Motivatie komt NA actie

Motivatie komt na actie

Hoe vaak wacht je niet op motivatie of inspiratie om iets aan te pakken? Misschien is het je huis verbouwen, misschien gaat het om het aflossen van je hypotheek, om eindelijk eens wat geld apart te zetten om te sparen of te beleggen of om die paar overtollige kilo’s eraf te werken en je weer helemaal fit te voelen? Of misschien te stoppen met roken? En soms komt die motivatie dan ‘zomaar’. Op 1 januari. Of als je na de vakantie weer op de weegschaal staat. Maar die momenten van motivatie zijn ongeveer net zo zeldzaam als de succesverhalen die hieruit voortkomen. Motivatie is namelijk NIET de eerste stap. Dat is ACTIE.

Motivatie komt na actie

Van de week hoorde ik, tijdens één van mijn ochtendwandelingetjes, iemand in een podcast zeggen dat motivatie na actie komt. Ik had het al eens eerder gehoord en gelezen, maar als je regelmatig wat hoort en leest, blijft niet alles meteen hangen. Nu ik bezig was met een actie, waarvoor ik eerder niet veel motivatie had, bleef het wél hangen. Gewoon omdat het waar is.

Nu ik elke dag 30 minuten wandel en geen suiker, maar wel gezonde dingen eet, wil ik dat ook de volgende dag weer doen. Ik wil niet mijn streak verbreken.

Als ik weer een deel van de hypotheek had afgelost, kon ik niet wachten tot het volgende moment waarop ik dat wéér kon doen.

Heb ik wat verkocht via Marktplaats, dan smaakt dat naar meer.

Ruim ik via een challenge weer van alles op, dan kan ik ineens makkelijker afscheid nemen van andere prullen die al veel te lang mijn ruimte ingenomen hebben.

Motivatie komt na actie. Als je iets doet, dan motiveert dat. Niet andersom.

Uitstelgedrag

Wat wél komt van wachten op motivatie, is uitstelgedrag. Want de stap van A doen naar B doen is niet zo groot, maar de stap van niets doen naar A doen, is een stuk groter. Als je wacht op motivatie, dan is de kans groot dat je nooit ergens mee begint. Of in ieder geval niet met de dingen die belangrijk voor je zijn. Dan ben je vaak veel reactiever bezig. Je reageert op wat er om je heen gebeurt, maar je bent niet zelf ‘in control’.

Als je wacht op motivatie, dan wacht je op het gevoel om zin te hebben iets te doen. En die zin komt meestal niet aanwaaien. Want er is altijd nog die ene aankoop die je wilt doen, vóór je gaat sparen. Of dat ene etentje vóór je gaat afvallen. Enzovoorts.

Doorbreek je patroon

Ik ga natuurlijk niet pretenderen dat ik continu actie onderneem. Ik ben eerder een soort koningin van het uitstelgedrag. Maar daardoor weet ik wél dat dat inderdaad niet werkt. Dat motivatie en inspiratie niet komen aanwaaien. Dat je beter in actie kunt komen, ook al heb je nog niet helemaal precies in beeld wat je het beste kunt doen.

Ik weet niet hoeveel geld ik later nodig heb, maar toch spaar ik. Ik weet niet precies hoe ik optimaal fit kan zijn, maar ik begin met gezonder eten en loop. Al is het maar 30 minuten op een dag. En er zijn nog een aantal dingen die ik heel graag wil, maar waarvan ik geen flauw idee heb hoe ik ze aan moet pakken. In plaats van te wachten op inspiratie of motivatie, ga ik daar gewoon wat mee doen. Dan is het misschien niet het juiste, of blijkt later dat het anders of beter kan, maar daar kom ik niet achter als ik het niet doe.

En datzelfde geldt voor jou. Als je iets wilt doen, leren, veranderen; wacht niet op inspiratie, maar neem actie. Begin klein. Al leg je elke week maar drie euro apart; als je nooit spaart, is dat een positieve verbetering. Werk toe naar momentum, waarbij je steeds meer gemotiveerd raakt. En plan je acties – zeker in het begin – gewoon in. Dan hoef je er niet over na te denken en weet je zeker dat je actie onderneemt. Zét gewoon die ene stap. En nummer twee. En drie. Je kunt het!

Ben jij iemand die op motivatie of inspiratie wacht, of kom je juist direct in actie?

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Google+!

Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!


Peaks: beleggen met je wisselgeld
Een week glutenvrij, koolhydraatarm, deels plantaardig eten - hoe bevalt het?


Adine @ LekkerLevenMetMinder
Adine @ LekkerLevenMetMinder

Nadat ik in 2010 'wakker' werd met een hypotheek van ruim 400.000 euro, tegen 6% rente, gooide ik het roer om. Ik loste in razend tempo zo'n 70.000 euro af, minimaliseerde stevig én ging bewust kleiner wonen. Op Lekker Leven Met Minder deel ik mijn verhaal en schrijf ik over consuminderen, hypotheken, aflossen, sparen, besparen en zuinig leven, maar ook over financiële vrijheid, rust en mijn zoektocht naar een rijk en tevreden leven.

4 Comments
  1. Ik kom meestal wel meteen in actie! Behalve als ik niet goed weet hoe ik het eindresultaat voor elkaar moet krijgen. Dan wil ik eerst uitzoeken hoe ik bijvoorbeeld het boek dat ik schrijf gedrukt en in de verkoop kan krijgen, om maar even zomaar iets te noemen. En dan moet je nog de tijd vinden om het te schrijven. Maar ook daarmee zal het zo zijn dat wanneer je begint je vanzelf de motivatie krijgt om het ook echt af te gaan maken.
    Ik vind het wel een mooie benoeming! Want veel mensen wachten idd op motivatie, eigenlijk best zonde van je tijd!

  2. Goed stuk!!

    Voor mijn werk ben ik me de laatste weken aan het verdiepen in “gamification”. Ook hier staat de actie centraal, onder het mom van een “snel spelletje”. Gedragsveranderingen worden opgedeeld in kleine stapjes en van al die stapjes kun je een spelletje maken: “lukt het me om vandaag…” (vul maar in: drie euro sparen, 30 minuten wandelen gezond eten).

    Je doet het om een vinkje te kunnen zetten of je streak te halen / niet te verbreken.

    In feite is jouw stelling: “motivatie komt NA actie” een uitwerking van de onder sociaal psychologen bekende en aanbeden cognitieve dissonantie theorie, die stelt dat de mensen hun attitute aanpassen aan het vertoonde gedrag.

    Ik word daar heel blij van, van dit soort theorieën, zowel als privé persoon als ook in mijn werk. Het is immers hele interessante materie om te komen tot gedragsveranderingen!

  3. Eigenlijk te simpel voor woorden, maar zo waar! Ik kom altijd heel gemotiveerd terug van bijv. Franse les. Dan zit ik op de fiets naar huis en denk ik: “Ja, nou ga ik echt goed m’n huiswerk doen, want dat maakt het makkelijker en leuker.” Jammer alleen dat ik na een nachtje slaap weer van voren af aan begin met dat uitstelgedrag 😊. Maar morgen ga ik echt m’n huiswerk doen … echt …

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

336x280

Lekker Leven Met Minder

De gids voor geluk, vrijheid en rijkdom.

VOLG ONS OP

Krijg minimaal 150 euro cashback