Een maaltijdplanning maken

Een maaltijdplanning maken

Vanaf morgen ga ik beginnen met mijn voorproefje op een vrij leven. Hoewel ik het ook spannend vind, heb ik er ontzettend veel zin in. En jullie reacties hebben dat gevoel alleen maar versterkt! Een van de dingen die ik de komende twee weken wil doen, is bewuster omgaan met mijn eten. Ik denk namelijk dat meer tijd nemen voor het eten, gezonder eten én slim inkopen resulteert in meer energie én een dikkere portemonnee. En één van de manieren om daar mee aan de slag te gaan, is een maaltijdplanning/weekmenu maken.

Onwennig

Een maaltijdplanning maken voelt voor mij nog een beetje onwennig. Ik doe het namelijk wel eens een beetje, maar ik pak nooit echt door. Meestal sluiten mijn boodschappen er ook half/half op aan en twijfel ik nog élke dag weer over wat we gaan eten. Zonde van de tijd, zonde van de energie én zonde van de kans. Want meestal is zo’n last minute idee lang niet zo lekker of creatief dan hetgeen ik vooraf had kunnen bedenken. En last minute ideeën zijn vaak ook duur!

Kortom: deze twee weken ga ik aan de maaltijdplanning. En hier vertel ik hoe ik dat aanpak.

Maaltijdplanning maken in 5 stappen

Stap 1: overzicht

Ik begin met het maken van een overzicht. Om het overzichtelijk te houden, doe ik dit eerst voor een week. Ik noteer op welke dagen we thuis eten en op welke dagen één van ons er niet is. Voor die dagen hoef ik geen volledig menu te maken en hebben we vaak genoeg aan de restjes van de dag ervoor.

Stap 2: wat heb ik?

Vervolgens kijk ik in de kast. Wat heb ik nog? Wat moet er op? Die dingen noteer ik even op een apart blaadje. Ik kijk meestal even in de koelkast, in de voorraadkast en werp een snelle blik in de vriezer. Ook bedenk ik wat ik daarvan kan maken. Misschien heb ik al complete maaltijden, dan schrijf ik die meteen op.

Ik let dan wel even op de dag; op dagen dat ik meer tijd heb, mag het wat langer duren. Op dagen dat ik minder tijd heb, kies ik voor de wat makkelijkere gerechten. Hierdoor wordt het makkelijker om de maaltijdplanning ook daadwerkelijk te volgen.

Stap 3: wat is er nog nodig?

Vervolgens maak ik een lijstje met producten die nog nodig zijn om ‘incomplete’ recepten op de maaltijdplanning compleet te maken. Zo vond ik voor deze week bijvoorbeeld een Teriyaki-mix, waarvoor ik dan kipfilet en wokgroenten nodig had. De rijst had ik al op voorraad.

Stap 4: combineer en zoek voordeel

Nu kan ik natuurlijk alles blindelings halen, maar dat zou toch lang zo leuk niet zijn. Daarom plak ik er altijd nog een stap bij: combineer en zoek voordeel. Ik kijk eerst naar overlappende ingrediënten. Zo heb ik bijvoorbeeld wokgroenten nodig voor de teriyaki, maar ook een paprika voor de geplande wraps. Ik heb nog een restje champignons, wat boontjes en erwten in de vriezer. Als ik die combineer met die paprika, is dat misschien ook wel goed als wokgroenten.

Daarnaast kijk ik in de folders van de winkels bij ons in de buurt. Wat is daar momenteel in de aanbieding? Is de kip voordelig, dan kan ik wraps met kip maken. Als de gehakt in de aanbieding is, kan er ook gehakt in. En is de shoarma in de aanbieding? Dan mag dat er ook in*. Hetzelfde geldt voor groenten; in de meeste gerechten komt het niet zo krap. Dus verwissel gerust die dure bloemkool voor een goedkopere broccoli en die sugar schnaps voor sperzieboontjes. Dit werkt misschien niet altijd, maar in veel gevallen kun je best flexibel zijn.

Wij hebben hier drie dorpen in de buurt met ‘supermarkt-clusters’. Afhankelijk van de aanbiedingen, kies ik meestal naar welk dorp ik ga.

* In de praktijk doe ik dit met vlees wel iets anders; wij halen dat namelijk altijd bij een biologische boer. Waar het voor mij meestal op neerkomt, is dat ik de kip vervang door dat biologische rundergehakt. Dat is ‘goed’ vlees en het heeft een mooie prijs. Maar goed, daar heeft iedereen natuurlijk weer zijn/haar eigen visie op.

Stap 5: ga op pad met een lijstje

Dit hele ‘gedoe’ resulteert in een lijstje. Je kunt dat lijstje nog aanvullen met verdere boodschappen, maar werk ALTIJD met een lijstje. Anders is de kans groot dat je de helft vergeet en tóch te veel uitgeeft 😉

Ons weekmenu

Ik heb zelf nog even het lijstje aangevuld met andere dingen die het gezonde eten makkelijker maken, zoals kwark en fruit voor ontbijt. En wat eieren omdat die altijd handig zijn.

Ons weekmenu ziet er tot en met maandag dan als volgt uit:

Woensdag: Kip teriyaki

Donderdag: Weg

Vrijdag: Lasagne

Zaterdag: Rest van de lasagne

Zondag: Wraps met sla (extra vitamines 😉 )

Maandag: Spaghetti carbonara

En uiteraard prop ik in elk van deze maaltijden dan een flinke dosis groenten, zodat het lekker en gezond is.

Hiervoor heb ik alles inmiddels in huis, dus ik ben er helemaal klaar voor. Maandag kijk ik hoe we er dan voor staan en wat we die week gaan eten.

Werk jij met een maaltijdplanning? En wat mag volgens jou niet ontbreken op zo’n weekmenu?

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Google+!

Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!


Voorproefje op een vrij leven
Een klein beetje beter


Adine @ LekkerLevenMetMinder
Adine @ LekkerLevenMetMinder

Nadat ik in 2010 'wakker' werd met een hypotheek van ruim 400.000 euro, tegen 6% rente, gooide ik het roer om. Ik loste in razend tempo zo'n 70.000 euro af, minimaliseerde stevig én ging bewust kleiner wonen. Op Lekker Leven Met Minder deel ik mijn verhaal en schrijf ik over consuminderen, hypotheken, aflossen, sparen, besparen en zuinig leven, maar ook over financiële vrijheid, rust en mijn zoektocht naar een rijk en tevreden leven.

11 Comments
  1. Een maaltijdplanning op zich is natuurlijk helemaal geen slecht idee, maar ik vind het wel grappig dat jouw idee van vrijheid begint met de strakke planning van iets. 😅
    Ik maak geen planning want daar zou toch niets van terecht komen. Ik koop wel dingen waarvan ik weet dat ik daar een gezonde maaltijd van kan maken. Ik kook vaak ook voor 2 of 3 dagen tegelijk. Het voordeel is dus dat je alle producten meteen gebruikt, en je een lekker maaltijd klaar hebt staan als je laat uit je werk komt. Ik eet graag iedere avond warm, maar heb om 6 uur geen zin meer om te koken dus zorg ik altijd voor een maaltijd vooraf. Ook een soort planning. 😸

  2. Wij halen elk weeekend de boodschappen voor de hele week en maken dan ook het menu voor die week. In het weekend zijn we flexibeler dus dan kan het wel eens wat anders worden.
    Ook wij passen de recepten aan zodat aspergers soms sperziebonen worden en kip bijv gehakt of andersom. We vinden dit erg fijn omdat we weten waar we aan toe zijn. Ik bedenk vaak de recepten en mijn man kookt. Zo zorg ik er ook voor dat het gevarieerd blijft.

  3. Ik heb het geprobeerd, maar zo’n planning werkt niet voor mij. Wat wel werkt is zorgen dat er voldoende in huis is. Ik koop de groente en fruit van de aanbieding. Wij eten hier voornamelijk vegan en op de agf kan ik de grootste winst halen. En bij de persoonlijke aanbiedingen van mijn mijn b.kaart. Wij halen nu eens per week de grote boodschappen en halverwege de week haal ik er nog iets bij. Ik heb zoveel liggen dat ik van alles vers kan maken. En met een paar potjes groente, peulvruchten, tomatenspul, wat rijst en pasta op voorraad kom ik een heel eind. Improviseren met koken scheelt heel veel geld.

  4. Ik haal eens per week boodschappen voor de hele week (al moeten we af en toe tussendoor nog iets halen, bijv als er ineens visite komt). Ik koop dan 6 maaltijden. Zo tel ik dat ook in de winkel ‘bloemkool, andijvie, wokgroente, pastagroente, boontjes, groente voor chili, da’s zes keer groente; dan daarbij stoofvlees voor 2 dagen, kipfilet, rookworst en 2x gehakt, ook voor zes dagen’. Pas in de winkel bepaal ik wat ik koop, afhankelijk van de aanbiedingen en hoe de groenten/vlees eruit zien, etc.
    Ik plan heel nadrukkelijk niet wat ik op welke dag eet. Het is maar net waar we die dag zin in hebben of wat eerder op moet of hoeveel tijd/zin we hebben om te koken, het ene is sneller klaar dan het andere.
    Ik heb inmiddels geleerd dat het niet nodig is om voor 7 dagen te kopen. De zevende dag eet je restjes of iets uit de vriezer of haal je wat of ga je uit eten of eet je bij vrienden of eten er mensen mee en moet je daar even apart boodschappen voor halen.
    Dit systeem geeft mij genoeg vrijheid om per dag te zien wat we willen eten, toch aardig wat keuze te hebben, en geen stress van een planning die in de soep loopt.

  5. Ik werk met een weekmenu sinds de tweeling er is, al 7 jaar inmiddels. Omdat last minute met een kleine tweeling niet zo handig is 😉.
    Ik bekijk de voorraad, bekijk de agenda en plan dan, soms met kookboek erbij en ook met de groentekalender erbij. De boodschappenlijst volgen in de winkel en klaar. Voor de eenvoud ga ik wel altijd, en slechts eenmaal per week, naar Colruyt (B), die reageert op acties en promo’s van concurrenten en ik vind er alles.
    Door de kinderopvang en een gezin van 5 is dit mijn keuze 😉. Ik bekijk dus zelf geen promo’s en koop enkel wat ik nodig heb. Wat ik dan weer wel doe, is in de winkel zelf bekijken of de lang houdbare non-food producten zoals wasmiddel in promo zijn zodat ik die evt eerder dan nodig koop. Voor bepaalde zaken ga ik altijd naar de Bio Planet en die week koop ik dan al mijn boodschappen daar. In Colruyt vind ik niet alles bio/eco. Bepaalde zaken wil ik altijd bio/eco en voor andere zaken laat ik het afhangen van het resterende budget. Wel ga ik altijd (of toch meestal) voor voedingsmiddelen ipv voor voedingsproducten.
    Wat ik soms doe, is een maaltijd van een andere dag maken omdat ik daar meer zin in heb. Tegen het einde van de week is alles toch op. En als er een onverwachte maaltijd buitenshuis bijkomt, heb ik alvast een gerecht voor de komende week.
    Ik let er ook op dat de langst houdbare voedingsmiddelen op het einde van de week ingepland worden. En dat ik altijd houdbare ingrediënten voor een snelle, gezonde maaltijd in huis heb voor een onverwachte avond met weinig tijd.

  6. Mijn grootste tip is om gewoon lekker te experimenteren en steeds minder te gaan koken vanuit een recept met specifieke ingredienten. Wanneer je aanvoelt dat je in een recept voor hartige taart best de spinazie kan vervangen door broccoli, of dat wanneer je de kip niet uit de vriezer hebt gehaald, je ook een heel eind met linzen en kikkererwten kunt komen, dan kun je vrij gemakkelijk een maaltijdplanning maken.
    Er is zoveel mogelijk met combinaties. Oh, en het helpt als je een voorraad smaakmakers/specerijen hebt waarvan je weet hoe het een maaltijd kan aanvullen. En kook altijd voor twee dagen. Niks heerlijkers dan een eigengekookte maaltijd uit de vriezer halen en snel klaar te hebben.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

336x280

Lekker Leven Met Minder

De gids voor geluk, vrijheid en rijkdom.

VOLG ONS OP

Krijg minimaal 150 euro cashback