Wandelen of hardlopen: wat is beter?

Wandelen of hardlopen: wat is beter?

Vanaf het moment dat ik me ergens in februari 2014 spontaan opgaf voor een run van 5 kilometer, terwijl ik eigenlijk nog geen tien seconden achter elkaar kon hardlopen, loop ik hard. De ene periode wat meer dan de andere periode. De laatste tijd is het wat minder. Ik begon het namelijk steeds wat meer op mijn gewrichten te voelen en nu ik voor mijn voedingsprogramma ook elke dag 30 minuten moet wandelen, voel ik niet altijd de behoefte om het dubbelop te doen. Bovendien vraag ik me steeds meer af of het wel nodig is. Wandelen of hardlopen: wat is nu eigenlijk beter?

Kracht van wandelen

Afgelopen week deelde ik op de Facebookpagina een mooie infographic waarin de voordelen van wandelen werden opgesomd. Die blijken behoorlijk talrijk te zijn:

Hersenen: als je per week 2 uur wandelt, verlaag je je kans op een beroerte met 30%

Geheugen: als je 3x per week 40 minuten wandelt, dan wordt het hersengedeelte dat je helpt plannen en onthouden beter beschermd.

Stemming: 30 minuten per dag wandelen verlaagt de symptomen van depressiviteit met 36%

Hart: de meeste weekdagen 30-60 minuten wandelen verlaagt de kans op hartaandoeningen aanzienlijk.

Botten: 4 uur per week wandelen verlaagt de kans op heupfracturen tot 43%.

(Over)gewicht: 1 uur per dag wandelen verlaagt je kans op obesitas met 50%. Volgens mijn boek zit je bovendien met wandelen in de ideale hartslagzone voor vetverbranding. Overigens begint die meestal wel pas na 30 minuten, heb ik me laten vertellen.

Gezondheid: met 3500 stappen per dag is je kans op diabetes 29% lager.

Levensduur: als je per week 75 minuten stevig wandelt, kun je je levensduur met bijna twee jaar verlengen.

Best indrukwekkend, voor wat wandelen!

Met mijn wandelrondjes tik ik bijna alle vakjes af. Ik loop 7 x per week 30 minuten. Dat is in totaal 3,5 uur. Soms iets langer, nooit korter. Alleen die 4 uur per week haal ik dus niet standaard en dat uur per dag ook niet.

En hardlopen dan?

Met hardlopen ga je over het algemeen sneller. Daardoor kun je grotere afstanden afleggen in kortere tijd en verbrand je meer calorieën dan wanneer je dezelfde tijd zou wandelen. Als je met hardlopen vet wilt verbranden, dan moet je inmiddels aardig gevorderd zijn. Ook daar begin je namelijk pas na 30 minuten mee.

Ik merk ook dat met hardlopen mijn conditie meer (althans, duidelijker) vooruit gaat. Met wandelen heb ik dat gevoel niet. Daarnaast gaat de spieropbouw natuurlijk sneller, waardoor je eigenlijk over het algemeen gewoon wat fitter wordt. Daarnaast zullen de voordelen die voor wandelen gelden, ook voor hardlopen gelden.

Bij hardlopen is de kans op blessures echter ook groter. Bovendien wordt het afgeraden om het elke dag te doen. Ik denk wel dat dit per persoon wat verschilt; ik ken genoeg mensen die al jarenlang elke ochtend trouw een rondje doen en er meer last van hebben als ze dat eens niet zouden doen.

Hardlopen en wandelen zijn beide relatief goedkoop, hoewel het voor hardlopen wel fijn is om ook goede hardloopkleding te hebben. Goede schoenen zou ik voor allebei adviseren, maar voor wandelen vind ik het niet per se nodig om echt sportkleding te dragen. Bij hardlopen heb ik gemerkt dat dat wél een wereld van verschil maakt.

Wandelen of hardlopen: wat wint?

Hier zit ook nog één keer fietsen en 2x lopen op één dag bij ;-)
Hier zit ook nog één keer fietsen en 2x lopen op één dag bij 😉

Hoewel een combinatie van wandelen en hardlopen misschien wel het beste is, wint wandelen het op dit moment voor mij van hardlopen. De drempel om te gaan wandelen ligt véél lager.

Je hoeft er niet speciaal aparte kleding voor aan (scheelt overigens ook weer geld en was 😉 ), het kost toch minder moeite om er daarvoor uit te gaan en het is ook qua spieren en gewrichten haalbaar om dat elke dag te doen. Het gaat niet elke dag even hard, maar ik ga in ieder geval. Vandaag ga ik zelfs mijn 24e dag op rij lopen. Dat is me met hardlopen nog nooit gelukt!

Beweeg jij voldoende? En geef je dan de voorkeur aan wandelen of aan hardlopen?

Volg LekkerLevenMetMinder nu ook op Pinterest, Facebook en Google+!

Deze post kan affiliate-links bevatten. Dit betekent dat ik een commissie krijg als je iets via deze links koopt. Uiteraard kost dit jou niets extra's (soms is het zelfs voordeliger!) en kun je erop rekenen dat ik alleen links opneem van websites of producten waar ik zelf 100% achter sta. Gebruik je deze links voor je overstap, aanmelding of aankoop? Dank je! Je helpt mij dan weer om nóg meer mooie content te kunnen maken!


Waarom dit geen goed moment is om je huis te verkopen
Werken voor de schuldsanering: goed voor de maatschappij?


Adine @ LekkerLevenMetMinder
Adine @ LekkerLevenMetMinder

Nadat ik in 2010 'wakker' werd met een hypotheek van ruim 400.000 euro, tegen 6% rente, gooide ik het roer om. Ik loste in razend tempo zo'n 70.000 euro af, minimaliseerde stevig én ging bewust kleiner wonen. Op Lekker Leven Met Minder deel ik mijn verhaal en schrijf ik over consuminderen, hypotheken, aflossen, sparen, besparen en zuinig leven, maar ook over financiële vrijheid, rust en mijn zoektocht naar een rijk en tevreden leven.

15 Comments
  1. Hardlopen heb ik ook een tijd gedaan maar hou ik op den duur gewoon niet vol. Ik vind er niks aan. Dus ik wandel minimaal 4 keer oer week en dan een uur of anderhalf. Het voordeel van wandelen is dat je het kunt combineren met boodschappen en dat soort dingen. Ik loop vaak naar de bieb, ruil daar mijn boeken en loop dan via een grote omweg naar de supermarkt. Daarna ga ik dan wel meteen naar huis want wandelen met tassen aan je hand is niks. De meeste boodschappen en mijn boeken gaan in een rugzak. Als die nog niet te zwaar is, is daar ook prima mee te wandelen. Vroeger ging ik altijd met de auto booschapoen doen, nu bezoek ik gewoon wat vaker per week de supermarkt indien nodig. Wel met een briefje en geen onnodige dingen meenemen. Dus twee vliegen in een klap.
    Naar mijn werk fiets ik. Het is niet ver, een kwartier enkele reis, maar toch weer mooi meegenomen. Op het werk loop ik veel trappen dus al met al denk ik dat ik genoeg beweging krijg.

  2. Hardlopen is veel blessuregevoeliger, ook voor de mensen die het regelmatig doen. ‘Door de pijn heen rennen’ is een veelgehoord statement. Met hardlopen verhoog je wel je VO2 max sneller, ’t is gewoon vette cardio. Met gemiddeld-intensieve sporten, zoals (lange) wandelingen, kom je eerder in de vetverbranding, dus het is afhankelijk van wat je wilt bereiken.

    1. Door de pijn heen rennen is zo ongeveer het domste wat je kunt doen heb ik altijd begrepen. Je moet wel degelijk naar je lichaam luisteren. Je moet hoogstens door dat stemmetje dat zeurt dat het geen meer heeft heen rennen ; )

  3. Ik doe beide. Ik probeer dagelijks 10.000 stappen te lopen en dat gaat de ene dag makkelijker dan de andere dag. Verder ben ik begin dit jaar (weer) begonnen met hardlopen juist op een heel laag tempo, ook voor de vetverbranding. Grappige is dat ik gemerkt heb dat wanneer ik echt heel stevig doorwandel mijn hartslag nagenoeg net zo hoog is als wanneer ik heel rustig hardloop, alhoewel het hardlopen dan nog wel een stukje sneller gaat.

    De laatste tijd meer gewandeld omdat ik wat overmoedig werd kwa hardlopen en daardoor een blessuretje opliep. Beide vind ik heerlijk om te doen overigens.

  4. Ik haat hardlopen maar wandelen vind ik heerlijk, ik wandel dan ook elke dag op zijn minst een uur met mijn hond maar ook vaak langer. Twee jaar geleden is mijn man overleden en het is echt zo dat wandelen helpt als je je verdrietig en ellendig voelt, er is altijd wel wat moois te zien onderweg. Twee keer per jaar ga ik een weekje met mijn oudste dochter op vakantie om te wandelen, meestal in de Bourgogne op de voie vertes waar geen verkeer is, echt een aanrader! Ik woon in Frankrijk op het platteland en daar is het heerlijk om te wandelen, meestal kom ik niemand tegen, heerlijk rustgevend!

  5. Hardlopen heb ik dit jaar geprobeerd op te pakken maar het gaat me nog niet lekker af. Ondanks goed schoeisel blijf ik last krijgen van mijn schenen, wandelen gaat echter probleemloos; dus ik hou het bij wandelen (20km/week) en fietsen (>80km/week).

  6. Iedere dag sta ik wat vroeger op en ga ik 5 km wandelen.
    En bijna iedere zondag doen we een wandeltocht in de buurt van ongeveer 25 km.
    Als ik s morgens vroeger moet gaan werken en geen tijd heb voor te wandelen dan probeer ik na mijn werk nog een blokje te doen zodat ik dagelijks 10 000 stappen heb.

  7. Ik heb me ooit over laten halen om te gaan hardlopen met een groepje. Vroeger kon ik het al niet vanwege astma (waar ik overheen ben gegroeid), maar nu haalde ik zowat iedereen in… tja, lange benen. Ik heb het nog een paar keer gedaan, maar ik vind er niets aan. Voel ik me ook nog verplicht mijn benen te scheren. Nee, dank je feestelijk.

    Wandelen doe ik dan wel heel graag. Lekker in het bos, geen aparte kleding of schoenen… Lekker ontspannen. Dat doe ik toch liever!

  8. Bij dit soort onderzoeksresultaten vraag ik me altijd af hoe het oorzakelijk verband is vastgesteld: wandelen gezonde mensen meer dan ongezonde mensen, of worden mensen die wandelen, gezonder.
    De enige goede manier om dat te doen is experimenteel onderzoek. Gewoon observeren dat er een verband bestaat, zegt niets over oorzaak en gevolg.

    Ik vermoed dat er géén sprake van een experiment is. Want in dat geval zou je twee grote groepen random moeten vaststellen deze mensen een paar jaar moeten laten wandelen, liefst langer, om dan te controleren op de aspecten die jij noemt. Onbetaalbaar onderzoek, lijkt me.

    Ik vond hardlopen verschrikkelijk, wandelen vind ik heerlijk.

    Voor jou / jullie de volgende stap misschien ook wel een hond? 😉

  9. Wat een leuk artikel! Ik ga voor wandelen! Ik loop 2x per week vanaf mijn werk 35 minuten naar huis, scheelt weer ov geld! En het is nog gezond ook. Dus winwin!
    Ik ken redelijk wat mensen die jaren aan hardlopen hebben gedaan en al die mensen hebben nu op latere leeftijd versleten gewrichten. Dus hardlopen is niet zo gezond op de lange termijn. Laatst moest iemand zelfs ook een nieuwe heup, dus nee dankje! Doe mij maar lekker wandelen! Ik vind het heerlijk om een stuk buiten te gaan wandelen in de natuur en het is extra leuk natuurlijk dat het nog gezond is ook. Daarbij heb ik én een hekel aan rennen én last van mijn knieën dus voor mij is hardlopen sowieso al geen optie, zelfs al had ik het wel leuk gevonden.
    Maar leuk om te lezen dat je nu ook veel wandelt!

  10. wil graag gaan hardlopen maar te veel smoezen om niet te gaan.. geen fijne sportbh (en zonder gaat m echt niet worden haha ).. geen goede sportkleding :p geen tijd/geen vaste moment ervoor ivm wisselende/lange werkdagen… enz..
    loop wel wat op een dag en fiets naar school (maar electrische bakfiets :p dus dat telt ook niet echt)

  11. Persoonlijk denk ik dat de winst in het ontspannen en loslaten van stress zit. Zelf kan ik, dankzij mijn nieuwe knie alweer 600 meter lopen en op een e-bakfiets zelfs wel 5 km fietsen. Puur genieten. Door het enorme slijtage slagveld in mijn gewrichten mocht ik op zoek naar een alternatief en vond die in meditatie en ontspannen buiten zijn/ zitten. Ook daarvan merk ik dat ik fitter wordt en geen behoefte heb aan tv en hapjes.

  12. Wandelen! Ik ben 9 jaar geleden postbezorger geworden om aan voldoende beweging te worden. Ik wandel 6,5 uur per week, afgewisseld met kleine stukjes fietsen, verdeeld over 5 dagen en krijg nog zakgeld toe. Ik ben in het begin spontaan een paar kilo afgevallen. Maar hardlopen is echt niks voor mij. Dat moet je niet willen met een zwakke bekkenbodem.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

336x280

Lekker Leven Met Minder

De gids voor geluk, vrijheid en rijkdom.

VOLG ONS OP

Krijg minimaal 150 euro cashback