Een opgeruimd huis zorgt voor een opgeruimd hoofd. Het zou zó op een tegeltje kunnen staan. Doet het misschien ook wel. Vooral omdat het waar is. Orde zorgt voor overzicht en overzicht geeft ruimte om verder te komen. Dat geldt ook voor je geld (want: probeer jij maar eens een spaarstrategie te implementeren als je elke keer weer voor onverwachte kosten komt te staan). Nog fijner dan een opgeruimd huis, is een opgeruimd én schoon huis. Vandaag deel ik een aantal handige tips met je om supersnel voor zo’n opgeruimd en schoon huis te zorgen. Want: een schoon huis = meer geld.
In dit artikel:
Prioriteiten of praktisch?
Ik heb een aantal vriendinnen die op hun vrije dagen helemaal gelukkig worden van het huis schrobben. Voor mij ligt dat net even iets anders.
Sowieso heb ik als ondernemer een iets andere invulling van werk/privé (als in: ik heb een betaalde hobby, die ik gráág uitvoer). Daarnaast word ik helemaal niet gelukkig van schrobben.
Wél word ik blij van het resultaat. Ik merk dat een opgeruimd en schoon huis altijd een positief effect heeft op mijn humeur. De weg ernaartoe wat minder.
Ik houd gewoon niet zo van klusjes waar je 5 minuten plezier van hebt, en die vervolgens wéér terugkomen. Ik zet liever één keer goed iets neer en heb daar dan de rest van m’n leven plezier van. Maar ja, zo werkt het niet met een huishouden.
In de praktijk betekent dit dat ik liever ga voor praktisch, dan voor prioriteit. Ik ga liever als een soort Marie Kondo door m’n spullen heen, dan dat ik het bovenaan mijn prioriteitenlijstje zet.
En ik ben zo’n ontaarde aanstaande moeder die dit serieus zou overwegen.
Gemak dient de mens: speedcleaning
Maar goed, er zit een grens aan wat ik allemaal weg kan doen en ik weet inmiddels dat ik toch niet helemaal onder het schoonmaken uitkom. Ik geloof namelijk wél heilig in het idee van schoon huis = meer geld. Daarom was ik zo blij toen ik het idee van speedcleaning ontdekte.
Dat is precies hoe het klinkt: supersnel schoonmaken.
Daarvoor hoef je niet eerst naar de supermarkt om allerlei ingewikkelde schoonmaakmiddelen te kopen. Die mix je gewoon even zelf. Scheelt je tijd en geld.
Daarna is het eigenlijk heel eenvoudig:
Je zorgt ervoor dat alles een vaste plek heeft. Marie Kondo pleit daar ook voor en niet voor niets. Als iets een vaste plek heeft, dan kun je het gemakkelijk vinden (snel!) en opruimen (snel!). En als het een goede plek is, dan heb je ook weinig moeite moet schoonmaken (snel!). Met ‘een goede plek’ bedoel ik dan bijvoorbeeld in een kast, niet midden op je vloer.
Je begint met een opruimrondje. En je begint in één uithoek van het huis. Ik begin ook het liefst boven, zie ook het volgende punt. Pak een wasmand of een doos, vlieg ga strategisch door het huis en gooi daar alles in dat niet op de juiste plek ligt. Neem daarna even vijf minuten om al die spullen op de juiste plek te leggen.
Stof van boven naar beneden. Ik zou liegen als ik zei dat ik dit elke week deed, maar als ik het doe, dan werk ik altijd van boven naar beneden. Het liefst met zo’n plumeau (mijn man kwam een paar weken geleden thuis met dit fancy exemplaar – “Dan kun jij óók bij het dak!”), of iets ander waar het stof in blijft hangen of aan blijft plakken.
Leg overal doekjes neer. Dit is mijn eigen toevoeging aan het systeem; leg op praktische plekken schoonmaakdoekjes neer. Als het even kan in elke ruimte, maar anders in ieder geval in het toilet en bij elke wasbak. Dan kun je moeiteloos – ook buiten je schoonmaakmomenten – even ergens een doekjes over halen. Geloof me: dat scheelt enorm en geeft ook nog eens een goed gevoel.
Eindig met stofzuigen en dweilen. Niet per kamer maar alles in één keer. Als het mooi weer is, werk ik mezelf tijdens het dweilen mooi in een hoekje bij de achterdeur, zodat ik daarna lekker onder de overkapping kan genieten van een welverdiende appelflap.
Waarom een schoon huis je meer geld oplevert
Ik zei het al: een schoon huis is óók goed voor je portemonnee. Zelfs op verschillende manieren:
- Je bent bewuster met je spullen bezig, waardoor je duidelijker weet wat je hebt en dus niet zomaar iets dubbel koopt
- Ook onderhoud je dingen beter, waardoor ze minder snel stuk gaan
- Als je iets vaker in je hand hebt, bedenk je misschien wel eerder dat je er ook wel afscheid van kunt nemen. Zet het op Marktplaats en verdien geld en ruimte
- Een schoon, opgeruimd huis maakt ruimte voor nieuwe positieve dingen – wellicht mooie kansen die je weer meer geld kunnen opleveren!
- Een schoon huis zorgt voor frisse lucht: de brandstof waarop jij de hele dag moet functioneren
- Als je het zo bijhoudt, kost het je steeds minder tijd. En tijd = geld 😉
Of misschien ontdek je zo wel dat schoonmaken belangrijk is, maar dat het écht niet het beste gebruik van jouw tijd is. Dan laat je die energie van geld lekker stromen door iemand anders ervoor te betalen en jouw uren te gebruiken om geld te verdienen met werk waar jij weer heel goed in bent.
Hoe sta jij tegenover schoonmaken: is dat voor jou pure ontspanning, of is zo’n speedcleaning-systeem voor jou ook veel beter?
Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Instagram!Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!
Ik merk ook bij mij thuis dat alles een stuk sneller opgeruimd en schoon is wanneer je vaste plekken hebt. Wat ook helpt is gewoon de dingen opruimen zodra je het niet meer gebruikt. Heb je gegeten? Doe gelijk het bord in de vaatwasser. Heb je post ontvangen? Behandel het direct en gooi weg wat niet relevant is.
Schoonmaken is ook absoluut niet mijn hobby. Zelf maak ik grotendeels gebruik van het Flylady systeem. Elke dag wel een schoonmaakklusje en een kwartiertje extra werk (zoals koelkast) of declutteren. Werkt prima, moet ik zeggen. Het Clean Mama systeem is ook een leuke, alleen als je haar systeem op de voet volgt, loop ik thuis heel veel trappen elke dag. Ik begin zelf maandag en dinsdag met de bovenverdieping en werk vanaf woensdag en donderdag aan de benedenverdieping. Verder dus extra via het Flylady systeem extra werk in de zone (deze week: de keuken).
Ik organiseer de boel het liefst dusdanig, dat ik alleen nog maar een klein duwtje hoef te geven en de boel gaat vanzelf lopen.
Ik hartje mijn werkster!
Ondanks dat ik mijn papieren voor professional organizer lang geleden heb gehaald doe ik er niet zo veel mee. Ik hou niet van schoonmaken. Ik ruim liever op (bij anderen). Mijn werkster is geweldig en tussendoor hou ik het bij.
Eens in de zoveel tijd doe ik een grote klus zelf zoals vloeren in de was zetten of alle ramen lappen om feeling met mijn huis te houden en omdat het zen is 🙂
Herkenbaar! Bij mij zit er ook een duidelijk verschil tussen plezier dat ik haal uit opruimen en plezier dat ik haal uit schoonmaken. Opruimen = prima. Schoonmaken… mèh. Tenzij ik bijvoorbeeld heel kwaad of verdrietig ben, maar gelukkig (of helaas in dit geval :’) ) komt dat niet heel vaak voor.
Wat zonde om met stuisvogelonderdelen af te stoffen..
Ik heb de ene keer veel plezier in het schoonmaken, en de andere keer niet.
Maar een schoon huis is heerlijk!
Ik houd een ronde met de kinderen op zaterdag. Dan ruimen de kinderen hun kamer op. Zodat ik met een doekje alles af kan nemen en zij daarna hun eigen kamer stofzuigen. Ik doe dan hetzelfde met mijn eigen slaapkamer. Op woensdag doe ik de badkamer en zuig ik de slaapkamers nog eens. In de woonkamer heb ik een robot die ik dagelijks een rondje laat crossen. De keuken maak ik in de avond netjes. De wc’s elke dag. Gewoon routine die werkt. Maar inderdaad: ik heb boven en beneden doekjes en schoonmaakmiddelen. Bij mij werkt dat het beste.
Ik heb er een haat liefde verhouding mee. Ben heel opruimerig, dus het is hier altijd wel netjes. Vind het op zich ook niet zo erg om te poetsen, zeker met een muziekje erbij en een lekker geurend sopje. Heb geregeld een poetsbui en vind het al snel vies. Het schoonmaken van het huis, wassen, boodschappen doen etc. neemt hier alleen best wat tijd in beslag naast een fulltime baan (vooral omdat ik al snel meer doe dan aanvankelijk de bedoeling was en doordraaf als ik eenmaal bezig ben) Terwijl je weet “het is nooit “af”, al ben je een dag bezig, er blijven klusjes. En een paar dagen later kun je weer beginnen. Het gevoel als iemand naar de wc gaat terwijl je die net gepoetst hebt, grrr. Of als je een ochtend druk bent geweest met klusjes die niet zichtbaar zijn maar wel moeten gebeuren (afzuigkap, koffiemachine ontkalken, frituurpan). Zou er graag makkelijker in zijn.
ik doe juist niet t hele huis in 1x stofzuigen en dweilen. boven hoeft veel minder vaak dan beneden. beneden is wekeiljks dweilen, soms vaker. dagelijks vegen of stofzuigen (gastouder en mama van 2 kids, alemaal dol op hagelslag natuurlijk… ) ik vold het flylady principe. dit bouw je op in kleine stapjes en pas je aan aan je eigen ritme. dit houdt voor mij in dat ik smorgens aleen de vaatwasser leeg qua huishoudeijke klussen, als ik toch ontbijt maak en schooltassen vul (en koffie zet en en en) overdag bijhouden (afruimen na de lunch, doekje over tafel/aanrecht, vaat in de vaatwasser etc) en savonds na werk het huis weer klaar maak voor de volgende werk dag (dus de keuken weer opruimen, doekje over fornuis en aanrecht, vloer vegen of stofzuigen, doekje over eettafel, een wekeijks of maandeijks klusje erbji pakken, doekje over toiletten etc ) ik pak bewust geen hele ruimtes of het hele huis in 1x aan. dat ga ik niet even doen savonds na 18u… :p maar wel bijhouden idd ! maar op een andere manier 😉
Tsja hier een haat-liefde verhouding ook met schoonmaken. Mijn moeder was en is fanatiek in alles opruimen en schoonhouden, dus dat heb ik zeker mee gekregen.
Ik zorg elke dag dat alle ruimtes redelijk opgeruimd zijn en pak het meteen aan als er ergens rommel ligt. Behalve speelgoed, dat doe ik aan het einde van de dag, anders blijf ik bezig!
Er komt 1x in de week een werkster die alles grondig aanpakt en daarnaast houd ik het bij. Met hygienedoekjes zeker elke dag 1x de wc’s en wasbakken en de keuken eigenlijk na elke maaltijd wel doekje over het aanrecht en opruimen. Ooi de tafels, dressoir, commode etc elke dag wel even met een doekje erover. Ik geniet ook enorm van die frisse geur in huis.
Ik vind het ook jammer dat schoonmaken zoiets is waar je kort plezier van hebt en altijd maar terug komt. Dan is de werkster geweest, maar komt mijn zoontje terug van de opvang met overal zand of eet hij lekker wild zijn avondeten op, dan is het al gauw weer vies!
Een ideaal kledingstuk voor de kruipende baby. Duurt nog even, maar ik zou alvast meerdere exemplaren bestellen. Hahaha.
Ik heb ook een lange plumeau, vooral voor bovenop schilderijen en de schilderijen lijst.
Ik vergeet nogal eens het wc doekje mee te wassen. In de wc en in de wc boven heb ik schoonmaakmiddel en doekje liggen. Zo makkelijk. Schoonaakspullen per etage. Als je thuis bent en werkt lijkt het hele huis wel een magneet. Vaste momenten zijn prima en opruimen natuurlijk. Geen slaaf van het huishouden. Mijn huis is geen toonkamer.