Goedkoop weekendje weg – deel 2

Goedkoop weekendje wegIk was toch even nieuwsgierig wat het goedkope weekendje weg nu gekost had. Uiteindelijk viel het namelijk nóg goedkoper uit dan ik dacht, dus vond het wel even leuk om wat dingen op een rijtje te zetten (even +- en afgerond):

Avondeten bij superlekker Indisch restaurant: €9
Overnachting: €13
Boodschapjes voor ontbijt/lunch: €6
Schepijs: €5 (voor allebei)
Snacken op de terugweg: €4
Apfelstrudel: €5 (voor allebei)

= €42 in totaal

Dit is dan natuurlijk wel zonder de brandstofkosten, die uit m’n hoofd gezegd op ongeveer €160-€200 zaten. Normaal gesproken zou je ook nog zuiniger kunnen rijden én kun je dat delen, maar dat hebben we nu niet gedaan.

De grootste besparingen: wij dachten gratis te kunnen parkeren, dat was €7,50 per dag. MAAR: dat stond in een folder en niemand vroeg/zei iets, dus dat hebben we uiteindelijk niet hoeven te betalen. We hebben daarnaast geen openbaar vervoer gebruikt. Ik vond het lopen sowieso wel lekker, mijn reisgenoot wilde op een gegeven moment ook wel met het OV, maar had daar een bedrag voor in gedachten dat niet aansloot bij wat het zou kosten, dus besloten we ook het laatste stuk nog te lopen (bij elkaar in het weekend ruim 45 kilometer). We hadden eerst (na aankomst dan) wel rekening gehouden met extra parkeerkosten van €15.

Daarnaast hadden we de eerste avond al bij een biologische winkel (de eerste die we zaten, bleek even verderop een Lidl te zitten…) wat bananen, brood en beleg gehaald, voor het ontbijt. In het hostel was dat namelijk €6 p.p., het dubbele van wat we nu kwijt waren. Nu was dat brood typische buitenlands brood, dus wat zurig en niet echt heel lekker, maar het vulde wel stevig. Door goed te ontbijten, de banaan later onderweg nog op te eten en ’s middags nog even te genieten van een echte Apfelstrudel, hadden we tot het avondeten eigenlijk helemaal geen honger. Daarnaast hadden we (van huis) flesjes water mee.

Het leukste aan het hele verhaal vind ik eigenlijk dat ik niet het idee heb dat ik wat gemist/overgeslagen heb, maar tóch echt veel goedkoper uit was dan normaal gesproken. Terwijl er eigenlijk nóg meer tegenover stond: als je loopt krijg je veel meer van de stad én de sfeer mee, zo stonden bijvoorbeeld overal schermen met historische films, superinteressant. Die zie je niet als je van metro naar metro hopt. We hebben eigenlijk niet echt gewinkeld, maar wel (gratis) musea bezocht. Winkelen kan overal, maar je hebt niet overal dezelfde musea. En qua eten hebben we tot de terugweg het eigenlijk supergezond gedaan, ook iets dat op reis niet altijd standaard is, bij mij dan.

Het scheelde dan wel heel erg dat ik met iemand weg was die voor het weekend echt een budget in gedachten had, want er waren best wat momenten waarop ik dan normaal gesproken meer uit had gegeven. Bij die Apfelstrudel had ik normaal gesproken bijvoorbeeld automatisch thee besteld, terwijl dat helemaal niet handig was; ik had sowieso niet echt dorst en als ik thee drink, kan ik vervolgens om de haverklap op zoek naar een wc. Nu vond m’n reisgenoot de koffie niet nodig en sloeg ik de thee ook over. Achteraf eigenlijk veel handiger, maar anders dan anders. Met het OV hetzelfde; normaal koop ik meteen zo’n X-dagenkaart, maar de afstanden vielen eigenlijk ontzettend mee en het lopen was hartstikke gezellig. Nu was de belevenis dus veel groter, bespaarden we én hebben we ook ongeveer die vreetpartij op de terugweg er wel weer af gelopen! En die hostel was ik natuurlijk zelf sowieso niet op gekomen, terwijl me dat echt 100% is meegevallen. Ik weet niet of ik er weken zou willen zitten, maar zo’n nachtje is echt prima te doen, zeker als je op let dat zo’n hostel ook een beetje positief gewaardeerd wordt.

Wat vind jij (per persoon) een redelijk bedrag voor een weekendje weg? En wat is jouw ‘automatische insteek’: geef je meer uit, of houd je je aan een budget?

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Facebook en Google+!

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Instagram!

Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!

Ontdek waar jij geld laat liggen

Adine @ LekkerLevenMetMinder

Nadat ik in 2010 'wakker' werd met een hypotheek van ruim 400.000 euro, tegen 6% rente, gooide ik het roer om. Ik loste in razend tempo zo'n 70.000 euro af, minimaliseerde stevig én ging bewust kleiner wonen. Op Lekker Leven Met Minder deel ik mijn verhaal en schrijf ik over consuminderen, hypotheken, aflossen, sparen, besparen en zuinig leven, maar ook over financiële vrijheid, rust en mijn zoektocht naar een rijk en tevreden leven.

12 Comments
  1. zo goedkoop zijn we nog nooit weggeweest. voor er kids waren wel eens een weekend of nachtje weg samen. via internet goedkoop maar goed hotel zoeken, liefst incl ontbijt. drinken voor overdag (flesje water en flesje cola oid) kochten we t liefst ine en supermarkt ipv cafeetje oid, lunch en avondeten dan wel in een cafe oid, maar beide geen dure smaak qua eten.. 😉
    vroeger hadden we een beperkter budget dan nu (ondanks dat er toen geen kids waren en de vaste lasten lager waren :p minder prijsbewust denk ik.. ondanks dat ik t gevoel ehb dat er niet veel verandert is :p)
    we gaan nog niet riant op vakantie, maar wel makkelijker. proberen wel veel in t huisje zelf te koken, is ook rustiger en gezelliger met de kids dan opgelaten in een restaurant, terwijl ze savonds gewoon moe zijn 😉 een x patatjes halen oid kan ook en als we graag willen kan uit eten ook, maar vaak geen behoefte aan. bij dagjes weg nemen we vaak zelf broodjes mee (ideaal zolang de kinderwagen nog mee gaat.. scheelt enorm veel geld voor 2 volwassenen en 2 kinderen!) en pakjes drinken. kost anders ook een vermogen denk ik.
    volgend jaar gaan we een weekje weg met mn schoonouders en schoonzus.. denk dat t dan heel anders gaat 😉 veeluit eten, ergens wat drinken, overal alles kopen enz… ook prima als dat in iemands budget past 😉 wij maken andere keuzes :p vind t wel leuk om te zien dat man en ik daarin op 1 lijn zitten, terwijl we een heel verschillende achtergrond hebben. man is gewend veel te krijgen, dat er financieel veel kan, zonder da thij verwend is oid trouwens. ik ben gewend dat er nauwelijks of geen geld is, schulden enz. en toch zijn we beide het zelfde qua hoe we nu met geld om gaan 😉

1. Die overnachting scheelde gewoon enorm. Zelfs voor een hostel was dit een ontzettend goedkope plek. Er stond iemand voor me in de rij die nog een extra nacht wilde blijven en daar hoefde hij maar €6-nogwat voor te betalen! Ik weet niet of ik er een hele week zou willen zitten, maar voor een nachtje is het prima te doen, zeker als je je er gewoon op instelt dat het niet veel luxe is, dan valt alles eigenlijk mee.

2. Ik zal altijd een budget maken maar stel dat wel bij als blijkt dat het niet realistisch is. Als we bijvoorbeeld naar frankrijk of Italie gaan dan weet ik wel wat de prijzen zijn maar van een stad als Berlijn zou ik geen flauw idee hebben. Je kunt dan wel wat vooraf uitzoeken natuurlijk. Zo heb ik wel eens iets geschrapt/geannuleerd omdat het me te duur werd. Bijvoorbeeld voor de verjaardag van M vorig jaar had ik maanden zakgeld gespaard voor een overnachting in Rotterdam in Hotel New York. Toen bleek dat toch wel erg prijzig te worden en dat we voor hetzelfde geld 3 dagen een huisje konden huren op de Veluwe. Toen hebben we dat gedaan. Ik had het geld dus wel maar wilde dat dus niet in 24 uur opmaken. Vroeger zou ik hier niet eens bij hebben stil gestaan.

3. Netjes gedaan, dat is echt goedkoop! Wij gaan zelden een weekend weg en als we dan gaan, mogen we ook iets meer verteren. Wel probeer ik het winkelen in te dammen. Zelf houd ik er niet van en vind ik het zonde van de tijd. Als je reisgenoten per se willen winkelen, is het een idee om van te voren een aantal zaken op te schrijven die er in ieder geval moeten komen. Of inderdaad een supermarket binnen te gaan en daar wat broodjes, chocola aan te schaffen. Ze kunnen dan aan hun koopbehoefte tegemoet komen zonder steeds tegen een gezicht in "stand nee" aan te kijken – daar wordt niemand vrolijk van.

4. Ik zou nooit hebben kunnen bedenken dat een weekendje zo goedkoop zou kunnen zijn. Wij hebben meestal nooit een budget, maar doen gewoon waar we zin in hebben. En doordat we nooit heel gek doen, blijft het meestal aardig binnen de perken… en dat hebben we er voor over.
    Ik wens je een heel fijne dag,
    Liefs,
    Mirjam

5. Wauw! Dat is echt ongelooflijk.
    Ik zat ook te kijken om met de trein naar Berlijn te gaan een keer maar kwam een stuk duurder uit.
    Had het hostel ook familiekamers?

6. Nou, zo goedkoop is het mij nog nooit gelukt. Wel let ik op de kosten en maak ik een budget. In een vakantiehuisje koken we meestal zelf en nemen we de nodige spullen van huis mee, zodat we geen supermarkt in hoeven. Dat vind ik zonde van de tijd tijdens een weekendje weg. Soms kopen we ergens een patatje ofzo als het budget het toelaat. Of drinken we ergens koffie als we onderweg zijn.

7. Handige site, dank. Ik zag er ook een paar die 3-p. kamers hebben, dan kan je die ook voor zijn 2en nemen en dan ben je nog goedkoop uit soms. Ik vind een vreemde op de kamer echt niet prettig, ben dan ook geen jongere meer, zelf geen oudere jongere, maar bijna AOW.

1. Het viel mij op dat er daar echt van alles rond liep. Ik dacht zelf dat ik met 30 al aan de oude kant zou zijn, maar het ging alle kanten op, van jong tot oud, hele gezinnen, mannen in pak, studenten… En wat je wel even goed in de gaten moet houden is dat hostels dus vaak geen badkamer/toilet OP de kamer hebben. Dat is gedeeld met b.v. je gang/verdieping.