10 babysteps voor een betere gezondheid

Grote veranderingen zijn meestal maar van korte duur, zeker als het over je gezondheid gaat. Tenminste; ik heb zelf nooit echt aan een ‘echt’ dieet gedaan, maar als ik in mijn omgeving mensen zag die ‘het roer hélemaal om gingen gooien’, helemaal los gingen op sporten, enzovoorts, dan was het meestal maar van korte duur. Wat je jezelf ontzegt, gaat namelijk alleen maar harder naar je roepen.

Wat gezond leven betreft ben ik voor mijn idee vandaag een stuk verder dan pak ‘m beet een jaar geleden. Ik eet gezonder, snoep een stuk minder en beweeg regelmatig. Over het algemeen let ik gewoon een stuk beter op mezelf, waardoor ik veel beter in vorm ben en me ook beter voel. Het grote verschil met eerder zit ‘m vooral in dat ik het voor mezelf goed wil doen, dus dat dingen waar ik me rot van ga voelen me gewoon niet meer trekken en dat als ik me minder voel, ik liever dingen doe/eet waarvan ik weet dat ik me wél beter voel, al is het maar even. Niet dat ik me nooit meer vergrijp aan lekkere dingen (en ja, dan bedoel ik ongezond, want wat haalt het nu bij een lekkere zak friet met mayo op z’n tijd!), maar dan doe ik het in ieder geval omdat ik er zin in heb.

Eigenlijk ben ik best trots op hoe het nu gaat en probeer ik op deze manier, in kleine stapjes, door te gaan. Volgens mij vormen die kleine stapjes namelijk wel de sleutel; een grote verandering ineens kan net zo snel weer verdwijnen, maar kleine stapjes zorgen altijd voor veranderingen, soms kortstondig, maar soms ook voor altijd. Wil jij ook graag wat gezonder leven, maar lukt het op één of andere manier niet? Misschien heb je dan wat aan deze 10 babysteps voor een betere gezondheid. Sommige doe je misschien al (goed zo!!) en andere kun je vrij eenvoudig doorvoeren.

1. Stop met zoetjes. Ze lijken misschien beter dan suiker, maar zijn ook gewoon ongezond. Bovendien zorgen ze ervoor dat je meer zin krijgt in suiker. Heb je toch zoetigheid nodig? Kies dan bijvoorbeeld voor Stevia.

2. Slaap genoeg. Hoeveel ‘genoeg’ is, verschilt per persoon, maar als je uitgaat van zo’n 7 uur, dan zit je aan de goede kant. Experimenteer vervolgens een beetje en als je erachter bent wat goed bevalt, houd je je daaraan. En als je het dan écht goed aan wilt pakken, kun je net zo goed naakt slapen.

3. Snack slimmer. Als je twee tot drie gezonde snacks per dag eet, dan verbeter je je stofwisseling en blijft het makkelijker om de rest van je maaltijden/snacks ook gezond te houden. Fruit werkt, maar je kunt ook bijvoorbeeld gaan voor een cracker met hummus.

4. Drink veel water. Wacht niet tot je dorst hebt, maar blijf jezelf gewoon de hele dag door volgieten. Nou ja, tot je een liter of 2 binnen hebt. Ontzettend goed voor je en ook nog eens makkelijk en stikgoedkoop.

5. Ga hardlopen. Of joggen. Zelfs een klein rondje helpt al, al is het maar om je stofwisseling een boost te geven en jezelf weer even wat actiever te maken. Ik ben er in maart mee begonnen en hoewel ik nog steeds prima zonder hardlopen zou kunnen leven, merk ik wel dat het goed voor me is.

6. Zorg voor genoeg vitamine B. Vitamine B is onder meer goed voor huid, haar en nagels en zit bijvoorbeeld in vette vis en eieren. Veel mensen hebben ongemerkt een tekort aan vitamine B, wat ook kan leiden tot een ontzettend vermoeid gevoel.

7. Drink minder alcohol. Je krijgt er trek van en hebt minder snel door dat je echt wel genoeg gegeten hebt. Daarnaast zorgt alcohol ervoor dat je lichaam minder makkelijk vitamine B (zie 6) uit je voedsel kan halen.

8. Maak van eten een feestje. Leg het netjes op je bord, maak je bord goed op en kies het liefst voor een wat kleiner bord, zodat het ook nog eens lijkt alsof je veel eet. Ook als je alleen voor jezelf kookt! Zo eet je bewuster, vult het beter en heb je ook sneller in de gaten of je genoeg gegeten hebt.

9. Ruim eten op. Als je steeds weer moet lopen om iets lekkers te halen, dan eet je zeker minder dan wanneer je het binnen handbereik hebt. Zet dus gerust een bak appels op je bureau, maar gooi die chips terug in de kast.

10. Denk nog eens na over je toetje. Ten eerste HOEF je niet altijd een toetje te eten. Doe het alleen als je er zin in hebt en niet omdat het nu eenmaal een gewoonte is. Daarnaast maakt het natuurlijk ook nog uit wát je eet. Is dat zo’n gezinsverpakking Mona-pudding per persoon of kies je voor wat vers fruit, volle yoghurt of wat anders?

Ben jij op dit moment tevreden met hoe je omgaat met je gezondheid? En wat zou je nog anders willen of kunnen doen?

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Facebook en Google+!

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Google+!

Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!

Meer grip op je financiën met de Financiële Strategie-planner

Ik vinnie leuk meer!
Klaarmaken voor de winter: nieuwe pellets


Adine @ LekkerLevenMetMinder
Adine @ LekkerLevenMetMinder

Nadat ik in 2010 'wakker' werd met een hypotheek van ruim 400.000 euro, tegen 6% rente, gooide ik het roer om. Ik loste in razend tempo zo'n 70.000 euro af, minimaliseerde stevig én ging bewust kleiner wonen. Op Lekker Leven Met Minder deel ik mijn verhaal en schrijf ik over consuminderen, hypotheken, aflossen, sparen, besparen en zuinig leven, maar ook over financiële vrijheid, rust en mijn zoektocht naar een rijk en tevreden leven.

6 Comments
  1. Hele goede en herkenbare tips.
    Nog eentje van mij: maak duidelijk onderscheid tussen week en weekend.
    Bv ik eet door de week op mijn ochtendboterham appelstroop of jam en gun mezelf alleen in het weekend een bammetje hagelslag.
    Dit kun je doortrekken met allelei dingen. Zo wordt het een tractatie ipv een gewoonte.

  2. Goede tips, alleen vind ik tip 5 er niet tussen passen. Hardlopen is voor mensen met overgewicht niet zonder risico. Het is,een te zware belasting voor je hart en knieën. Laat je altijd keuren zegt mijn huisarts. Beter lijkt me wandelen en fietsen om te beginnen. Zwemmen kan ook.
    Ilse

  3. neem een huisdier, een levend wezen waar je voor moet zorgen geeft verantwoordelijkheid en gevoel van nodig zijn. Je bouwt er een band mee op je praat ertegen, raakt het aan, wandelt ermee (hond) en neemt eenzame gevoelens weg. vogels, kippen, een hond of kat. Zelfs het regelmatig voeren van buitenvogels geeft al veel voldoening Bieke

  4. Ik ben best tevreden met mijn gezondheid.
    Ik heb geen auto dus moet ik alles op de fiets doen, ik probeer goedkoop maar gezond eten te kopen. Daarbij bedenk ik me iedere keer weer dat chips ed geen eten is maar ongezonde en lege vulling voor je maag.

    Naakt slapen is om in overweging te nemen, ik heb wel geen man of vriend maar het lijkt me toch best wel lekker alleen weet ik niet of mijn kinderen er zo blij mee zijn.
    Groetjes Bianca

  5. Zulke tips zijn niet algemeen.
    Een huisdier, vreselijk lijkt het me, een ander kan niet zonder.
    Sporten moest ik 2 keer mee stoppen wegen een op hol slaande hartslag.
    Alcohol drink ik niet, net als koffie/thee en toetjes, ik krijg genoeg vitamines binnen, drink makkelijk 2 liter water, etc. Toch voel ik me zeer beroerd. Omdat ik 8 tot 10 uur slaap nodig heb? Omdat ik niet sport, omdat ik chronisch ziek ben?
    Helaas, deze regels zullen voor heel veel mensen op gaan, maar niet voor mij.

  6. M'n gezondheid laat zeker te wensen over al probeer ik niet te gaan snaaien nu ik lig en zeker wel goed water te blijven drinken. Als ik straks weer kan bewegen wil ik dat ook weer volop gaan doen, ik mis het lopen enorm.
    groet, Christel

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

336x280

Lekker Leven Met Minder

De gids voor geluk, vrijheid en rijkdom.

VOLG ONS OP

Krijg minimaal 150 euro cashback