Gezond leven, afvallen en groene smoothies

In de jaren dat ik blog, ben ik eigenlijk met vier grote dingen bezig: verbouwen, aflossen van de hypotheek, opruimen en gezond leven. En met ‘bezig’ bedoel ik dan niet dat ik ook daadwerkelijk overal actief in ben, was het maar zo. Maar dat zijn dus belangrijke dingen, omdat ik merk dat ik me er beter bij voel als ik dat een beetje onder controle heb.

In de eerste instantie was vooral besparen erg belangrijk. Dat is het nu nog, maar ik probeer daarin iets verder te kijken dan ik in de eerste instantie deed. Want diëten leek me helemaal niets. Of dat was gewoon niets voor mij. Ik raak er niet vol van en heb dan totaal geen energie. Bovendien was er een naar bijeffect; omdat je continu bezig bent met eten, ga je je op een gegeven moment toch te buiten en race je naar de supermarkt om voor soms tientallen euro’s aan ‘lekkere’ dingen te kopen. Ja, dat helpt natuurlijk ook niets, want dan volg je én een relatief prijzig dieet én ga je het aanvullen met duur troepvoer.

Ik had dus iets anders nodig. Iets dat wél lekker was, een beetje voedzaam en toch ervoor kon zorgen dat ik gezonder werd, hopelijk wat kilo’s afval, enzovoorts. In de eerste instantie ontbeet ik met een bak kwark, gecombineerd met een glas optimelachtig-iets (voor de smaak, door elkaar roeren) en havermout. Dat werkte goed, want ik had geen honger tot het middageten. Op een gegeven moment ben ik overgestapt op magere yoghurt. Ik had geen zin meer in die optimeldingen, want daar zaten ook allemaal kunstmatige suikers in, tenzij je de bio-variant van 2x zo duur kocht. Die magere yoghurt fleurde ik dan op met havermout en rozijnen of stukjes gedroogde abrikoos. Als ik iets anders had, zoals aardbei, dan ging dat er ook in. Ging prima.

Ondertussen las ik ook regelmatig stukjes bij Valhalla over Paleo-eten.  Hoewel ik eerlijk moet zeggen dat niet alles me aanstaat, zitten er zeker dingen bij die me wel aanspraken. Tijdens een tripje naar Duitsland heb ik bijvoorbeeld flink ingeslagen met noten en amandelmeel. Amandelmeel schijnt veel gezonder (en slanker) te zijn dan bijvoorbeeld bloem. En noten zijn over het algemeen ook goed. Naast m’n ontbijt (dat nu bestaat uit fruit en 3 paranoten, maar soms heb ik ook aan de noten genoeg), had ik nu ook m’n lunch wel voor elkaar. Hoe dat eruit ziet verschilt, maar de laatste dagen eet ik me goed vol met een paar kleine pannenkoekjes van amandelmeel, gecombineerd met 1 of 2 rauwe wortels, een gekookt ei, wat cashew-noten en b.v. water. Daarmee red ik het weer prima tot het avondeten. Niet dat ik tussendoor niet eens wat nootjes pak als ik toch trek krijg, maar ik wil niet standaard trek krijgen en de halve dag óf met honger rondlopen óf me toch weer ergens aan vergrijpen. Brood heb ik al een paar dagen niet op en ik mis het ook niet. Als ik namelijk twee boterhammen eet, heb ik voor ik ze op heb alweer trek, dus dat schiet ook niet op.

Avondeten vind ik nog een iets lastigere. Ik weet dat je eigenlijk als een vorst moet ontbijten, maar ik doe liever m’n avondeten als een vorst. Als ik ‘s avonds goed eet, hoef ik namelijk daarna niet meer te snacken. En aangezien ik ‘s avonds het allermakkelijkst naar gemaksvoer grijp (of rij), is dat wel belangrijk. Voorlopig probeer ik me in ieder geval te richten op dan de gezondere varianten van bepaalde producten, zoals zilvervliesrijst, meergranenpasta en toch ook nog wel aardappels. Niet allemaal tegelijk natuurlijk.

Wel kijk ik ondertussen door naar andere manieren om nog gezonder de dag door te komen en als het even lukt onderweg ook nog wat te besparen. Toen ik de groene smoothie tegenkwam, was mijn belangstelling gewekt. Ik ben gewoon niet zo’n enorme groente- en fruiteter. Ik ken het belang, ik vind het ook niet speciaal vies ofzo, maar het is gewoon geen favoriet. Ik kan van veel fruitsoorten ineens misselijk worden en ik schep wel groenten op op m’n bord, en ook gewoon een normale portie, maar kom echt nooit aan die aanbevolen dagelijkse hoeveelheden. Ja, eens in de zoveel tijd ofzo. Ik las iets over varianten met spinazie en mango en spinazie en banaan, dus ik kocht het allemaal en ging aan de slag. Na een instructievideo over het snijden van een mango, besloot ik eerst gewoon voor de variant met banaan te gaan. Maar goed ook, want een daverend succes was het nog niet. Eerst bleef m’n blender vastzitten, omdat ik alles te stevig erin had gepropt. Ja, moest ook wel, want anders kreeg ik er dus nooit 200 gram spinazie in, laat staan ook nog 2 bananen erbij.

Nadat ik het allemaal in porties vermalen had, rook het best lekker. Het zag er ook zo fris groen uit als op internet. Maar de smaak… Uhm… Nou, die was nog niet optimaal. Ik heb ontzettend m’n best gedaan en ongeveer een normaal glas opgedronken, maar ik had bijna een liter gemaakt. Om wel m’n goede wil wat langer door te zetten, heb ik de rest ervan in 3 porties ingevroren. Deze smoothie was een beetje warm, erg flauw van smaak, waardoor je de spinazie echt nog goed proefde en ik kreeg er een wat beroerd gevoel van. Of ik er nu nog te weinig banaan in had gedaan, of dat het toch beter is om je ingrediënten in te vriezen en ze daarna te pureren; ik ga het allemaal nog proberen. Het lijkt me fantastisch om de dag op zo’n manier te kunnen beginnen, maar ik wil er niet van over m’n nek gaan. Dat glas heb ik dus maar aangevuld met 3 paranoten en nu zit ik weer goed vol en red ik het hopelijk weer gewoon tot de lunch. Lukt dat niet, dan kan ik altijd wat cashews pakken.

Voorlopig mis ik nog niets en heb ik het idee dat het de goede kant op gaat. Ik zal me in dat idee ook nog maar even niet laten ontmoedigen door die pukkel die ineens de kop op heeft gestoken, ondanks de verhalen over hoe dit soort eten zo goed is voor je huid. Ik gooi het er maar op dat alle rotstoffen in m’n lijf er nu zo hard uit worden gedrukt, dat het even niet anders is 😉

Binnenkort ga ik weer naar Duitsland en ga ik m’n voorraad lekkere, gezonde en vullende dingen wat verder uitbreiden. Nu was het even om te proberen, maar het bevalt verder goed, dus om niet elke week die kant op te hoeven, is een voorraad wel handig. Ik heb nog niet het gevoel dat ik een kilo ben afgevallen, maar daarvoor ben ik denk nog te kort bezig. Wie weet hoe dat over een maandje is!

Is gezond eten voor jullie soms ook een zoektocht? En ook om dit op een betaalbare manier te doen?

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Facebook en Google+!

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Google+!

Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!

Meer grip op je financiën met de Financiële Strategie-planner

Au!!!+ de pleister
Rioolprobleem - het vervolg


Adine @ LekkerLevenMetMinder
Adine @ LekkerLevenMetMinder

Nadat ik in 2010 'wakker' werd met een hypotheek van ruim 400.000 euro, tegen 6% rente, gooide ik het roer om. Ik loste in razend tempo zo'n 70.000 euro af, minimaliseerde stevig én ging bewust kleiner wonen. Op Lekker Leven Met Minder deel ik mijn verhaal en schrijf ik over consuminderen, hypotheken, aflossen, sparen, besparen en zuinig leven, maar ook over financiële vrijheid, rust en mijn zoektocht naar een rijk en tevreden leven.

33 Comments
  1. Grappig, de groene smoothie is helemaal hot! Heb er toevallig gisteren over geschreven met bijna precies zo'n plaatje 🙂
    Ik herken alleen niet wat je zegt over die smaak. Ik vond het meteen lekker, terwijl ik niet een grote fan ben van spinazie bij mijn avondeten. Ik neem 1 banaan, een flinke hand spinazie (denk 50 gram), twee aardbeien en een glas ijskoud water. Dat geeft een flinke smoothie met een heerlijk frisse smaak. Ik proef vooral de banaan. Paelo trekt me ook wel, maar met twee kleine kindjes vind ik het ook moeilijk. En best duur.
    Succes met je smoothies!

    1. Mijn recept was wat anders, ik denk dat jouwe idd beter is. Ik had 200 gram spinazie, 2 kleine banaantjes en een beetje water. Die banaan rook je wel, maar qua smaak was hij gewoon niet opgewassen tegen die 200 gram (verse) spinazie.

  2. Tsja, ik heb het gevonden door van mijn lunch een bentobox te maken (zie bijv justbento.com). De verhoudingen die ik gebruik zijn 1:1:2 rijst:eiwit:groente, vaak zelfs nog iets meer groente. Ik eet daardoor tussen de middag een flinke hoeveelheid groente. Meestal 2 a 3 soorten. Vaak wat rauwkost en iets wat bijv gewokt is met lekkere kruiden of geblancheerd en opgeleukt met gehakte nootjes etc. De besparing zit bij mij vooral in het niet meer kopen van kantine-eten. Of het echt veel scheelt weet ik niet, de driver was voor mij vooral om lekkerder en gezonder te eten.

    Ik heb het gevonden door een artikel op lifehacker (denk ik, heb de link niet meer) dat 'think outside the lunch box' heet.

    1. Zo'n box heb ik gisteren ook op m'n verlanglijstje gezet, lijkt me superhandig! Ik ga niet meer dagelijks weg, maar houd niet van kleffe verpakte boterhammen, maar met zo'n doos kun je dingen mooi en lekker bewaren, waardoor het gewoon een feestje is om 't op te eten.

    2. Dat is idd een groot deel van het punt: maak het leuk en mooi en het smaakt ook meteen veel lekkerder! Ook als je thuis werkt kun je trouwens een bento maken, maar je kan natuurlijk ook gewoon je lunch mooi aankleden. Leuk om te doen en je gaat bewuster proeven en rustiger eten.

    3. Ik doe dat nu gewoon op een bord, maar met zo'n bakje wordt het idd nog veel leuker, tenminste, dat vind ik zelf wel. Ik houd wel van allemaal verschillende dingen, sorteren, enzovoorts. Maar goed, eerst maar even op m'n verlanglijstje, omdat ik over aankopen – hoe goed dan ook – toch even probeer wat langer na te denken. Helaas worden dit soort dingen niet echt volop op Marktplaats gezet!

    4. Voor een bentobox kun je ook gewoon een normale bak gebruiken 🙂 Dit waren de bakken vol met eten die ik in Japan elke dag mee naar school nam. Gewone plastic bakken dus! Gevuld met rauwkost, rijstballetjes-met-zeewier, ei, fruit, en een soort quiche (midden onder).
      In Nederland op school en op mijn werk vul ik ook gewone plastic bakken en af en toe glazen potjes met rijst, groente, fruit, etc.

  3. Ha, ik lees je blog al een paar maanden en ben nu toevallig ook met groene smoothies begonnen. 🙂 Dankzij Teunie, van Eenvoudig leven. Ik heb op internet gelezen dat je als beginner het best veel fruit in je smoothie kunt stoppen en de groente langzaam opbouwen. Gisteravond had ik mango, banaan, peer en yoghurt als toetje. Lekker! Geen suiker nodig gehad.
    Vanmorgen pntbert ik met een klein kropje sla, een avocado, een theelepel kokosolie en een eetlepel eiwitpoeder. Ik vond de smaak goed te doen en het verzadigt.

    1. Ok, bedankt voor de tip! Ik had gelezen dat je minimaal de helft, maar liefst meer aan groente moest hebben, maar dat zal wel voor iets meer gevorderden zijn 😉 Ik heb nu nog een mango liggen en ook nog banaan, dus ik kan daar – met wat minder spinazie – wel een mooie combi van maken denk ik!

  4. Ik hou me niet aan de hoeveelheden van spinazie, want dan moet je zo aanstampen inderdaad. Ik doe gewoon 3 handen spinazie in de blender en vul dan aan met banaan, appel en waar ik verder trek in heb (wortel, bleekselderij, soms diepvriesframbozen). Een volle blender aangevuld met water levert 3 grote porties om bij mij en die doe ik in afgesloten grote pindakaaspotten in de koelkast. Je schijnt het max 3 dagen zo te kunnen bewaren, maar meestal is dat binnen 24 uur op bij mij. Ik maak elke namiddag een kan, zodat ik sochtends gewoon meteen met een smoothie kan starten. Want als ik s ochtends moet gaan blenderen, dan hou ik er binnen de kortste keren mee op, ik ken mezelf. Het moet zo makkelijk mogelijk.

    1. Dat heb ik dus ook! Alleen ik vind het niet erg om het 's morgens te doen, ik heb het het liefst zo vers mogelijk, anders weet ik van mezelf dat ik het laat staan omdat het dan kleurt of alles naar de bodem zakt. Vandaar dat ik nu die restjes in porties heb ingevroren, dan komen ze op mij al iets frisser over 😉 Maar dat is dus precies hoe ik het ook doe, het zo aantrekkelijk en makkelijk mogelijk maken!

  5. Daartoe aangemoedigd door meerdere bloggers en door mijn overbuurvrouw heb ik besloten om ook smoothies een tijdje in mijn menu in te passen. De eerste stap zette ik gisteren: wat ruimte op het aanrecht gemaakt en daar de keukenmachine geplaatst. Zaterdag ga ik naar de bioboerderij en dan sla ik van alles in om te beginnen. Sinds 2 maanden ongeveer heb ik geen tarwe meer gegeten, dat bevalt goed, nu wil ik mbv de smoothies ook de andere granen drastisch minderen om af te vallen en hopelijk mijn energie op te krikken. Amandelmeel is heerlijk om mee te bakken, vooral wafels vindt ik net zo lekker als de gangbare. Noten slepen mij ook door moeilijke momenten, vooral 's avonds hoef ik niet meer zo te snaaien. Ik koop wel voor 95% alles wat ik eet bio en onbewerkt, daar ben ik al zo'n 25 jaar of langer tevreden over. En als je geen gemaksvoedsel koopt spaar je juist veel geld uit; ik heb niet de indruk dat het duurder is.
    Marjolijn.

    1. Dat klopt ook, maar voor mezelf merk ik dus wel dat ik een manier moet vinden om geen honger te lijden. Dat doe ik wel als ik b.v. alleen maar op rauwkost zou leven. Maar als ik kijk naar wat ik nu eet, dan zijn het duurdere dingen, maar uiteindelijk is het veel goedkoper, omdat ik gewoon veel minder naar binnen werk!

  6. Ik heb geen blender maar een sapcentrifuge. Hierin gooi ik echt alles, van appels tot komkommers enz. Banaan mag er niet in want dan lopen de messen vast. Gewoon beginnen met veel fruit en dan steeds een beetje groente toevoegen. Misschien kun je de spinazie vervangen door sla?

    1. Een sapcentrifuge gebruikte ik vroeger ook, maar het nadeel is dat je maar een deel van de groenten en het fruit binnenkrijgt. Juist de vezels (en schillen)vullen en zorgen voor een goede darmwerking. Niet alleen wat "regelmatigheid" betreft, maar zeker ook om de gezonde bacterien op te laten groeien. Ze vertragen ook de passage, zodat je lichaam meer tijd heeft om alles op te nemen. Zorg dat je wel een deel van je groenten en fruit kauwt, want ook dat is gezond.
      Bovenstaande volgens mijn informatie, hoor, ik heb de wijsheid zeker niet in pacht.
      Marjolijn.

  7. Ik ben gestopt met tussendoortjes (dat waren er veel bij mij, in vele vormen) Dus geen koekjes, taart, chips e.d. meer. Heel af en toe mag ik zondigen van mezelf, zo lang het bij zo'n 3 keer per maand blijft dat ik toch wat lekkers neem. Ik ben er 18 kilo mee afgevallen en blijf al lange tijd netjes op gewicht. Verder eet ik lekker en goed. Tussen de middag heerlijk 4 boterhammen, daar wil ik niet vanaf. Ochtend begint met magere yoghurt en de avondmaaltijd is nog best vaak (te) veel, maar ik geniet er zo van! Het snoepen laten staan scheelt wel echt in de uitgaven. Jammer dat dat dan ook weer went…

  8. eens je bewustzijn geprikkeld is lijkt het wel of je nooit meer stopt met verder zoeken… ik heb er dus ook last van!
    Die pukkel komt volgens mijn informatie van het detoxen door de gezondere voeding 🙂

  9. Waarom maak je anders geen groene soepen?
    Ik maak sinds kort elke dag een verse groentesoep voor de lunch. 1 courgette, paprika tomaat of spinazie. Heerlijk even opzetten met een kopje water de kook er over en dan staafmixen. Wat italiaanse kruiden.. hmm

  10. Ik drink ook elke ochtend een (groene)smoothie, al 2 jaar. Een groene smoothie drink ik het liefst met spinazie/banaan/courgette/broccoli/peer. Boerenkool is ook goed, of sla. Vers geperst sinasappelsap of appelsap of alleen maar water is ook goed. Bloemkool is vies in een smoothie. Alles rauw. Altijd lijnzaadolie erin proef je niets van.
    Of een chocosmoothie met soya/cocos/amandelmelk, kokosolie, banaan, rauwe biologische ei, cacaopoeder, notenpasta of amandelmeel, aarbeien, kaneel ev. verse gember.
    Als ik thuis ben drink ik vaak een groene smoothie en als ik aan het werk moet drink ik een chocosmoothie en daar hou ik het tot 12 uur mee vol, maar drink wel om 7 uur de helft met thee en om 10 uur de andere helft samen met koffie. Het vult zo enorm dat ik niet om 7 uur gelijk alles kan op drinken.
    Probeer van alles en nog wat, vergeet hoeveelheiden (en adviezen en vooral voedingscentrum) soms heb ik ook hele vieze smoothies gemaakt, maar ik vind dat alles (als het maar puur is) te eten is en drink dan met de neus dicht op haha.

    Veel succes, stapje voor stapje, terug vallen en weer opstaan!

    Gr. Ann-Sofie

  11. Een soort bento koop je voor een paar euro bij zeeman. Ik maak mijn smoothie aan met sinaasappelsap. Zo willen de kinderen het zelfs.

    Groetjes noa

  12. Goedendag

    Uw blog heeft, dankzij de kwaliteit van de recepten, onze aandacht weten te trekken.

    We zouden het op prijs stellen mocht u hem op Ptitchef.com inschrijven zodat we hem in ons bestand kunnen opnemen.

    Petitchef is een gids die naar de beste culinaire websites verwijst. Meerdere honderden blogs hebben zich reeds geregistreerd en kunnen hun website dankzij Ptitchef aanprijzen.

    Indien u zich op Ptitchef wenst in te schrijven, kan u naar http://nl.petitchef.com/?obj=front&action=site_ajout_form surfen of naar http://nl.petitchef.com om vervolgens op “Uw eigen blog toevoegen” te klikken in de balk bovenaan.

    Met vriendelijke groeten

    Vincent

    http://nl.petitchef.com

  13. Amandelmeel is niets anders dan gemalen amandelen dus het bevat heel veel vet. Misschien gezond maar zeker niet 'slanker' dan meel.

  14. Ik ben nu 3 dagen bezig met groene smoothie`s te maken , 1 thee lepel kaneel,1 thee lepel acasia honing ,1 thee lepel sole, 3 flinke handen noten sla uit mijn kas, daar doe ik dan nog fruit bij 2 aardbeien of 2 eetlepels diepvries zomerfruit ,
    en 1 eetlepel citroen sap, 1 eetlepel kokos vet en tot slot neem ik kefir inplaats van water ,doe als het nog te dik is wat water bij.
    Ik hoop dat ik op deze manier 20 kilo kwijt kan raken.
    Ik neem dus 3 x daags is ongeveer ander halve liter per dag, verder neem ik thee en koffie 6 koppen samen,en voor het avond eten neem ik
    kleefrijst met 100 gram ontbijspek even bakken met of wat lente ui of wat prei.En dat is echt een heerlijke warme maaltijd.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

336x280

Lekker Leven Met Minder

De gids voor geluk, vrijheid en rijkdom.

VOLG ONS OP

Krijg minimaal 150 euro cashback