Werken met to do lijstjes

Ik begin de dag meestal met het maken van een to-do lijstje. Dan pak ik mijn agenda uit de kast, noteer ik op een papiertje wat er echt voor vandaag moet gebeuren en en voeg ik nog een paar dingetjes toe die ook belangrijk zijn. Wat moet zijn vaak deadlines van het werk, wat mag zijn dingen als (vandaag bijvoorbeeld) het bestellen van buisisolatie. Het is niet de bedoeling dat dat afvalt, maar als het echt niet anders kan, tsja, dan gaat betaald werk toch voor.

Ik vind zulke lijstjes prettig werken, maar toch ook weer niet. Ze werken geweldig omdat ze overzicht geven. Ik krijg vaak overdag ook veel (aan)vragen binnen, waardoor het lastiger wordt om overzicht te houden. Daarnaast schiet me ook wel eens wat te binnen. Zo begon ik vanmorgen met 6 items op mijn lijstje en staan er nu al 11 op. En dat is dus nog niet eens wat ik in het huishouden ben tegen gekomen (want nu ik daar aan denk: de was moet ook nog opgeruimd worden! – 12).

Het nadeel van lijstjes is dus ook meteen al duidelijk: ze stromen vol en het is niet altijd makkelijk om er dan nog een lijn in te houden. Of nog lastiger: selecteren wat nu écht vandaag moet gebeuren, of wat ook wel morgen kan. Want in theorie kan ik die buisisolatie morgen wel bestellen, maar is dat verstandig? Als ik het vandaag bestel, kan ik er vanaf morgen mee aan de gang. Bestel ik het pas morgen, dan wordt het woensdag. En zo schuift de planning voor elke dag weer een beetje op. Daarnaast wordt het soms ook wel een beetje veel en heb ik nogal de neiging om halverwege de dag wat af te dwalen van mijn lijstje, waardoor de helft alsnog niet gedaan wordt.

Dat laatste moet ik in theorie iets aan kunnen doen, dus vandaar dat ik elke dag toch weer met goede moed begin. Als het echt belangrijk is dat iets af komt, probeer ik soms qua tijd in te schatten hoeveel elke klus kost, dan reken ik vervolgens uit of ik het wel kan redden en zet ik de timer bij elke klus. Maar dat is ook wel een werk en is niet iets dat ik elke dag volhoud. Vandaag wordt een hele drukke werkdag, maar ik heb het gevoel dat ik daar ook wel de ruimte voor heb. Ik hoef vandaag verder niet weg, dus dat scheelt weer. Morgen moet ik wel weg, dus dan heb ik weer minder tijd om te schipperen of om dingen in te halen die vandaag eigenlijk af moesten zijn. Daarom ga ik vandaag gewoon voor een lijstje vol strepen. Want net zoals een half-af lijstje niet echt prettig is, is er weinig dat beter voelt dan een lijstje vol strepen. Gelukkig staan er ook wat kleinere dingen op, dus strepen lukt in ieder geval. Als ik dan even de motivatie kwijt ben, kan ik gewoon even een klein klusje doen 🙂

Werken jullie met to do lijstjes? En hoe werkt dat? Heb je een bepaalde strategie, of zie je wel hoe het komt?

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Instagram!

Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!

Ontdek waar jij geld laat liggen


Adine @ LekkerLevenMetMinder

Nadat ik in 2010 'wakker' werd met een hypotheek van ruim 400.000 euro, tegen 6% rente, gooide ik het roer om. Ik loste in razend tempo zo'n 70.000 euro af, minimaliseerde stevig én ging bewust kleiner wonen. Op Lekker Leven Met Minder deel ik mijn verhaal en schrijf ik over consuminderen, hypotheken, aflossen, sparen, besparen en zuinig leven, maar ook over financiële vrijheid, rust en mijn zoektocht naar een rijk en tevreden leven.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.