Een gezond ritme

Op zich ben ik over het algemeen redelijk gezond. Ik ben opgevoed met gezond eten en weet in de regel wel wat je beter wél kunt eten en wat niet. Ik ben echter geen voedingsdeskundige; ik pik overal wat op, haal daaruit wat voor mij werkt en modder wat dat betreft dan verder een beetje aan.

Qua sport gaat het hetzelfde. Er is niets dat ik echt mijn hele leven al doe, ik probeer het een beetje af te wisselen. Nu ik nog een klein poosje gebruik kan maken van mijn abonnement op de sportschool, probeer ik elk moment dat ik tijd heb een lesje mee te pakken. Als dat een keer of drie/vier lukt, ben ik ontzettend blij. In de sportschool doe ik het liefst iets ‘krachtigs’, zoals CX. Héél af en toe pak ik wel een lesje Grit (d.o.o.d.v.e.r.m.o.e.i.e.n.d) of Bodypump mee. Ook lessen als Bodybalance en Pilates vind ik meestal erg leuk; je gaat niet echt in de toeren qua hartslag, maar werkt wel aan je spieren en hebt zeker het idee dat je wat gedaan hebt.

Cardio vind ik minder in de sportschool, dat doe ik liever buiten, bijvoorbeeld met hardlopen of skeeleren. Dat laatste komt er overigens met die regen steeds bar weinig van. Ik denk dat ik binnenkort toch eens ga kijken bij de skeelerbaan, dat is misschien wel een fijne optie.

Waar ik vooral nog de mist mee in ga, is regelmaat. Het sporten gaat nu op zich wel aardig, maar omdat ik tussen twee huizen schipper, kan ik niet de lessen volgen die ik wil. Want het klinkt misschien wel mooi, drie/vier keer in de week, maar dat is écht geen standaard. Als mijn werk één keer uitloopt, of ik ook nog een sociale afspraak door de week wil maken, dan vallen er meteen al één of twee keer weg.

Eten vind ik om diezelfde reden ook nog een lastige. Ik ben eigenlijk wat te weinig thuis om inkopen te doen voor volledige menu’s en grijp voor avondeten dus snel naar ‘wat er is’. En dat is niet altijd heerlijk uitgebalanceerd. Ik ben gevoelig voor snacks (zowel qua smaak als qua ‘lekker snel pakken’). En als ik om half 6 achter de computer zit vanwege deadlines, dan is ontbijt niet echt het eerste in mijn gedachten. Vooral dat laatste maakt volgens mij verschil en omdat ik een voorstander ben van het integreren van goede gewoontes op het moment dat het niet uitkomt, zodat het makkelijker wordt als het wél uitkomt, ben ik maar weer begonnen met mijn havermoutontbijt met sojamelk. En drink ik zoveel mogelijk water of cranberrythee. Die laatste heb ik toevallig een keer gescoord tijdens een mysteryshopopdracht en bleek eigenlijk best lekker. En gezond, als ik het pakje moet geloven.

En zo probeer ik weer een klein beetje in het gezonde ritme te komen. Omdat ik weet dat ik daar energie van krijg, omdat al mijn kleren dan nét even beter passen en omdat ik het ook gewoon belangrijk vind. In tegenstelling tot toen ik een jaar of 18 was, realiseer ik me nu veel meer wat gezond eten en leven met je lichaam en geest doet. Als ik mezelf dat nu óók eens op de snackmomentjes voor weet te houden….

Heb jij een gezond ritme? Of dingetjes waar je steeds weer op teruggrijpt als je dat weer wilt implementeren?

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Facebook en Google+!

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Google+!

Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!

Meer grip op je financiën met de Financiële Strategie-planner

Vermogensrendementsheffing omzeilen
Als sparen even wat minder hard gaat...


Adine @ LekkerLevenMetMinder
Adine @ LekkerLevenMetMinder

Nadat ik in 2010 'wakker' werd met een hypotheek van ruim 400.000 euro, tegen 6% rente, gooide ik het roer om. Ik loste in razend tempo zo'n 70.000 euro af, minimaliseerde stevig én ging bewust kleiner wonen. Op Lekker Leven Met Minder deel ik mijn verhaal en schrijf ik over consuminderen, hypotheken, aflossen, sparen, besparen en zuinig leven, maar ook over financiële vrijheid, rust en mijn zoektocht naar een rijk en tevreden leven.

11 Comments
  1. Ik leef volgens de 80/20% regel en voel me daar heel erg goed bij.
    3 keer per week hardlopen plan ik gewoon 's morgens om 6 uur in en onderweg pak ik wat oefeningen mee (squats, lunges etc). Hoe druk ik het die dag dan ook heb, mijn rondje heb ik dan al gedaan. En krachttraining probeer ik de dagen die ik niet loop gewoon thuis te doen. Planken, pushups, beetje yoga….
    Ik merk echt dat het verschil maakt.

  2. Ik probeer nu twee keer per week naar de fitness te gaan, maar vorige week waren we met vakantie en deze week heb ik het te druk met andere dingen. Nadien zijn we weer weg. In augustus wil ik de draad weer opnemen.
    Wanneer ik moe ben of het druk heb grijp ik vaker naar ongezondere dingen merk ik wel. Maar ik moet mijn gewicht stabiel houden. Ben ook onder controle van een diëtiste.

  3. Ontbijt ia hier altijd havermout, makkelijk en gezond en scheelt veel nadenken en plannen. En het is nog goedkoop ook. Fruit is hier altijd wel in huis als tussendoortjes, en snacks en snoep heb ik niet in huis. Sportschool is niet aan mij besteed, en dat terwijl ik zelf sportjuf ben…ik vind het zo'n herrie inde sportschool. Dan liever een gymclub of zelf yoga, wandelen, rennen, fietsen. Boodschappen doe ik hier lopend, er kan nooit zoveel mee in de rugtas, dus dat is dagelijks in elk geval een wandeling van 5 km. Moet ik echt veel halen of grote dingen dan ga ik op de fiets, maar dan wel naar het buurdorp. Dat is dan een flinke fietspartij, maar wel tussen de weilanden door.

  4. Hier ook een gezond ritme, zelfs met drie kinderen is dat prima te doen, het is vaak vooral een kwestie van willen. Als je er eigenlijk geen zin in hebt, dan zijn de smoesjes snel verzonnen… en die hoor ik veel op mijn werk! 😉 Succes! het lukt je vast snel weer 🙂

  5. Ook hier een redelijk gezond ritme. Drie keer per week loop ik hard op vaste dagen. Daarnaast hanteer ik ook de 80/20% regel met eten, maar… mijn lichaam heeft veel groente nodig en dat lukt niet alle dagen… Vooral in het weekend schiet dat er wel eens bij in. Ik merk dat fysiek heel snel en neem me dan altijd weer voor ook in het weekend voldoende groente te eten. Zo hou ik altijd goede voornemens…

  6. Ik heb een vast sport ritme, ik fiets 400 tot 500 km per week, deels voor mijn werk en deels omdat ik ook graag in het weekend ook nog is lekker ga fietsen.
    Daarnaast ga ik 2 keer per week naar de sportschool voor krachttraining dit is om in conditie te blijven voor het klimmen wat ik graag doe.
    Ik klim ook nog gemiddeld 1 keer per week, dit is niet altijd op de zelfde dag omdat ik met vrienden klim die niet op vaste dagen kunnen klimmen.

    Ik eet ook gezond, maar ik wissel nog wel is qua eetpatroon omdat ik dan denk dat mijn andere patroon niet gezond genoeg was of dat ik andere inzichten heb gekregen. Overigens ontbijt ik wel altijd groot omdat ik denk dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is.

    Groetjes Sas

  7. Mezelf aangeleerd alle dagen tussen de middag soep te eten met minimaal 150 gr groenten. Geen vlees of andere zaken, alleen groenten/water en kruiden en de staafmixer er op. In boterbakjes invriezen per portie en zo zorg ik dat mijn groente-inname substantieel verhoogt is… en blijft. Ik doe dit al een dik jaar en het bevalt me zó goed. En alle restjes groenten komen op!

  8. nee. het heeft een te lage prioriteit (mn kinderen/gezin en werk gaan voor) hierdoor er geen tijd voor. dagen met de kids zijn van 6/7 tot 20.30.. manlief is niet zo'n gezonde eter (lust t gewoon niet) en de kids hierdoor ook niet echt. dus eten is niet super gezond en sporten doe ik dus niet.. boterhammen tussen de middag zijn een stuk sneller klaar als je met 2 tot 6 kids aan tafel zit, dan eerst hun een boterham geven, hopen dat t goed gaat en dan nog eens 20 min bezig met salade, gezonde omelet oid en dan in mn eetnje eten… :p (ze 20 min laten wachten tot mijn eten eens klaar is, is ook geen optie, dan zijn ze zo aan t spelen dat ze geen zin hebben om te eten en flauw van de honger.. (moeten buiten de vakanties eigen kids uit school halen om 11.45.. )

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

336x280

Lekker Leven Met Minder

De gids voor geluk, vrijheid en rijkdom.

VOLG ONS OP

Krijg minimaal 150 euro cashback