Eten ook weer op een rijtje…?

Eten. Wat blijft dat lastig. Al voor de vakantie was ik wat dat betreft weer behoorlijk van mijn padje gedwaald en ook na de vakantie gaat het nog niet zo goed. Het stomme is; ik merk gewoon dat ik me er rotter door voel, maar daardoor lijkt het juist moeilijker om het goede ritme weer op te pakken. En ‘goed’ is in mijn geval dan zoveel mogelijk voorbewerkt voedsel vermijden. Dus niet van maandag tot en met donderdag een menu dat sterk lijkt op pizza, kibbeling, pizza, friet. Helemaal niet.

Maar hoe lukt het nu weer om om te schakelen naar gezonder eten? Verkrijgbaarheid is denk wel belangrijk. Ik eet ‘s morgens nog steeds mijn paranoten, omdat die in de kast liggen. Daarna gaat het eigenlijk mis. Met middageten ging ik meestal voor een gebakken ei. Eieren genoeg in de keuken, maar ik bak ze niet. Ook het water drinken gaat een stuk minder. Ik probeer vandaag maar eens weer heel bewust bezig te zijn met eten. Komt mooi uit dat ik nog wat in te ‘potten’ heb en ook nog wat boodschapjes moet doen. Die boodschapjes ga ik proberen op de fiets te doen (want ook beweging gaat op het moment niet zo best), hopelijk brengt me dat ook weer in een soort gezondere stemming.

Want ik mis het wel, een paar maanden terug taalde ik helemaal niet meer naar zoetigheid en voelde ik me een stuk beter. Nu voel ik me vooral opgeblazen en suf. Ik kan gerust op een hele dag maar 1 werkklusje doen, wat buiten/in huis doen en verder de halve dag series kijken ofzo. Nou, daar wordt ook niemand gelukkig van. Ik heb de noten iig weer achter de kiezen en er staat weer een groot glas water op m’n bureau. Snel beginnen met een werkklusje, daarna omkleden voor een coachingsgesprek. Wie weet stuurt me dat ook weer wat meer de juiste richting in en lukt het me om zo alles weer wat meer op orde te krijgen 🙂

Hebben jullie ook wel eens van die periodes dat je wel weet dat het anders zou moeten, maar dat je het niet voor elkaar lijkt te krijgen om het ook daadwerkelijk anders te doen? En wat doe je dan?

 

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Instagram!

Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!

Lid worden van de Money Mind Academy


Adine @ LekkerLevenMetMinder
Adine @ LekkerLevenMetMinder

Nadat ik in 2010 'wakker' werd met een hypotheek van ruim 400.000 euro, tegen 6% rente, gooide ik het roer om. Ik loste in razend tempo zo'n 70.000 euro af, minimaliseerde stevig én ging bewust kleiner wonen. Op Lekker Leven Met Minder deel ik mijn verhaal en schrijf ik over consuminderen, hypotheken, aflossen, sparen, besparen en zuinig leven, maar ook over financiële vrijheid, rust en mijn zoektocht naar een rijk en tevreden leven.

18 Comments
  1. Dit komt me helaas bekend voor. De vakantie toch wat te makkelijk geweest. Hier zijn ze weer naar school, dus het ritme qua eten is er bijna weer. Wat je ook kunt doen is de eieren vooruit koken en dan in de koelkast doen, bijv op zondag een heleboel dingen klaar maken en dat in de koelkast bewaren en dan als je trek hebt pak je het zo eruit. Hier wil manlief niet dat ik de eieren vooruit kook, want hij vind het stinken, maar ik denk dat dat komt omdat dat ene ei dat ik een keer terug stop voor de volgende dag naar mijn werk al gepeld is. Als je ze ongepeld in de koelkast stopt lijkt me dat wel meevallen.
    In elk geval succes met het weer vinden van je ritme/goede eetgewoontes

    groetjes,
    Janneke

    1. Om ei leuker te maken: een oprolomeletje. Doe een laagje omelet in de pan en zogauw het gestold is rol je het op en leg je het aan een kant van de pan. Dan doe je nog een laagje en daar rol je het eerdere rolletje weer in. Na een paar laagjes heb je een soort stevige opgerolde pannenkoek. Als je die in plakjes snijdt ziet het er leuk uit, en het is lekker. Je kan er ook kleine stukjes ham of uitgebakken spek door doen. Of uitjes, kaas, bieslook, surimi, verzin maar.

      Google maar eens op tamagoyaki.

  2. Ik vries veel kleine gezonde dingetjes in. Ik ontdooi de avond er voor alles voor de lunch. Ben een paar dagen ziek geweest en dan valt het ook niet mee. Geen zin, niet om te koken, niet om rijst en groente te eten (dus dan maar brood met jam of een koek). Maar nu gaat het weer en heb ik weer een volle lunchbox met lekkere en gezonde dingen mee naar mijn werk.
    Je zou ook de avond er voor een soort lunchbox kunnen maken. Als je het een beetje mooi en leuk maakt krijg je er vanzelf veel zin in om het op te mogen eten tussen de middag.

  3. Heb dat ook wel eens inderdaad, bijv. tijdens de vakantie. In NO is het ook lastiger dan hier met mijn fijne biobezorger enzo.

    Maar dingen voorbereiden is wel een goeie. Bak wat gehaktballetjes, kook een doosje eieren, snijd wat groenten, maak een sausje en als je trek hebt, pak je dat. Doe ik hier ook vaak, erg makkelijk 🙂 Of maak een lekkere soep, of een amandelmeelbrood. En haal geen rommel in huis (ik vreet het gewoon op als het er ligt, dus ik haal het niet. ik ken mezelf ;))

    Als je eenmaal een goeie dag hebt om het weer op te pakken, gaat het daarna ook veel makkelijker…

  4. Dat is dan echt zo'n viscieuze cirkel waarin je terecht komt. Je voelt je minder goed OMDAT je geen goede keuzes maakt en je heb daardoor het fut niet om de knop om te zetten.

    Meestal gevolg van teveel minder goede koolhydraten!
    Bwein met 2 eieren met spek en je draait het wel weer om.

  5. Hier zitten we nu ook in zo'n fase. Ik heb het nogal druk en dan blijft er te weinig energie over om gezond genoeg te koken. Hoewel het nog best gezond is aangezien gast food hier allemaal afvalt vanwege de gluten.
    Ik eet nu heel veel fruit. Daar voel ik me lekker bij. Straks ga ik een wortelsoep met kokosroom maken. Voor mij werkt een plantaardige voeding het best. Verder suiker en toevoegingen vermijden.

  6. Plannen!
    Inderdaad, wat hierboven ook al staat, maak het van te voren klaar en – wat vooral voor mij geldt, koop gewoon die koek, snoep, pizza etc niet meer. Wees je bewust van je eigen gedrag. Dus genoeg alternatieven in huis om je gezonder te voeden.

    En blij zijn met kleine stapjes, het hoeft niet direct perfect te gaan.

  7. Heel herkenbaar. Ik heb op dit moment last van stress en juist dan ga ik de fout in. Dan eet ik de chocolade die hier eigenlijk ligt voor vriend, of de chocoladepasta op brood (ook eigenlijk van vriend). Ik blijf constant behoefte aan zoet en suiker hebben, terwijl het zo goed ging.
    Ook sporten lukt niet. En dan wordt ik ook nog "boos" op mijzelf dan kom ik nog dieper in de put.

    Dus ik doe gewoon mijn best, haal niks in huis, probeer me niet druk te maken en te denken "het komt allemaal wel"

  8. Ja, dan zit je in de verkeerde spiraal! Je voelt je niet prettig, en daardoor kun je jezelf niet tot actie zetten. Ik heb dat soms met hardlopen. Dan ben ik moe, en ik weet dat ik me beter voel door te gaan hardlopen. Maar die moeheid houdt me tegen.

    Voor mij is het een kwestie van zelfdiscipline: gewoon gaan! Ik weet immers dat de beloning zeker komt. Dus gewoon doen! Net als tanden poetsen.

  9. Ik merk dat de trek in verkeerde dingen toeneemt, naarmate ik iets fouts heb gegeten.
    Patat gegeten? Nog dagen daarna trek in patat bijvoorbeeld.

    Deze week had ik niet zo'n zin in normaal eten. Oorzaak is de stress geweest denk ik. Nu het geld binnen is, is de bhoefte aan fastfood een stuk minder.

  10. Ik heb voor savonds gelukkig nog dingen in dr vriezer. want zin in koken heb ik allerminst. Door het rare weer echt geen fut om.vanalles te doen.
    Echt tips kan ik niet geven. Alleen meeleven.en begrijpen dat het moeilijk is.

  11. Hallo, ik kom voor 't eerst op je blog en wat ik lees is zo herkenbaar. Het is toch ook niet normaal dat ik na elven nog blogs zit te lezen. 'k heb echt al bijna een hele dag op mijn luie pistolet gezeten en suiker en vetten slipten naar binnen via chocoladebars en pizza… als ik in de spiegel kijk ontdek ik een dubbele kin en driedubbele zwembandjes waar ooit mijn taille was. Normaal gezien ben ik in de zomer op mijn slankst en nu zie ik eruit alsof ik de kerst en nieuwjaar heb gevierd. En dat terwijl het zo mooi weer was om een eindje te wandelen of te fietsen. En onze groententuin staat vol gezonde vitaminenbommen… Maar morgen hoop ik op hernieuwde moed. Ik plan op tijd op te staan, te voet naar de bakker om een multivitaminenbrood, met de fiets naar de bioboer om fruit, groenten oogsten uit de tuin voor een lekkere salade, braambessen plukken uit nabijgelegen natuurdomein en confituur maken. En misschien tussendoor een paar "turnoefeningen" met mijn geliefde. 's Avonds naar een muziekfestival in onze buurgemeente om de beentjes los te gooien en mijn stembanden te tarten bij het mee schreeuwen…ik denk dat het dat is wat ik al zo lang mis … het doorbreken van die eeuwige sleur … wat tijd voor mezelf …
    Hopelijk lukt het ook voor jou om de juiste draad weer op te pikken. Ik zal voor je supporteren!

  12. Ik heb een paar boeken over opruimen en gezond eten die me altijd geweldig inspireren. Dat zijn mijn bijbels. Als het nodig is, lees ik die boeken weer even door en ben ik weer vertrokken, handig 🙂

  13. En ja, het is inderdaad zo. Hoe meer troep je eet, hoe meer zin je erin krijgt. (zit ook vol smaakversterkers en suikers enzo, logisch) Na 3 weken suikerloos eten was mijn hunkering naar vette, suikerdingen helemaal weg en van de moment dat ik weer iets at met suiker, snakte mijn lichaam naar meer! Eindelijk snap ik het mechanisme!

  14. En moe zijn is ook een dooddoener. Dan heb ik geen zin om te koken maar ook niet om gezond te eten, al zou ik het kunnen afhalen 🙂 Dan wilt je lichaam gewoon snelle suikers 🙂 En gek genoeg besef ik het nu pas nu ik het opschrijf waarom gezond eten bij mij er amper van komt, ik ben gewoon constant moe 🙁 (van het slechte eten wellicht, vicieuze cirkel 🙁

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.