Uitdaging van de maand: de keuken op orde krijgen

Omdat het zo langzamerhand toch een beetje onoverzichtelijk begon te worden, moest nu ook de keuken eraan geloven. Stukje bij beetje wordt die gedeclutterd en georganiseerd. Best lastig, want wat bewaar je wel en wat niet? Ik heb best wel wat dingen die ik niet dagelijks gebruik, maar wel eens. Dus niet van ‘misschien ga ik dat ooit nog gebruiken’. Ovenschalen en bakvormen enzo. Natuurlijk net allemaal van die dingen die ook flink veel ruimte innemen.

Daarnaast heb ik een vrij grote keuken. Natuurlijk hartstikke luxe, maar het kan ook best onhandig zijn. Want als je drie kasten, een kelder en allerlei keukenkastjes hebt om te vullen met eten; waar zet je wat dan neer? Nu heb ik een aantal dingen (vooral beleg en sausjes en taartbakdingen) in keukenkastjes en de rest is verdeeld over kast/kelder. Een andere kast staat vol met boodschappentassen en apparaten die maar sporadisch gebruikt worden. En kratten. En onderdelen van de koelkast. En nog meer troep. Weer een andere is een beetje voor dingen als thee en servies.

Al met al denk ik, als ik elke dag een beetje doe, dat ik nog wel de hele maand bezig ben met de keuken. Hopelijk hebben we dan uiteindelijk wél weer lekker veel ruimte en is alles een beetje praktisch ingericht. En dan bedoel ik: voor de hand liggend en zodat er niet zo schandalig veel over datum gaat.

Houden jullie wel eens een soort grote schoonmaak in de keuken en zo ja, hoe pak je dat aan? Wat gaat weg en wat blijft?

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Instagram!

Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!

Ontdek waar jij geld laat liggen


Adine @ LekkerLevenMetMinder

Nadat ik in 2010 'wakker' werd met een hypotheek van ruim 400.000 euro, tegen 6% rente, gooide ik het roer om. Ik loste in razend tempo zo'n 70.000 euro af, minimaliseerde stevig én ging bewust kleiner wonen. Op Lekker Leven Met Minder deel ik mijn verhaal en schrijf ik over consuminderen, hypotheken, aflossen, sparen, besparen en zuinig leven, maar ook over financiële vrijheid, rust en mijn zoektocht naar een rijk en tevreden leven.

17 Comments
  1. Ik probeer de keuken altijd op te ruimen per kastje verdeeld over een aantal dagen. Wij hebben geen hele grote keuken en geen voorraadkast beneden. Je moet dus creatief omgaan met de ruimte. Boven hebben we een plank in een kast waar we wat voorraad in bewaren.

    Kortom we kunnen niet teveel overbodige troep huizen in de keuken.

  2. Ik heb een apothekerskast voor voorraad (bv spaghetti e.d. / suiker / meel / koekjes / crackers / ontbijtbeleg e.d.), één keukenkastje waar de koffie en thee voor het grijpen ligt (incl. voorraad) en ik heb een bergingkast (een smalle ondiepe hoor) uitgeruimd en daar staan de aardappelen, uien, blikken en potten groenten.

    Ik heb ook best een ruime keuken, handig, maar je moet alles maar zo snel mogelijk een vaste plak geven, want anders blijf je aan het re-organiseren 😉 Succes!

  3. Hier een normale keuken waar alleen de dingen staan die we iedere dag gebruiken. Daarnaast hebben we een hele grote voorraadkast waar heel veel voorraad in staat. We hanteren hier het first-in-first-out-systeem. Wel wordt de bakken waar de voorraad in opgeslagen is geregeld leeggehaald en op datum bekeken. Zo weten we ook precies wat er is en wat er wel of niet aangekocht moet worden. Wij doen maximaal 1x per maand boodschappen , soms slaan we zelfs over als de voorraad nog voldoende is. Groetjes

  4. haha, goede vraag – maar ik heb geen zolder, kelder of andere opslag – dus alles moét in de keuken – kwestie van goed indelen en bijhouden – en nee, er gaat hier niets over datum 🙂

  5. Op zich heb ik (gelukkig) niet zoveel keus in mijn keuken. Het moet er allemaal inpassen. Maar keuzes maken wat waar moet en wat ik wel of niet bewaar… tja… dat ben ik ook nog aan het uitproberen.

    Tot nu toe ging één kastje in de keuken flitsend… maar met mijn klapkratje boven ben ik nu al een halve week aan het mutsen wat wel en niet kan blijven…

    Ik kan je geloof ik geen do's en don'ts lijstje geven… ben zelf nog op zoek, maar elk kastje en laadje gaat wel steeds makkelijker dat wel… behalve dat klapkratje van nu dan… 🙂

  6. bij gebrek aan bergruimte in de keuken (3 onderkastjes en verder niets) heb ik in de meterkast en de gang een viertal planken gemaakt, waar ik voorraad heb staan, daar is de verwarming niet aan, dus staat alles ook nog eens lekker koel. af en toe haal ik alles uit de kast en kijk naar de uvd.

  7. Hele klus, zo te horen. Ik doe dat ook wel eens hoor, alle kastjes, één voor één, uitruimen en dan schoonmaken. Maar er gaat bijna nooit wat weg, want alles gebruiken we regelmatig. Alleen kruiden en kleine flesjes die echt over de datum zijn gaan dan weg. Maar niets van de keukenspullen. Die blijven lekker op hun plaats.
    Ik wens je een heel fijn weekend,
    Lieve groet,
    Mirjam

  8. Ik wil binnenkort de keuken eens schoonmaken en uit/opruimen. Heb een kleine keuken, met 3 kastjes boven en 3 beneden, waaronder 1 gootsteenkastje. Heb dus ook niet zoveel ruimte!

    Niet erg handig, maar wel een goede stok achter de deur om niet te veel keukenspullen te verzamelen en om zo veel mogelijk ongebruikte spullen weg te doen.

    Ik spaarde vroeger 'gek servies'. Hoe feller en gekleurder, hoe beter vond ik. Ik had bijvoorbeeld bordjes met grote print van Engelse drop erop. Of met koeien, of bloemen, of knalgeel of groen. Ik was echt gek. Al dat spul is nu, op 3 koeienbordjes na, allemaal weg! Heerlijk en scheelt weer ruimte! 🙂

  9. Ik heb drie keukenkastjes waarvan één gootsteenkastje…met flink gepuzzel passen in mijn ene kastje pannen en servies(je) en in de andere broodbeleg en voorraad(je). Bakspullen bewaar ik in de oven zelf. Weinig ruimte ja, maar wel snel klaar met opruimen en schoonmaken.
    Mij helpt de methode van Flylady daarvoor, elke maand komt de keuken even in het schoonmaakrooster en zo is er uiteindelijk nooit meer achterstand.

    Groet, Creanda

  10. Mijn kastjes schoonmaken doe ik niet snel, ja van buiten want dat ziet iedereen ;). alleen de lades met levensmiddelen krijgen weleens een sopje. Van de week toevallig, ik was zo klaar, heb alleen de zakjes dressing weggegooid. Ver over datum, ruim een jaar, maar opzich deert me dat niet. alleen bewaarde ik ze steeds omdat ik het zonde vond om te weg te gooien maar lusten doe ik het ook niet. Verkeerde manier van bewaren/zuinigheid dus!

  11. doet me eraan herinneren dat ik de overgeleven conserven uit het kerstpakket van vorig nog moet checken op datum. Staan in de keukenlade. Verder ruim ik het een paar keer per jaar uit en kom ik wéér dingen tegen die we nooit eten (van die sla-mixen oid) maar op de een of andere vreemde wijze in mijn keuken belanden … ik neem ook altijd alles aan om het dan over de datum te laten gaan. Of uit een boodschappenpakket waar ik ijverig zegeltjes voor plakte 😉 In het vervolg kijken of ik niet eerder het weer kan doorgeven 😉
    Sinds ik bio koop gebeurt het minder dat dingen over de datum gaan omdat ik niet meer van die 'koop-je-suf-voor-weinig' acties meer heb nu bij de bio-tuinder. Al is dat wel een valkuil van mij; roep 'afgeprijst' en ik ga voor de bijl. Vaak. Steeds minder gelukkig 😉

    We komen er wel, één voor één he. Net als de boterhammen. Dat zei mijn schoonvader altijd zo grappig 😉

  12. Wanneer ik de keukenkastjes schoonmaak gooi ik eigenlijk sporadisch iets weg. Ik probeer in de keuken echt alleen spullen op te bergen die ik ook echt gebruik.
    Ik heb ook nog een heerlijke kelder en daar bewaar ik de boodschappen.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.