Tegenvaller :( – Maar ik laat me niet kisten!

Ik onderneem inmiddels al 10 jaar. En in die 10 jaar heb ik al veel opdrachtgevers zien komen en gaan. Sommige gingen failliet, anderen stopten ermee en weer anderen kozen er uiteindelijk voor om weer met een andere ondernemer in zee te gaan. Elke keer is het weer een beetje zuur, zeker op het moment zelf. Als ik terugkijk op hoe vaak ik dit soort dingen al mee heb gemaakt en hoe vaak ik daar ook weer helemaal bovenop ben gekomen, valt het achteraf gezien wel weer mee. En tegenover 1 wegvallende klant staan vaak weer allerlei nieuwe klanten of in ieder geval nieuwe kansen.

Dat is dus waar ik me nu maar even aan vasthoud. Deze week kreeg ik namelijk een wat minder bericht van één van mijn klanten. Omdat ik in ieder geval wat die klant betreft ook geheimhoudingsplicht heb, kan ik er niet zoveel over zeggen, maar de bottomline is dat de kans groot is dat ik daar in 2017 een stuk minder werk van krijg dan in 2016. Aangezien het de laatste maanden zo’n beetje mijn grootste klant was, is dat wel iets dat ik ga voelen. Echt niet fijn dus, zeker niet als je net je doelstellingen voor het nieuwe jaar ook deels op die inkomsten hebt gebaseerd.

En dus voelt het weer een beetje als overnieuw beginnen. Nu hoef ik natuurlijk niet helemaal van 0 te starten en is het ‘maar’ één klant, ook al is het een grote, maar het voelt gewoon wel eventjes zo.

Na van de schrik bekomen te zijn, bekroop me wel een gevoel van strijdlust. Ik laat me niet kisten. En die fractie van een gedachte van ‘Die jaaromzet ga ik dus nooit meer halen’ duw ik ook weg. Naast dat ik me natuurlijk extra goed blijf inzetten voor mijn overige klanten, heb ik nog een aantal dingen bedacht die ik erbij kan doen:

  • Eindelijk eens die Google AdWords-certificering regelen; ik sta al tijden ingeschreven, maar maak het nooit tot prioriteit. Die certificering is allereerst mooi voor mezelf, daarnaast ook voor mijn NL schrijfklanten én het zou iets zijn waarin ik nog wél iets kan betekenen voor die specifieke klant
  • Inschrijven bij nieuwe bureaus; ik werk al jaren samen met dezelfde vertaalbureaus, maar kan mijn horizon natuurlijk best eens verbreden. Ik heb sowieso nog een lead en daarnaast ook wel een idee van hoe ik er nog meer kan vinden

Afhankelijk van hoe het zich nu allemaal met werk ontwikkelt, wil ik ook mijn website weer eens aanpakken. Tegelijkertijd wil ik ook weer niet teveel op mijn bordje nemen, want een andere klant heeft juist net weer zijn takenpakket voor mij uitgebreid, dus het is ook weer niet of ik direct in een zwart gat terecht komt. Maar het is wel even balen 🙁

Wat doe jij bij dit soort tegenvallers? Kun jij het makkelijk van je af zetten, of moet je op dat soort momenten – net als ik – echt weer even resetten?

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Facebook en Google+!

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Instagram!

Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!

Ontdek waar jij geld laat liggen


Adine @ LekkerLevenMetMinder

Nadat ik in 2010 'wakker' werd met een hypotheek van ruim 400.000 euro, tegen 6% rente, gooide ik het roer om. Ik loste in razend tempo zo'n 70.000 euro af, minimaliseerde stevig én ging bewust kleiner wonen. Op Lekker Leven Met Minder deel ik mijn verhaal en schrijf ik over consuminderen, hypotheken, aflossen, sparen, besparen en zuinig leven, maar ook over financiële vrijheid, rust en mijn zoektocht naar een rijk en tevreden leven.

6 Comments
  1. Ik kan weleens jaloers zijn op ondernemers die – net zoals jij – vaste klanten hebben…. voor mij begint alles na iedere opdracht weer van voren af aan en als ik geluk heb dan willen ze na vijf jaar een herhaalonderzoek….

    Weet je…. met de huidige aantrekkende economie…. en als je je al járenlang weet te bedruipen….

    …. dan komt 't wel goed. Echt.

    Maar inschrijven bij nieuwe bureaus is natuurlijk een kleine moeite. Zou je eigenlijk ieder kwartaal even moeten checken…. 😉

    1. Daar heb je gelijk in! Soms laat ik dat er weer bij zitten omdat ik dan geen tijd denk te hebben voor proefopdrachten of extra werk, maar je kunt maar vast binnen zijn.

      En idd, hoewel het prima zo kan zijn dat de vaste klanten een maand niets hebben, weten ze je in ieder geval vast te vinden. Hoe kom jij dan aan je opdrachten? Echt doorlopend acquisitie? Heel knap!! Dat je daar dan ook steeds weer de energie voor vindt!

    2. In de 1e 10 jaar inderdaad…. iedere dag een uur acquisitie voor mij en mijn team.
      Nu heb ik die eens in de 5 jaar terugkerende klanten en veel mond tot mond reclame. Maar nog steeds wel een uur of 2 acquisitie per week.

      Voor mij is een offertetraject sowiedo een behoorlijke investering van zo'n 10 uur per aanvraag. Plus vaak benzinekosten….

      Niet leuk. Maar 't went…

  2. Ik ken het fenomeen 'vaste klant' ook (nog) niet en gezien mijn niche ligt het ook niet meteen voor de hand. Maar ik ben nog geen jaar bezig, dus voor mij is alles nog nieuw.

    Volgens mij heb je de juiste spirit: knietjes kuisen en weer opstaan! Al kan ik me voorstellen dat het een tegenvaller is.

  3. ik ben in loondienst dus voor mij geldt dit niet zo. Wel stoppen wel eens projecten voordat ze klaar zijn omdat inzichten veranderen. Dat raakt me niet in de portemonnee maar ik moet dan toch altijd even bijkomen en me herpakken.

  4. Ja daar zou ik ook ontzettend van balen helemaal omdat zoals je schrijft dat het een grote klant is! Ik zou ook niet met die stress van de onzekerheid om kunnen gaan dus geen eigenbedrijf voor mij.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.