zijn winkels online die je alsnog voor 6,95 laten betalen voor een pakket en zeggen dat het per TNT bezorgd wordt, maar het in werkelijkheid verstuurd wordt via DHL. Steken ze de winst zelf meteen in hun zakken. Geef dit dan ook eerlijk door op de site en zeg dan dat het administratie kosten zijn of zo. Dan kan ik kiezen wat te doen en een ander adres invullen.

    Op pakketjes laat ik altijd vermelden Niet bij de buren afleveren of Alleen thuisadres afleveren en wat doet DHL, ja dus, gewoon wel altijd bij de knorrige buren! Ik zou liever hebben dat ze weigeren het aan te nemen! Altijd nog speculeren ook wat erin zit e.d. …

    Als ik weet dat het DHL is, kan ik een ander adres aangeven als ophaalpunt dan thuisadres, maar omdat men voordoet dat het per TNT wordt verstuurd (wat dan wel bij het postkantoor wordt afgegeven) kan dat niet eens.

    Verder wordt bij ons de post en drukwerk ook bezorgd door de Ergon (heeft vast ook een andere naam nog). Dat is goedkoper. Buiten onze regio leveren ze het af bij dezelfde instanties. In de regio garanderen ze 2 dagen en daarbuiten iets langer of dat versturen ze dan via TNT.
    Wij gebruiken deze optie op mijn werk vaak bij mailings.

  14. Week 35 2012: Klacht over PostNL;

    De hele week slechts 1 x post ontvangen. Onlangs ontvingen we een geopende bubbeltjesenvelop, waarvan de inhoud verdwenen was. Die enkele keer dat we wel post ontvangen is een kwart niet voor ons bestemd Wij zijn een bedrijf waar meer dan 100 mensen werkzaam zijn, geen kleintje dus. We betalen voor Haal & Brengservice. Maar het woord service is hier ver te zoeken.

    Het wordt tijd dat er wat scherpe concurrentie komt.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.