Sporten voor cadeaubonnen

Jaren terug schreef ik al eens over betaald sporten. En dan niet het type waarbij je betaalt om te mogen sporten, maar het type waar je betaald krijgt om te sporten. Nu was dat initiatief voor Nederlanders niet heel handig en volgens mij ook geen lang leven beschoren. Gelukkig is er tegenwoordig een andere optie: SamenGezond. Daarmee kun je sporten voor cadeaubonnen. Gratis!

SamenGezond of ASR Vitality?

Eerst even één misverstand uit de weg ruimen: SamenGezond is niet hetzelfde als ASR Vitality. Dat dacht ik zelf eerst. Bij ASR Vitality moet je – sowieso als je geen zorgverzekering hebt bij ASR – maandelijks betalen. Je verdient dat geld wel weer terug met bonnen, want de beloning ligt wat hoger. Maar goed, persoonlijk had ik daar wat minder oren naar.

SamenGezond is een zelfde soort app, maar dan vanuit Menzis/Anderzorg/Hema. Je hoeft echter niet per se daar een verzekering te hebben om je aan te melden; het levert je alleen nét even iets meer op.

Hoe werkt het?

Als je je weekdoel hebt gehaald, krijg je dit te zien. Wanneer je je bon nog niet hebt ontvangen, staat erboven nog een melding dat je dat nog even moet regelen

Het werkt eigenlijk heel simpel: je krijgt elke week een weekdoel voorgeschoteld. Dit doel bestaat uit een X aantal punten, dat je moet halen. Die punten verdien je door allerlei activiteiten te doen.

Voor elke activiteit krijg je, afhankelijk van de inspanning, het aantal kilometers en je snelheid, punten.

Heb je aan het einde van de week je weekdoel bereikt, dan mag je kiezen uit één van de volgende beloningen:

  • Coolblue-cadeaubon
  • Hema-cadeaubon (alleen geldig in de fysieke winkel!)
  • SamenGezond-cadeaushop-cadeaubon
  • 250 punten voor de SamenGezond-shop
  • Donatie aan de Hartstichting

De bonnen zijn allemaal ter waarde van 2 euro als je géén verzekering hebt bij één van de aangesloten partijen (of je verzekering nog niet hebt gekoppeld), of 3 euro als je wél aangesloten bent.

Voor je verder leest, wil ik je iets vragen...

Is jouw geld op voordat je maand voorbij is? Wil je weten wat de beste spaarmethodes zijn?

Overweeg je om aan de slag te gaan met beleggen , maar weet je niet waar je moet beginnen?

Meld je dan nu aan voor mijn inspiratiemail - met content die je nergens anders vindt!

Mijn ervaringen met de SamenGezond-app en sporten voor cadeaubonnen

Ik heb de app inmiddels een kleine twee maanden op mijn telefoon staan; ik installeerde hem eind vorig jaar, toen er een actie liep waarbij je ook nog 15 euro cash cadeau kreeg als je 4 keer je weekdoel haalde.

Toen begon ik met 20 punten. Dat is op zich niet heel veel, ware het niet dat ik op dat moment nog moest herstellen van mijn keizersnede en élke meter als ‘ver’ voelde. Ik had vrij snel in de gaten dat elke 250 meter me – op mijn tempo van toen, ik merk dat het nu soms wel wat harder gaat met de punten – een punt opleverde. 20 punten was dus 5 kilometer over de hele week. Te doen, als je elke week iets loopt.

Elke activiteit levert je, afhankelijk van een aantal factoren, punten op voor je weekdoel

De volgende week liep mijn doel echter op naar 25 punten. De week daarna 35 punten en de week daarna 45 punten.

Heel eerlijk: als ik die 15 euro niet in het vooruitzicht had, had ik het waarschijnlijk al een keer eerder opgegeven. Maar nu voelde het zonde om nét voor de finish te stoppen. En geloof het of niet: mijn conditie gíng ook echt vooruit. Dus ook al koste het me steeds moeite om die doelen te behalen, het lúkte me wel.

En dat is ook het fijne eraan: je hebt een extra stok achter de deur. Het is niet alleen dat het goed is voor je gezondheid. Het levert je ook punten op, een cadeaubon én een zichtbare streak – een ketting die je liever niet wilt verbreken. Althans, zo werkt het bij mij.

Je kunt natuurlijk óók gewoon vanuit je luie stoel cadeaubonnen bij elkaar sparen, zie dit artikel >>

Tips voor het gebruik van de SamenGezond-app

  • Begin zo laag mogelijk, als je er enigszins invloed op hebt; je punten gaan hard genoeg omhoog
  • Koppel je zorgverzekering als je bij één van de aangesloten partijen zit. Als je dit niet doet, krijg je bonnen van 2 euro – scheelt een derde
  • Registreer alleen wat nodig is om je punten te krijgen. Ik heb het idee dat mijn punten extra hard omhoog schoten toen ik meer registreerde. En natuurlijk gaat het om de beweging, maar ik heb liever niet dat ik ineens een sprong van 20 punten per week maak, omdat ik toevallig één keer een lange wandeling ertussen heb zitten
  • Zet je wifi uit als je gaat sporten; als hij overspringt op de wifi, kan dat je zo een paar meter kosten
  • Vergeet niet op tijd je cadeaubon te verzilveren; je hebt iets van anderhalve week om een bon aan te vragen. Die bon is daarna minimaal 9 maanden geldig (ik heb tot nu toe alleen bonnen gehad die nog minimaal een jaar geldig waren)
  • Als je iets in de shop wilt kopen, dan kun je beter sparen voor cadeaubonnen dan voor de punten; in verhouding ben je langer bezig met de punten bij elkaar sparen, dan wanneer je gaat voor de maximale bijbetaling en die vervolgens doet via de SamenGezond-cadeaubonnen.
  • Kun je niet langer of verder lopen? Probeer dan je tempo omhoog te gooien, of een intensievere activiteit te doen
  • Hoewel je op zich wel andere activiteiten kunt invoeren, werkt de app met gps, dus sporten op de plaats helpt je niet sneller aan je cadeaubonnen. Mogelijk wél als je dit met gekoppelde meetapparatuur doet, maar die heb ik zelf niet.

Sporten voor cadeaubonnen: de moeite waard?

Deze week moet ik al 70 punten bij elkaar krijgen – dat wordt écht een uitdaging

Je kunt je natuurlijk afvragen: is het de moeite waard om voor die 2 of 3 euro je best te doen om je doel te behalen.

Als je puur naar het geld kijkt, natuurlijk niet. Afhankelijk van hoe ver je bent, ben je met het behalen van een weekdoel toch al snel 1 tot 5 uur bezig. Als je dat afzet tegen die 2 of 3 euro, dan zie je dat zelfs vakken vullen nog beter verdient.

Maar: daar gaat het natuurlijk niet om.

De écht winst hierin zit ‘m in de motivatie. En ik moet zeggen; dat werkt wél goed, voor mij in ieder geval. Ik heb dit jaar elke week nog mijn weekdoel behaald en daarvoor dus vrijwel elke dag bewogen. Iets dat ik anders zéker niet zou hebben gedaan. En dat sporten heeft me dus éxtra ook nog cadeaubonnen opgeleverd. Dat is dan een kers op de taart.

Wel hoop ik dat ze straks een keer stoppen met het aantal punten voor je weekdoel omhoog gooien. Momenteel zit ik op 70 punten en ik heb ergens gelezen dat het tot maximaal 100 punten kan gaan. Dat is omgerekend véél. Vorige week liep ik een keer 4 km, wat me 17 punten opleverde. Als ik daar op af ga, zal 100 punten ongeveer 25 kilometer zijn.

Dan zal ik waarschijnlijk wel moeten overschakelen op hardlopen, al is het maar om dan uit die tijd net even wat meer te halen voor mijn gezondheidsdoelen. Maar goed, dat is voor later.

Voor nu is het fijn om te sporten en tegelijkertijd voor gratis cadeaubonnen te sparen. Ik heb nog geen idee waar ik ze aan ga besteden, maar er komt vanzelf iets moois langs 😉

Kende jij deze app al en gebruik je ‘m ook al?

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Instagram!

Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!

Ontdek de route naar jouw rijke leven


Adine @ LekkerLevenMetMinder
Adine @ LekkerLevenMetMinder

Nadat ik in 2010 'wakker' werd met een hypotheek van ruim 400.000 euro, tegen 6% rente, gooide ik het roer om. Ik loste in razend tempo zo'n 70.000 euro af, minimaliseerde stevig én ging bewust kleiner wonen. Op Lekker Leven Met Minder deel ik mijn verhaal en schrijf ik over consuminderen, hypotheken, aflossen, sparen, besparen en zuinig leven, maar ook over financiële vrijheid, rust en mijn zoektocht naar een rijk en tevreden leven.

16 Comments
  1. Hmm, ik heb hier twee jaar geleden volgensmij naar gekeken en zelfs de app gedownload. Ik vond het destijds zo ingewikkeld en niet duidelijk met de weekdoelen etc, dat ik snel heb opgegeven. Maar misschien is het toch de moeite waard om het nog eens een keer te proberen. Ik kan namelijk wel wat motivatie gebruiken….

  2. Wat een goed idee, ik ga er eens naar kijken.
    Nu je een baby hebt zal je die Hema cadeaubonnen vast goed kunnen gebruiken hoor. Ze hebben o.a. fijne rompertjes enzo daar.

  3. Ik gebruik de app nu een kleine twee maanden en ben er enthousiast over. Het behalen van het weekdoel is toch een stimulans om meer te bewegen.

    Nog wel een kleine correctie. In je blog schrijf je “SamenGezond is een zelfde soort app, maar dan vanuit Menzis/Anderzorg/Zilveren Kruis”. SamenGezond is een initiatief van Menzis. Deelnemers die bij Menzis, Anderzorg of HEMA verzekerd zijn ontvangen meer voordeel in de webshop. Dus niet van Zilveren Kruis.

  4. Mijn man en ik gebruiken de app ook. We hebben tot nu toe al 15 weken op rij ons doel gehaald.
    Nu hebben we dus al een paar weken 100 punten per week te halen.
    Tot nu toe lukt ons dat prima.
    En het levert ons toch elke week 2 x 2 euro op.

  5. wat super, ik werk heel goed op zo’n stimulans, ik hou bijvoorbeeld niet van schoonmaken, maar nu we een schema hebben dat iedere klus 1 of 2 euro oplevert doe ik t wel, en ook de kids hebben oren naar huishoudelijke klusjes 🙂
    we lopen nu iedere avond een ommetje op de app van de hersenstichting, en dat doen we als een wedsstrijd met een groepje van school maar ook in de familie, veel mensen zijn een stuk actiever! Iedereen wil wel winnen!

  6. Ik heb deze app ook sinds twee weken en mijn week doelen gehaald. Moet je iedere week je Hema bon in de winkelwagen verzilveren? Want dan krijg je toch veel verschillende streepjescodes? Hoe werkt dit? Hahaa nog een groentje dus…

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.