Nationale Helweek: 22 tot 28 juni

Vorig jaar schreef ik er al eens over: Helweek. En hoewel ik mezelf er nog steeds niet toe kon zetten om daadwerkelijk mee te doen, bleef het wel in mijn hoofd rondzingen. Klaarmaken voor de winter nieuwe pelletsIk heb het boek nog niet helemaal gelezen, maar volg wel af en toe een blog van iemand die de helweek uitzit. Wat me – tot nu toe, want ik heb dus nog niet alles gelezen/gezien/meegekregen – er vooral aan aanspreekt is het volgende:

  • De stimulans om goed voor jezelf te zorgen, door gezond te eten, elke dag een uur te bewegen en ook elke dag de tijd te nemen om er verzorgd uit te zien
  • Op een vaste tijd opstaan en op een vaste tijd naar bed, waardoor je 7 uur slaap meepakt en je ‘wakkere’ tijd verplaatst naar de (voor mij productievere) ochtenduren
  • De focus op werk (of dat nu betaald is of bijvoorbeeld in huis), waardoor je achterstanden wegwerkt
  • De energie die je krijgt van het enerzijds gezond leven en het het anderzijds wegwerken van losse eindjes

Nu las ik net toevallig afgelopen week de blogs en zag ik de vlogs van Annemerel over haar Helweek, waardoor ik er helemaal zin in kreeg. Zij doet een beetje hetzelfde werk als ik, houdt zich een beetje met dezelfde dingen bezig en laat zich volgens mij ook even makkelijk afleiden door bijvoorbeeld social media of dingen die tussendoor komen. Ik kreeg dus heel sterk het idee: als zij het kan en er wat mee opschiet, dan kan dat voor mij ook! En niet dat ik verwacht dat ik er een ander mens van word (dat was overigens ook haar conclusie), maar het zou wél schelen als er in ieder geval op een gezonde manier even flink gewerkt wordt aan mijn to-do-lijst. Dat is goed voor de inkomsten, geeft wat meer rust en biedt ruimte om ook in en om het huis meer te kunnen doen.

Deze week leek me een mooi moment om te starten, maar wel met een iets aangepaste versie. Vrijdag (het moment waarop ik dit blogje eigenlijk schrijf, om 5:48) besloot ik vast te beginnen met vroeg opstaan. Niet nadenken, gewoon eruit. Ik lag er donderdagavond ook om 22:00 in, viel eigenlijk vrijwel meteen in slaap en werd vanzelf wakker om 4:56. Omdat ik al halve hardloopplannen had met mijn hardloopbuddy, ben ik daar niet mee begonnen, maar wel direct aan het ontbijt en aan het werk. Omdat ik toch ook nog wat sociale dingen heb waar ik niet helemaal onderuit kan of wil, dacht ik dat het slim was om van tevoren vast wat dingen in mijn ritme op te nemen, als een ‘soft start’. Misschien haal je dan niet alles eruit wat erin zit, maar het is dan denk ik wel iets dat wat meer bij me past.

Wat ik in ieder geval ook NIET van plan ben om te doen is de donderdag helemaal doortrekken. Ik heb mijn slaap gewoon nodig en als ik niet slaap – wat ik overigens best kan – dan merk ik daar later ook nog een hoop van. Bovendien zie ik er dan allesbehalve florissant uit, iets waar ik ook niet op zit te wachten voor iets waar ik het nut niet helemaal van in zie. Wat ik wél wil doen is me richten op het werk, het boek lezen en daar actief mee aan de slag gaan, het sporten en gezond eten volgen, het slaapritme verder aanhouden en dus het gebruik van social media enzo beperken. Ik merk namelijk dat ik daar heel snel naar toe trek als ik me verveel, geen zin heb in mijn werkopdracht of ergens even op vastloop, maar dat werkt natuurlijk niet. Een ‘echte’ Helweek wordt het daarmee misschien niet, maar voor mij is het dan zeker al een eerste stap naar meer structuur en hopelijk ook wat meer over- en inzicht!

Dan moet ik nu alleen nog dingen bedenken om mijn to do-lijst vol genoeg te krijgen om de hele week keihard aan het werk te zijn. Misschien moet ik daar maar een wc-rol voor pakken 😉

Spreekt zo’n week – een ‘echte’ of eentje in aangepaste vorm – jou aan? En lukt het jou bijvoorbeeld om elke dag op een vast tijdstip naar bed te gaan en op een vast tijdstip op te staan?

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Facebook en Google+!

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Google+!

Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!

Meer grip op je financiën met de Financiële Strategie-planner

7 kleine beginstapjes richting minimalisme
Helweek: op de helft?


Adine @ LekkerLevenMetMinder
Adine @ LekkerLevenMetMinder

Nadat ik in 2010 'wakker' werd met een hypotheek van ruim 400.000 euro, tegen 6% rente, gooide ik het roer om. Ik loste in razend tempo zo'n 70.000 euro af, minimaliseerde stevig én ging bewust kleiner wonen. Op Lekker Leven Met Minder deel ik mijn verhaal en schrijf ik over consuminderen, hypotheken, aflossen, sparen, besparen en zuinig leven, maar ook over financiële vrijheid, rust en mijn zoektocht naar een rijk en tevreden leven.

10 Comments
  1. Het spreekt mij niet aan, maar dat komt meer omdat ik een aversie heb tegen hypes, kuddegedrag. Je moet van dergelijke activiteiten 'gewoon' een gewoonte maken, dan is het ook niet zo'n 'Hel'.
    Het is bij mij ook niet echt nodig, al zou ik iets vroeger naar bed kunnen gaan en wat minder kunnen computeren. Facebooken, Twitteren, Instagrammen en Pinteresten doe ik bijna niet, maar Bloggen en Marktplaatsen (ook voor de verkoop) nemen wel veel tijd in bij mij – vandaar dat ik nu al zit te reageren 🙂
    Ik had me toevallig het afgelopen weekeinde voorgenomen om het bloggen en het lezen van blogs wat meer te sturen en niet de gehele dag door van tijd tot tijd achter m'n laptop te schuiven.

    Trouwens even een vraagje, heeft niet met de Helweek te maken, maar waarom zou je op Facebook een blog volgen als er hetzelfde in staat als in het blog of is dat om je blog bekendheid te geven? 't Lijkt me nogal dubbel. Misschien denk ik hier te negatief over hoor, want zoals hierboven al geschreven, ik ben niet zo'n Facebooker, 't is mij een te grote reclamesite geworden en ik schrik soms van de onbenulligheden die er op staan.

    1. Wat ook nog een voordeel kan zijn is dat als je wél veel op Facebook zit, je alleen dat in de gaten hoeft te houden. Dan verschijnt elke post in je timeline en kun je vanaf daar doorklikken naar de website. Dan hoef je bijvoorbeeld niet elke keer via Blogger te kijken voor blog A, B en C en via de mailbox bijvoorbeeld weer andere te krijgen. Maar dat schiet me zo te binnen, of dat echt handiger is weet ik ook niet echt.

  2. Noren zijn gewoon gek, dat is het 😉

    Het klinkt wel heel verstandig. Vroeg opstaan, vroeg naar bed, gezond eten, hard werken, niet te veel op sociale media hangen… Maar lol met bijna vier kinderen heb 'k al genoeg slaapgebrek gehad, of juist te vroeg erin of eruit gemoeten, hard genoeg gewerkt en te weinig tijd gehad om me te vervelen op sociale media. En gezond eten doen we ook nog eens bijna altijd 😉
    Toch is mijn leven geenszins een hel te nemen hoor, haha.

  3. nee is niets voor mij.. ben geen ochtendmens.. en vaak genoeg werken tot 23.00 dus kan niet eens.. k slaap van 24-6 ongeveer, heb eindelijk ens energie!! (na een winter/voorjaarsdip) dus ik ga even nergens aan meedoen, maar het houden zoals t is… ook heb ik geen tijd om te sporten (nou ja wil er geen tijd voor maken, want dan moet ik nee zeggen tegen werk met t risico dat ik opvangkindjes helemaal kwijt raak bijv.. en dat wil ik niet.. vind mn werk dus belangrijker dan sporten 😉 ) dus we houden t lekker zoals t nu gaat, omdat ik eindelijk eens vind t goed gaat 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

336x280

Lekker Leven Met Minder

De gids voor geluk, vrijheid en rijkdom.

VOLG ONS OP

Krijg minimaal 150 euro cashback