Besparen op de fiets

De hoge brandstofprijzen hebben één voordeel: het wordt ineens veel aantrekkelijker om op de fiets te stappen, want elke meter die je met de fiets aflegt en niet met de auto, voel je in je portemonnee. En dan is het nog beter voor je en gezonder ook! Nu mijn fiets eindelijk weer in orde is én mijn planning én het weer meewerken, haal ik hem weer vaker van stal. Vooralsnog rijd ik alleen naar het dorp, ongeveer 4 kilometer verderop. Naar de stad is op zich ook te doen, ongeveer 9-10 km verderop, maar dat vind ik in mijn eentje eigenlijk net een wat te lang (en saai?) stuk. Maar misschien moet ik me daar een keer overheen zetten, vroeger reed ik dat (en meer) ook gewoon naar school en 20km met de fiets in plaats van met de auto tikt natuurlijk veel harder aan. Misschien die route anders eerst maar eens proberen naar mijn mysteryshop; daar moet ik deze week ook nog heen.

Stap jij alweer (of nog steeds) vaker op de fiets en elke afstanden rijd jij wel en niet?

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Instagram!

Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!

Ontdek waar jij geld laat liggen


Adine @ LekkerLevenMetMinder

Nadat ik in 2010 'wakker' werd met een hypotheek van ruim 400.000 euro, tegen 6% rente, gooide ik het roer om. Ik loste in razend tempo zo'n 70.000 euro af, minimaliseerde stevig én ging bewust kleiner wonen. Op Lekker Leven Met Minder deel ik mijn verhaal en schrijf ik over consuminderen, hypotheken, aflossen, sparen, besparen en zuinig leven, maar ook over financiële vrijheid, rust en mijn zoektocht naar een rijk en tevreden leven.

16 Comments
  1. Ik fiets zoveel mogelijk want ik rijd al jaren nauwelijks auto. Manlief heeft de auto altijd mee naar zijn werk.
    Gelukkig zijn de winkels hier heel dichtbij. Op minder dan 5 minuten fietsen, en de winkelstraat is een paar minuten verder.
    Voor mij is mijn eigen energieniveau bepalend voor wat ik kan fietsen. Het maximum hier is een kwartier heen en terug. Ook dat kan ik lang niet altijd.
    Mochten we ooit ergens wonen dat ik verder zou moeten fietsen dan komt er een elektrische fiets. Liever dat dan een tweede auto.

    Manlief pakt nu sneller de fiets in onze woonplaats. Ik heb een nieuwe fiets die best licht rijdt. Een paar jaar geleden pakte hij standaard de auto, maar nu wil hij dus vaker fietsen. Net zoals hij nu maar 100 rijdt op de snelweg. Er is hier dus nog eentje aangestoken door het consumindervirus. Hij is nooit een big spender geweest, maar ander gedrag scheelt ook een hoop geld.
    Groetjes, VeggieMo

    1. Mijn vriend rijdt inderdaad ook steeds vaker 'langzaam' op de snelweg. Op een tank scheelt hem dat soms zo 200 km; dan kan hij er 1000 op rijden, in plaats van 800. Zelf probeer ik ook zoveel mogelijk rustig te rijden op de snelweg en zo min mogelijk met haast te vertrekken, want dan heb ik het geduld weer niet om langzaam te rijden.

    2. Ik probeer ook niet meer dan 2.000 toeren te maken als ik rijd. Dat betekent idd niet meer dan 100 en dat scheelt me echt veel aan brandstof.

  2. Wij doen vrijwel alles op de (electrische) fiets. Maar de afstand is nooit verder van 6km.De auto is sinds 10 april niet meer gebruikt. Mijn man moet gewoon de accu in de gaten houden. Groeten Izerina

  3. Ik vind 25 kilometer wel maximaal, zeker met 32 kilo kind op de fiets. Doet doe ik als ik in het stadje verderop iets kleins nodig heb en het een beetje goed weer is. Anders combineer ik het met andere dingen en ga ik met de auto, die ik netjes aflaad voor een hele week.

    Hier in het dorp doe ik alles met de fiets, ook als het regent maar ik zie genoeg moeders voor 2 kilometer de auto pakken, waarmee ze even snel op school zijn als ik.

  4. Vriendlief kan echt niet op de fiets naar zijn werk (met een uur over de snelweg, niet handig denk ik ;P) Maar dat betekend wel dat ik de hele week geen auto heb overdag en dus alles fietsend moet doen.
    Zoonlief gaat met de trein naar school, omdat zijn fiets op het moment stuk is (en ik het nog wat te ver vind om hem helemaal alleen te laten gaan) Maar verder moet alles met de fiets. Vrijwel alle boodschappen doen ik met de fiets, daargelaten dat alles in een straal van 3 a 4 km ligt, dus het ook makkelijk te doen is.

  5. Zonder rijbewijs moet ik alles wel op de fiets doen, maar ik woon in een stad, heb alles dichtbij dus no problem. Graag zelfs, ik fiets fluitend alle auto's voorbij tijdens de vrijdagmiddag spits. En vanochtend in de zon door de parken naar het werk fietsen met een lekker muziekje op de kop was heerlijk!

  6. geen auto en geen rijbewijs, dus alles op de fiets, wat betekend dat ik elke dag minimaal 1 en een half uur op de fiets zit naar mijn werk, ik werk n.l. op 3 locaties en verder doe ik de boodschappen en dergelijke ook op de fiets, dus ik leg nogal wat kilometers af met goed en slecht weer, maar ik bespaar dubbel geen reiskosten en naar de sportschool hoef ik ook niet.

  7. Ik ga wel met de auto naar het werk maar verder progbeer ik alles met de fiets te doen, ons eigen dorpscentrum is nog geen 5 minuten fietsen en het dorp verderop waar ik de groenten en zo haal is 20 minuten fietsen door de bossen, en dat moet ik zeggen is goed te doen, ik probeer het op vrijdagen ook te combineren met het ophalen van dochterlief op het KDV weer een dorp verderop dat is totaal ong en half uur enkele reis. met de auto overigens maar 15 minuten maar het is toch zuiniger en gezonder om te fietsen

  8. Ik pak wel de fiets om hier in het dorp een boodschap te doen, want eer ik de auto uit onze wijk heb ben ik op de fiets (binnendoor) al bijna in het centrum en dat scheelt ook weer parkeergeld, maar naar mijn werk heb ik toch nog steeds niet veel gefietst hoor. Ongeveer 5 km, maar de ene keer om half 7 's morgens de heenweg en de andere dienst weer om 23.00 uur de terugweg. Beiden vind ik niet prettig… Beetje lui ook wel hoor…
    Ik wens je een heel fijne woensdag,
    Lieve groet,
    Mirjam

  9. Ik pak hem als het enigszins kan. Normaal rijd ik gemiddeld tussen de 50 en 80 km voor mijn werk (ligt eraan bij welke vestiging ik moet zijn), maar morgen een bijeenkomst bij mij in de stad (10 km retour) dus dan ga ik lekker op de fiets! Scheelt me diesel en 1,70 per uur aan parkeerkosten.

  10. Wij doen alle afstanden die met de fiets te doen zijn met de fiets. Onze auto komt enkel uit de garage voor grotere afstanden. Mijn man gaat met fiets naar het werk (6km enkel) en ontvangt daarvoor fietsvergoeding. Ik ben thuisblijfmoeder en doe alle boodschappen met de fiets : ofwel gaat de koopwaar in mijn rugzak ofwel neem ik van thuisuit een bananendoos mee om de koopwaar achterop mijn bagagedrager te zetten. Onze jongste is nog thuis en heeft een grote bedrijfswagen. Hij tankt maandelijks minstens voor 400 euro diesel…. natuurlijk op de tankkaart van het werk en neemt de wagen om zelfs heel kleine afstanden af te leggen ('t is toch op kosten van 't werk)

  11. Ook ik probeer zoveel mogelijk met de fiets te doen. 3 keer per week op de fiets naar het werk (25 klm per dag) en dan datgene nog tussendoor. Ook als ik buiten het dorp moet zijn en ik ben vrij neem ik zoveel mogelijk de fiets. het scheelt in de diesel en daardoor wordt onze volgende auto gewoon weer een benzineauto…

  12. Wij zijn ook steeds meer aan het fietsen. Komt ook omdat ik een tijdje eruit gelegen heb en niet kon fietsen. Nu dat wel weer gaat ben ik bewust veel met de fiets aan het doen. Dat betekende deze week al ruim 35 km fietsen. Scheelt lekker in de beurs.

  13. Helaas niet, ik heb een poos niet durven fietsen, en naar mijn werk fietsen is me te ver. Ik woon er nu 30 km vanaf, misschien binnenkort op 22 km afstand. Ik fietste altijd 15 km naar mijn vorige werk, op een gegeven moment goed regenpak gekocht. Vond het ook altijd heerlijk om te fietsen. Maar met een beetje geluk wonen we straks in een groter dorp met grotere winkels en kunnen we alles te fiets doen. :/) en misschien zelfs naar het werk.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.