Ik ben een fan van lijstjes. Als ik een lijstje heb, dan heb ik beter overzicht van wat er gedaan moet worden en lukt het me vaak beter om door te werken. Aan de andere kant lukt het me zelden om me ook volledig aan het lijstje te houden. Er komt werk tussendoor, het blijkt zulk goed weer dat de was gedaan kan worden, noem maar op.
Als je dan online kijkt naar hoe je het beste to do lijstjes kunt maken, dan staat er dat je maar een stuk of drie dingen op je lijstje moet zetten. Dan blijf je gefocust. Leuk hoor, maar ik heb meer dan drie dingen te doen. Vandaag of morgen stofzuigen kan natuurlijk wel, maar als ik vier deadlines heb, dan moet ik me daar al aan houden. En dan heb ik dus nog niets voor bv in het huis gedaan!
Omdat ik dit weekend graag een lekker productief weekend wil hebben (het is voorlopig het laatste dat ik vrij heb), heb ik toch weer een to do lijst gemaakt, waarin ik dan onderscheid aanbreng tussen must do’s en to do’s. De must do’s moeten echt dit weekend gedaan worden, de to do’s zijn meer dingen waarvan het prettig is als ze gebeuren én die uiteindelijk voor dat tevreden gevoel zorgen. De moetjes doe ik namelijk wel altijd, maar die andere dingen schieten er dan bij in. Op het moment slaapt iedereen nog, dus kan ik mooi een vliegende start maken. Ben benieuwd of het zo gaat werken!
Hoe maken jullie to do lijstjes: wat komt er wel op en wat niet? En hoe zorg je ervoor dat je alles doet, ook als je gewoon liever op de bank zou ploffen of het na je must do’s al behoorlijk laat is?
(P.s. actuele stand teksten: 47, had gisteren een dipdagje qua werk)
Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Instagram!Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!
Haha, ik maak maar één to do lijst en de belangrijkste zaken komen bovenaan. Dat zijn de must-do's.
Ik zet vaak mijn verstand op nul en ga aan de slag, maar plan wel wat rust momentjes in. Zoals nu. Even een kopje thee….
Mijn lijstjes zijn meer remember-lijstjes.De klusjes moeten niet voor een bepaalde tijd af en juist daardoor zou ik ze vergeten. Groeten Izerina
Een must do en een to do is wel een goed idee.
Dan heb je toch het overzicht van wat je er nog allemaal moet gebeuren. Maar je hebt dan wel nagedacht over prioriteiten.
Dat is best een goed idee, ik ga er eens mee proberen…
ik schrijf de belangrijkste punten op. Mij lijstjes waren eindeloos. Nu heb ik toch een goed gevoel als ik de belangrijkste dsingen heb gedaan. ik heb door het vele doen nauwelijks meer de rust om te lezen.