#FreedomFriday: wel of geen auto?

#FreedomFriday: wel of geen auto?

Een belangrijk deel van financiële vrijheid is zorgen voor zo laag mogelijke kosten. Bij voorkeur afgezet tegen zo een zo hoog mogelijk inkomen. En als je het dan over kosten hebt, dan kun je niet anders dan ook kijken naar de auto. Als je die hebt. Auto’s zijn namelijk heel erg fijn, maar ze kosten ook veel geld. Wat is daarin nu een slimme strategie?

MMM: lekker op de fiets

Als je deze vraag een paar jaar geleden zou stellen aan Mr. Money Mustache (voor wie ‘m niet kent: dat is ongeveer de godfather van financiële onafhankelijkheid), dan was het antwoord duidelijk: je gaat gewoon maar lekker op de fiets. Who needs a car?

En als je echt ergens een auto voor nodig hebt, dan kun je die altijd lenen of huren. Je hebt tegenwoordig immers allerlei initiatieven als Greencars, SnappCar, etc.

Inmiddels staat hij daar iets anders in. Of ‘zit’: in zijn elektrische Nissan Leaf 😉

Zijn idee is: als je minder dan 50.000 dollar aan nettowaarde hebt en je woont minder dan 16 km van je werk, dan ga je gewoon lekker op de fiets. Werk je iets verder weg, dan kun je verhuizen.

Hoewel ik dit een bewonderenswaardig idee vind, kan ik er persoonlijk niets mee. Ik heb al een auto en die is hier redelijk onmisbaar. Het OV is op het platteland nog wat minder goed ontwikkeld dan bijvoorbeeld in de stad en de kosten zouden voor mij veel hoger uitpakken. Dan schiet je je doel ook weer wat voorbij.

Maximale aankoopprijs

Als je dan tóch een auto nodig hebt, dan kun je ook slim zijn in de aanschaf ervan. Bij verschillende FI-ervaringsdeskundigen kom ik de 1/10-regel tegen. Dit wil zeggen: geef maximaal 1/10e van je bruto jaarinkomen uit aan de aanschaf van een auto.

Een snelle rekensom leert dat een nieuwe auto er dan voor veel mensen écht niet in zit. En om de waarheid even heel concreet onder ogen te zien heb ik de factuur van mijn auto erbij gepakt. Na inruil van mijn oude auto, was dit inclusief btw nog bijna 22.000 euro. En nee, ik verdien meestal geen 220.000 euro bruto in het jaar. Mocht ik willen.

Lees ook: Creatieve ideeën voor het starten van een online onderneming

Hoewel die aanschaf dankzij belastingvoordelen wel veel gunstiger uitpakt dan het nu misschien lijkt, blijft het een hoop geld. Maandelijks komt daar aan kosten dan nog eens €74 bij aan wegenbelasting en verzekering. Heel eerlijk gezegd vind ik dat een beperkte prijs voor de vrijheid die ik ervoor ervaar, maar dat terzijde.

Waarom die 10%?

Maar we hadden het over 10% van je bruto inkomen. Waarom is dat? Als je een duurdere auto aanschaft, dan heb je vaak ook hogere onderhoudskosten. Daarnaast had je het bedrag ook kunnen investeren, en loopt daardoor rendement mis. Als je meer uitgeeft, dan heb je er waarschijnlijk ook wat meer stress van, de kans is groot dat je voor zo’n mooie auto ook bijvoorbeeld mooie accessoires wilt, en meer.

En in Amerika is een autolening heel gewoon, dus daar word je ook nog eens elke maand herinnerd aan je minder slimme keuze.

Ik heb er al één!

Maar wat als je al een auto hebt? Dan kun je die natuurlijk verkopen. Dat scheelt je maandelijks een flinke brok geld. Of inruilen voor een andere. Maar wat als je, zoals ik, al een auto hebt én daar eigenlijk niet vanaf wilt. Hoe pas je dat autobezit dán in je financiële strategie in?

Een slimme tip is gewoon er lang mee door te rijden. Wie zegt dat je elke drie jaar een nieuwe auto nodig hebt? Rijd gewoon net zo lang door tot de auto 10% van je jaarinkomen waard is. Of minder.

En als je dat een beetje als een spelletje beschouwt, dan kun je natuurlijk ook op zoek gaan naar manieren om je inkomen te verhogen. Volgens de ANWB-koerslijst is mijn auto nu bijvoorbeeld nog ongeveer 12.000 euro waard. Daarmee zit ik volgens deze tabel in ieder geval weer in een iets gunstiger scenario:

1/10th Rule For Car Buying Everyone Should Follow

Tegelijkertijd kan ik me afvragen; hoe zorg ik ervoor dat ik in die 10% of minder terecht kom? Oftewel: hoe krik ik mijn bruto inkomen op naar 120.000 euro? En het weerhoudt me zeker wel van de aanschaf van een nieuwe auto. Het klinkt niet erg aantrekkelijk om bijvoorbeeld terecht te komen in de categorie ‘Must want to work for a very long time’ 😀

Maar even door…

Voorlopig ga ik doorrijden. Ik ben ontzettend blij met mijn auto, de grootste afschrijving is inmiddels toch al geweest (dit jaar heb ik heb vijf jaar), ik weet precies wat ik eraan heb en hij is in onderhoud en gebruik niet duur. Die combinatie is mij ook wat waard. Als ik monteur was of er één kende, dacht ik er misschien anders over.

Dan kon ik hem prima verkopen en eentje voor bijvoorbeeld 5000 euro terugkopen. Daar heb je alsnog prachtige auto’s voor. Het resterende bedrag kon ik dan investeren. Eigenlijk klinkt dat zo gek nog niet, maar zo ver ben ik op dit moment nog niet.

Waar ik dan wel benieuwd naar ben: hoe sta jij hierin? Heb jij bewust geen auto? Zou je je auto opgeven? En hoe bepaal je hoeveel je ervoor uitgeeft?

#FreedomFriday: wel of geen auto?
Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Google+!

Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!


Voorproefje op vrijheid: week 1
Stijging WOZ-waarde 2018


Adine @ LekkerLevenMetMinder
Adine @ LekkerLevenMetMinder

Nadat ik in 2010 'wakker' werd met een hypotheek van ruim 400.000 euro, tegen 6% rente, gooide ik het roer om. Ik loste in razend tempo zo'n 70.000 euro af, minimaliseerde stevig én ging bewust kleiner wonen. Op Lekker Leven Met Minder deel ik mijn verhaal en schrijf ik over consuminderen, hypotheken, aflossen, sparen, besparen en zuinig leven, maar ook over financiële vrijheid, rust en mijn zoektocht naar een rijk en tevreden leven.

37 Comments
  1. Mijn 17 jarige auto liep eind 2016 op zijn laatste benen. Er was een dure reparatie nodig om hem rijdende te houden. Ik heb toen overwogen om autoloos te gaan, het uiteindelijk niet gedaan en een andere auto gekocht. Een model uit 2015 met slechts 300 km op de teller (bij de dealer gekocht) met een prijs die 3000 lager lag dan de nieuwprijs. Een goede deal vond ik, en een prima autootje.

    Waarom heb ik uiteindelijk wel een auto gekocht? Omdat dit nou juist een onderdeel van mijn vrijheid is. Even met de katten naar de dierenarts, naar mijn zussen, broer en moeder rijden, die niet echt handig wonen voor het openbaar vervoer. De alternatieven (deelauto, openbaar vervoer, greenweels) vond ik toch te beperkend qua handigheid, en ook niet echt goedkoop. In de stad doe ik alles lopend en op de fiets, de auto staat dus veel stil. Ik ben echter van plan om hem helemaal op te rijden dus omgerekend per maand vallen de kosten wel mee. Met drie jaar haal ik hem uit de all-risk en het is een zuinige kleine auto. Had het goedkoper geweest zonder? Ongetwijfeld. Verder leef ik echter sober en het is dus mijn grootste luxe, dus ik ben er erg blij mee.

    1. Dat kan ik me voorstellen! Een auto geeft gewoon heel veel vrijheid en als je een zuinig exemplaar hebt met niet zulke hoge maandlasten, dan ben je in ieder geval per rit vaak voordeliger uit dan met het OV. Als ik (en mijn familie) in de stad had gewoond, dan had ik het misschien overwogen, maar in mijn huidige situatie is het gewoon heel erg fijn. Als je het dan kunt betalen… En ik moet ook zeggen; ik kan daar echt elke keer weer van genieten. Dan stap ik in die auto, warmt het lekker op en dan kom je ergens anders voor de deur weer uit. Heerlijk!

  2. Ik vind 5.000 euro nog steeds serieus veel geld voor een auto…! 🙂

    Uit jouw stukje komt duidelijk naar voren dat voor sommige mensen auto, emotie is. Ze zijn eraan gehecht om één of andere reden. Want alleen de logische argumenten: “hij rijdt zuinig en is niet duur in onderhoud en andere vaste lasten” gaat immers voor veel auto’s op die veel goedkoper zijn. Toch?

    Niks mis mee hoor. Maar ik denk wél dat dat gewoon zo is.

    Ikzelf heb dus gewoon twee vervoersmiddelen: De SunnyBus en Flits. Een ouwe bus van 8.000 euro waarmee we gaan kamperen (die zouden we ook kunnen huren als we zo graag camperend op vakantie gaan) en en klein blauw autootje dat zo’n 1.000 euro waard is. En beide zijn natuurlijk ook gewoon pure luxe, geen noodzaak. Zeker omdat ik – net als jij – gewoon thuis werk en ik ben het dan wel eens met MMM: dan is een auto eigenlijk overbodig. Maar wèl lekker makkelijk als de school van je kind niet naast de deur is. En als je veel boodschappen moet doen. En als je zo eens in de twee weken een zakelijke afspraak hebt die niet in de buurt is.

    1. Ja, emotie is denk ik voor veel mensen nog wel een belangrijkere reden om een bepaalde (of nieuwe) auto te kopen. Kennissen van mij kochten bijvoorbeeld altijd een auto van 50 euro en reden die gewoon op. De ene keer was het 1 maand, de andere keer ging die een jaar mee. Dat is misschien wel veel voordeliger, maar ik zou zelf niet zo goed tegen die onzekerheid kunnen: laat hij me nu staan, of de volgende keer? Maar zelfs als je dat bedenkt, dan zit er nog veel tussen een brik van 50 euro en een nieuwe auto.

      Ik moet wel zeggen: mijn eigen auto is wél echt een beetje een uitzondering. Omdat ik die zakelijk heb en daar destijds zoveel subsidie en voordeeltjes voor gegeven werden, heb ik de aanschafkosten straks (over een periode van vijf jaar) weer bijna helemaal teruggekregen. Het verschil is ongeveer de prijs die ik voor mijn oude auto gekregen heb. Dus in feite heb ik toen wel het een en ander voor moeten schieten, maar heb ik mijn oude auto ingeruild voor een nieuw, luxer model, zonder bij te hoeven betalen. Anders had het heel lastig geworden; ik vind een nieuwe auto prettig, omdat je dan als het goed is geen problemen kunt verwachten, maar ik ga toch geen tienduizenden euro’s betalen voor een stuk blik.

      En wat je zegt; als het moet zou ik zonder kunnen. Maar dan zou ik mijn loondienstdag bijvoorbeeld wel op kunnen zeggen, want een retourtje met de trein kost me bijna evenveel als ik daar verdien. Plus een uur extra reistijd. En uitjes naar familie of uitjes voor werk worden ook een stuk lastiger; voor werk is het vooral ver, dus duur en familie woont vrijwel allemaal afgelegen, dus dat kost naast een hoop geld vaak ook nog een hoop tijd.

    2. Niet alleen makkelijk maar buiten de stad ook noodzakelijk. Je wilt en kunt in een noodgeval niet eerst 10 km met een ziek of gewond kind achter op de fiets naar de huisarts of dokterswacht. Of eerst een deelauto regelen. En wat dacht je van hobbies van de kinderen, je kunt niet verwachten dat andere ouders jouw kind altijd maar meenemen naar concerten of wedstrijden. Enne, het ov rijd nooit op de tijden die het nodig bent. In sommige plaatsen mag je blij zijn dat de bus 2 keer langs komt. En dus nooit als je kind om 20.30 uur klaar is met reperteren en uit de stad nog naar huis moet. 6 km fietsen op een slecht verlicht fietspad is niet fijn.
      En inderdaad ook voor mijn gemak. Ik zou natuurlijk eerst 6 km kunnen fietsen naar het station, een half uur treinen en dan nog 10 minuten fietsen om 8 uur sochtends op mijn werk te zijn. Maar dat zie ik niet zitten. Natuurlijk zou ik dichterbij het werk kunnen gaan wonen, maar dan moet mijn man hetzelfde traject in omgekeerde richting afleggen.

  3. Ik heb jaren in de VS gewoond en had toen idd bijna altijd een auto lening. Die ik dan wel zo snel mogelijk afbetaalde. Ik heb daarvan geleerd dat een “mooie dure auto” je niet gelukkiger maakt.
    Nu ik alleen ben wil ik absoluut geen lening en zeker niet voor een auto. En ik wilde ook geen huur auto “private lease” — maar ik werk 18 km verderop en niet in de stad waar ik woon. Dus ik heb wel een auto nodig. Ik heb een Hyundai uit 2004, met (nu) 99000 km. Ik hoop er nog 99000 km meer mee te rijden. De auto koste in 2013 4500 euro. Ik heb daar spaargeld voor gebruikt en ben dit jaar begonnen om 200 euro per mand opzij te zetten voor toekomstige vervanging. Mijn doel is om dan een auto te kopen die ongeveer 5 jaar oud is. Maar als ik dat bedrag niet bij elkaar kan sparen voordat de auto op is, kijk is voor een die ouder is.
    Ik vond het zelf wel interresant dat ik eigenlijk veel blijer was met mijn “oude” nieuwe auto in 2013 dan ik ooit was met mijn splinternieuwe dure auto’s in de VS.

    1. Dat is inderdaad wel heel interessant, dat je met je ‘oude’ nieuwe auto veel blijer bent dan met de splinternieuwe auto’s! Kan dat ook te maken hebben met dat je er nu helemaal zelf voor spaart en het dan ook van zuurverdiend geld koopt, in plaats van eerst koopt en daarna terugbetaalt? Of zit ‘m dat ergens anders in? Wel heel slim om inderdaad nu vast weer geld opzij te zetten voor een nieuwe auto voor als dat straks nodig is. Dat doe ik zelf om eerlijk te zijn nog niet. Maar: ik verwacht nog wel een jaar of 10 met deze auto door te rijden en kan er altijd mijn buffer voor gebruiken als het écht nodig zou zijn. Dan wordt het uiteraard ook geen nieuwe meer, tenzij ze me die weer praktisch gratis geven 😉

  4. Mijn auto is mijn guilty pleasure….ik geeft echt teveel om auto’s en dat is mijn zwakke punt. Mijn huidige auto kocht ik in 2015, toen ik “het licht” nog niet had gezien, een dikke Audi met fijne diesel, ik rij redelijk wat kilometers en wilde een luxe probleemloze auto…zou ik met mijn huidige inzicht nu iets anders kopen? Ja ik denk het wel 🙂 Maar ik kan niet zonder, anders kom ik niet bij mijn klanten en wordt het werken dus lastig

  5. Nou… wij hebben het dus net een half jaar zonder gedaan en mistten hem toch té erg. Dus nu hebben we er weer één. Zeker als het met mij in de winter fysiek minder lekker gaat wordt mijn wereld erg klein zonder. Snappcar en deelauto zijn toch altijd weer een drempel want je moet ze halen.
    Ook moesten we een oplossing zoeken voor de caravan. Allemaal dingen die het leven gewoon wel leuker maken, voor die dingen hebben we een auto nodig. Niet afhankelijk zijn van mijn moeder om in de winter mijn dochter van school te halen als ik niet goed genoeg ben om te fietsen. Lekker naar dat museum. Naar die vriendin in Almere of in Hoorn. Rijden voor een uitje van school. Etc. etc.
    En ik bén me er toch blij met onze auto! Die overigens niet duur was (minder dan 10% 😬) en uit 2005 komt.
    Mocht ik nou in de toekomst zoveel beter zijn dat ik wél alles kan doen met fiets, ov en deelauto, wordt het plaatje mss anders.

    1. Dapper, een half jaar zonder! Was dat destijds een bewuste keuze, of was hij gewoon ‘op’ en hebben jullie toen in de eerste instantie geen nieuwe gekocht? Ik heb hier ook wel eens gekeken voor initiatieven als Snappcar, maar dat is toch blijkbaar wat minder op het platteland. En als OV dan ook niet een fantastische oplossing is, waar je heel veel geld en tijd aan kwijt bent, dan kun je – denk ik – in veel gevallen toch beter een voordelige, zuinige auto hebben.

      1. Hij was al best oud én het was een diesel, die sinds mijn man in de buurt werkt (9km enkel? Hij fietst altijd) veel stil stond en dus veel te duur was. Dus we gingen proberen zonder. Hier in de vinex zijn deelauto’s ook niet echt vlakbij 🙂
        We hebben wel een grotere omdat ‘ie de caravan moet trekken. En de extra wegenbelasting kosten vallen dan ruim weg tegen de kosten anders van een auto regelen waarmee je mag trekken. We hebben goed gelet op betrouwbaarheid en natuurlijk is dit dus een benzineauto.

  6. Mijn auto heb ik nu 4 jaar en heeft 1200 euro gekost ( en de jaarlijkse APK die mee viel ). Gebruik hem alleen voor woon / werk verkeer wat voor mij in een straal van 20 km is. Ja, ik zou met de fiets kunnen;)
    Deze maand mijn auto uitgeleend aan mijn dochter omdat die van haar kapot is en zij wel voor haar werk een auto nodig heeft. Zelf dus een maand op de fiets. De maand fietsen heb ik tot mijn verbazing als prettig ervaren ! Wat mij ook opviel was dat ik minder geld uitgaf bv minder boodschappen want alles moest op de fiets mee kunnen, niet ff snel naar het tuincentrum .. kortom minder impuls uitgaven. Tel op geen benzine kosten dus daar op bespaart. Maar toch ook wel minder vrijheid . Bv naar een bos 20 km verder op om met de honden te lopen, minder vaak naar de moesttuin 10 km verderop. De kunst voor mij zit hem erin om ook als straks mijn auto weer voor de deur staat toch de fiets te pakken als dat kan. Eenmaal een auto stap ik er zo makkelijker in zelfs voor korte afstanden. En ik ga een elektrische fiets kopen want tegenwind blijft toch een dingetje 😉 .

    1. Dat laatste! 😀 Ik fiets nu eigenlijk wat te weinig om de aanschaf van een elektrische fiets te kunnen verantwoorden, maar ik denk wel eens: als je zo eentje hebt, dan fiets je volgens mij makkelijk een stuk meer! Wel leuk dat jij ook nog extra voordelen hebt gevonden, zoals minder snel geld uitgeven!

  7. Dat laatste is exact wat wij gedaan hebben. Auto verkopen (leverde 11.000 euro op) en andere terugkopen. En blijkbaar ook nog eens ver onder de 10% van mijn bruto inkomen (zeg maar 7.5%). Rijd ook nog eens een stuk zuiniger. Zou overigens niet zonder auto kunnen, OV is inderdaad een duur alternatief en de tijd die het scheelt en gemak die het oplevert zijn me meer dan waard.

      1. Zeker geen spijt van. Afrijden zou waarschijnlijk vrij lang geduurd hebben (en ook duur in onderhoud). Daarbij waren inderdaad de maandelijkse kosten dusdanig hoog dat dit het niet waard was.

  8. Wij hebben een auto uit 2005, gekocht toen hij 3 jaar oud was. Hij staat hier ook veel stil. Ik doe zelf veel op de fiets en boodschappen, post en kleinkinderen met de bakfiets, wat ik heerlijk vind. Ik fiets liever dan dat ik met de auto ga.

    Maarrrrr…….met de honden naar het bos, we stoken hout, dat moet ook gehaald met de aanhanger, soms wat grotere hoeveelheden diervoeding, wat echt niet in de bakfiets past (en om 5 keer te rijden, dat gaat me toch echt iets te ver), man werkt op verschillende plaatsen en onverwachte tijden. Gaat met goed weer vaak met de motor, maar met kou of regen gaat hij lekker met de auto. Ik sta 4 keer per jaar op een beurs, dan is een auto toch ook wel handig.

    Kortom: wij houden de auto, en gaat hij deze keer stuk (we hebben er al een nieuwe motor in moeten zetten en een nieuwe versnellingsbak…), dan komt er een andere. Dan niet meer eentje van 3 jaar, maar zeker een oudere, want we zijn absoluut niet zuinig op de auto. Er gaat van alles in aan gereedschap, hout, stenen, en een aantal keer per week 3 hele smerige honden 🙂 en dan is een van binnen goed onderhouden auto van 3 jaar voor ons echt een beetje zonde van het geld….

    1. Dat kan ik me voorstellen! Met een auto van drie jaar heb je natuurlijk de grootste afschrijving vaak gehad, maar als je er toch relatief weinig mee doet én je doet er alles in, dan scheelt het in prijs vaak nogal wat of je er eentje van 3 of bijvoorbeeld van 7 jaar oud hebt. En dat tweede lijkt me dan ook prima kunnen! En als zo’n auto goedkoper is, is het vaak ook weer makkelijker om te kiezen welke reparaties je nog wel of juist niet meer uit laat voeren.

  9. Geen kinderen, geen auto. Wonen bewust in een grote stad in het westen met het oog op woon-werkverkeer. Werk en winkels op fiets- of loopafstand, elke 5 minuten een tram. Ik kan hierdoor zo’n 60% van mijn modale inkomen sparen en over 15 jaar stoppen met werken. Is me veel meer waard dan een auto.

    1. Wow, goed bezig! Mooi dat je ook bewust dan daar je keuze voor een woning op aan hebt gepast. Waar ik dan wel nieuwsgierig naar ben; woon je daar dan ook duurder dan bijvoorbeeld in een dorpje naast zo’n stad? Of wegen die eventuele extra kosten gewoon niet op tegen de besparingen die je nu realiseert?

      1. Ik woon ook in de stad en heb geen auto nodig. Op zichzelf woon ik niet duurder dan als ik buiten de stad in een forenzendorp was gaan wonen, maar wel kleiner. In die zin “betaal” je dus wel voor het wonen in de grote stad.

      2. Mijn bruto annuïteiten hypotheek is 570 euro, dat betreft een goed onderhouden appartement van 76 m2 in een populaire, nog steeds opkomende wijk. Het is een eenpersoonshuishouden, dus voor mij is het groot genoeg. Mijn wederhelft woont nog geen 300 meter verderop in een vergelijkbaar huis. Ooit willen wij samen een benedenhuis met een tuin, maar dan nog steeds niet verder dan 10-15 km afstand van de stad, zodat werk nog steeds op fietsafstand blijft.

  10. Geen auto, wel een kind. We wonen in de stad met veel OV. En we fietsen veel. Als ’t moet, kunnen we een auto lenen of huren. 🙂

  11. Ik heb zelf geen auto, woon en werk in de stad. Vriendlief heeft wel een auto, gekocht voor 9.000 euro (voormalige lease auto) toen ie 6 jaar oud was, nu 9 jaar oud en 315.000 km op de teller (benzine auto). We hopen dat de auto nog een jaar of 3 meegaat, dan zal er ruim 400.000 km op de teller staan. Vriend zou best met het openbaar vervoer naar zijn werk kunnen, maar moet er niet aan denken. En met 3 kindern is het ook wel handig. Maar in de stad ken ik vele gezinnen (waarbij de ouders alletwee in de stad werken), die geen auto hebben en gebruikmaken van greenwheels, snappcar etc. Of gewoon een auto huren voor de vakantie. Is uiteindelijk een stuk goedkoper.

  12. Ik heb mijn auto ‘nodig’ voor werk, kind naar de opvang brengen en vervoer richting familie. Stel dat ik zou stoppen met werken, zou ik dichter bij familie/vrienden gaan wonen en mijn auto weg doen. We houden dan nog steeds een auto over die ik in de weekenden zou kunnen gebruiken. Maar nu zou ik echt niet zonder willen…

  13. Wij hebben een auto, vanwege familie die ver weg woont en de kinderen (we moeten ten alle tijden een van onze kinderen met medische aandoening naar het ziekenhuis kunnen brengen 80 km verderop)
    Voor ons werk hebben we hem niet nodig. We gebruiken hem om bij regen de kinderen naar school te brengen. Ik ga op de fiets naar de supermarkt en naar mijn werk. We geven aan benzine max 100 per maand uit en de garage kosten zijn niet hoog. Wel hebben we allemaal een fiets nodig.

  14. Ken je de oprichters van de Vrekkenkrant/ Genoeg? Sleepten vroeger op diverse creatieve manieren grote spullen mee de trein in, rijden inmiddels ook weer auto. Hij vond het gewoon fijn om een auto te bezitten toch. Nou, lekker doen toch?
    ‘Vroeger’ was een vaatwasser hebben zo’n discussie-ding in consuminder/ financieel onafhankelijk land. (jeetje wat hebben we het lang voluit moeten schrijven, thank God for FIRE 😉 ). Nu is het de auto. Gewoon lekker doen wat bij jou past.

  15. Wij hebben heel lang geen auto gehad en dan mis je het ook niet echt. Maar nu we er wel eentje hebben merk ik wel dat het een hoop dingen een stuk makkelijker maakt. Dus ik denk niet dat wij nog zonder zouden willen

  16. Ik wil de auto echt niet missen! Naast vervoer van jezelf is het ook erg handig voor vervoer van spullen. Dat is belangrijk als je buitenaf woont en hobbies hebt die daarbij passen.
    Afwegingen als Greenwheels zijn prima, maar is m.i. alleen mogelijk als je in een grote stad woont en een bijbehorend elevensstijl hebt (boeken lezen, picknicken in het park, vrienden bezoeken, uitgaan. Tsja ik ben geen stadsmens, ben ik in de loop der jaren achter gekomen door in beide werelden te verkeren. Maar ieder het zijne.)

    En het hoeft niets te kosten, ik verdien er zelfs op. Kleinere auto op LPG, zakelijk gebruiken en alle kosten zijn meer dan gedekt. Voor mij geen lease auto…..

    1. Haha, dat is helemaal mooi: erop verdienen! Hoe gebruik jij hem zakelijk? Krijg je nu reiskostenvergoeding in plaats van een leaseauto of heb je een bedrijf waarmee je er geld mee verdient? Ik heb de auto zakelijk en dat kost me (zakelijk) niet extreem veel geld, maar verdienen doe ik er helaas nog niet op 😉

  17. Wij hebben op ons 32ste een auto gekocht. Daarvoor in de grote stad 5 jaar een Greenwheels uit de straat. Dat was stukken goedkoper, we hebben zeker 15.000 euro bespaard totaal. Daar hebben we een mooie bruiloft van gehad ;).. In een topmaand (december) hadden we door veel familiebezoek een rekening van 350,- en dat vonden we toen veel. Nu wel een auto en bevalt goed vanwege vrijheid en luxegevoel. De prikkel is precies andersom, het is ‘duurder’ om m alleen maar stil te laten staan…

    1. Ja, als je met een eigen auto niet rijdt, dan kost hij alsnog geld! Dat is met Greenwheels oid natuurlijk niet zo. En als je zo in de stad woont, dan kan het volgens mij ook mooi. Ik kan me wel voorstellen dat het hebben van een eigen auto nu wel voor een luxe gevoel zorgt. En dan hebben jullie het nog lang volgehouden zonder 😉

  18. Wij hebben sinds 1.5 week een auto. Mijn auto kon ik voor een goede prijs verkopen. Ik kocht er wel een elektrische fiets voor terug. Mijn man heeft ook een elektrische fiets en we hebben er meer vrijheid bij gekregen. Als we naar het strand willen als het warm is doen we er een half uur over in plaats van 2.5 uur. Ook zijn we meer buiten, bewegen we en besparen we ( boodschappen doe ik 1x per week met de auto).

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

336x280

Lekker Leven Met Minder

De gids voor geluk, vrijheid en rijkdom.

VOLG ONS OP

Krijg minimaal 150 euro cashback