Vroeger fietste ik altijd naar school. Daarna kreeg ik mijn rijbewijs, kwam ik verder van school te wonen en studeerde ik uiteindelijk af, waardoor de noodzaak om dagelijks te fietsen compleet verdween. In 2011 besloot ik mezelf eens te trakteren op een nieuwe fiets. Vol goede moed weer op de fiets en een jaar later had ik toch al 275 km op de teller staan.
Dat lijkt misschien niet veel. Of misschien beter gezegd: dat ís misschien niet veel, maar daarna werd het eigenlijk alleen maar dramatischer. Fietsen schiet er bij mij toch vaak bij in als het druk is en ik wat minder in m’n tijd (of energie) zit. Want waar ik eerst woonde, was het dorp toch 4 km rijden. Niet het einde van de wereld, maar je doet het ook niet snel even tussen de buien door. Of eigenlijk: ik doe dat dan niet. En zo stond mijn fiets eigenlijk jaren vrijwel stil.
Tot nu!
Nu woon ik namelijk weer in een dorp met de supermarkt binnen een kilometer. Wat zeg ik: volgens mij is álles binnen een kilometer. Lekker om te lopen, maar ook goed te doen op de fiets, zeker als je dan net even wat meer haast hebt. Nu wordt de fiets dus weer mooi gebruikt en hoop ik daarmee mijn conditie en vitamine D-inname wat bij te houden, terwijl ik mijn auto wat korte ritjes bespaar. Best heel lekker eigenlijk!
Ik ben wel benieuwd wat dat met mijn brandstofkosten doet. Omdat mijn aangifte van 2014 net de deur uit is, kan ik mooi zien wat dat in 2013 en in 2014 was: respectievelijk €1362 en €2245(!!). In 2014 heb ik dus bijna €1000 meer aan brandstof uitgegeven. Op zich logisch, want in 2014 ben ik sowieso met de auto naar – uit m’n hoofd gezegd – drie grote wereldsteden geweest. Dat waren best wat kilometers en dus brandstof. En in 2015 vermoed ik dat het misschien nog wel iets meer kan zijn. Toen heb ik wat minder internationaal gereisd, maar kwamen de ritten naar vriend er natuurlijk wel bij.
Hoewel het voor mij natuurlijk allemaal aftrekbare kosten zijn, is het wel heel fijn als dat soort kosten naar beneden gaan. En natuurlijk mooi als mijn fiets (die inmiddels volgens mij dan zelfs al afgeschreven is) nu ook eens eindelijk wat intensiever gebruikt gaat worden. Tot nu toe zie ik alleen voordelen, ben benieuwd hoe lang dat blijft hangen 😉
Gebruik jij de fiets vaak? En ben je ook wel een beetje een mooi-weer-haastige-fietser als ik, of draai je je hand niet om voor een tocht van tien kilometer?
Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Instagram!Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!
Ja ik fiets vaak en loop nog vaker, dat laatste is nog beter voor je conditie en voor sterke botten. Geen sportschool nodig en lekker buiten.
Vooral dat lekker buiten vind ik fijn. En hoewel ik erg graag loop (wandel), ook omdat ik dat makkelijk vind, is de beweging van fietsen er eentje die je normaal niet veel maakt, dus dat voelt ook extra fijn.
Alle beweging die je anders met de auto ofzo zou doen is lekker meegenomen. 🙂
Eigenlijk te weinig. Zou het weer vaker moeten doen.
Komt het er nu gewoon niet van, of heb je ook een reden waarom je het dan toch niet doet?
Ik fiets weinig. Zeg maar nooit. Ik heb twee fietsen. De reden? Ik loop graag een kilometer 's morgens bij de start van de dag, door een groot natuurgebied. Ik noe, het wandelingetje, 'bruggetje doen' .
Soms doe ik een kleine boodschap verder weg, maar eigenlijk zelden, de stad is vier en een halve km door mooi gebied. Ik heb meestal veel spullen bij me, zoals vandaag dan gaan de dekbedovertrekken naar de grote wasserij ook voor hotels.
Ik bezoek graag de markt.
De bieb is ook op die afstand en dan loop ik graag heen en terug. Ik kan terug met openbaar vervoer, maar ik vind lopen leuker.
De rest is verder weg, film is 8 km boot is 4,5 km en moestuin is 12 km. Allemaal bijna stoplichtvrije routes waar ik als een pizzakoerier heen scooter. Ook leuke landelijke routes trouwens.
Lopen vind ik zelf ook heerlijk, soms ook makkelijker dan de fiets pakken. Maar dan zit ik toch vaak weer met tijd (of prioriteit, misschien ook maar net hoe je het wilt zien). Maar goed, jij bent dan sowieso ook in beweging!
Ik noem 10 kilometer niet echt een tocht:-) Ik fiets gemiddeld 3000 per jaar woonwerkverkeer plus 3000 voor de lol. Daar zitten veel tochten van 100 kilometer bij.
Haha, nee, dan is 10 kilometer waarschijnlijk meer iets dat valt in de categorie van 'even kijken of je licht het nog doet' 😉 Als ik de tijd (lees: rust) heb om gewoon lekker te fietsen, dan vind ik 10 kilometer – of het nu lopen of fietsen is – niet ver. Maar als het tussen de normale dingen door moet, dan vind ik het wel al snel veeeeel te ver/teveel tijd kosten.
Over licht gesproken : -)) Ik moet nog een nieuw batterijtje scoren vandaag, dan kan ik ook in het donker weer veilig op de fiets. Dank je wel.
Merel
Sinds ik zwanger ben en een nieuwe fiets heb fiets ik weer veel. Tijdens schooldagen ongeveer 16 kilometer per dag. Soms meer, soms minder.
Bij regenweer neem ik wel nog steeds de auto :-(.
Nu staat mijn fiets wel op de camping en is het thuis weer niets, maar ginds neem ik dan wel de fiets om naar het dorp te rijden (6 km).
Fietsen doet altijd deugd vind ik.
Wij fietsen sinds een jaar altijd. Het was eerst een test om de 2e wagen weg te kunnen doen. Het beviel ons wel. Zelfs hagelbuien konden ons niet stoppen. Het is nu zo een deel van onszelf geworden… Dochter blijft steeds droog want zit in de bakfiets. Tegenwoordig staat de ene wagen soms een week ongebruikt op de oprit. Best grappig. Woon-werkverkeer man is 25 km, dorp en school 3,5km en mijn woon-werkverkeer is 7km. En het mooiste van alles: het enorme gevoel van ontspanning. Je gaat vanzelf dingen rustiger doen. Je calculeert de fietstijd mee in, dat gaat vanzelf. Nooit meer vlug nog even…. Ook voor boodschappen, hobby, werk. Het is gewoon heerlijk zo onderweg te zijn, zelfs in weer en wind �� Een vriendinnetje van dochter vroeg onlangs: waarom zijn jullie altijd met de fiets? Dat vond ik best een mooi compliment. �� We zijn de autocultuur kwijt in ons leven en dat voelt lekker.
In de stad gebruikte ik de fiets ook vaker dan hier op het platteland!
Huisvlijt
Hier thuis wordt de fiets meer gebruikt dan de auto. Soms staat de hele week de auto stil, behalve op zondag want dan houden wij rustdag van fietsen 😉 Dus lekker lui met de auto naar de kerk. Verder doen we bijna alles op de fiets, mede omdat we vlakbij het centrum.
Ik fiets altijd! Onze vorige apk kostte 104 euro…onze auto staat meesral stil. Boodschappen voor gezin wordt gehaald met de fiets.
Voor mij is 10 km inderdaad ook geen tocht. Supermarkt is 3 km. Beetje centrum met Kruidvat, Hema enz 9 km. Ik woon ook op het platteland zoals Nicole maar fiets juist erg veel. Wekelijks toch wel 100 km gemiddeld. Nu iets meer en de winter iets minder. Als het slecht weer is pak ik de auto. Op de dagen dat ik fiets is dat bijna altijd tussen de 20 en 40 km. Paar keer per jaar een tochtje van 100-120 km. Mascha.
Ik heb ook een nieuwe fiets gekocht maar heb geen rijbewijs en ook geen auto. Ik woon ook in een klein dorpje maar fiets naar een wat grotere stad de ene (9km) de andere (12km) Het is echt heel erg fijn fietsen.
Ik fiets altijd, doe boodschappen op de fiets (neem de bakfiets dan mee). En in Amsterdam zijn de afstanden stiekum best groot. Fiets ook naar Oudeekerk, lijnden, Durgerdam, noem maar op. Heb overigens wel een lichte hekel aan mijn Batavus Personal Bike. Ding is loeizwaar en fietst ook zwaar.